Permalänk
Medlem

AGP i PCI-E @16

Hej

Har precis hjälpt en kamrat att byta chassi/psu/grafikkort på hans gamla Acer Aspire. Efter ha tagit hand om 'skrotet' för att se om det var något att ha upptäckte jag att hans gamla grafikkort är ett AGP (som var satt i PCI-E @16). Det 'nya' kortet är ett PCI-E. Uppenbarligen funkar bägge i denna Acer Aspire (med foxconn MB) (Tyvärr har jag inga modellbeteckningar hemma hos mig).

Var kort förbi overclockers, och enligt uppgift finns det en del moderkort som lyckas med kombinationen AGP/PCI-E @16.

Min lilla fråga är hur är detta möjligt?

Permalänk
Medlem

möjligt att det finns moderkort som stöder både AGP och PCI-E, men knappast i samma slot ...

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Säger som ovan, det finnas moderkort med stöd för båda men att det skulle fungera i samma slot är nog omöjligt eftersom dom ser såpass olika ut.
Skulle snarare tro att det finns 2 modeller av hans gamla grafikkort ett med pci-e och ett med agp och att du trodde det ena eller andra.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Samma slot

Njae, trodde att det var ett PCI-E (pga moderkortet), men grafikkortet är märkt med AGP

Klart Acer skulle ju ha kunnat felmärkt kortet (har ingen gammal dator att testa AGP möjligheten)

Och efter ha sett ovanstående bild med tydlig skillnad i slotstorlekar är det nog så.