Permalänk
Medlem

Studenter: Har ni tid att spela?

Jag antar att det sitter en hel del studenter från landets alla lärosäten här på Sweclockers, och till hösten blir även jag en av dem då jag flyttar till Luleå och börjar läsa Civilingenjör Väg- och Vatten (Med planerad examen inom berg), och jag lämnar ju aldrig kvar någon av mina datorer i Värmland, utan de ska med hela vägen till Norrbotten.

Jag har väl spelat hela livet i princip, och jag vill bara höra mig för med studenter om ni över huvud taget har tid att spela under tiden ni läser.
Nog för att jag gör annat än att spela på fritiden. Jag tränar en hel del skidor och långdistanslöpning för det är också riktigt kul, men att ta hand om sig själv fysiskt är något man måste prioritera, men just spel är jag lite nyfiken över hur det ligger till bland studenter. Speciellt bland ingenjörsstudenter. Pratar man med folk så kan man få lika många bilder av hur det är som folk man frågat.

Så ni studenter här på Sweclockers, har ni fått ge upp spel för era studier, eller har ni trots allt tid till spelande ?
Bara av ren nyfikenhet vill jag veta hur det ser ut liksom.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Medlem

Äh.. ingenjörsstudenter har mycket tid åt att spela, sen beror det på om du vill ha femmor i allt eller om du nöjer dig med en och annan trea. Väg och vatten räknas inte heller till tuffaste Civ.ing linjerna så det ska nog gå bra också, passa dock på att upplev studentlivet också med supa och festa, möjligtvis lite kramas också..

Visa signatur
Permalänk
Entusiast

Klart det finns tid att spela om man vill. Det handlar om prioriteringar. Man hinner med att både plugga och ha fritidsintressen men man kan inte sitta och raida hela nätterna, plugga till femmor, springa tre timmar varje dag, vara föreningsaktiv och jobba om man dessutom vill ha tid att sova. Prioriterar du spel kommer du ha tid att spela.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryden:

passa dock på att upplev studentlivet också med supa och festa, möjligtvis lite kramas också..

Jo självklart. Satt mest och funderade på om man skulle börja avveckla detta med spelandet eller inte om det nu var ett helt hopplöst projekt under studietiden. Socialt liv kommer ju att prioriteras över spel, men ändå.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Medlem

Nu är inte jag student längre, blev klar i maj i år. Men jag studerade till svetsare och jag hade tid för spelande. Hade ingen strömkälla eller arbetsstycken hemma att svetsa på så det teoretiska var det enda jag pluggade på fritiden. Jag hade mycket tid för att spela även om jag inte gjorde det.
Sen har alla olika mycket tid för att spela beroende på vad dom pluggar kan jag tänka mig.

Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk
Medlem

Jag hade några klasskamrater som gav upp studierna (Datateknik) när WoW släpptes, så det beror nog på vilken disciplin man har. Jag spelade en del CS under mina första år på högskolan vilket tog en del tid. När jag slutade blev tentorna mycket enklare

Tror ändå jag la mer tid på spel under studietiden än jag gör nu.
Nu är det mest under helgerna som jag hinner spela.

Permalänk
Medlem

Jag såg till att inte spela nåt som åt för mycket tid. SC2 kom lagom i min studietid, perfekt spel då man köra köra ett par matcher sen göra nåt annat. Inte som WOW där man måste sitta och farma

Men ja, det går att kombinera studier på civ.ing med spelande. Jag är ett levande exempel

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Hedersmedlem

Allt handlar ju om prioriteringar. Spelandet har helt klart minskat sedan jag började på datateknik, men har fortfarande tid om jag vill.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Har definitivt mindre tid att spela nu än innan jag började läsa Väg&Vatten på Chalmers.

Visa signatur
Permalänk

Som så många sagt innan, bara man prioriterar lite så är det inget problem att ha tid med att spela. Bara man ser till att köpa det där efterlängtade spelet *efter* tentorna och inte två veckor före (Diablo III kom väldigt olägligt för många av mina studiekamrater...) så är det inget som helst problem att spela och plugga.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Jag spelade rätt mycket genom studierna, var inga problem alls. Har aldrig pluggat överdrivet länge utan pluggar effektivt veckan innan tentorna :).

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Spelade mer under min studietid än när jag jobbade.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Skrivet av sebbeharry:

Spelade mer under min studietid än när jag jobbade.

Samma här, jag begrepp inte hur jag hann. Men livsgnistan var väl större då?

Nå mitt råd är att ge tusan i att skaffa fel sorters spel, typ WoW. Och mer satsa på offlinespel med en begränsad speltid.
Annars är avkoppling bra i rätt mängd, så helt lägga ifrån sig spel tror jag heller inte är så bra.

Nu efter skolan så har man mängder med arbetsuppgifter som kräver tid att utföra, där jag få prioritera vilka uppgifter som kommer att bli utförda och jag få hitta på ursäkter till de andra.

Skrivet av Derox:

Jag spelade rätt mycket genom studierna, var inga problem alls. Har aldrig pluggat överdrivet länge utan pluggar effektivt veckan innan tentorna :).

Klassikern, jag vet väldigt många som knappt gjorde något före två veckor innan tentorna och först då la ner mycket. Vilket ofta är väldigt bra betygsmässigt.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Du kommer inte kunna raida fem dagar i veckan och göra alla dailys (gymnasiet var så jävla fördelaktigt spelmässigt ;D) men visst finns det tid över! Jag har pluggat två år på Civ. Ing. Elektroteknik nu och snittar 4. Visst hinner man spela men det är andra spel man kör, spel som inte kräver ett konstant engagemang. Jag tycker i alla fall att Civ. Ing. är väldigt ojämnt i hur mycket man har att göra. Ibland dör man lite varje dag och ibland har man hur mycket tid som helst, då passar det bra att spela någon fin titel. Jag tror dock du kommer märka att det finns så mycket annat att göra istället så för det mesta spelar man inte fast man skulle kunna gjort det

Vill du nöta MMORPGs igen så är det bara att vänta tills pensionen!

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av wixia:

Du kommer inte kunna raida fem dagar i veckan och göra alla dailys (gymnasiet var så jävla fördelaktigt spelmässigt ;D) men visst finns det tid över! Jag har pluggat två år på Civ. Ing. Elektroteknik nu och snittar 4. Visst hinner man spela men det är andra spel man kör, spel som inte kräver ett konstant engagemang. Jag tycker i alla fall att Civ. Ing. är väldigt ojämnt i hur mycket man har att göra. Ibland dör man lite varje dag och ibland har man hur mycket tid som helst, då passar det bra att spela någon fin titel. Jag tror dock du kommer märka att det finns så mycket annat att göra istället så för det mesta spelar man inte fast man skulle kunna gjort det

Vill du nöta MMORPGs igen så är det bara att vänta tills pensionen!

Eller spela GW2

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Läser själv Maskinteknik och visst finns det tid att spela även om det många gånger har låg prioritet. Vissa veckor kan man säker spela 50-100 timmar om man vill och andra veckor finns det inte en chans att du överhuvudtaget kan snegla åt datorns riktning. Veckorna du kan spela är dock flera än tentaveckorna (som tur är). Var dock redo på att skolan kommer ta tid, förutom studierna så har den sociala biten ganska mycket av din kalender

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Eller spela GW2

GW2 tänkte jag inte ens på men det är en självklarhet till hösten!

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

Hade gott om tid att spela som student.
Det är värre nu när jag jobbar. Nu är man ju helt slutkörd efter jobbet och har inte många timmar på sig på kvällen utifall man orkar.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

Tid till spel är ju väldigt individuellt, beror helt på hur mycket tid du behöver lägga för att få kunskapen att fastna och hur mycket inlämningsuppgifter du har, etc. Själv tycker jag att sambon 'stjäl' mer speltid än studierna, även om det helt klart blir mindre vissa veckor än andra. Dock så pluggar jag inte till civilingenjör heller...

Skickades från m.sweclockers.com