Är SSD PNY 120GB Pro en bra disk?

Permalänk

Är SSD PNY 120GB Pro en bra disk?

Är ute efter en ny SSd disk och vill helst ligga under 1000kr.
Tyckte att PNY disken presterade relativ bra på swec tester och som nu ligger på 890kr.

Men läste ett test hos expertreviews.co.uk
"That typical specification results in a poor set of benchmark results. The tone was set by our large-file write test. The PNY Professional SSD’s 189MB/s speed is low, and it pales in comparison to the 423MB/s speed of the OCZ Vertex 4. The situation didn't improve in our large-file read test, with the PNY's 351MB/s result falling behind all but four of its rivals.>

The situation didn't improve when the PNY was tasked with small files. Its small-file write result of 82MB/s is average in comparison to a lot of the solid-state disks we’ve tested, and its 61MB/s small-file is a little above average.

Så är PNY en dålig disk, eller är det en "dålig hög prestanda disk"

Permalänk
Medlem

Dessa hastigheter har jag på min Crucial m4 128Gb som kostar 1075kr hos komplett nu.
Läs & Skriv med 4kb filer 18,67Mb/s & 41,33Mb/s Läs & Skriv med 4-64Kb filer 286,07Mb/s & 151,41Mb/s Läs & skriv sekventiell 491,13Mb/s & 189,31Mb/s

Har uppgraderat firmware efteråt vilken ökade throuput och läshastigheten från 480Mb/s till 540Mb/s tror jag det var men jag kunde inte se någon skillnad på skärmen.
Att flytta en 700Mb stor fil från SSD till mekanisk 5400rpm disk går på 3sek för mig och då bromsar den mekaniska disken.

PNY kanske inte är så snabb på vissa saker men installerar du ditt OS på den så borde du nog få en "Halleluja" upplevelse.
Så i jämförelse med andra SSD så är den nog långsam men inte jämfört mot en mekanisk.

Samsung 830 serien är väll den populäraste SSD disken nu som är bland de billigare och som leverar rejäl prestanda men ändå inte som de allra snabbaste.

Mitt tips, satsa på en Samsung eller Crucial m4.
Crucial m4 är stabil o fin och Samsung är vad Dell och Apple stoppar i sina datorer.

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Andreas_ace:

Är ute efter en ny SSd disk och vill helst ligga under 1000kr.
Tyckte att PNY disken presterade relativ bra på swec tester och som nu ligger på 890kr.

Men läste ett test hos expertreviews.co.uk
"That typical specification results in a poor set of benchmark results. The tone was set by our large-file write test. The PNY Professional SSD’s 189MB/s speed is low, and it pales in comparison to the 423MB/s speed of the OCZ Vertex 4. The situation didn't improve in our large-file read test, with the PNY's 351MB/s result falling behind all but four of its rivals.>

The situation didn't improve when the PNY was tasked with small files. Its small-file write result of 82MB/s is average in comparison to a lot of the solid-state disks we’ve tested, and its 61MB/s small-file is a little above average.

Så är PNY en dålig disk, eller är det en "dålig hög prestanda disk"

Det ser ut som om de stött på en trasig disk faktiskt eller att något annat i deras konfiguration krånglar.
PNY Pro 120 GB SSD har samma synkrona typ av NAND som sitter på normalt sett ganska mycket dyra diskar som t.ex. Corsair Force GT och Vertex 3 till skillnad från asykront NAND som det suttit i alla andra sub-1000 kronors SSD:er man sett hittills (Agility 3, A-data 510 etc)
(Sen finns det ju såklart andra faktorer än det som spelar in för prestandan så jag menar inte att det är det enda man ska kolla på.)

IDG har testat disken men ganska annorlunda resultat:
http://extreme.idg.se/2.1030/1.447094/test-tre-snabba-ssd-dis...

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas_ace:

Är ute efter en ny SSd disk och vill helst ligga under 1000kr.
Tyckte att PNY disken presterade relativ bra på swec tester och som nu ligger på 890kr.

Men läste ett test hos expertreviews.co.uk
"That typical specification results in a poor set of benchmark results. The tone was set by our large-file write test. The PNY Professional SSD’s 189MB/s speed is low, and it pales in comparison to the 423MB/s speed of the OCZ Vertex 4. The situation didn't improve in our large-file read test, with the PNY's 351MB/s result falling behind all but four of its rivals.>

The situation didn't improve when the PNY was tasked with small files. Its small-file write result of 82MB/s is average in comparison to a lot of the solid-state disks we’ve tested, and its 61MB/s small-file is a little above average.

Så är PNY en dålig disk, eller är det en "dålig hög prestanda disk"

Samsung 830 är ett säkert kort, och i samma prisklass.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.