Domslut från EU: Du ska kunna sälja vidare dina nedladdade spel

Permalänk
Inaktiv

Domslut från EU: Du ska kunna sälja vidare dina nedladdade spel

http://www.rockpapershotgun.com/2012/07/03/crikey-eu-rules-yo...

"It’s the very first time there has been any official sense of ownership via digital distribution, and if it gets implemented by courts, it’s going to change a great deal. From our having the legal right to sell games in our Origin accounts, right down to surely taking away the ability for companies like Valve and EA to block customers’ access to their purchased games for other infractions.
Right now we have companies like Microsoft and Sony looking for ways to make reselling of their products impossible for their next generation of consoles"

Det här blir riktigt spännande! Både bra och dåligt, bra att vi får våra rättigheter skyddade, men jag undrar verkligen hur Valve ser på saken. Blir framtiden att vi får hyra våra spel istället för att som innan idag, "halväga" dom? Speciellt med tanke på att man kan få sina konton avstängda om man bryter mot deras regler, som nu då EU inte alls håller med om.

Permalänk
Medlem

Intressant. Jag tycker att man ska få göra vafan man vill. så länge det inte rör sig om piratkopiering.
(även om jag är för piratkopiering också ^^)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon4992:

http://www.rockpapershotgun.com/2012/07/03/crikey-eu-rules-yo...

"It’s the very first time there has been any official sense of ownership via digital distribution, and if it gets implemented by courts, it’s going to change a great deal. From our having the legal right to sell games in our Origin accounts, right down to surely taking away the ability for companies like Valve and EA to block customers’ access to their purchased games for other infractions.
Right now we have companies like Microsoft and Sony looking for ways to make reselling of their products impossible for their next generation of consoles"

Det här blir riktigt spännande! Både bra och dåligt, bra att vi får våra rättigheter skyddade, men jag undrar verkligen hur Valve ser på saken. Blir framtiden att vi får hyra våra spel istället för att som innan idag, "halväga" dom? Speciellt med tanke på att man kan få sina konton avstängda om man bryter mot deras regler, som nu då EU inte alls håller med om.

De får väl tycka vad de vill, domstolen har tagit beslut, de enda de kan göra är att överklaga och hoppas att det blir ändrat, om inte är det bara för dem att rätta sig efter vad de sagt

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

http://www.rockpapershotgun.com/2012/07/03/crikey-eu-rules-yo...

"It’s the very first time there has been any official sense of ownership via digital distribution, and if it gets implemented by courts, it’s going to change a great deal. From our having the legal right to sell games in our Origin accounts, right down to surely taking away the ability for companies like Valve and EA to block customers’ access to their purchased games for other infractions.
Right now we have companies like Microsoft and Sony looking for ways to make reselling of their products impossible for their next generation of consoles"

Det här blir riktigt spännande! Både bra och dåligt, bra att vi får våra rättigheter skyddade, men jag undrar verkligen hur Valve ser på saken. Blir framtiden att vi får hyra våra spel istället för att som innan idag, "halväga" dom? Speciellt med tanke på att man kan få sina konton avstängda om man bryter mot deras regler, som nu då EU inte alls håller med om.

Äntligen ett steg åt rätt håll!
Nu behöver vi bara få tillbaka de kilometervis med avstånd vi redan färdats i fel riktning. Men det ger ju ljus i tunneln så att säga.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

det är ju inte bara spel som vi ska prata om då utan även musik och film här, så du kommer kunna sälja dina itunes låter eller ge bort dom. och när du där väll dör så kommer du kunna överföra all din digital media till andra. tror ju att säljandet var digital media kommer vara begränsat men det är bra att vi får en klar dom över det hela så det inte finns nån halv grå zon

Permalänk
Skrivet av belga:

Äntligen ett steg åt rätt håll!
Nu behöver vi bara få tillbaka de kilometervis med avstånd vi redan färdats i fel riktning. Men det ger ju ljus i tunneln så att säga.

Helt korrekt!

Visa signatur

Fractal design define r3 artic white, 2x 6950 CF Corsair AX850w Intel i5 2500k MSI GD-55 REV B3

Permalänk
Medlem

Blandade känslor. På ena sidan är jag för allt som ger oss större frihet och flera valmöjligheter. Å andra sidan känns det spontant inte som en rättighet man besitter att kunna sälja vidare information till höger och vänster, gäller även fysiska kopior. Tror det här är en typisk lag som ser bra ut på pappret men konsekvenserna kommer vara större än vad man räknade med.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

Blandade känslor. På ena sidan är jag för allt som ger oss större frihet och flera valmöjligheter. Å andra sidan känns det spontant inte som en rättighet man besitter att kunna sälja vidare information till höger och vänster, gäller även fysiska kopior. Tror det här är en typisk lag som ser bra ut på pappret men konsekvenserna kommer vara större än vad man räknade med.

Undrar vilka konsekvenser som kan komma med detta? Att flera personer går in för att kapa konton och sedan sälja det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Undrar vilka konsekvenser som kan komma med detta? Att flera personer går in för att kapa konton och sedan sälja det?

En jag kan tänka mig att de ökar priset på spel en hel del för att gå med samma vinst som förut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

Blandade känslor. På ena sidan är jag för allt som ger oss större frihet och flera valmöjligheter. Å andra sidan känns det spontant inte som en rättighet man besitter att kunna sälja vidare information till höger och vänster, gäller även fysiska kopior. Tror det här är en typisk lag som ser bra ut på pappret men konsekvenserna kommer vara större än vad man räknade med.

Att kunna sälja vidare det man själv äger och besitter har varit en självklarhet sedan pengar introducerades till handeln. Jag förstår uppriktigt inte varför själva formatet på något sätt skulle vara avgörande så länge det inte skapas någon kopia och ägandskapet är kopplat till en fysisk person/familj. Så jag undrar vilka konskevenser kan vi förvänta oss genom att tillåta andra spelregeler för speltillverkarna på den kommersiella marknaden som detaljhandeln för övrigt har kunna hantera i årtusenden?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

"...så länge det inte skapas någon kopia...".

Och det är ju just det här som är problemet. Om det vore extremt svårt att göra en kopia så skulle den här diskussionen knappast existera. Jag tycker som de allra flesta att man ska kunna sälja det som man har köpt (eller rätten att använda) men det som är sålt är sålt, så att säga.

Permalänk
Medlem

Det är väll bara att göra så att om väljer att sälja ett spel från tex Steam så för man enkelt över det till någon annans konto via inbyggd funktion i Steam och så kan de ta ut någon % av köpesumman rimligtvis 3-5%
Självklart försvinner all tillgång till spelet från ursprungskontot.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Inaktiv

Undra hur det löses med hackade konto...eller konto där det tex fuskats i spel från förra ägaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Undrar hur det blir med att sälja vidare t.ex. Windows Server licenser o sådant!

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Att kunna sälja vidare det man själv äger och besitter har varit en självklarhet sedan pengar introducerades till handeln. Jag förstår uppriktigt inte varför själva formatet på något sätt skulle vara avgörande så länge det inte skapas någon kopia och ägandskapet är kopplat till en fysisk person/familj. Så jag undrar vilka konskevenser kan vi förvänta oss genom att tillåta andra spelregeler för speltillverkarna på den kommersiella marknaden som detaljhandeln för övrigt har kunna hantera i årtusenden?

Eller hur. "DENNA GÅNGEN ÄR DET SKILLNAD, PIRATKOPIERINGEN KOMMER DÖDA MARKNADEN"

Vi har hört liknande kommentarer förut när det kommit ny teknik, att tumma på det mest självklara (att man faktiskt får det man köper) för att "denna gången är det allvar".

Så otroligt synd att "lagstiftare" inte ser detta som självklart utan faktiskt lyssnar på företagens argument och litar på att "de vet faktiskt mycket om marknaden"

holy shit

EDIT: klockan är 2 på en tisdagnatt, ursäkta det flummiga inlägget

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Att kunna sälja vidare det man själv äger och besitter har varit en självklarhet sedan pengar introducerades till handeln. Jag förstår uppriktigt inte varför själva formatet på något sätt skulle vara avgörande så länge det inte skapas någon kopia och ägandskapet är kopplat till en fysisk person/familj. Så jag undrar vilka konskevenser kan vi förvänta oss genom att tillåta andra spelregeler för speltillverkarna på den kommersiella marknaden som detaljhandeln för övrigt har kunna hantera i årtusenden?

Fast på senare tid vid runt den yngre stenåldern så började de introducera nymodigheter som nyttjanderätt, vilket upphovsrätt främst handlar om och man ska göra liknelser emot. http://sv.wikipedia.org/wiki/Nyttjander%C3%A4tt
Precis lika lite som man äger marken vid ett arrende så äger man ett spel efter att ha köpt en licens att få använda det.

Dock anser jag att man borde få sälja vidare upphovsrättskyddat material med orginalrättigheterna, precis som man har fått göra. Och rättsväsendet borde gå in och straffa de som sätter käppar i hjulet för denna försäljning med olika hinder.
Så som jag tolkar det som framgår i artikeln som positivt, bara det att jag är tveksam på hur detta kommer efterföljas.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Självklart kan man sälja sin egendom.

Böcker är upphovsrättsskyddade, men jag kan ha min torgförsäljning med alla mina travar böcker om jag vill.
Samma måste gälla annan egendom. Digital eller inte.

Tänk om jag köpte en Volvobil och Volvo säger åt mig att jag inte får sälja den vidare, utan måste köpa en ny Volvo av dem varje gång, och kassera min gamla bil, bara för att de har upphovsrätten/patenten till bilen.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Fast på senare tid vid runt den yngre stenåldern så började de introducera nymodigheter som nyttjanderätt, vilket upphovsrätt främst handlar om och man ska göra liknelser emot. http://sv.wikipedia.org/wiki/Nyttjander%C3%A4tt
Precis lika lite som man äger marken vid ett arrende så äger man ett spel efter att ha köpt en licens att få använda det.

Jag vill nog påstå att det inte handlar om nymodigheter som nyttjandrätt av upphovsrättsskyddat material då reproduktion inte är själva kärnfrågan. Din jämförelse haltar dessutom i mina ögon eftersom arrenden kan överlåtas, vilken man inte kan göra med vissa spel som mer eller mindre är att betrakta som engånsprodukter. Lägg därtill begränsningar i antalet installationer även för den ursprungliga ägaren.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Pappy:

Självklart kan man sälja sin egendom.

Och egendom betyder en konkret individuellt bestämd materiell fysisk sak (lat. res), fast eller lös, som utgör äganderättens objekt. http://sv.wikipedia.org/wiki/Egendom

Skrivet av Pappy:

Böcker är upphovsrättsskyddade, men jag kan ha min torgförsäljning med alla mina travar böcker om jag vill.

Ja för att lagen är sådan. Och rent praktisk så blir det bara dumt att vid upphovsrätt på böcker och liknande hindra vidareförsäljning.

Skrivet av Pappy:

Samma måste gälla annan egendom.

Och det gör det med få undantag som att krav kan ställas på vem som får äga. Dessutom finns det saker som förköpslag och diverse regler varvid inte samma regler gäller allt.

Skrivet av Pappy:

Tänk om jag köpte en Volvobil och Volvo säger åt mig att jag inte får sälja den vidare, utan måste köpa en ny Volvo av dem varje gång, och kassera min gamla bil, bara för att de har upphovsrätten/patenten till bilen.

Det finns gott om utrustning som man ej får sälja vidare. Företag brukar för att förhindra detta säga att egendomen är deras, men man lånar utrustningen av dem. Man får dock betala en rejäl slant för att få låna utrustningen som egentligen skulle täcka ett köp. Företageten kräver ofta aldrig tillbaka utrustningen, inte ens efter att man avslutar avtalet. Bara det att man som sagt ej får sälja vidare utrustningen då man "lånar" den.
Så det finns konstigheter som hindrar vidareförsäljning vid vanliga fysiska saker. Nyttjanderätt som upphovsrätt tillhör, är dock full av begränsningar vid vidareförsäljning.
*edit*
Inte därmed sagt att såna här konstruktioner är bra och myndigheter bör agera emot dem, i alla fall på konsumentnivå. Mitt påpekande var bara att det finns begränsningar på vidareförsäljning av egendom.

Så min kritik är emot analogierna. Och som jag tidigare nämnde så är jag för att olika upphovsrätttillverkare förbjuds att hindra folk sälja vidare sitt upphovsrättskyddat material.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Din jämförelse haltar dessutom i mina ögon eftersom arrenden kan överlåtas, vilken man inte kan göra med vissa spel som mer eller mindre är att betrakta som engånsprodukter.

Det går i ett arrende, precis som i ett hyresavtal lägga in begränsningar i överlåtelse. I upphovsrättskyddat material, så är denna begränsning inte stor, bara det att vissa tillverkare har "hittat på" omvägar som förhindrar folk göra det de har laglig rätt att göra. Och jag ser det positivt att nu EU är emot detta och vill se till så att folk kan sälja vidare sina inköpta spel m.m.

Nå resten som du skrev handlade om knepigheter som upphovsrättinnehavare kan ha för sig, där man bör diskutera vilka avtal som ska få bindas emot konsumenter.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av MammaMumin:

"...så länge det inte skapas någon kopia...".

Och det är ju just det här som är problemet. Om det vore extremt svårt att göra en kopia så skulle den här diskussionen knappast existera. Jag tycker som de allra flesta att man ska kunna sälja det som man har köpt (eller rätten att använda) men det som är sålt är sålt, så att säga.

Nej det är inte det som är problemet. Kopiering är en helt ANNAT problem.
Om det vore extremt svårt att skapa en kopia så skulle denna diskussion vara ännu mera aktuell. Tillverkarna försöker idag tvinga alla att köpa nya spel. Helst vill de ha ihjäl begagnat-handeln allt som allt. Och det har ingenting med kopiering att göra utan med att de inte tjänar någonting på att pengar byter händer mellan privatpersoner.

Det som det i praktiken talas om i detta fall är rätten att sälja sitt steam-konto, eller vissa spel från sitt steam-konto till någon annan. Det försöker idag tillverkarna stoppa genom att säga att kontona inte får säljas m.m. Att stoppa kopior i detta fall är inte svårt, eftersom den funktionen redan finns (du kan inte regga samma keys 2 gånger).

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Låter bra, nu är det bara att hacka konton och föra över spelen och dumpa kontot... När ägaren får tillbaka sin konto finns inte ett skit kvar.

Låter väldigt bra (är sarkastisk nu)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Då får väl SC ordna en del i marknaden för beg-spel

Visa signatur

Youtube | Steam | PSN
Fractal Design R3 | Asus P8P67 Pro Rev 3 | Asus GTX580 DirectCUII
Intel i7 2600K 4.0GHz | Antec KÜHLER H2O 620 | 8GB RAM | 2TB HDD | 120GB SSD
iPhone 6 | PlayStation 4

Permalänk

Spontant känns det som detta kommer innebära dyrare prisare för digitala varor.

Permalänk
Medlem
Citat:

right down to surely taking away the ability for companies like Valve and EA to block customers’ access to their purchased games for other infractions.

Som jag tolkar detta så kan ju detta ställa till stora problem. Tänker på bekämpning av fusk, rasism, mobbning etc i onlinespel.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Spelhandlarna Game och GameStop ser säkerligen ljust på detta!
Jag litar mer på att köpa ett Steam spel genom dem än från en okänd på blocket.

Nu får de mycket större marknad för begagnade spel. Köp en steam aktiveringskod på Game och aktivera den när du kommer hem.
Undrar vilka priser de kommer ta för att inte konkurrera med de begagnade fysiska spelen. Fysiska spel är lite mer värt än en steam aktiveringskod imo då det är något att ta på.