Mata ut my book när jag stänger av systemet?

Permalänk
Medlem

Mata ut my book när jag stänger av systemet?

Jag har en 2 tb WD My book som sitter permanent kopplad till min dator. Jag har nu börjat fundera om man bör mata ut/avinstallera den varje gång man stänger ner datorn eller om detta endast behöver göras när man kopplar ur den från datorn. Är det någon som vet vad som gäller?

Visa signatur

Stationär: I5 2500K, Noctua NH9, Gigabyte Z77MD3H, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 GB, Sapphire Radeon HD 7870, Crucial M4 256 GB, Seagate Barracuda 250 GB, WD My Book usb 3 2TB, Samsung DVDRW, Fractal Design Define Mini, Corsair TX 650 W, Fläktar: Fractal Design 1300 RPM 2st, Scythe Gentle Typhoon 1150 RPM 2 st.
Laptop: Asus Zenbook UX31

Permalänk
Medlem

du kan ju alltid göra det lite mer "säkrare" genom att gå till 'computer(den här datorn) -> högerklick på en hårddisk -> properties -> fliken 'hardware' -> välja den externa hddn och välja properties -> fliken policies -> och ha ikryssat "quick removal", så ska det nog inte va några problem (så länge du inte sitter o kopierar något när du stänger av datorn, men då blir väll bara filen/filerna knäppa )

https://dl.dropbox.com/u/219096/hdd%20policies.PNG

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem

Ok tack för tipset. Det verkar som det var standardinställningen. Så då antar jag att det inte är några problem?
Är det någon som vet svaret på min ursprungliga fråga om detta behövs. Kan man skada hårddisken om man stänger ner datorn utan att koppla ur usb hårddisken?

Visa signatur

Stationär: I5 2500K, Noctua NH9, Gigabyte Z77MD3H, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 GB, Sapphire Radeon HD 7870, Crucial M4 256 GB, Seagate Barracuda 250 GB, WD My Book usb 3 2TB, Samsung DVDRW, Fractal Design Define Mini, Corsair TX 650 W, Fläktar: Fractal Design 1300 RPM 2st, Scythe Gentle Typhoon 1150 RPM 2 st.
Laptop: Asus Zenbook UX31

Permalänk
Medlem

Jag tar denna fråga ett andra varv då jag inte fått något svar tidigare. Kan man skada en usb ansluten disk om man inte matar ut den innan man stänger ner datorn?

Visa signatur

Stationär: I5 2500K, Noctua NH9, Gigabyte Z77MD3H, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 GB, Sapphire Radeon HD 7870, Crucial M4 256 GB, Seagate Barracuda 250 GB, WD My Book usb 3 2TB, Samsung DVDRW, Fractal Design Define Mini, Corsair TX 650 W, Fläktar: Fractal Design 1300 RPM 2st, Scythe Gentle Typhoon 1150 RPM 2 st.
Laptop: Asus Zenbook UX31

Permalänk
Medlem

Windows kör med all sannolikhet en utmatning innan datorn stängs av. Något annat och jag skulle jag bli förvånad.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av viking99:

Jag tar denna fråga ett andra varv då jag inte fått något svar tidigare. Kan man skada en usb ansluten disk om man inte matar ut den innan man stänger ner datorn?

Nej, du kan inte skada någon hårdvara när datorn är helt avstängd om du inte gör fysiskt fel.

Permalänk
Skrivet av viking99:

Jag tar denna fråga ett andra varv då jag inte fått något svar tidigare. Kan man skada en usb ansluten disk om man inte matar ut den innan man stänger ner datorn?

Jag har hört att datan kan försvinna om man bara drar ut usb minnet/hårddisken(detta skall tydligen vara fixat på nyare lagiringsenheter). Jag har även varit med om att man satt in filer på usb minnet dragit ut den pluggat i den i en annan dator och filerna existerar inte. Själv så har jag flera externa hårddiskar som jag bara dragit ur utan att något har hänt.

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

Observera skillnaden mellan att dra ut USB-kabeln eller att stänga ner Windows...

Stänger man ner datorn på normalt sätt så kommer Windows automatiskt att avmontera den externa disken. Sen nästa gång man startar så monteras den igen om den fortfarande är ansluten.

Drar man däremot ut kabeln när Windows fortfarande körs så bör man manuellt avmontera disken först.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av BengansBlogg:

Observera skillnaden mellan att dra ut USB-kabeln eller att stänga ner Windows...

Stänger man ner datorn på normalt sätt så kommer Windows automatiskt att avmontera den externa disken. Sen nästa gång man startar så monteras den igen om den fortfarande är ansluten.

Drar man däremot ut kabeln när Windows fortfarande körs så bör man manuellt avmontera disken först.

Tack frågan besvarad .

Visa signatur

Stationär: I5 2500K, Noctua NH9, Gigabyte Z77MD3H, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 GB, Sapphire Radeon HD 7870, Crucial M4 256 GB, Seagate Barracuda 250 GB, WD My Book usb 3 2TB, Samsung DVDRW, Fractal Design Define Mini, Corsair TX 650 W, Fläktar: Fractal Design 1300 RPM 2st, Scythe Gentle Typhoon 1150 RPM 2 st.
Laptop: Asus Zenbook UX31