Datorn vägrar boota med extra HDD

Permalänk
Inaktiv

Datorn vägrar boota med extra HDD

Hej! Då fick man sin nya dator idag, jag hade en gammal hårddisk jag ville sätta in men när jag satte in den så fasta windows på sin splash-screen och stannar där. När jag senare tog ut hårddisken bota den på mindre än en minut. Varför är det såhär?

Permalänk
Medlem

Det är förmodligen fel på den. Prova att koppla in den efter att du startat upp windows, via extern USB-docka eller liknande. Får du samma problem då, att windows inte kan läsa den, så är den nog kaputt.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sp1k3n:

Det är förmodligen fel på den. Prova att koppla in den efter att du startat upp windows, via extern USB-docka eller liknande. Får du samma problem då, att windows inte kan läsa den, så är den nog kaputt.

Det kan nog vara rätt, då det först var en extern hårddisk sen brände min pappa det lilla kortet som gör så att man kan koppla in den med usb till datorn. Så kanske hårddisken också skadades.

Permalänk
Medlem

in i "msconfig" och kryssa i "startinformation" tjoffa i disken och starta datorn igen, glöm inte att kika i bios så att din vanliga disk fortfarande är den första i startordningen

nu under windowsboot kommer du se vad datorn laddar under uppstart istället för den tråkiga windows loggan

fastnar den på någon punkt så kan du via lite googlande se vad problemet är

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon192309:

Det kan nog vara rätt, då det först var en extern hårddisk sen brände min pappa det lilla kortet som gör så att man kan koppla in den med usb till datorn. Så kanske hårddisken också skadades.

Förklara vad du menar med "det lilla kortet". Var det kretskortet på undersidan av hårddisken eller något i USB-dockan/ -kontakten?

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"