Permalänk
Medlem

Okänd bil utanför tomt

Hej Sweclockers, vet inte alls om detta är en lämpligt ställa att författa denna typ av tråd men jag gör ett försök ändå.

Det hela började för 2 veckor sedan när en okänd röd skåpbil parkerade mittemot vårat hus över gatan. Den har bucklor på sidan och dörrarna ser ut och vara olåsta, men det var inget problem hos oss eftersom den inte stod i våran väg någongång, och det huset de stod utanför har varit tomt väldigt länge.

Men för en vecka sedan flyttades bilen helt mystigt och ställde sig utanför våra grannar bredvid oss, vi började bli lite oroliga över denna mystiska skåpbil eftersom ingen av oss vet vem ägaren är.

Och igår kväll gjorde den ännu en flytt, medan jag var iväg på en kort tur med våran gamla bil som alltid står på gatan, den tog min plats. En plats som vi behöver eftersom vi har 2 privata och 1 arbetsbil i familjen. Den bilen är fortfarande väldigt olåst, det ligger startkablar på golvet och ja, den ser läskig ut.

Har man något rätt som privatperson att åtgärda problemet om bilen står på gatan utanför tomten? Eftersom det faktiskt inte tillhör våran tomt så är jag väldigt osäker på detta, och tänkte om ni visste något, eftersom inga direkt konkreta svar kan hittas på google.

Alternativ om någon har en fax så ni kan fixa namnet på ägaren genom transportstyrelsen, så skulle jag med stort nöje ringa upp och fråga!

Permalänk
Medlem

nej du får inte flytta bilen även om den stod på eran tomt eller så ni inte kommer ut med era bilar så får du inte flytta på bilen

eller det var så för några år sedan vet ej om dom ändrat men skulle inte tro det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Hej Sweclockers, vet inte alls om detta är en lämpligt ställa att författa denna typ av tråd men jag gör ett försök ändå.

Det hela började för 2 veckor sedan när en okänd röd skåpbil parkerade mittemot vårat hus över gatan. Den har bucklor på sidan och dörrarna ser ut och vara olåsta, men det var inget problem hos oss eftersom den inte stod i våran väg någongång, och det huset de stod utanför har varit tomt väldigt länge.

Men för en vecka sedan flyttades bilen helt mystigt och ställde sig utanför våra grannar bredvid oss, vi började bli lite oroliga över denna mystiska skåpbil eftersom ingen av oss vet vem ägaren är.

Och igår kväll gjorde den ännu en flytt, medan jag var iväg på en kort tur med våran gamla bil som alltid står på gatan, den tog min plats. En plats som vi behöver eftersom vi har 2 privata och 1 arbetsbil i familjen. Den bilen är fortfarande väldigt olåst, det ligger startkablar på golvet och ja, den ser läskig ut.

Har man något rätt som privatperson att åtgärda problemet om bilen står på gatan utanför tomten? Eftersom det faktiskt inte tillhör våran tomt så är jag väldigt osäker på detta, och tänkte om ni visste något, eftersom inga direkt konkreta svar kan hittas på google.

Alternativ om någon har en fax så ni kan fixa namnet på ägaren genom transportstyrelsen, så skulle jag med stort nöje ringa upp och fråga!

prova http://www.carfax.se/ annars går det få via sms... om int annat ring polisen

Permalänk
Medlem
Skrivet av cebet:

nej du får inte flytta bilen även om den stod på eran tomt eller så ni inte kommer ut med era bilar så får du inte flytta på bilen

eller det var så för några år sedan vet ej om dom ändrat men skulle inte tro det

Flytt var jag kanske säker på att man inte fick, så det var inget nytt. Mer mer inne på tankarna om det fanns någon lag som sa att "Om ägaren av tomten intill en allmän väg har en okänd bil parkerad, så har denna person rätt att efter 48h kontakta ägaren som måste flytta" eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreagone:

prova http://www.carfax.se/ annars går det få via sms... om int annat ring polisen

Tack, körde via sms och fick namnet. Nu ska det ringas!

Efter en kort stund får man välkommen till eurovoice. Men kul...

Personen som äger bilen bor (enligt eniro) på andra sidan stan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Tack, körde via sms och fick namnet. Nu ska det ringas!

Efter en kort stund får man välkommen till eurovoice. Men kul...

Personen som äger bilen bor (enligt eniro) på andra sidan stan.

Ring polisen på 11414 tror det går under egenmäktigt förförande att den står på din tomt

Permalänk
Avstängd

Enligt en annan tråd är det ju snorlätt att skicka bilen på skrotning, kör på det vetja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreagone:

Ring polisen på 11414 tror det går under egenmäktigt förförande att den står på din tomt

Han svarade inte när jag ringde från mobil men han svarade på hemtelefon.

Han har tydligen parkerat här för det är gratis, och han inväntar en parkerings tillåtelse på en annan parkering. Har misstanke om att han flyttat. Han sa att han skulle flytta bilen idag eller imorgon, så uppskattas alla fall att han var trevlig i telefonen Tack för tipsen på att man kunde få namnet via sms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreagone:

Ring polisen på 11414 tror det går under egenmäktigt förförande att den står på din tomt

Står den i diket är det troligtvis kommunens tomt

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Är det oskyltat får man normalt stå parkerad 24h på vardagar så länge man inte blockerar någon infart.
Så vill han, har han full rätt att parkera så länge han byter plats varje dygn.
(Finns orter som har lokala bestämmelser på 7 dygn)

Så du har ingen förtursrätt till gatan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Är det oskyltat får man normalt stå parkerad 24h på vardagar så länge man inte blockerar någon infart.
Så vill han, har han full rätt att parkera så länge han byter plats varje dygn.
(Finns orter som har lokala bestämmelser på 7 dygn)

Så du har ingen förtursrätt till gatan.

Sant, eller finns det någon 24h gräns ens? vet då många som brukar ha sina andrabilar stående i sitt dike på sommaren utan problem

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Kör på det klassiska med att skruva ur oljepluggen på den. Sen ringer du kommunen och säger att det står en bil och läcker massor med olja från en bil.

Visa signatur

» 01001100011011110110101101101001

» Bad wolf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loki:

Kör på det klassiska med att skruva ur oljepluggen på den. Sen ringer du kommunen och säger att det står en bil och läcker massor med olja från en bil.

Och står den då på din fastighet så debiterar kommunen dig för flyttkostnaden. Kan rekommendera läsning utav LFF samt FFF när det kommer till vilka stöd man har att flytta fordon. Det enklaste när man har ett fordon på sin fastighet är ju att gå via KFM och begära handräckning. Kommunen har en möjlighet att flytta fordon, men inte någon skyldighet att göra det. Sedan när kommunen flyttar fordon så har man rätten att ta ut de faktiska kostnaderna utav antingen fordonets ägare, alternativt den som begär flytten.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Jag tror att själva problemet är inte att den faktiskt står där utan att det är en konstig bil med massa bucklor och startkablar liggande på golvet vars ägare inte bor ens där och att den står där dag och natt och flyttar sig längst hela gatan vilket kan ju betyda att den egentligen inte hör till någon objekt där... Själv hade jag inte heller tyckt om att ha det stående utanför mitt hus..

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomas_88:

Jag tror att själva problemet är inte att den faktiskt står där utan att det är en konstig bil med massa bucklor och startkablar liggande på golvet vars ägare inte bor ens där och att den står där dag och natt och flyttar sig längst hela gatan vilket kan ju betyda att den egentligen inte hör till någon objekt där... Själv hade jag inte heller tyckt om att ha det stående utanför mitt hus..

Men nu är det ju tack och lov så att parkering på gatumark regleras i TrF och lokala trafikföreskrifter, inte något som grannen mittemot säger. Må så väl vara att du inte tyckt om det, men rent juridiskt så har ju inget fel begåtts utav fordonets ägare.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Men nu är det ju tack och lov så att parkering på gatumark regleras i TrF och lokala trafikföreskrifter, inte något som grannen mittemot säger. Må så väl vara att du inte tyckt om det, men rent juridiskt så har ju inget fel begåtts utav fordonets ägare.

Varför blandar du in juridik i min inlägg då??

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X