Ang PirateBay-målet, vem fattar beslut om stämningsansökan/anmälan?

Permalänk
Medlem

Ang PirateBay-målet, vem fattar beslut om stämningsansökan/anmälan?

Enligt Topic är jag lite sugen på att veta vem det är som kan lämna in en stämningsansökan, alternativt lämna in en anmälan gällande just piratkopiering/brott mot upphovsrättslagen?

Vad gäller stämningsansökan är jag hyffsat säker på att det bara är upphovsrättsinnehavaren alternativt ägaren av ett skyddat varumärke som kan lämna in ansökan, men en anmälan gällande brott mot just detta, hur ser det ut där?

Vart vill jag komma? Jo, domen mot PirateBay grundar sig, om jag förstått det hela rätt, mycket på att ansvar för vad som fanns på sidan låd på ägarna till sajten, korrekt? Detta betyder att andra sajter som t ex tradera, youtube m.fl har ett ansvar att ta bort liknande innehåll från sina sidor, vilket min bestämda uppfattning är att dem INTE gör. För att styrka detta länkar jag längre i slutet på sidan till material/produkter på deras sidor som bryter mot upphovsrättslagen alternativt där det saluförs piratkopierade varor.

Den stora frågan med tråden är om jag, som privatperson kan lämna in någon form av anmälan/stämningsansökan till polis gällande brott mot det som tidigare nämnts på dessa sidor, trots det faktum att jag inte äger varumärkena eller är upphovsrättsägare? Detta som en protest mot dommen mot PirateBay och mot den motesägelsefullhet som finns i polis och regerings agerande gällande vilka som har ansvar och vilka som inte har ansvar!

Länkar:

Äkta D&G-halsband, eller?

Äkta, eller inte äkta?

en hel film på youtube

Så, några möjligheter här eller är jag ute på djupt vatten?

Permalänk
Medlem

Vill du slösa cirka 500kr per stämningsansökan, så go ahead. De kommer avvisas typ med hänvisning till rättegångshinder, kapitel 30-nånting i rättegångsbalken.

Enskilda åtal sker av målsäganden eller personer/företrädare med talerätt.
I de fall du hänvisar till krävs det att det är dina varumärken som det föresöker föreställa, alternativt att du har rätt av varumärkesinnehavarna att företräda dem i rätten.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Gäller nog bara när det piratas musik, då sony BMG sitter i juryn.

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080