Wifi med Ipad 3 över Telias Thomsonrouter

Permalänk

Wifi med Ipad 3 över Telias Thomsonrouter

Har Telias Bredband 60 Mbit abonnemang. Har en sprillans ny HP-dator med bra prestanda. Bredbandskollen ger ca 30 Mbit i mottagning och 11-12 Mbit i sändning.

Idag installerade jag en Ipad 3 med Wifi. Man skryter över världens bästa Wifi-hastighet. Vad sägs om ca 20 Mbit mottagning och ca 10 Mbit sändning?
Min Iphone 4 är ändå sämre.

Ligger problemet i Telias "ökända" router? Med nätverkssladd är mottagningen ca 58 Mbit på min HP.

Permalänk
Medlem

Var skryter dom om det? Har du någon direktlänk?

Du borde säga vilken router du har. Telia har delat ut flera olika som både har och saknar n-hastighet.

Permalänk
Medlem

måste vara din router alt uppkoppling som inte ger vad den lovar. jag får 37 ner och 19 ut med min ipad 2.

Permalänk

Thomson model TG789 vn

Skrivet av Whitewiz:

Var skryter dom om det? Har du någon direktlänk?

Du borde säga vilken router du har. Telia har delat ut flera olika som både har och saknar n-hastighet.

Modellen är Thomson model TG789 vn. På ett annat ställe står det MBCTL643NOE8

Permalänk

Telia Homerun?

Skrivet av ozo64:

måste vara din router alt uppkoppling som inte ger vad den lovar. jag får 37 ner och 19 ut med min ipad 2.

Kanske kan testa med Telia Homerun på stan. Vad jag förstår kan man inte para ihop
Thomson Gate Way med en annan trådlös router.

Permalänk

Nu kan man brygga Thomson Gate way och sätta dit en egen router på port 4. Ring Telia så fixar dom bryggningen till dig.
Så har du större valmöjlighet att få till det.

Permalänk
Medlem

jag testade med en sådan roter för ett tag sedan, fick också mycket sämre hastighet än fibern in i lägenheten ger vid direktkoppling..

Permalänk

Surfa i svindlande hastigheter

Skrivet av Whitewiz:

Var skryter dom om det? Har du någon direktlänk?

Du borde säga vilken router du har. Telia har delat ut flera olika som både har och saknar n-hastighet.

Kanske inte riktigt sant vad jag sa men bra nära
http://www.apple.com/se/ipad/features/

Permalänk
Skrivet av Nils91:

jag testade med en sådan roter för ett tag sedan, fick också mycket sämre hastighet än fibern in i lägenheten ger vid direktkoppling..

Jag har en haft längre kontakt med Telias ansvarige person. Han lovade att man skulle fixa det hela med ändring av en frekvens från 20 Mhz till 40. Dessutom skulle syncvärdet halveras.
Jag skulle bli testpilot. Inget hände (:- Jag får väl ringa och påminna Stefan på supporten. Löftet fick jag 8/2 2012

Permalänk

Tack för tipset

Skrivet av Delcorona:

Nu kan man brygga Thomson Gate way och sätta dit en egen router på port 4. Ring Telia så fixar dom bryggningen till dig.
Så har du större valmöjlighet att få till det.

Tackar

Permalänk
Skrivet av gammal man:
Skrivet av gammal man:

Har Telias Bredband 60 Mbit abonnemang. Har en sprillans ny HP-dator med bra prestanda. Bredbandskollen ger ca 30 Mbit i mottagning och 11-12 Mbit i sändning.

Idag installerade jag en Ipad 3 med Wifi. Man skryter över världens bästa Wifi-hastighet. Vad sägs om ca 20 Mbit mottagning och ca 10 Mbit sändning?
Min Iphone 4 är ändå sämre.

Ligger problemet i Telias "ökända" router? Med nätverkssladd är mottagningen ca 58 Mbit på min HP.

Jag har nu fått Telia att brygga min Thomson och jag använder en Dlink router 655.
Resultat - inte ett dugg bättre. Fortfarande under 20 Mbit för både min IPhone 4 och min IPad 3.
Och nu har jag ytterligare en pryl som drar ström dygnet runt.
Oservera att Telia lovar 30-60 Mbit. Däremot får jag full fart med nätverkssladd i min laptop.

Permalänk

Telia verkar ha slopat Thomson och använder numera Huwei Router/modem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gammal man:

Telia verkar ha slopat Thomson och använder numera Huwei Router/modem.

Har du länk till vilka modeller dom skickar ut?