Kan inte formatera en Raid 0 disk till standard

Permalänk

Kan inte formatera en Raid 0 disk till standard

Hej,

för ett år sen så köpte jag en Netgear readynas duo och smackade på 2 st 2 TB diskar och körde dem i raidi 0 ( girigt jag vet ) sen fick jag massor av problem med min NAS så den fick ettr permanent uppehållstillstånd i min skrot låda, diskarna plcokade jag däremot ut. nu har jag påbörjat ett bygga av en egen NAS och vill gärna använda de diskarna, problemet är bara det att i WIN 7 så hittar jag endast diskarna under enhetshanteraren och när jag går in under diskhantering i admin menyn så kan jag inte formatera dem?? är detta måhända satans egna verk eller går det att lösa?

( första tråden på sweclocker för min del )

Permalänk
Medlem

Har du tagit bort alla existerande volymer på diskarna ?

Permalänk

Ska jag bara högerklicka under datorhantering / diskar på volymen och sen ta bort volym?

Permalänk
Medlem

Starta diskpart med admin-behörighet. Kör:
diskpart
list disk (du får en lista på vilka diskar som finns i systemet, låt oss anta att din 2TB disk är nr1 (disk 0 är bootdisken oftast))

select disk 1
clean

nu har du rensat disken, och kan skapa partition i diskhanteraren, eller fortsätta med diskpart.
Alla kommando listar du med diskpart -?

Permalänk

Problemet löst var för enkelt thnx

Permalänk
Medlem

Japp, men dubbelkolla att du faktiskt är på rätt disk och petar

Problemet är ju att readynas inte kör filsystem som windows kan hantera.

Permalänk

haha ja det skulle ju bara fattas att jag formaterar fel disk, nej då det var ingen fara det gick fin fint