Köpa eller hyra lägenheten?

Permalänk
Medlem

Köpa eller hyra lägenheten?

Jag har fått erbjudande om en lägenhet som jag antingen kan köpa eller få hyra.
Om jag vill köpa lägenheten kostar den 375000 kr och avgiften är 3848 kr/mån.
Om jag vill hyra lägenheten blir hyran 4424 kr/mån.

Jag har försökt använda Nordeas bokalkyl men får lite olika siffror beroende på hur man amorterar (eller INTE amorterar??). Med grundinställningar blir månadskostnade 4812 kr, men vid amortering på 20 år blir månadskostnaden 5932 kr. Vilken siffra är rimlig?

Vilket alternativ tycker ni verkar mest fördelaktigt, köpa eller hyra?

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xellofan:

Jag har fått erbjudande om en lägenhet som jag antingen kan köpa eller få hyra.
Om jag vill köpa lägenheten kostar den 375000 kr och avgiften är 3848 kr/mån.
Om jag vill hyra lägenheten blir hyran 4424 kr/mån.

Jag har försökt använda Nordeas bokalkyl men får lite olika siffror beroende på hur man amorterar (eller INTE amorterar??). Med grundinställningar blir månadskostnade 4812 kr, men vid amortering på 20 år blir månadskostnaden 5932 kr. Vilken siffra är rimlig?

Vilket alternativ tycker ni verkar mest fördelaktigt, köpa eller hyra?

Ofta är det bättre långsiktigt med bostadsrätt än hyresrätt. Men det beror ju på.
Exempelvis så var det inte så jättestor hyresskillnad mellan köp och hyr alternativen, vilket minskar motivationen att köpa.
Å andra sidan så vet man ju inte hur den framtida utvecklingen blir. Om värdet ökar på lägenheten så kan det vara bättre att ha köpt och sälja i framtiden än att bara säga upp hyresavtal och flytta ut. Men det är enklare att bara säga upp ett hyresavtal än att leta köpare till en bostadsrätt.
Använder man sig av mäklare när man säljer tar de ut en ansenlig summa. Säljer man själv försvinner det inte lika mycket, men det är mer du måste hålla reda på. Dessutom får du göra avdrag för mäklaravgifterna.
Så om exempelvis mäklaren tar 30kkr för sina tjänster, så efter avdrag så blir nettoskillnaden mindre än de 30kkr som mäklaren tog. Ska du hyra in fotograf och sätta in annonser i tidningar och sånt så kostar det också.

Svårt att ge ett klart råd i din situation.
Det som talar emot köp är en relativt liten hyresskillnad.
Å andra sidan är insatsen också förhållandevis liten.
Om framtida hyresökningar blir mindre om du köper mot hyr så ökar lönsamheten.
Sen som sagt den framtida utvecklingen...
Om du bor i en ort där folkmängden minskar, som avbefolkas och har en negativ trend i utveckling av hur attraktivt de är att bo där så skulle jag avråda från att köpa om du har möjlighet att hyra, speciellt när hyresskillnaden inte är större.
Om det däremot är en attraktiv ort där befolkningsmängden ökar och området är i en relativt attraktiv del av orten, där efterfrågan troligen kommer att växa så kommer bostadsrätten troligtvis ha en positiv utveckling av värdet.
För att få reda på vad som är rätt för dig absolut sett så skulle vi behöva en tidsmaskin eller pålitlig spåkula eller dyl.
Men under mer realistiska förutsättningar...
Så skulle jag säga att vad som är rätt för just dig att göra beror till stor del på din framtidstro.
Det är ju en spekulation. Men en lite mer förutsägbar sådan än aktiehandel och värdepappershandel normalt är.

Angående konjunkturer och sånt...
Säg att två vuxna med heltidsjobb är sambos. Sen blir en av de arbetslösa. Då har de mindre pengar att röra sig med. Då stryps lyxkonsumtionen, men de måste fortfarande ha någonstans att bo.
Så visst kan konjunkturer påverka boende. Men inte i samma grad som lyxkonsumtion. Sen blir det lätt så också att efterfrågan på prisvärda boenden ökar om folk får mindre pengar över, medan efterfrågan på dyrare boenden kan minska.

Angående amortering får du naturligtvis också avgöra vad du tycker är bäst för dig.
Men, jag kan informera om att du har möjlighet att dela upp det. Istället för att ha ett lån på hela beloppet du behöver/vill låna, så kan man dela upp det på 2 eller fler mindre lån (de kan vara olika stora).
Då kan man exempelvis ha en del som man amorterar på och en del som är amorteringsfri. Finns också möjlighet att ha de olika delarna på olika långa bindningstider eller ha någon obunden och någon bunden på x antal år.

Personligen tycker jag att det är vettigt att amortera, men hur mycket får man avgöra från fall till fall.
Även om man väljer att amortera så kan man ju antingen välja så lång amorteringstakt, eller att man har en del man amorterar på och en del man inte amorterar på och aldrig amorterar av hela skulden.

Det verkar som att banker vill (eventuellt kräver) att man ska amortera på eventuellt topplån. Men rekommenderar amorteringsfritt på bottenlån.
Men det kan ju vara så att de är partiska också.
De vill inte att man ska ha 100% belåning, framförallt inte om värdet sjunker så att man är belånad på högre belopp än bostadens värde, för då har de inte fullgod säkerhet (om man inte har något ytterligare att täcka upp med).
Men samtidigt om man har en stor del belånad så blir det mer räntepengar för banken.

Samtidigt så är ju amorteringen en utgift också. Kortsiktigt tjänar du inte på det om du inte säljer inom de närmsta åren. Skulle du bo där resten av ditt liv så dröjer det ett antal år innan du tjänar på att ha amorterat.
Säg att du köper för 375kkr, amorterar av 100kkr och säljer för 475kkr. Då får du betala vinstskatt på de 100kkr du gör i vinst (mot inköpsbeloppet), men de 100kkr du amorterat av får du tillbaka "rakt ner i fickan" så att säga, att lägga på nästa bostad eller nöjen eller vad du vill.
Så amortering är ett slags sparande...
Dessutom blir man mindre känslig mot eventuella ränteökningar.

Sen beror det ju på också...
Investerar man i massa saker och gör bra affärer så kan du tjäna mer på att ha pengarna i omsättning än att amortera med dem (större risk). Men om man slösar de mesta man har över på vin, kvinnor och datorer så kan det vara bra att amortera, vilket blir lite som att ha ett sparanda på autogiro.

Om du funderar på att köpa och inte har lånelöfte så ta lånelöfte. Du får boka ett möte med en bank, alternativt ha telefonmöte eller ansöka via Internet. Men om du har ett möte eller telefonmöte kan det vara enklare att diskutera, fråga och svara än med ett formulär.
Det är bra om du har pengar undansparade som du kan lägga på insats om du ska köpa. Kan du exempelvis lägga 60kkr själv så är det jätte bra. Men om du har fast jobb så går det säkert att lösa ändå.

Normalt med bostadsrätt så är det ett område som tillhör en bostadsrättsförening där alla boende är medlemmar i föreningen och där alla medlemmar har ett gemensamt ansvar som är större än för en vanlig hyresrättsinnehavare. Men om du inte blir den som 'gör allt', så behöver det inte vara så betungande.

Jag undrar hur det fungerar i ditt fall?
Normalt brukar man inte kunna välja mellan hyresrätt och bostadsrätt. Alltså att man får välja olika lägenheter beroende på om man vill ha hyresrätt eller bostadsrätt. Inte att man kan först välja lägenhet och sen välja om den ska vara hyresrätt eller bostadsrätt.

Ursäkta att inlägget blev långt. Hoppas du fick ut någonting ur det.
Jag börjar bli ganska trött nu, så jag ber om ursäkt om jag svamlat något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

...
Jag undrar hur det fungerar i ditt fall?
Normalt brukar man inte kunna välja mellan hyresrätt och bostadsrätt. Alltså att man får välja olika lägenheter beroende på om man vill ha hyresrätt eller bostadsrätt. Inte att man kan först välja lägenhet och sen välja om den ska vara hyresrätt eller bostadsrätt.

Tack för ditt omfattande svar!

Ja, det är nog lite ovanligt att jag kan välja såhär mellan att hyra och köpa. Föreningen som äger lägenheten erbjuder mig båda alternativen.
Just att det är så liten skillnad mellan hyran och avgiften gör att jag lutar åt att hyra för att slippa lånekostnaden. Men samtidigt är det ju lockande att eventuellt kunna göra en större vinst vid försäljning i framtiden. Problemet är väll dock att jag inte riktigt har de 56250 kr som Nordea vill ha i kontantinsats, och då antar jag att räntan blir högre.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xellofan:

Tack för ditt omfattande svar!

Ja, det är nog lite ovanligt att jag kan välja såhär mellan att hyra och köpa. Föreningen som äger lägenheten erbjuder mig båda alternativen.

Är övriga bostäder i området bostadsrätter, eller hur fungerar det där?
Beroende på vad du får för grannar så kanske några kan störa sig på om det är någon som bara hyr när resten betalat insats. Men det beror som sagt på vad för grannar du får. Är inget du egentligen behöver bry dig om heller.

Skrivet av Xellofan:

Problemet är väll dock att jag inte riktigt har de 56250 kr som Nordea vill ha i kontantinsats, och då antar jag att räntan blir högre.

Då får du dela upp lånet i bottenlån och topplån. Om du lånar 100% så borde det bli 85% bottenlån och 15% topplån.
Förr kunde man låna upp till 90% av bostadens värde som bottenlån, men nu är det vanligtvis upp till 85%.
Behöver man låna mer får resterande del bli i topplån. Behöver man inte låna mer slipper man topplån.
På topplån har du högre ränta än på bottenlån. Men du behöver alltså inte få högre ränta på hela lånet.
Vill banken inte bevilja dig topplån så får du antingen prova med en annan bank eller ta 'topplånet' som ett blanco lån istället för ett bostadslån. Blanco lån behöver du inte låna på samma ställe, men de har vanligtvis högre räntor än bostadslån.

Så har du fast jobb så går det säkert att lösa. Om det sen är ett bättre alternativ än att hyra eller inte är ju en annan fråga.
Det är väl egentligen den frågan du vill ha svar på. Men jag tror att det är bättre att du funderar själv, rådfrågar bankmän, mäklare, släktingar och vänner som är lite mer insatta i din situation och lokala förutsättningar o dyl. än att jag ska försöka styra ditt val.

Ett råd jag kan ge dig, är att oavsett om du hyr eller köper så är det bra att ha en buffert.
Säg om man kanske har motsvarande 1-3 månadslöner på något räntekonto för oväntade utgifter som man normalt försöker undvika att nalla av.
Om man bor i hus och är beroende av bil för att ta sig till jobbet så bör man ha en större buffert och om man bor i lägenhet i stan och har cykelavstånd till jobbet så kanske man inte behöver lika mycket i buffert.
Hur stor buffert man bör ha finns det många åsikter om. Men att ha en buffert borde nog alla som har råd att spara ihop till en försöka ha. Har man det tänket så undviker man nog att hamna i lyxfällan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xellofan:

Tack för ditt omfattande svar!

Ja, det är nog lite ovanligt att jag kan välja såhär mellan att hyra och köpa. Föreningen som äger lägenheten erbjuder mig båda alternativen.
Just att det är så liten skillnad mellan hyran och avgiften gör att jag lutar åt att hyra för att slippa lånekostnaden. Men samtidigt är det ju lockande att eventuellt kunna göra en större vinst vid försäljning i framtiden. Problemet är väll dock att jag inte riktigt har de 56250 kr som Nordea vill ha i kontantinsats, och då antar jag att räntan blir högre.

Bäst hade ju varit om du haft typ 100.000 och kunnat lägga det som kontantinsats.
Men om du har svårt att skrapa ihop minimiinsatsen så tror jag nog det kan vara värt att hyra lägenheten för dig.

Och då eventuellt köpa den vid ett senare tillfälle när du har mer pengar att lägga som kontantinsats. Om den möjligheten finns.

Permalänk
Medlem

Innan du ens funderar på att köpa så kolla upp hur belånad föreningen är och hur deras ekonomi är.
OM föreningen skulle gå i konkurs i framtiden så är hela din insats förlorad.

Permalänk
Medlem

Jag köpte lägenhet rätt nyss och numera finns det tyvärr inga amoteringsfria lån.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

Jag köpte lägenhet rätt nyss och numera finns det tyvärr inga amoteringsfria lån.

Nja. Det är väl bara topplånet man måste ammortera dvs 10-15%? Så var det med mina lån iaf.

EDIT: jo så är det fortfarande. Iaf hos länsförsäkringar där jag har mina lån. 75% är ammorteringsfritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Nja. Det är väl bara topplånet man måste ammortera dvs 10-15%? Så var det med mina lån iaf.

EDIT: jo så är det fortfarande. Iaf hos länsförsäkringar där jag har mina lån.

Jo det stämmer, men förut var det möjligt att slippa ammotering helt.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

Jo det stämmer, men förut var det möjligt att slippa ammotering helt.

Det är många år sedan isf. Jag köpte min 2009 och då fick man låna 90%, 10% handpenning och ytterligare 5% skulle betalas av på minimum 5 år = 85% ammorteringsfritt.
Man har höjt det nu så man får bara låna 85%, 15% handpenning och 10% ammorteras på minimum 5år = 75% ammorteringsfritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Det är många år sedan isf. Jag köpte min 2009 och då fick man låna 90%, 10% handpenning och ytterligare 5% skulle betalas av på minimum 5 år = 85% ammorteringsfritt.
Man har höjt det nu så man får bara låna 85%, 15% handpenning och 10% ammorteras på minimum 5år = 75% ammorteringsfritt.

Det var nog i krokarna där, min syrra köpte lägenhet då och slapp betala ammotering. Hon gick låna 90% medans jag fick bara låna 85%

Jag säger alltid att om förening har bra ekonomi så är det alltid bäst att köpa om man har kapitalet.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Håller med. Man har lite mer friheter också i en bostadsrätt. Det är väldigt begränsat vad du får göra i en hyresrätt när det gäller renovering osv. Ska man bo på samma ställe länge så är det ofta värt att köpa istället.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ceogar:

Jag köpte lägenhet rätt nyss och numera finns det tyvärr inga amoteringsfria lån.

Vadå tyvärr? Det är väl klart man ska amortera sina lån?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Efter lite räknande och rådfrågning av folk får jag konstatera att jag nog inte riktigt har ekonomi att köpa lägenheten. Lite synd att inte kunna köpa den, men hyran är ju rätt bra. Dessutom kommer jag få gratis ommålning innan jag flyttar in :).

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Vadå tyvärr? Det är väl klart man ska amortera sina lån?

Just nu hade jag hellre väntat med att ammortera, iallafall ett år till eller så, hade hellre lagt de pengarna på att fixa lägenheten nu i början.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Jo det låter ju lite dumt med amorteringsfria lån. Vill inte banken/långivaren ha tillbaka sina pengar? Eller vill inte låntagaren sänka lånekostnaden?

Nej varför skulle de vilja ha tillbaka pengarna? Då sitter de ju bara och samlar damm på hög. Det dem vill är att ha in räntan och alltså är det jättebra med amorteringsfria lån eftersom de har en ränte-inkomst som inte minskar i takt med några amorteringar. Vill de i slutändan ha tillbaka de ursprungliga pengarna så kan de ju inkassera på huset/lägenheten.

I praktiken så är alla dessa träskalle-lån inget mer än ett sätt för banken att hyra ut en egendom de köpt. Det är världens bästa hyresavtal för värden. All inkomsten, men hyresgästen står för underhåll och skötsel. För låntagaren är det dock på lång sikt bättre att amortera.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig köpa en lägenhet som det sedan är en så pass hög månadsavgift på.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

Jag köpte lägenhet rätt nyss och numera finns det tyvärr inga amoteringsfria lån.

Jag köpte lägenhet idag, på förmiddagen. Då gick det alldeles utmärkt. Någon som köpte på eftermiddagen kanske kan dementera?

Fast då hade jag möjlighet att lägga en insats själv och så delade jag upp det i två lån där jag har amortering på ena lånet och amorteringsfritt på det andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Skulle aldrig köpa en lägenhet som det sedan är en så pass hög månadsavgift på.

Varför inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Varför inte?

Dock får man kanske räkna in hur villig styrelsen är på att amortera på de lån föreningen har. För hamnar man i en förening som bara nöter ränta. Då blir det en dyr affär.
En del med att äga sitt boende, anser jag är att vara just den billigare kostnaden. Om man då köper något, som sedan har en hög månadsavgift, det är något i alla fall jag inte skulle vilja göra.

Och det är nackdelen med många nyproducerade samt nybildade föreningar, en hög avgift samt ingen vilja att få ner avgiften.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Vem ska du betala avgiften till och varför är den så hög :O??

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag köpte lägenhet idag, på förmiddagen. Då gick det alldeles utmärkt. Någon som köpte på eftermiddagen kanske kan dementera?

Fast då hade jag möjlighet att lägga en insats själv och så delade jag upp det i två lån där jag har amortering på ena lånet och amorteringsfritt på det andra.

Då har du ju inte amorteringsfritt

Jag amorterar också bara på ett lån.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomas_88:

Vem ska du betala avgiften till och varför är den så hög :O??

Till bostadsrättsföreningen, eller menar du något annat? Om avgiften är hög eller inte vet jag inte.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Dock får man kanske räkna in hur villig styrelsen är på att amortera på de lån föreningen har. För hamnar man i en förening som bara nöter ränta. Då blir det en dyr affär.
En del med att äga sitt boende, anser jag är att vara just den billigare kostnaden. Om man då köper något, som sedan har en hög månadsavgift, det är något i alla fall jag inte skulle vilja göra.

Och det är nackdelen med många nyproducerade samt nybildade föreningar, en hög avgift samt ingen vilja att få ner avgiften.

Det är ju ändå billigare än att hyra och dessutom är det relativt trygg investering med relativt hög avkastning.
Att föreningen har en bra långsiktig ekonomi är viktigt att ha koll på ja, men om den har det ser jag inte problemet med en hög avgift.

Det är klart att man föredrar en lägre avgift där de flesta av lånen redan är betalda, men om valet står mellan att hyra eller köpa, från ett personligt perspektiv, så ser jag inte hur en hög avgift är en dealbreaker i sig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xellofan:

Till bostadsrättsföreningen, eller menar du något annat? Om avgiften är hög eller inte vet jag inte.

Ja men har man bostadsrätt så betalar man ju inte avgiften för renovering och annat underhåll som man får fixa på egen hand så månadsutgifter borde minska drastiskt från dom där 4,5k kr som man får betala om man hyr lägenheten istället.

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomas_88:

Ja men har man bostadsrätt så betalar man ju inte avgiften för renovering och annat underhåll som man får fixa på egen hand så månadsutgifter borde minska drastiskt från dom där 4,5k kr som man får betala om man hyr lägenheten istället.

Ja kanske det. Jag vet bara att ordinarie avgift för lägenheten är 3848 kr/mån och att det ingår värme,vatten och kabel-TV.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem

Jag uppfattar det som att du säger att du har fått erbjudande av föreningen om att hyra eller köpa lägenheten.
Bara det hade gjort mig lite misstänksam, kan föreningen inte få lägenheten såld - och i så fall varför?

Hade jag behövt bo just där så hade jag nog lutat åt att hyra men samtidigt fråga föreningen om du får option på att köpa lägenheten om 18 månader för samma pris?
På den tiden hinner du kanske spara ihop hela eller större delen av handpenningen och också bilda dig en uppfattning om föreningen.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Jo det låter ju lite dumt med amorteringsfria lån. Vill inte banken/långivaren ha tillbaka sina pengar? Eller vill inte låntagaren sänka lånekostnaden?

Banken uppskattar nog amorteringsfria lån då de får ut mer ränta i slutändan eftersom räntekostnaden såklart minskar
en gnutta efter varje amortering.

Visa signatur

Spelburk: ASUS Maximus VI Hero . Intel Core i7 4770K . Noctua NH-D14 . 16 GB Corsair Vengeance 2x8 GB . Gigabyte Radeon HD 7990 . 240 GB Intel 335 SSD . Fractal Design R4 . Corsair AX 1200w . 2 st Samsung 24" Gästdator: ASUS P8 Z68-V . Intel Core i5 3570K . Noctua NH-D14 . 16GB G.Skill Ripjaws DDR3 4x4 GB Asus Radeon HD7870 CF . 128gb Samsung SSD . 2 x 1 TB Seagate SATA . Fractual Design R3 Corsair HX 750w v2 . 1 st Sony 40"