Permalänk
Medlem

Hur mycket bättre

Min gamla processor - AMD Athlom(tm) II X2 250 Processor 3.0 GHZ

Den nya - AMD FX-8150 8-Core Processor

Produkttyp Processor
Processor
Typ / Formfaktor AMD FX 8150
Antal kärnor Med 8 kärnor
Cacheminnesinformation L3 - 8 MB
64-bitars datorkapacitet Ja
Antal processorer 1
Klockfrekvens 3.6 GHz
Kompatibel processorsockel Socket AM3+
Tillverkningsprocess 32 nm
Thermal Design Power 125 W
Temperaturspecifikation 61 °C
Arkitekturegenskaper PowerNow! technology, HyperTransport-teknik, integrerad minnesstyrenhet, AMD Virtualization, AMD Turbo CORE-teknik
Cacheminne
Installerad storlek 8 MB
Expansion/Anslutning
Kompatibla kortplatser 1 x processor - Socket AM3+
Diverse
Inkluderade tillbehör Kylare
Förpackningstyp AMD Processor in a Box (PIB)

Hur mycket bättre är den nya processorn jämfört med min gamla?

Permalänk
Medlem

Borde du inte ha tagit reda på detta innan du köpte den nya?
Dessutom, bättre på vad? Spel? Photoshop? Benchmark?

http://www.sweclockers.com/recension/14579-amd-fx-8150-och-fx...

Generellt anses FX-serien vara något av en besvikelse.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Har inte köpt den ännu Spelar FSX (flight simulator) En av dem mest krävande spelen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjorn96:

Har inte köpt den ännu Spelar FSX (flight simulator) En av dem mest krävande spelen!

Det känns som en Ivy Bridge (i5 eller i7 till s1155 ur 3***-serien) är det bättre valet i dagsläget.
Vad har du för övriga delar eller gäller det en helt ny dator?

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Skrivet av Bjorn96:

Har inte köpt den ännu Spelar FSX (flight simulator) En av dem mest krävande spelen!

Skrivet av aniron:

Det känns som en Ivy Bridge (i5 eller i7 till s1155 ur 3***-serien) är det bättre valet i dagsläget.
Vad har du för övriga delar eller gäller det en helt ny dator?

Så du ska använda din processor för att lira FSX och vill köpa en ny processor. Med det utgångsläget så kan du välja vad som helst för du behöver ingen ny processor med en Athlon dual core. Ivy Bridge blir nå så extremt overkill för FSX att jag har svårt att förstå varför det rekommenderas men aniron kanske kan förklara. Jag är ingen expert på FSX men detta är sysReq:
Computer processor 1.0 gigahertz (GHz)
Memory 256 megabytes (MB) of RAM for Windows XP SP2
512 MB RAM for Windows 7 and Windows Vista
Hard disk space 14 gigabytes (GB) available hard disk space
Video card 32 MB DirectX 9-compatible video card

Då kan man ta till lite för ett expansionpack:
Computer processor 2.0 gigahertz (GHz) or more
Memory 1 gigabyte (GB) or more of RAM
Hard disk space 4 gigabytes (GB) available hard disk space
Video card DirectX 9 (or later version)-compatible video card
128 MB or more video RAM, Shader Model 1.1 or later version

Eller fläska på rejält med en IvyBridge om kostnad inte var en issue. Varför vill du byta processor?

Visa signatur

Lägenheten: i72600k @ 3.4 GHz; HD 7970; 8 GB ram; Cooler Master HAF 922.
Frugans: AMD phenom2 X4 955 @ stock; HD5850; 4GB ram; antec skitchassi
Sommarstugan: i3 540 @ 4.3 GHz; HD 5850; 4 GB ram; Cooler Master CM storm

Permalänk
Medlem

Det gäller inte en ny dator! Det är så att min processor som jag har nu, jobbar alldeles för mycket så att datorn stängs av när jag flyger. Jag kollade hur mycket processorn jobbade när jag flög, och den låg på 70% och uppåt :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

Det känns som en Ivy Bridge (i5 eller i7 till s1155 ur 3***-serien) är det bättre valet i dagsläget.
Vad har du för övriga delar eller gäller det en helt ny dator?

Jag återkommer om vad jag har för delar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag hat letat och letat efter en lite bätttre processor från AMD, runt 2-3 tusen kronor,nära förslag? Jag har inte hittat någon!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjorn96:

Det gäller inte en ny dator! Det är så att min processor som jag har nu, jobbar alldeles för mycket så att datorn stängs av när jag flyger. Jag kollade hur mycket processorn jobbade när jag flög, och den låg på 70% och uppåt :/

Skickades från m.sweclockers.com

Tro mig, det har ingenting med att din processor "jobbar för mycket".. Säkert ett värmeproblem, städat datorn på senaste?

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Skrivet av Bjorn96:

Det gäller inte en ny dator! Det är så att min processor som jag har nu, jobbar alldeles för mycket så att datorn stängs av när jag flyger. Jag kollade hur mycket processorn jobbade när jag flög, och den låg på 70% och uppåt :/

Skickades från m.sweclockers.com

Dags att öka på datorkunskapen lite tror jag.

Det är absolut inget fel om en processor jobbar tom uppe på 100%
Det du däremot bör se över är hur din kylning fungerar.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk

2-3k för ny processor till FSX är defenitivt overkill. Lyssna inte på ivriga individer som tror sig veta att man behöver Ivy Bridge till FSX.

Om du ändå absolut vill ha en ny processor så är Phenom2 X4 varianter bra processorer för rimlig peng, också overkill för FSX dock.

Visa signatur

Lägenheten: i72600k @ 3.4 GHz; HD 7970; 8 GB ram; Cooler Master HAF 922.
Frugans: AMD phenom2 X4 955 @ stock; HD5850; 4GB ram; antec skitchassi
Sommarstugan: i3 540 @ 4.3 GHz; HD 5850; 4 GB ram; Cooler Master CM storm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thumbii:

Tro mig, det har ingenting med att din processor "jobbar för mycket".. Säkert ett värmeproblem, städat datorn på senaste?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjorn96:

Nja.... Städat skulle inte jag vilja påstå ) vill ändå uppgradera min dator med en ny processor! Allt för att få bättre FPS

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Först och främst suger jag på datorer, så nu vet ni de! Den processorn jag har nu kan ej göra så att får ut den maximsla effekten av mitt grafikkort

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har du pengarna och vill uppgradera, go for it. Men om det inte är växelpengar direkt ur fickan så kan du fundera ett litet tag till

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Bjorn96:

Nja.... Städat skulle inte jag vilja påstå ) vill ändå uppgradera min dator med en ny processor! Allt för att få bättre FPS

Om du kan göra "allt för att få bättre fps" kan du väl också tänka dig att blåsa ur datorn med en burk tryckluft för 69 spänn? Det är nämligen troligt att CPU-kylaren är igensmetad med damm om du aldrig har städat.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bjorn96:

Först och främst suger jag på datorer, så nu vet ni de! Den processorn jag har nu kan ej göra så att får ut den maximsla effekten av mitt grafikkort

Skickades från m.sweclockers.com

Om den jobbar 70% så chillar den till 30% för att ditt grafikkort jobbar 100% och inte kan ge processorn mer jobb Skaffa nytt grafikkort först och främst (kanske ny låda och nytt nätagg me!)

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Jag har ett relativt bra grafikkort Radeon HD 6800

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

I rena siffror är ju FX:en mycket bättre, men i ditt fall kanske det är graffet som är mer i behov av att bytas ut? + att du säkerligen behöver blåsa ur burken från damm.

Här är lite siffror på skillnaden: http://www.anandtech.com/bench/Product/434?vs=121

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Lägg upp en lista på allt du har i datorn, dvs modell av moderkort, exaktare modell av grafikkort, mängd RAM, vilket nätaggregat och vad mer du kan komma på. Detta kommer hjälpa folk här att hjälpa dig! Må hända att ditt moderkort inte ens stödjer den processor du tänkt dig fullt ut och att du kommer behöva någon annan, men mest låter det som att du till en början måste städa datorn redigt och sen se om det fungerar bättre. Damm är inte din vän.

EDIT: Använd CPU-Z om du är osäker på modellerna, där kan du se det du behöver.
32-bits: http://www.cpuid.com/downloads/cpu-z/1.61-32bits-en.zip
64-bits: http://www.cpuid.com/downloads/cpu-z/1.61-64bits-en.zip

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem

Om din processor jobbar i 70% innebär ju att den ej segar ner eller hur.Den har ju tom kraft över..Tänk om tänk rätt..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjorn96:

Jag har ett relativt bra grafikkort Radeon HD 6800

Skickades från m.sweclockers.com

AMD FX-8150 8-Core Processor
Kompatibel processorsockel Socket AM3+

AMD Athlom(tm) II X2 250 Processor 3.0 GHZ
Är AM3 om jag inte vet helt fel så antagligen åker du på att byta moderkort i samma veva.

Vet dock inte vad du har i datorn. Men mig veterligen så är det inte alla am3 modekort som går att köra med am3+ men det kan säkert någon som är smartare än mig svara på (:

Visa signatur

Jag vet jag har fel ;) Men vi kan ju prata om saken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av chaos_maniac:

Lägg upp en lista på allt du har i datorn, dvs modell av moderkort, exaktare modell av grafikkort, mängd RAM, vilket nätaggregat och vad mer du kan komma på. Detta kommer hjälpa folk här att hjälpa dig! Må hända att ditt moderkort inte ens stödjer den processor du tänkt dig fullt ut och att du kommer behöva någon annan, men mest låter det som att du till en början måste städa datorn redigt och sen se om det fungerar bättre. Damm är inte din vän.

EDIT: Använd CPU-Z om du är osäker på modellerna, där kan du se det du behöver.
32-bits: http://www.cpuid.com/downloads/cpu-z/1.61-32bits-en.zip
64-bits: http://www.cpuid.com/downloads/cpu-z/1.61-64bits-en.zip

Tack för tipset, jag återkommer snart om vad jag har för grejer

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Processor: AMD Athlom(tm) II X2 250 Processor 3.0GHz
Installerat minne (RAM): 4,00 GB
Systemtyp: 64-bitars operativsystem
Grafikkort Radeon HD 6800

Permalänk
Medlem

Hoppas det hjälpte lite!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Bjorn96:

Hoppas det hjälpte lite!

Moderkortet är väldigt intressant, det skall du också kunna hitta via CPU-Z, kika under fliken motherboard.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem

Jag säger det än en gång: Blås ur datorn med tryckluft på burk, då det verkar som din burk blir för varm vilket gör att den inte håller när du spelar. Återkom om du fortfarande ser att den stänger av vid spel efter blåsning.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Kan detta stämma?

Model: GF615M-P33 (MS-7579)
Manufacturer: Micro-Star International CO.,LTD

Permalänk
Medlem

Nu finns det inte en dammråtta i datorn!

Permalänk
Medlem

Processorn jobbar lika mycket ändå?