Köpråd, 670 med eller utan TOP?

Permalänk
Medlem

Köpråd, 670 med eller utan TOP?

sitter och ska köpa ett gtx 670 från asus, det måste beställas från cdon pga presentkort. Grejen är att bara den billigare, icke fabriksöverklockade finns i lager. Är det "värt" att köpa den utan top-kärna? Jag har sett testerna, lite skiljer det, men frågan är hur mycket kvalitet man förlorar genom att inte ta det lite finare kortet.

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Medlem

TOP-versionen ska vara handplockade GPU:er som lämpar sig bättre för monsteröverklockning (inte för att säga att icke-TOP inte kommer ha fantastiska temperaturer i ett överklockningsscenario) så det beror helt på vilken sorts överklockning du vill köra.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Skrivet av Relel:

sitter och ska köpa ett gtx 670 från asus, det måste beställas från cdon pga presentkort. Grejen är att bara den billigare, icke fabriksöverklockade finns i lager. Är det "värt" att köpa den utan top-kärna? Jag har sett testerna, lite skiljer det, men frågan är hur mycket kvalitet man förlorar genom att inte ta det lite finare kortet.

Du förlorar ingen prestanda eller kvalité på att köpa det billigare kortet.
TOP har handplockade GPUer så de ska klocka bättre enligt Asus, de lämnar en lite garanti för det.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Relel:

sitter och ska köpa ett gtx 670 från asus, det måste beställas från cdon pga presentkort. Grejen är att bara den billigare, icke fabriksöverklockade finns i lager. Är det "värt" att köpa den utan top-kärna? Jag har sett testerna, lite skiljer det, men frågan är hur mycket kvalitet man förlorar genom att inte ta det lite finare kortet.

Kvalité mässigt tror jag inte det är mycket skillnad, det är mer tur eller otur som gäller, har två GTX570, Gainward och ASUS, Gainward är standard edition och ASUS är DCII, kretsmässigt klarar mitt Gainward mer på GPU medan ASUS minnen klarar mer än Gainwards, kylningen på Gainward är helt ok, ligger i bra temps även överklockat, ASUS temps är dock mycket bättre, överklockat går jag sällan över 50grader och fläkten jobbar sällan mer än 50%.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Tackar för svar. Överklockning är inte främmande för mig, det blir inte till att pressa ut minsta lilla, utan snarare för den extra boosten, ser man på swectesterna verkar ju top iaf ha 5-10% högre prestanda och frågan är om jag kan mista den prestandan om jag inte tar top-kortet. Annars är ju korten lika, men jag är väldigt osäker på om jag ska köpa asus utan top eller med top, vet inte ens när det kommer i lager. Ser man prisjakt "köper folk bara" top-varianten då den är den enda som är recenserad, och det gör det inte lättare att köpa standardkortet.

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Medlem

Vänta nu... är det itne TOP varianten som är volt låst?...

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Vänta nu... är det itne TOP varianten som är volt låst?...

Det tror jag verkligen inte. Har du någon fakta på det?

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Beror på om du ska överclocka det lr inte! Det top varianten har jag hör massor med historier om att det är så högt clockat från fabrik att det går nästan inte att clocka det mer. För då börjar det krasha i krävande spel te.x Bf3. Har även hört att det kan hända utan extra överclocking. Ha det gött:D

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Det tror jag verkligen inte. Har du någon fakta på det?

Var nog 7970 jag tänkte på. Blandar ihop alla de olika modellerna, finns för många! xD

Dock en snabb googling så hittar man:

Citat:
Citat:

Originally Posted by elreyhorus View Post

This might be somewhat off topic, but are all GTX 670s (along with all GTX 680s) voltage-locked to 1.175 max?

Yep frown.gif

Sedan att det inte gör något är en annan femma...
http://www.techpowerup.com/reviews/ASUS/GeForce_GTX_670_Direc...

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hzup:

Var nog 7970 jag tänkte på. Blandar ihop alla de olika modellerna, finns för många! xD

Dock en snabb googling så hittar man:
Sedan att det inte gör något är en annan femma...
http://www.techpowerup.com/reviews/ASUS/GeForce_GTX_670_Direc...

På Asus hemsida står det:

"GPU Tweak utility helps you modify and tune clocks (including new boost clock settings), power consumption targets, voltages, and fan performance via an intuitive interface" (det gäller även vanliga DCUII)

Verkar som det bara skiljer 200 spänn..... Tror faktiskt inte det skiljer nåt nämnvärt annat än kanske liiiiite högre andrahandsvärde och lite prestige. Jag hade tagit TOP-kortet bara för att...

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

På Asus hemsida står det:

"GPU Tweak utility helps you modify and tune clocks (including new boost clock settings), power consumption targets, voltages, and fan performance via an intuitive interface" (det gäller även vanliga DCUII)

Verkar som det bara skiljer 200 spänn..... Tror faktiskt inte det skiljer nåt nämnvärt annat än kanske liiiiite högre andrahandsvärde och lite prestige. Jag hade tagit TOP-kortet bara för att...

Som jag sade så var det 7970 som var låst. Men det kanske var svårt att förstå?...

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk

Någon som minns att vissa gtx 560ti kort betedde sig väldigt underligt tills det kom fram till att en bios uppdatering behövdes, eller sänkning av vissa parametrar.

Verkar gälla för vissa gtx 670 kort också då dom släppt nytt vbios:
http://www.asus.com/Graphics_Cards/NVIDIA_Series/GTX670DC2T2G...

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hzup:

Som jag sade så var det 7970 som var låst. Men det kanske var svårt att förstå?...

Citerade fel och blev allmänt fel... sorry.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

I swectestet står det att kretskortet är betydligt mer påkostat på asus top-kortet, gäller det asus båda två kort, eller bara det med TOP? för i sådana fall är det ju en betydande skillnad på dessa två kort.

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Medlem

Usch jag är nära att beställa icke-top-kortet nu, usch hur ska jag göra? Är det bara en handplockad kärna som skiljer? Och rent teoretiskt så kan jag klocka upp mitt kort till top-frekvensen? Eller är hela kortet med komponenter sunkigare?
Jag älskar att ni tar er tid och hjälper mig.

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Skrivet av Relel:

Usch jag är nära att beställa icke-top-kortet nu, usch hur ska jag göra? Är det bara en handplockad kärna som skiljer? Och rent teoretiskt så kan jag klocka upp mitt kort till top-frekvensen? Eller är hela kortet med komponenter sunkigare?
Jag älskar att ni tar er tid och hjälper mig.

Det är samma kretskort på bägge korten det är bara den handplockade GPUn som skiljer. Ska du inte maxklocka under vatten eller lioknande så skulle jag köra på icke top då det garanterat kommer att vara minst lika bra vid samma klockfrekvens.
Självklart är det bara att klocka till TOP nivå!

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem

Det blev ett Asus Gtx670 utan top som beställdes idag, ser fram emot att det kommer levereras denna vecka!
Tack för all hjälp!

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Hedersmedlem

Servad och upplagd!

Tycker TOP-less verkar bättre!...

...Men skiljer det bara 200 kronor så spelar det ingen större roll egentligen.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk

Men är inte TOP kortet högre överklockat från början? Enligt komplett och andra sidor så är TOP på 1137 MHz medan den vanliga är bara på 915 MHz.

Permalänk

Att top korten har handplockade GPUer var väl en myt?

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Skrivet av Slaktardej:

Att top korten har handplockade GPUer var väl en myt?

Det kan man nog diskutera, själv så bryr jag mig inte om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobzombie:

Beror på om du ska överclocka det lr inte! Det top varianten har jag hör massor med historier om att det är så högt clockat från fabrik att det går nästan inte att clocka det mer. För då börjar det krasha i krävande spel te.x Bf3. Har även hört att det kan hända utan extra överclocking. Ha det gött:D

Min top version fick jag lämna tillbaka till cdon. Slutade fungera bara. ingen signal från den. Moderkortet kände inte av den/fick ingen kontakt. Har också läst runt lite på nätet och sett att det är rätt många som haft liknande problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem

Blir mer och mer glad för mitt köp av icke-top
Än bättre är det att den klockar och får upp turbofrekvensen lika högt som top och klockrent fungerar det!

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Skrivet av Nzt:

Min top version fick jag lämna tillbaka till cdon. Slutade fungera bara. ingen signal från den. Moderkortet kände inte av den/fick ingen kontakt. Har också läst runt lite på nätet och sett att det är rätt många som haft liknande problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Du fick din iallafall, jag köpte min 2012-05-27, fick coilwhine på vissa spel, skicka tillbakan och skulle få en ny. Jag har fortfarande inte fått den, dem sa att den skulle komma i augusti nu. Men det är off topic.

Skulle man inte kunna installera inställningarna som finns på TOP till den vanliga och få ut överklockningen utan att behöva överklocka själv?

Permalänk
Medlem

Det fanns en länk någonstans på forumet som förklarade att TOP modellen är handplockad, hur det gick till osv. Om man köper TOP är man garanterad dess frekvenser, men om du köper icke-top så är du endast garanterad stockfrekvenserna.

Permalänk
Skrivet av Rolfenstein:

Det fanns en länk någonstans på forumet som förklarade att TOP modellen är handplockad, hur det gick till osv. Om man köper TOP är man garanterad dess frekvenser, men om du köper icke-top så är du endast garanterad stockfrekvenserna.

Jag tror fortfarande att dem har fabriks överklockat TOP modellen till 1137 MHz.

Permalänk

Min top ligger på 1290 mhz i bf3 har klockat till 1157 mhz sen är det svårt att få det stabilt tycker jag.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Du fick din iallafall, jag köpte min 2012-05-27, fick coilwhine på vissa spel, skicka tillbakan och skulle få en ny. Jag har fortfarande inte fått den, dem sa att den skulle komma i augusti nu. Men det är off topic.

Skulle man inte kunna installera inställningarna som finns på TOP till den vanliga och få ut överklockningen utan att behöva överklocka själv?

Jag fick inte heller någon ny kort. Fick bara tillbaka pengarna för att cdon visste inte när dem skulle få in den i lager igen. Beställt gigabyte windworce istället nu för 3100 ink frakt. 1300kr billigare än asus top

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Jag tror fortfarande att dem har fabriks överklockat TOP modellen till 1137 MHz.

Ehm, ja? Det står ju på butikerna man köper den ifrån :|.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thompaam:

TOP-versionen ska vara handplockade GPU:er som lämpar sig bättre för monsteröverklockning (inte för att säga att icke-TOP inte kommer ha fantastiska temperaturer i ett överklockningsscenario) så det beror helt på vilken sorts överklockning du vill köra.

handplockade GPU:er....... ja lite läsning(fakTa) om det tack

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro