Permalänk
Medlem

i7-3820 med Gigabyte GA-X79-UD3

Jag har tänkt på att skaffa ett LGA2011 system nu när CDON har Gigabyte GA-X79-UD3 moderkortet för bara 899kr men på Gigabytes hemsida står det att moderkortet inte stöder i7-3820 med original bioset F7.
Så min fråga är då att kommer moderkortet med det äldsta F7 bioset? Om det kommer med F7 vad kan jag då göra för att få det och fungera med 3820?

Permalänk
Medlem

Du måste nog flasha om det, och då behöver du en cpu som stöds. Bor du i närheten av Linköping kanske jag kan hjälpa dig med det, har en 3930. Skicka ett PM isf

Visa signatur

ESXi kluster: ca 250GB RAM, 32 kärnor
Filserver: 2U 12 bay Chenbro, 2x Xeon E5530, 72GB DDR3 ECC, 12x 2TB WD Red, 2x 120GB SSD, OmniOS
Spelrigg: Asus Sabertooth X79, 3930k, Gigabyte GTX680, 32GB DDR3, 64GB SSD, 5TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mowge:

Du måste nog flasha om det, och då behöver du en cpu som stöds. Bor du i närheten av Linköping kanske jag kan hjälpa dig med det, har en 3930. Skicka ett PM isf

Det var lite det jag var rädd för. Kommer även de moderkort som tillverkats efter att F8 släppts som stöder 3820 med gamla F7? Jag bor själv i Finland så att hitta nån med en 3930k är inte ett alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grafit:

Det var lite det jag var rädd för. Kommer även de moderkort som tillverkats efter att F8 släppts som stöder 3820 med gamla F7? Jag bor själv i Finland så att hitta nån med en 3930k är inte ett alternativ.

Jaha ja :/ synd! Jag har faktiskt ingen aning, har ingen bra koll på GB moderbrädor. Du kanske kan höra av dig till cdon och fråga om dem kan flasha om kortet innan det skickas? Webhallen har gjort det åt mig vid ett tillfälle.

Visa signatur

ESXi kluster: ca 250GB RAM, 32 kärnor
Filserver: 2U 12 bay Chenbro, 2x Xeon E5530, 72GB DDR3 ECC, 12x 2TB WD Red, 2x 120GB SSD, OmniOS
Spelrigg: Asus Sabertooth X79, 3930k, Gigabyte GTX680, 32GB DDR3, 64GB SSD, 5TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mowge:

Jaha ja :/ synd! Jag har faktiskt ingen aning, har ingen bra koll på GB moderbrädor. Du kanske kan höra av dig till cdon och fråga om dem kan flasha om kortet innan det skickas? Webhallen har gjort det åt mig vid ett tillfälle.

Jag frågade CDON om de har en nyare bios eller om de kan flasha till ett nyare men får vänta tills i morgon på svaret. CDON borde väll ha någon form av dator avdelning med tanke på thor datorerna men om de gjör det gratis är en annan fråga. Man skulle tro att gigabyte använder det nyare bioset som stöder 3820 eftersom många troligen vill använda 3820 med de mera budget inriktade moderkorten.

Permalänk
Medlem

åh nej, jag som precis fått hem mitt moderkort :/ hoppas verkligen det är F8 på dem!

Visa signatur

Q6600 @ 3.1ghz | Gigabyte P35-DS3 | Gigabyte Radeon HD6850 1024MB OC | A-data 3GB RAM + 2GB Kingston | Corsair AX 750W 80+ GOLD | NZXT Apollo Black |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sazumi:

åh nej, jag som precis fått hem mitt moderkort :/ hoppas verkligen det är F8 på dem!

Skriv gärna hur det gick för dig. Man skulle tro att de har minst F8 då F7 fanns bara just då kortet släpptes vid jul och F8 släpptes direkt efter nyår.

Permalänk
Medlem

Jaha, är det därför dem rear ut den eller vadå -.-

Visa signatur

Hänger på Sweclockers när jag blir köpsugen.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av grafit:

Skriv gärna hur det gick för dig. Man skulle tro att de har minst F8 då F7 fanns bara just då kortet släpptes vid jul och F8 släpptes direkt efter nyår.

Märkligt jag har ud5 och den funkar klockrent med f7 och 3820...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 12600K - Noctua D14 SE2011 - msi pro Z670-A - 32 GB kingston fury beast 3600 mhz cl17 - WD_BLACK SN750 SE NVMe - Asus Tuf 3080 12gb - ACER XB271HU @ 144hz G-sync - Corsair 850AX - Fractal Design Meshify 2 - Mionix Zibal

Permalänk
Medlem
Skrivet av christeribaren:

Märkligt jag har ud5 och den funkar klockrent med f7 och 3820...

Skickades från m.sweclockers.com

Du menar inte UD3 då?

Visa signatur

Hänger på Sweclockers när jag blir köpsugen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av christeribaren:

Märkligt jag har ud5 och den funkar klockrent med f7 och 3820...

Skickades från m.sweclockers.com

Enligt gigabytes hemsida så borde det inte vara kompatibla.

Permalänk
Medlem

Byta till ett annat moderkort? Sen om man nu ska ha LGA2011 varför nöja sig med en CPU som presterar någorlunda identiskt med 2600:an? http://www.anandtech.com/bench/Product/287?vs=523

Permalänk
Skrivet av PerZerk:

Byta till ett annat moderkort? Sen om man nu ska ha LGA2011 varför nöja sig med en CPU som presterar någorlunda identiskt med 2600:an? http://www.anandtech.com/bench/Product/287?vs=523

Du kanske såg priset på moderkortet? Med de specifikationerna på ett moderkort för det priset blir det rätt mycket billigare än ett mer high end ivy bridge system.

Till T.S Gigabyte i malmö tar emot moderkorten för flashning till nyare bios. Cdon svarade till mig att jag kunde få skicka tillbaka de, de kunde inte erbjuda någon uppgradering av bios.

Visa signatur

Define XL, Gigabyte UD3 X79, Gtx 580 sli (dc2 & referens), Intel i7 3820, Zalman 9900 max, ax1200

Permalänk
Skrivet av grafit:

Enligt gigabytes hemsida så borde det inte vara kompatibla.

Jag ser det nu faktiskt. Men faktum är att mitt moderkort kom med f7 och jag fick igång det med 3820. Uppdaterade i och för sig biosen direkt och kör med f10 nu.

Visa signatur

i5 12600K - Noctua D14 SE2011 - msi pro Z670-A - 32 GB kingston fury beast 3600 mhz cl17 - WD_BLACK SN750 SE NVMe - Asus Tuf 3080 12gb - ACER XB271HU @ 144hz G-sync - Corsair 850AX - Fractal Design Meshify 2 - Mionix Zibal

Permalänk
Medlem

Mitt UD5 kom med BIOS F9, i7 3820 fungerar out of the box.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Skrivet av grafit:

Skriv gärna hur det gick för dig. Man skulle tro att de har minst F8 då F7 fanns bara just då kortet släpptes vid jul och F8 släpptes direkt efter nyår.

Kontaktade Cdon och de sa att man kunde få byta moderkort om man ville, men pratade med en vän som jobbar på Inet och han sa att de kan hjälpa en uppdatera bios Dock vet jag inte vad det går på för pris men

Visa signatur

Q6600 @ 3.1ghz | Gigabyte P35-DS3 | Gigabyte Radeon HD6850 1024MB OC | A-data 3GB RAM + 2GB Kingston | Corsair AX 750W 80+ GOLD | NZXT Apollo Black |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sazumi:

Kontaktade Cdon och de sa att man kunde få byta moderkort om man ville, men pratade med en vän som jobbar på Inet och han sa att de kan hjälpa en uppdatera bios Dock vet jag inte vad det går på för pris men

Du provade moderkortet då och det hade F7 som inte stöder 3820?

Permalänk
Skrivet av Sazumi:

Kontaktade Cdon och de sa att man kunde få byta moderkort om man ville, men pratade med en vän som jobbar på Inet och han sa att de kan hjälpa en uppdatera bios Dock vet jag inte vad det går på för pris men

Inet på ringön antar jag? Jag kontaktade dem med, de sa att de kunde hjälpt mig om de hade någon 3930k liggandes, de ville inte öppna någon ny för att uppdatera bios dock..

Visa signatur

Define XL, Gigabyte UD3 X79, Gtx 580 sli (dc2 & referens), Intel i7 3820, Zalman 9900 max, ax1200

Permalänk
Medlem

Köpte samma grejor från CDON och de funkade perfekt!!.. inga problem alls .. har dock bios upgraderat den och de var inte svårt alls!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av stw78:

Köpte samma grejor från CDON och de funkade perfekt!!.. inga problem alls .. har dock bios upgraderat den och de var inte svårt alls!!

alltså det bioset som kom med var F8 eller nyare?
Jag har skickat frågan till CDONs kundtjänst, då jag bor i finland så var jag hygglig och skrev på finska men jag har inte fått något svar ännu då det gått över 24 timmar. Jag tror ni har en hel del bättre kundtjänst där i sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leksandarn:

Inet på ringön antar jag? Jag kontaktade dem med, de sa att de kunde hjälpt mig om de hade någon 3930k liggandes, de ville inte öppna någon ny för att uppdatera bios dock..

Nej uddevalla Det förstår jag, 5k är ju inte direkt något man vill slänga bort haha.

Visa signatur

Q6600 @ 3.1ghz | Gigabyte P35-DS3 | Gigabyte Radeon HD6850 1024MB OC | A-data 3GB RAM + 2GB Kingston | Corsair AX 750W 80+ GOLD | NZXT Apollo Black |

Permalänk
Medlem
Skrivet av grafit:

alltså det bioset som kom med var F8 eller nyare?
Jag har skickat frågan till CDONs kundtjänst, då jag bor i finland så var jag hygglig och skrev på finska men jag har inte fått något svar ännu då det gått över 24 timmar. Jag tror ni har en hel del bättre kundtjänst där i sverige.

Det som kom med va inte ens F8.. de var F4 .. och de funkade..

Hehe okej .. komiska är att jag är Finsk.. hehe.. men de ska inte vara problem med den .. enda som var problem var att den inte hittade min nya intel 330 128gb hårddisk. . men hade formaterat den i windows.. men genom ta bort partionen så hittade den igen..

Skummt fel.. iaf. men ska inte va några som helst problem iaf.

Permalänk
Skrivet av stw78:

Det som kom med va inte ens F8.. de var F4 .. och de funkade..

Hehe okej .. komiska är att jag är Finsk.. hehe.. men de ska inte vara problem med den .. enda som var problem var att den inte hittade min nya intel 330 128gb hårddisk. . men hade formaterat den i windows.. men genom ta bort partionen så hittade den igen..

Skummt fel.. iaf. men ska inte va några som helst problem iaf.

Du bör dock uppdatera bios, då de tidiga versionerna av bios hade lite stabilitetsproblem...

Visa signatur

i5 12600K - Noctua D14 SE2011 - msi pro Z670-A - 32 GB kingston fury beast 3600 mhz cl17 - WD_BLACK SN750 SE NVMe - Asus Tuf 3080 12gb - ACER XB271HU @ 144hz G-sync - Corsair 850AX - Fractal Design Meshify 2 - Mionix Zibal

Permalänk
Medlem
Skrivet av christeribaren:

Du bör dock uppdatera bios, då de tidiga versionerna av bios hade lite stabilitetsproblem...

hmm jadu har redan gjort de till senaste..

Permalänk

Livet är iaf inte rättvist då mitt system vägrar gå igång xD Datorn står bara i en enda loop med omstarter, hade ni inga problem alls alltså?

Visa signatur

Define XL, Gigabyte UD3 X79, Gtx 580 sli (dc2 & referens), Intel i7 3820, Zalman 9900 max, ax1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av leksandarn:

Livet är iaf inte rättvist då mitt system vägrar gå igång xD Datorn står bara i en enda loop med omstarter, hade ni inga problem alls alltså?

Hmm jasså? Låter ju som nått annat problem än bioset.. samma moderkort o cpu? Vad är de för nätagg du har? ..minne osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stw78:

Det som kom med va inte ens F8.. de var F4 .. och de funkade..

Hehe okej .. komiska är att jag är Finsk.. hehe.. men de ska inte vara problem med den .. enda som var problem var att den inte hittade min nya intel 330 128gb hårddisk. . men hade formaterat den i windows.. men genom ta bort partionen så hittade den igen..

Skummt fel.. iaf. men ska inte va några som helst problem iaf.

F4? Kollar man på gigabytes hemsida så börjar bios först på F7. Köpte du det också från CDON nu för 85€? Konstigt nog så har vi det billigare här i finland med 85€ ~735kr och i sverige kostar det 899kr, för en gångs skull behöver man inte vara avundsjuk på er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grafit:

F4? Kollar man på gigabytes hemsida så börjar bios först på F7. Köpte du det också från CDON nu för 85€? Konstigt nog så har vi det billigare här i finland med 85€ ~735kr och i sverige kostar det 899kr, för en gångs skull behöver man inte vara avundsjuk på er.

Hmm skummt.. men kan säga iaf de var inte F8.. men de ska inte va några problem.. Men vad ska du göra med denna cpu. . 2011 är ju dock bara en workstation dator typ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av leksandarn:

Livet är iaf inte rättvist då mitt system vägrar gå igång xD Datorn står bara i en enda loop med omstarter, hade ni inga problem alls alltså?

Testa byta slot på dina minnen, funkade för några.

Visa signatur

Hänger på Sweclockers när jag blir köpsugen.