Seriekoppla 6 datorfläktar, koppla till vägguttag.

Permalänk
Medlem

Seriekoppla 6 datorfläktar, koppla till vägguttag.

Tjena, skulle behöva lite hjälp med att räkna ut hur mycket effekt man behöver för att seriekoppla 6 Noctua NF-P12. var längesedan man gick på gymnasiet och kunde räkna. Om någon har lust och kan det i huvudet får ni gärna hjälpa till.

Spec för fläkten är:

Input Power 1.08 W
Input Current 0.09 A
Voltage Range 12 V

Har lite olika ac-adaptrar att tillgå, så det borde inte vara några problem.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Du behöver 72v likström till att börja med, inte AC (Alternating Current = växelström).
Kanske du menar parallellkoppling ?

Permalänk
Medlem

Kör dem parallellt på en 12VDC adapter istället.
Men fläktarna kommer gå på fullt ös om du inte sätter in ett motstånd eller en pott

Vet inte om du har någon adapter som levererar 0.6A @ 12VDC. Vanligtvis ligger de runt 300mA-500mA (0.3A - 0.5A).
Men leta du kanske har tur och har någon tyngre liggandes!!

Annars kan du ta 12vDC ifrån ett nätaggregat. Jag driver själv en bilstereo på ett 300W nätagg och ett bilslutsteg på 650W (Säkrat på 15A) med ett 400W nätagg.

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk

6st x 12Vdc = 72Vdc

isf behöver du en adapter 230Vac till 72Vdc men tvekar på att du hittar en eller att fläktarnas kretskort mår så bra av det...

om du parallellkopplar dom räcker det med en 12Vdc som klarar att ge typ 0,6A på output.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
99:e percentilen

U = R * I

Om du har n fläktar blir resistansen n gånger så stor, alltså för n fläktar:

U(n) = n * RI = n * U(1)

U(1) är ju 12 V, så U(6) blir därmed 6 * 12 V = 72 V.

P = U * I

P = 72 V * 0,09 A = 6,48 W

Och det ska vara likström. Men som redan nämnt, parallellkoppling är lämpligare. (Men det spelar ingen roll för just din specifika fråga, för den totala effekten blir samma om du parallellkopplar.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Hmm ok, har massa adaptrar på jobbet över, de flesta ligger på 12v 1a, det är för mycket kanske? Fast jag tror att jag kan hitta ner mot 0,8a.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Uppåt är ingen fara, 1A blir bra

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av thorsama:

Hmm ok, har massa adaptrar på jobbet över, de flesta ligger på 12v 1a, det är för mycket kanske? Fast jag tror att jag kan hitta ner mot 0,8a.

Då får du parallellkoppla, men det antar jag att du har tänkt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Hmm ok, har massa adaptrar på jobbet över, de flesta ligger på 12v 1a, det är för mycket kanske? Fast jag tror att jag kan hitta ner mot 0,8a.

Att adaptern kan ge högre ström än vad du behöver är ingen fara, den kommer ändå inte ge mer än fläktarna behöver.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Vill du att fläktarna ska gå tystare så kan du mata dem med lägre spänning så dem snurrar med lägre hastighet.

Permalänk
Medlem

Ett annat problem (bortsett den "höga" drivspänningen) med att seriekoppla fläktarna är att ifall en går sönder så att strömmen inte kan flyta igenom så stannar alla andra fläktar...inte vidare redundant system...

Som flera tidigare sagt, parallellkoppla istället...

Permalänk
Medlem

Jag parallell-kopplade efter ni skrev det, tänkte med på att om 1 går sönder kan det bli jobbigt. Den är färdig och fungerande nu! Tack för hjälpen, tänkte ladda upp ett galleri senare så får ni se hur det blev.

Här är galleriet om någon är intresserad.

http://www.sweclockers.com/galleri/9661-flodesintag-for-fonst...

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av thorsama:

Jag parallell-kopplade efter ni skrev det, tänkte med på att om 1 går sönder kan det bli jobbigt. Den är färdig och fungerande nu! Tack för hjälpen, tänkte ladda upp ett galleri senare så får ni se hur det blev.

Här är galleriet om någon är intresserad.

http://www.sweclockers.com/galleri/9661-flodesintag-for-fonst...

Tur att du hade fläktarna över, att köpa de fläktarna i butik skulle kostat typ en tusenlapp bara det. Funderar på något liknande bygge, fast med en eller flera större (140, 200mm) fläktar. Skojj att se att det fungerade i alla fall!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Riktigt trevligt bygge! Jag har blivit inspirerad och tänker nog försöka fixa en likadan. Jag är ingen elektriker och undrar hur det skulle fungera att använda olika sorters fläktar, skulle det fungera? Om inte, vad är problemet?

Permalänk
Medlem

Byggde runt millennieskiftet en liknande kånkarång av en bunte fläktar jag plockade från några uråldriga servrar och en bit plyfaskiva. Hade den sittande i vädringsfönstret i min lilla studentetta någon sommar. Ett tips för den som vill göra ett dylikt bygge men är lat; det är egentligen fullkomligt bortkastat arbete att bygga en ram. Naja ihop fläktarna istället, deras monteringshål är som gjorda för det

Uppgraderade dock det hela ganska snart. Fick tag i en gammal kylare till en mindre bil. Byggde en ram för fläktarna som även agerade stativ, monterade fläktarna (är man lat kan man naja fast fläktarna istället), och körde sedan kallvatten från vattenkranen i pentryt genom kylaren, och tillbaka till avloppet. Kanonbra ful-AC, funkade rent löjligt bra, och det bästa av allt är ju att vattnet var gratis till skillnad från den el en riktig AC hade sugit i sig

Vill man göra samma sak enklare, kan man ju fixa kylare med elfläkt. Back in the days var det dock svårt att hitta sådana, de flesta gamla bilvrak var av det äldre snittet med remdriven fläkt :>

[edit] Nu har jag bara en bra mycket enklare lösning på skrivbordet, som komplement till min AC; böjt till ett stativ av en svetspinne, gängat ändorna på stativet, och monterat en 120mm-fläkt

Skrivet av fiskmat:

Riktigt trevligt bygge! Jag har blivit inspirerad och tänker nog försöka fixa en likadan. Jag är ingen elektriker och undrar hur det skulle fungera att använda olika sorters fläktar, skulle det fungera? Om inte, vad är problemet?

Så länge alla fläktar har samma matningsspänning, och du parallellkopplar dem, så går det alldeles utmärkt att köra olika sorter. Det går förstås att köra fläktar med olika matningsspänning också, men då måste du hålla på och trassla med resistorer eller dioder hit och dit för att få ner spänningsfallet över de fläktar som ska ha lägre spänning.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!