Nvidia Geforce 304.79 Beta ger stöd för TXAA

Permalänk
Melding Plague

Nvidia Geforce 304.79 Beta ger stöd för TXAA

Senaste testversionen av Nvidias grafikdrivrutin Geforce aktiverar kantutjämningstekniken TXAA. Till att börja med handlar det dock om stöd för ett enda spel, dessutom genom en framtida uppdatering.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt att utvecklingen går framåt
Bättre kantutjämning som drar mycket mindre resurser låter onekligen högst intressant.

Permalänk
Medlem

varför är det en enkrona på bilden...?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Tråkigt med felstavning (then/than) om det var officiellt material.

Visa signatur

Ridbyxan på Steam.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Marticus:

varför är det en enkrona på bilden...?

För att visa storleken på grafikprocessorn.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

För att visa storleken på grafikprocessorn.

misstänkte det men visste inte att det var nått speciellt med denna. Tack!

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

varför är det en enkrona på bilden...?

För att visa hur mycket prestanda man får för pengarna, så klart!

Men skämt åsido, så verkar drivrutinerna generellt ha tagit sig för nVidia nu.

Permalänk
Medlem

Någon som vet vart man kan hitta bra bilder på detta som visar effekten?
har googlat lite men hittar inget ordentligt.

Visa signatur

Citera gärna

ASRock Fatal1ty Z77 | i5 3570K @ 4,4 Ghz - Phanteks PH-TC14PE | 2-Way Sli GTX 680 | 16 Gb Corsair vengeance 1600 MHz | OCZ ZX Series 1250W | SSD - 1x128 GB - 1x256 | 2,7 TB - HDD | Antec P280 | G500 | Qpad MK-80 | G35

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Resultatet uppnås genom en kombination av hårdvarufunktioner och filmliknande eftereffekter, där målet är bra slutresultat med liten prestandaförlust och att bara möjliggöra tekniken på egen hårdvara, för att sen kunna använda den som försäljningsknep till de egna produkterna.

Min fetstil, jag har kompleterat artikeln så att den ger lite mer av skälen bakom TXAA.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Entusiast

Om man laddar ner denna drivrutin och sätter på TXAA, kommer alla spel ha det då eller vilka har det egentligen?

Edit: Oj då, såg att det stod att det var för 1 spel Undrar när det kommer ut till fler dock

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Min fetstil, jag har kompleterat artikeln så att den ger lite mer av skälen bakom TXAA.

Varför ge ut en teknik till andra märken..AMD får väl jobba lite hårdare själva..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Min fetstil, jag har kompleterat artikeln så att den ger lite mer av skälen bakom TXAA.

Ja det är så man driver ett företag. Några fler nyheter?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så hur står sig TXAA mot FXAA? Vad är de stora skillnaderna?

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Det börjar vara en jämra djungel med olika AA-tekniker nuförtiden. Egentligen vorde väl det bästa att inte köra med AA alls, och använda den överblivnad prestandan till högre upplösning? Men då måste förstås extremupplösta skärmar bli vanligt först, så de är lite för tidigt för det nu...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av adamq10:

Så hur står sig TXAA mot FXAA? Vad är de stora skillnaderna?

Den största är att TXAA bara fungerar på Nvidias GTX600 serie.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av fermia:

Varför ge ut en teknik till andra märken..AMD får väl jobba lite hårdare själva..

Skrivet av whiskerer:

Ja det är så man driver ett företag. Några fler nyheter?

Skickades från m.sweclockers.com

Japp och det är upp till oss konumenter, att genomskåda försöken till att få monopol.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd

Hur många kantutjämningstekniker kan det finnas egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Japp och det är upp till oss konumenter, att genomskåda försöken till att få monopol.

Att ha ett argument för att man ska köpa deras produkt är inte samma som att ha ett monopol...

Permalänk

I framtiden, kommer detta till generation 500 tro?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

I framtiden, kommer detta till generation 500 tro?

Nej, inte som jag förstått det. Kräver Kepler+ som GPU, vilket tyder på specifik hårdvarudesign.

-----

Timothy Lottes skrev TXAA nyligen på sin blogg:
http://timothylottes.blogspot.se/2012/07/txaa-out-30479-drive...

Lång quote (men inte allt):

Citat:

FILM AESTHETIC
Already have great solutions for the traditional ultra-sharp real-time graphics: MSAA or CSAA with a box filter. TXAA is not attempting to solve that problem, or replace current solutions, instead TXAA is designed to provide an extra anti-aliasing solution for those who want AA closer to film. The standard for film AA is 100% no aliasing in motion, and the result of this is an image which resizes well but is less sharp. See for yourself, press pause on any Blu Ray movie.

WHAT TO EXPECT VISUALLY
(1.) TXAA will look better in motion than on stills. In motion TXAA super-samples using samples from prior frames, on stills the number of samples is limited.
(2.) TXAA will significantly reduce temporal aliasing (flickering and crawling seen in motion). This is true even for current and traditional games which point sample lighting instead of using advanced methods to correctly integrate lighting over the area of the pixel.
(3.) TXAA will look better on alpha tested geometry like trees. TXAA uses a filter kernel which is slightly larger than a pixel, samples outside a pixel are used for improved filtering.
(4.) TXAA has correct filtering with HDR. For games which integrate correctly and place tone-mapping after the TXAA resolve, TXAA will have correct results on thin geometry and alpha-to-coverage. TXAA will have AA on high contrast HDR edges up to a point, but afterwords on ultra-bright edges, TXAA expects the game's bloom or diffusion filter to bleed over the edge hiding any aliasing. Games which lack a bloom filter might show some aliasing in those cases.
(5.) TXAA will be less sharp than other forms of filtering.
(6.) TXAA is a temporal method, but will not show ghosting. The quality of TXAA will however vary a little depending on how TXAA was integrated. Games with camera only motion vector fields will have baseline quality, those with dynamic option motion vector fields will have slightly better quality.

WHAT TO EXPECT FOR PERFORMANCE
(1.) TXAA is an ultra-high-end option. TXAA will be slightly more expensive than the baseline MSAA performance in a title. Games which use forms of deferred shading without optimization will take a considerable hit from just enabling MSAA, so expect TXAA to be expensive in those cases.
(2.) Given that TXAA is a temporal method, SLI scaling can be reduced compared to non-temporal methods.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adamq10:

Så hur står sig TXAA mot FXAA? Vad är de stora skillnaderna?

TXAA ger skarpare bild och lägre prestandaförlust än FXAA. Men vad jag har sett så är skillnaderna ytterst små och man lär knappast märka någon skillnad utan att anstränga sig eller jämföra bilder sida vid sida. Men det är ju ett steg i rätt riktning i alla fall, och det är ju alltid positivt.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Japp och det är upp till oss konumenter, att genomskåda försöken till att få monopol.

Har väl inget mer med monopol att göra än något annat beslut. Dom har släppt något som i bästa fall är en förbättring av deras produkter och i sämsta fall går på ett ut. Exakt samma sak gäller väl all annan utveckling, i det stora hela är det för att locka folk att köpa deras produkter.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Gublo:

Att ha ett argument för att man ska köpa deras produkt är inte samma som att ha ett monopol...

Skrivet av whiskerer:

Har väl inget mer med monopol att göra än något annat beslut. Dom har släppt något som i bästa fall är en förbättring av deras produkter och i sämsta fall går på ett ut. Exakt samma sak gäller väl all annan utveckling, i det stora hela är det för att locka folk att köpa deras produkter.

Det finns standarder som tillverkare kan enas om och hålla sig till, så länge de håller sig till dessa kan vilken aktör som helst konkurera, bra exempel är OpenGL (och DirectX sett från grafikkorttillverkarnas perspektiv).
Så fort en aktör börjar pinka in ett eget revir och stänga ute andra från det, minskar konkurensen.
Antag att AMD och MS kom överens om DX12 och sa att bara AMD får använda standarden, skulle de kännas bra då?
Ju fler speltillverkare som hoppar på slutna standarder, desto sämre blir konkurensen.
AMD gjorde ett försök med en tidig egen variant av Tesselering, som tur är blev det inget av det, innan standarden även kunde användas av Nvidia också, jag hoppas att Nvidia misslyckas lika mycket med TXAA, deras FXAA som får användas av alla, gillar jag däremot.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Det finns standarder som tillverkare kan enas om och hålla sig till, så länge de håller sig till dessa kan vilken aktör som helst konkurera, bra exempel är OpenGL (och DirectX sett från grafikkorttillverkarnas perspektiv).
Så fort en aktör börjar pinka in ett eget revir och stänga ute andra från det, minskar konkurensen.
Antag att AMD och MS kom överens om DX12 och sa att bara AMD får använda standarden, skulle de kännas bra då?
Ju fler speltillverkare som hoppar på slutna standarder, desto sämre blir konkurensen.
AMD gjorde ett försök med en tidig egen variant av Tesselering, som tur är blev det inget av det, innan standarden även kunde användas av Nvidia också, jag hoppas att Nvidia misslyckas lika mycket med TXAA, deras FXAA som får användas av alla, gillar jag däremot.

Det här har inget med standarder eller något att göra. Utan en funktion som nvidia själva har utvecklat. Varför skulle det ha något att göra med directx som amd inte har något alls att göra med?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av whiskerer:

Det här har inget med standarder eller något att göra. Utan en funktion som nvidia själva har utvecklat. Varför skulle det ha något att göra med directx som amd inte har något alls att göra med?

Det var ett hypotetiskt exempel för sjutton.
Ok vad sägs om ett exlusivt stöd för tesselering bara hos AMD, det var AMD först med.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

TXAA ger skarpare bild och lägre prestandaförlust än FXAA. Men vad jag har sett så är skillnaderna ytterst små och man lär knappast märka någon skillnad utan att anstränga sig eller jämföra bilder sida vid sida. Men det är ju ett steg i rätt riktning i alla fall, och det är ju alltid positivt.

Efter att ha läst blogginlägget från Lottes ser det ut som att TXAA ger högre prestandaförlust än FXAA, men inte mycket.

Det verkar även som att det inte som FXAA är ett efterbehandlingsfilter utan något som köras under rendering, exempelvis före ett HDR-steg.
TXAA utnyttjar också skillnader i tid, vilket kan ge högre kvalitet vid rörelser.

TXAA verkar helt enkelt ta det bästa från traditionell AA, FXAA samt ha lite nya idéer med. Väldigt intressant, men det förutsätter att det faktiskt kommer mycket titlar som kan utnyttja det.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Det var ett hypotetiskt exempel för sjutton.
Ok vad sägs om ett exlusivt stöd för tesselering bara hos AMD, det var AMD först med.

Är det samma algoritmer för tesselering som finns i mjukvara idag som amd har utvecklat och skrivit så kan jag hålla med dig. Annars ser jag inte vad något har med monopol eller inte att göra, nvidia utvecklar en ny metod för aa för att sälja kort på samma sätt som ea inte kommer att dela med sig fritt av frostbite 2.0 motorn till andra utvecklare. Varför skulle det spenderas miljoner på utveckling av nya saker för att dela med sig till sina konkurrenter. Naturligtvis använder ett företag som RnD för att gynna sig själva, om det var nödvändigt att dela med sig av allt till sina konkurrenter så skulle utvecklingen att stanna för det finns inget värde i det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adamq10:

Efter att ha läst blogginlägget från Lottes ser det ut som att TXAA ger högre prestandaförlust än FXAA, men inte mycket.

Det verkar även som att det inte som FXAA är ett efterbehandlingsfilter utan något som köras under rendering, exempelvis före ett HDR-steg.
TXAA utnyttjar också skillnader i tid, vilket kan ge högre kvalitet vid rörelser.

TXAA verkar helt enkelt ta det bästa från traditionell AA, FXAA samt ha lite nya idéer med. Väldigt intressant, men det förutsätter att det faktiskt kommer mycket titlar som kan utnyttja det.

Jaså på så vis. Men å andra sidan så är ju denna teknik exklusivt för 600-serien och än så länge så tror jag man inte går nöd på en liten prestandaförlust med dom korten

Är det någon som hunnit testa detta ännu? Jag har inte haft orken att installera denna uppdatering, men det skulle vara kul att veta i fall tekniken lever upp till förväntningarna.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av whiskerer:

Är det samma algoritmer för tesselering som finns i mjukvara idag som amd har utvecklat och skrivit så kan jag hålla med dig. Annars ser jag inte vad något har med monopol eller inte att göra, nvidia utvecklar en ny metod för aa för att sälja kort på samma sätt som ea inte kommer att dela med sig fritt av frostbite 2.0 motorn till andra utvecklare. Varför skulle det spenderas miljoner på utveckling av nya saker för att dela med sig till sina konkurrenter. Naturligtvis använder ett företag som RnD för att gynna sig själva, om det var nödvändigt att dela med sig av allt till sina konkurrenter så skulle utvecklingen att stanna för det finns inget värde i det hela.

Ja det har du rätt i, och så länge det erbjudes alternativ i form av tex MLAA skall jag kanske inte oroa mig, jag är kanske lite överdrivet misstänksam.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Buio:

Nej, inte som jag förstått det. Kräver Kepler+ som GPU, vilket tyder på specifik hårdvarudesign.

-----

Timothy Lottes skrev TXAA nyligen på sin blogg:
http://timothylottes.blogspot.se/2012/07/txaa-out-30479-drive...

Lång quote (men inte allt):

Men fan då!

Är det för att Nvidia är dryga aphjärnor, eller för att det faktiskt inte är möjligt med 500 serien?