Beslutångest angående två ny 2TB diskar.

Permalänk
Medlem

Beslutångest angående två ny 2TB diskar.

Jag behöver skaffa mig två nya hårddiskar. De jag tittar på är Seagate Barracuda 7200rpm 1064 Kr., Western Digital Caviar Black 1704 Kr. samt Western Digital Caviar Green 959 Kr.
De kommer att användas som lagring för filmer, bilder, musik och Mina Dokument. När saker och ting väl är ditlagt kommer det normalt att ligga där det ligger.
Som system och programdisk har jag idag en Western Digital Black 750GB men det kommer att bli en SSD när väl dator kommer att uppdateras någon gång i början på nästa år.

Så finns det några råd och åsikter vad jag skall skaffa mig? Det är ju en viss skillnad i pris att ta hänsyn till mellan en WD Black och en WD Green!

Permalänk
Medlem

WD black ska du använda om du ska ha tex OS på eller spel. WD green är till för just lagring då den ej spinner lika snabbt samt låg energi förbrukning.
däremot tycker jag om Black serien då de är snabba som OS diskar samt att jag tror de e lite bättre kvalitet i form av högre tillförlitlighet, men jag är inte helt 100 på den fronten.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
99:e percentilen

Som Gtoxed sa, Green är till för lagring. Annars kan du ju kompromissa och ta Blue om det är prisvärt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Så länge du inte ska ha raid så funkar green bra.

Visa signatur

2x Intel E5-2643V2 | 2x AMD 290x | 4x Samsung SSD EVO 500GB RAID 6 | 4xWD RED 4TB RAID6 | ASUS Z9PE-D8 WS | 3x Acer GD245HQ Limited Edition | Corsair 64GB (8x8GB) CL10 1866MHz VENGEANCE LP | FSP Aurum Pro 1200W | HRT HeadStreamer | Sennheiser HD 650 | Cherry MX 8000 | ZOWIE SPAWN (STOR SOM FAN)

Permalänk
Medlem

Det har ingen betydelse vilken du tar.
Vanliga konsumentdiskar är billiga, och billiga av en anledning.
Alla diskar går sönder, så är det. Ha backup.
7200rpm, gröna eller ES/RE (som egentligen är konsumentdiskar med "enterprisestämpel") de går sönder de också.
Gröna diskar är lite extra sega, men duger gott som slask-lagring hemma.

Personligen hade jag nog kört på Seagate:n. Aningen snabbare än en grön men ungefär samma pris.
Skillnaden i energiåtgång mot en grön är nog knappt mätbart i det stora hela.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGD:

Jag behöver skaffa mig två nya hårddiskar. De jag tittar på är Seagate Barracuda 7200rpm 1064 Kr., Western Digital Caviar Black 1704 Kr. samt Western Digital Caviar Green 959 Kr.
De kommer att användas som lagring för filmer, bilder, musik och Mina Dokument. När saker och ting väl är ditlagt kommer det normalt att ligga där det ligger.
Som system och programdisk har jag idag en Western Digital Black 750GB men det kommer att bli en SSD när väl dator kommer att uppdateras någon gång i början på nästa år.

Så finns det några råd och åsikter vad jag skall skaffa mig? Det är ju en viss skillnad i pris att ta hänsyn till mellan en WD Black och en WD Green!

Green disken alla ggr med tanke på vad du skall använda den till.
Seagate har inte det bästa ryktet sen alla sina uppköp.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Inga kompromisser. Som sagt nu har jag redan en 750GB WD black och en 1TB WD black som jag är helt nöjd med. De har gått cirka 17500 timmar och fungerar fortfarande felfritt. Jag har också två 1TB Seagate 7200rpm diskar som bara gått cirka 6400 timmar men ändå har börjat rapportera fel.
Så det jag ju mest undrar över är om jag kommer att finna ett par WD Green allt för långsamma. Räcker farten för att spela musik streama film till TV:n och sådana där saker.
Kanske bäst att bara köpa en och se vad jag tycker. Det går ju inta att komma ifrån att två Green kostar nästan lika mycket som en Black.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGD:

Inga kompromisser. Som sagt nu har jag redan en 750GB WD black och en 1TB WD black som jag är helt nöjd med. De har gått cirka 17500 timmar och fungerar fortfarande felfritt. Jag har också två 1TB Seagate 7200rpm diskar som bara gått cirka 6400 timmar men ändå har börjat rapportera fel.
Så det jag ju mest undrar över är om jag kommer att finna ett par WD Green allt för långsamma. Räcker farten för att spela musik streama film till TV:n och sådana där saker.
Kanske bäst att bara köpa en och se vad jag tycker. Det går ju inta att komma ifrån att två Green kostar nästan lika mycket som en Black.

Så långsamma är dom inte. Det dom är långsamma på är att göra massa saker samtidigt. Dvs dom lämpar sig mindre bra som systemdiskar. Däremot som lagringsdiskar är dom klockrena och du kan utan problem streama en hel del samtidigt. Har en hel hög i form av externa och även BD-rippar funkar att streama via USB2 och då bromsar USB hastigheten på disken....

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Är det enbart lagring skulle jag aldrig köpa en black idag. Gröna diskar drar mindre ström låter typ inget och går svalt jämfört med black. Jag hade köp wd green eller samsung f4 beroende på pris men jag har några gröna wd som funkar kanon

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGD:

Inga kompromisser. Som sagt nu har jag redan en 750GB WD black och en 1TB WD black som jag är helt nöjd med. De har gått cirka 17500 timmar och fungerar fortfarande felfritt. Jag har också två 1TB Seagate 7200rpm diskar som bara gått cirka 6400 timmar men ändå har börjat rapportera fel.
Så det jag ju mest undrar över är om jag kommer att finna ett par WD Green allt för långsamma. Räcker farten för att spela musik streama film till TV:n och sådana där saker.
Kanske bäst att bara köpa en och se vad jag tycker. Det går ju inta att komma ifrån att två Green kostar nästan lika mycket som en Black.

Green räcker och blir över till all form av konsumentmediaspelning, du behöver inte oroa dig det minsta. Jag skulle aldrig köpa en Black för sådant, det är enbart slöseri med pengar.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Seagate Barracuda 7200rpm 1064 Kr., Western Digital Caviar Black 1704 Kr. samt Western Digital Caviar Green 959 Kr.

Av dessa skulle jag nog välja Seagate Barracuda, för att den är snabbare än WD green och kostar nästan samma.
Sedan så har jag haft problem med Green diskar förut. WD Black är säkert också bra, men är ju endel dyrare.

Funderar själv på samma sak.. köpa 2 diskar.. men inte bestämmt mig heller
WD Black/WDRE4/Seagate Barracuda/Hitachi 7200rpm är nog dom jag funderar på för egen del.

Permalänk
Medlem

Köpte en Wester Digital Green 2 TB

Jösses vilken hårddisk!
Beställde från Inet i onsdags och den var framme redan framåt kvällen på torsdag.
När jag väl fått hem den och in den i datorn var det dags att börja kopiera över de 430 GB jag hade på den Western Digital Blue 500 GB som den skulle ersätta. Green disken gick ju tyst och fint, lika tyst som mina två Blackdiskar. Men det var ju svalare 32° mot Blacks 38°. Kopieringen tog lång tid. Det gick i stadigt i snabba 18 GB/s. Eftersom jag trodde det var något fel på den äldre disken prövade jag att kopiera samma sak till min 1 TB,s Black diskar. Då fick jag upp farten till att variera mellan 49 och 61 GB/s.
Nu hör det ju inte till vanligheten att det kopieras så stora mängder på en gång men jag undrar om Green verkligen är en disk för mig. Jag får se när den väl börjar användas till vardags.

Måste ändra mig om tempen. Jag flyttade Green disken till min externa hårddiskplats och kopierade från intern Seagate till Greendisken. Segaten ligger på 30° och Green steg till 43°. Den kanske inte var så sval som jag först trodde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGD:

Jösses vilken hårddisk!
Beställde från Inet i onsdags och den var framme redan framåt kvällen på torsdag.
När jag väl fått hem den och in den i datorn var det dags att börja kopiera över de 430 GB jag hade på den Western Digital Blue 500 GB som den skulle ersätta. Green disken gick ju tyst och fint, lika tyst som mina två Blackdiskar. Men det var ju svalare 32° mot Blacks 38°. Kopieringen tog lång tid. Det gick i stadigt i snabba 18 GB/s. Eftersom jag trodde det var något fel på den äldre disken prövade jag att kopiera samma sak till min 1 TB,s Black diskar. Då fick jag upp farten till att variera mellan 49 och 61 GB/s.
Nu hör det ju inte till vanligheten att det kopieras så stora mängder på en gång men jag undrar om Green verkligen är en disk för mig. Jag får se när den väl börjar användas till vardags.

Måste ändra mig om tempen. Jag flyttade Green disken till min externa hårddiskplats och kopierade från intern Seagate till Greendisken. Segaten ligger på 30° och Green steg till 43°. Den kanske inte var så sval som jag först trodde.

Jag kör en 1,5TB WD Green som dock börjar bli full X) Provade att dra över lite stora filer från min WoW-mapp från SSDn till WDn, det gick i runt 100MB/s att skriva till den, åt andra hållet WD->SSD så gick det i runt 80MB/s. Då är det ju bara en enda stor fil, blir ju en del lägre med många småfiler så klart.

Funderar också på om jag ska skaffa WD/Seagate green eller snabbare Seagate 7200rpm.

Är ju mest lagring, men man har ju lite spel och gamla program på den också. Eftersom de kostar lika mycket allihop så blir det ju lite lurigt. Ljudnivån är väl en sak, men jag är osäker på om jag verkligen hör skillnad på en 7200 och en 5400rpm över datorfläktarna ändå, däremot har jag ju hört klickandet i idle på Seagates 7200rpm, då sambon har en 1TB sådan. Det har jag inte på min WD green.

Annars är det ju extra fart till ingen kostnad liksom, hmm.

EDIT: Dock så är det ju bara 1års garanti på Seagate nu, medan WD iaf har 2år, där har vi ju en intressant fördel till WD.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Hur kan du få så höga värden? När jag kopierar eller flyttar filer använder jag TeraCopy Pro och det är de siffrorna som programmet anger som jag skrivit här.
Jag har fortsatt att kopiera filer till WD Green 2TB och jag får som mest upp det i 23 MB/s.
Jag har också två Seagate F3 1 TB diskar och just nu kopierar jag 385 GB från den ena till den andra och då ligger det i snitt på runt 70 MB/s. Men det varierar från låga 45 till höga 110. Men diskarna hörs inte att de går.
Jag har en Antec Solo låda och den står på golvet nedanför mig.

Kan tillägga att WD Green 2 TB disken fungerar helt OK när filerna väl är kopierade till disken. Men fick köra den hela natten för att kopiera dit 250 GB filmfiler.

Permalänk
Hjälpsam

Har du stängt av indexeringen?
Kör inte på Marvelkontrollern, Intels är snabbare.
Ha inget fönster uppe av disken vid kopiering.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGD:

Hur kan du få så höga värden? När jag kopierar eller flyttar filer använder jag TeraCopy Pro och det är de siffrorna som programmet anger som jag skrivit här.
Jag har fortsatt att kopiera filer till WD Green 2TB och jag får som mest upp det i 23 MB/s.
Jag har också två Seagate F3 1 TB diskar och just nu kopierar jag 385 GB från den ena till den andra och då ligger det i snitt på runt 70 MB/s. Men det varierar från låga 45 till höga 110. Men diskarna hörs inte att de går.
Jag har en Antec Solo låda och den står på golvet nedanför mig.

Kan tillägga att WD Green 2 TB disken fungerar helt OK när filerna väl är kopierade till disken. Men fick köra den hela natten för att kopiera dit 250 GB filmfiler.

Din green-disk skall kunna arbeta i 80-100MB/s.

Har du den möjligen i din "externa diskplats" ansluten med USB?

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Jag har runt 12TB i form av Green diskar som servar hela huset med bilder, musik, film och tv. De har inga som helst problem med detta, de drar lite mindre ström osv i och med att de inte spinner lika fort. Detta värdesätter jag mer när maskinen är i gång 24/7.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Jag har ett Gigabyte EP45-UD3R och det skall väll vara sex Intel och två JMicron SATA controller. Från tester har jag sett att båda dessa är lika snabba med 82 MB/s. Först hade jag WD Green 2 TB inkopplad i datorn via Intel kontroll och sedan med E-Sata och då via JMicron kontroll. Det gick lika långsamt. Jag har nu kopierat över 55 GB stora avi filer, 1 till 2.8 GB stora. Kopieringen ligger på en stadig fart av 13 MB/s. Jag kopierade då från en 1TB WD Black disk.
Det kan ju inte vara något fel i datorn för när jag kopierar stora mängder av små eller stora filer mellan Seagate F3 1TB diskar och WD Black 1TB diskar får jag mycket högre värde. Jag har ingen indexering inkopplad på någon disk.

Men som jag skrev i tidigare inlägg så fungerar Green disken OK när jag väl använder den så det är inte otroligt jag skaffar en till. Jag tänker också skaffa en ny låda, en Antec P280 för att få alla diskarna att få plats i lådan.

Permalänk
Medlem

13MB/s är onormalt lågt.

Glapp i SATA-sladd verkar vi kunna utesluta.

Är disken formaterad med "advanced format" och/eller korrekt alignad?

Uppdaterade drivrutiner?

Fo3

Kan vara bra att kontrollera kopieringsprogrammets angivelser,
dvs prova ta tid när du kopierar en fil och jämför.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Disken är inte formaterad utan den är bara aktiverad och i satt. Jag använder kopieringsprogrammet TeraCopy Pro 2.27. Jag har inte tagit tid men skillnaden när jag kopierar mellan de andra diskarna säger ju lite det också.

Prövat att kopiera åt andra hållet från Green till Seagate F3 eller WD Black och då går det fortare. Runt 54 MB/s.