Köpte ny skärm sänks med 600kr några veckor efter

Permalänk
Medlem

Köpte ny skärm sänks med 600kr några veckor efter

Hej, hoppas tråden ligger rätt. Tänkte bara höra jag köpte denna skärm för några veckor sedan http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=qs&T2=LS23A700DS%2fEN

då kostade den 2500kr, och nu säljs den för 1900kr. Då undrar jag ifall man har någon rätt att kräva mellanskillnaden ? läste det någonstans men har ingen aning ifall detta stämmer osv. Antar att jag bara får bita i sura äpplet och finna mig i att jag köpte den för 600kr mer.. eller finns det något man kan göra ?

Mvh.

Permalänk
Avstängd

Skulle tro att du får bita i sura äpplet, därimot hade du haft öppet köp fortfarande så kunde du lämnat tillbaka skärmen

Permalänk

Det får du fråga alina för det är upp till varje butik tex elgiganten och mediamarkt betalar mellanskillnaden om du hittar produkten billigare någon annanstans inom 30 dagar efter köp

Visa signatur

CPU:Intel Core I7 2600K (Socket 1155) MOBO:Asus P8P67 Deluxe GPU:Asus gtx 780 ti RAM:Kingston HyperX 2400 MHz 8GB (Dual channel) SSD:Force 3 120GB, OCZ Revodrive x2 HDD:Samsung Spinpoint F3 1TB Chassi:Corsair 750D PSU:Corsair Tx650 v2Ljud:Pro-Ject HeadBox II Hörlurar: Sennheiser hd600+ATH-M50 Högtalare: Dali Ikon 2 Mikrofon: Samson go mic Mus: Logitech G700 Matta: steelseries Qck+ Skärmar: en Asus Ve247h x3| citera mig för svar.

Permalänk
Medlem

lite väl lång tid emellan, kompisen köpte en från cdon för ca 1 vecka sedan, samma dag cdon skickade paketet till honom så sänkte de priset ca 600 kr. han mailade de bara och gav ordernummer osv så fick han priset reducerat till det billigare

Permalänk
Medlem

Nej, det har du nog ingen rätt till. Att dom sänker priserna är något man får räkna med, gäller ju allt. beroende på hur billigt du vill komma undan beror på hur länge du orkar vänta.
bara bita i det sura äpplet med ett leende på läpparna, du har ju iaf köpt en bra skärm:]

Visa signatur

Never trust a computer you can't throw out a window

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar som jag misstänkte! jaja skärmen fungerar kanon så jag är nöjd, lite surt men prissänkningar får man räkna med. Verkar dock bara göra dåliga affärer köpte gtx 680 också precis innan 670 kom, köpte kortet för 5100kr, och nu kan man köpa 670 för 3600kr, och det är bara några enstaka fps som skiljer prestandan åt, 1500kr år pipan

Permalänk

Om de höjt priset hade du tänkt dig att betala mer för den varan då? Butiker brukar vara snälla om priset ändras samma dag eller dagen efter, men veckor. Då kan du glömma att få mellanskillnaden....

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Laptopen jag köpte för en månad sedan är 1000:- billigare nu. Det är också bittert, men det är bara att acceptera att det är så det är.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk

Såg faktiskt på villkoren till mitt SEB kreditkort att de har 90 dagars prisskydd...

http://www.seb.se/pow/content/produkter/kort/kopforsakring_e0...

Om jag tolkar det rätt så betalar de ut mellanskillnaden ifall priset går ner inom 90 dagar...
Jag kommer definitivt betala nästa kapitalvara med det kortet nästa gång.

Edit: Läste mer noggrant... verkar som att man i princip kan köpa en vara i en dyr affär och sen få mellanskillnaden tillbaka ifall någon annan affär är billigare... verkar ju helt sjukt... Om alla kunder skulle utnyttja det skulle nog de går i konkurs..

Visa signatur

- Who are you? -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kosh of Vorlon:

Såg faktiskt på villkoren till mitt SEB kreditkort att de har 90 dagars prisskydd...

http://www.seb.se/pow/content/produkter/kort/kopforsakring_e0...

Om jag tolkar det rätt så betalar de ut mellanskillnaden ifall priset går ner inom 90 dagar...
Jag kommer definitivt betala nästa kapitalvara med det kortet nästa gång.

Edit: Läste mer noggrant... verkar som att man i princip kan köpa en vara i en dyr affär och sen få mellanskillnaden tillbaka ifall någon annan affär är billigare... verkar ju helt sjukt... Om alla kunder skulle utnyttja det skulle nog de går i konkurs..

Ja, det verkar nästan för bra för att vara sant, dock finns det ju en lista med undantag, t.ex. är följande exkluderat:

Citat:

Produkter som säljs till ett pris som understiger det pris produkten normalt säljs för i butiken. Exempel på detta är introduktionserbjudanden "köp två betala för en" och mellandagsrean. Undantaget tillämpas dock inte i de fall där rabatterade priset är tänkt att bli produktens nya normalpris i butiken under längre tid än 30 dagar.

Dvs man får ingen ersättning om det lägre priset man hittat är någon form av rea/extrapris/kampanj. Bara ordinarie priser gäller.

Edit:

Även detta är ju högst relevant:

Citat:

För att ersättning för prisskillnad ska kunna lämnas krävs att ursprungsprodukten jämförs med en produkt som kan köpas på samma sätt som ursprungsprodukten. Det innebär bl a att inköpspriset på en produkt som köps i affär över disk inte kan jämföras med motsvarande produkts pris vid köp över Internet eller via postorder. Eventuella fraktkostnader ska medräknas i jämförelse av pris vid köp över Internet och postorder.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Om det gått mindre än 14 dagar kan man ju alltid skicka tillbaka och beställa på nytt.

Det hände mig på en webbutik för några år sedan, så jag mailade och frågade hur jag skulle göra. Dom svarade att det enklaste för oss både var att dom förde över mellanskillnaden till mig. Har för mig att det handlade om ca 700:-. Tack sa jag och har handlat för bra mycket där sen dess.

Permalänk

Det du länkade är en demoprodukt. var det en demoskärm du köpte 600kr dyrare?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Komma några veckor efter och fråga efter 600kr?
Fattar inte ens hur man kan komma på nå sånt

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Ganska övertygad om att du inte får något.
Det har hänt mig ca 3-4 ggr.
Bara bita i det sura äpplet

Knappast sista gången det händer

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Komma några veckor efter och fråga efter 600kr?
Fattar inte ens hur man kan komma på nå sånt

Sluta vara så arrogant, om du hade läst tråden innan du började yttra dig så hade du sett att jag trodde att det inte skulle gå. Men man förlorar inget på att fråga så varför inte göra det ? geez..

Permalänk
Medlem

Tror inte han menade illa, men det är ju ganska arrogant.
Priser ändras hela tiden, bara att leva med.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk

Försöker väl igen då. ÄR det en demoskärm du köpt?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Försöker väl igen då. ÄR det en demoskärm du köpt?

Nej, det är ingen demoskärm såg inte att det stod "demopris" på den heller. Men har iallafall fått svar på min fråga av folket här

Permalänk
Medlem

Vilket tjat.
Har du ens ringt och pratat med dem istället för att skapa en tråd här och älta i all evighet?

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

Det är tråkigt att det nästan aldrig blir "rätt tid" att köpa hårdvara, eftersom utvecklingen går så fort.

Om du kan få mellanskillnaden beror nog på hur mycket Alina jobbar med CRM och kundvård. Å ena sidan förlorar de 600kr, men å andra sidan riskerar de att annars tappa en återvändande kund på grund av en tråkig köpupplevelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Vilket tjat.
Har du ens ringt och pratat med dem istället för att skapa en tråd här och älta i all evighet?

Älta i all evighet ? man gör en tråd och får det svar man vill ha, sedan fortsätter folk att diskutera i frågan och då är det jag som ältar i all evighet ? sluta trolla och väx upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drenmi:

Det är tråkigt att det nästan aldrig blir "rätt tid" att köpa hårdvara, eftersom utvecklingen går så fort.

Om du kan få mellanskillnaden beror nog på hur mycket Alina jobbar med CRM och kundvård. Å ena sidan förlorar de 600kr, men å andra sidan riskerar de att annars tappa en återvändande kund på grund av en tråkig köpupplevelse.

Å andra sidan kanske man inte vill ha besvärliga kunder, som garanterat kommer försöka sig på samma sak igen eftersom det funkade en gång?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drenmi:

Det är tråkigt att det nästan aldrig blir "rätt tid" att köpa hårdvara, eftersom utvecklingen går så fort.

Om du kan få mellanskillnaden beror nog på hur mycket Alina jobbar med CRM och kundvård. Å ena sidan förlorar de 600kr, men å andra sidan riskerar de att annars tappa en återvändande kund på grund av en tråkig köpupplevelse.

Jo precis det är svårt att handlar i rätt tid, men som sagt fick bra svar ganska lågt upp i tråden så jag är nöjd! skärmen är bra osv, jag drar mig ur tråden nu.

Mvh.