Mini-ITX moderkort för kommande AMD gamingbygge!

Permalänk
Medlem

Mini-ITX moderkort för kommande AMD gamingbygge!

Hej!

Ska (äntligen) bygga ihop min första dator i slutet av månaden, tänkte bygga i ett Bitfenix Prodigy, använda ett 7970ref, Phenom 965BE m.m, men har problem att hitta bra moderkort till detta! Hade valt en ivy-bridge i5:a och ett Z77 moderkort men slutnotan blev lite väl saftig.

Så jag skulle vilja ha lite tips på bra AM3/AM3+ moderkort i mini-ITX format!

Hittade detta: http://www.inet.se/produkt/1902038/asus-m4a88t-i-deluxe-wifi , men verkar gammalt? Är det fortfarande något att ha?

MVH

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Alldeles utmärkt MB till ditt m-itx bygge om du ska satsa på amd.

Visa signatur

1.r4 - SSD 80GB - Raptor - Asus dc2 770 - AX850 - Vengeance 8gb - FX-8350 som hatar OC -corsair h110
2. PHII X3 - Gtx260 - SP 850W - WD Caviar black - Crucial 8gb
Ipad3, Lumia 920, Wii U, ps3, SGS3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Immort:

Alldeles utmärkt MB till ditt m-itx bygge om du ska satsa på amd.

Fel!

965:an har en TDP på 125w, och moderkortet klarar endast upp till 95w. Har själv tänkt i samma banor, men avsaknaden av m-ITX kort har gjort att det aldrig blivit av. Om någon hittar ett hyfsat m-ITX kort som stödjer en Phenom X6 så hojta!

Permalänk
Medlem

wow, är det verkligen så illa med dem? Fan och hans moster ska man verkligen behöva hosta upp 1-1.5k till för en IB och MB bara för att få bygga i Prodigy?!

Och jag som överskred budgeten med 500 till förmån för mitt (redan beställda) grafikkort.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

ojoj, sorry miss av mig!

Visa signatur

1.r4 - SSD 80GB - Raptor - Asus dc2 770 - AX850 - Vengeance 8gb - FX-8350 som hatar OC -corsair h110
2. PHII X3 - Gtx260 - SP 850W - WD Caviar black - Crucial 8gb
Ipad3, Lumia 920, Wii U, ps3, SGS3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

wow, är det verkligen så illa med dem? Fan och hans moster ska man verkligen behöva hosta upp 1-1.5k till för en IB och MB bara för att få bygga i Prodigy?!

Och jag som överskred budgeten med 500 till förmån för mitt (redan beställda) grafikkort.

Ja, det verkar vara riktigt illa faktiskt..

Skrivet av Immort:

ojoj, sorry miss av mig!

Händer även den bäste

Permalänk
Medlem
Skrivet av Immort:

Alldeles utmärkt MB till ditt m-itx bygge om du ska satsa på amd.

Skrivet av Brusarn:

Fel!

965:an har en TDP på 125w, och moderkortet klarar endast upp till 95w. Har själv tänkt i samma banor, men avsaknaden av m-ITX kort har gjort att det aldrig blivit av. Om någon hittar ett hyfsat m-ITX kort som stödjer en Phenom X6 så hojta!

Skrivet av Brusarn:

Ja, det verkar vara riktigt illa faktiskt..

Händer även den bäste

så det är antingen för mig att gå med den ursprungligt tänkta budgeten på 7k fast annat format och chassi, eller gå upp till nästan 9? Fan också vill verkligen bygga i det chassit.... Aja får se hur jag gör. Synd att det var så dåligt på mitx kort till AMD

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Skrivet av Marticus:

så det är antingen för mig att gå med den ursprungligt tänkta budgeten på 7k fast annat format och chassi, eller gå upp till nästan 9? Fan också vill verkligen bygga i det chassit.... Aja får se hur jag gör. Synd att det var så dåligt på mitx kort till AMD

Detta fenomen har jag stört mig på många gånger. Det verkar som att moderkortstillverkarna inte tror att det finns någon marknad för små moderkort till AMD då de inte ens görs några riktigt bra m-ATX kort eller så kanske AMD inte sätter samma press på tillverkarna som intel gör på den punkten... hur som helst är det väldigt tråkigt att man skall behöva gå till intel för att köra ett kraftfullt litet system.

Visa signatur

Veritas Vos Liberabit o Despectivus Dei

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

så det är antingen för mig att gå från dfen urpsrungligt tänkta budgeten på 7k för att bygga i prodigy, eller gå upp till nästan 9? Fan också vill verkligen bygga i det chassit.... Aja får se hur jag gör. Synd att det var så dåligt på mitx kort till AMD

Finns i dagsläget inga m-ITX kort för AMD tyvärr. Jag vill själv bygga i Prodigy, men som sagt verkar det som att du får gå på Intel.
Du kanske kan avbeställa grafikkortet och köpa ett 7870 eller liknande?

Mvh Brusarn

Permalänk
Permalänk
Medlem

Du får han ju ändå köpa ny processor, och då kan han i min mening lika gärna köpa Intel direkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brusarn:

Du får han ju ändå köpa ny processor, och då kan han i min mening lika gärna köpa Intel direkt

Jag har endast grafikkort idag. När det gäller processor så resonerar jag att sålänge den inte stryper prestandan för mitt 7970 så bryr jag mig inte om vad det är för modell, därför vill jag ha så billig som möjligt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Kommer A8 X4 3870K klara av BF3? jag vill köra i 60 FPS+ så grafikinställningarna hamnar då på (enligt SweC testgraf) high/ultra, läggs inte det mesta av belastningen på grafikkortet då? Vilket skulle betyda att en liten Liano duger gott för bf3?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Du har alltså ingen processor? Det är ju inte "värt" att köpa en Phenom i dagsläget även om det kanske är billigt i min mening. Jag skulle nog faktiskt spara ihop till ett Intel bygge, blir så mycket roligare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Kommer A8 X4 3870K klara av BF3? jag vill köra i 60 FPS+ så grafikinställningarna hamnar då på (enligt SweC testgraf) high/ultra, läggs inte det mesta av belastningen på grafikkortet då? Vilket skulle betyda att en liten Liano duger gott för bf3?

har byggt ihop datorer med den prollen och bf3 flaskas inte av den. kan även tillägga att den faktiskt klarar bf3 på low med den integrerade med 50+ fps, dock på caspian.

Visa signatur

(if you are not swedish and using google translate it's better to ask for an explanation in english as it's often easier to understand if you write it in english as google translate hates sweden ;) )

Permalänk
Medlem
Skrivet av cluffen:

har byggt ihop datorer med den prollen och bf3 flaskas inte av den. kan även tillägga att den faktiskt klarar bf3 på low med den integrerade med 50+ fps, dock på caspian.

Den klarar att spela BF3 på low, själv? Utan externt grafikkort?! Så med ett 7970 referens så kommer det bara vara grafikkortet som begränsar FPS osv? d.v.s det kommer inte skada mig alls att jag snålar in på processor?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Den klarar att spela BF3 på low, själv? Utan externt grafikkort?! Så med ett 7970 referens så kommer det bara vara grafikkortet som begränsar FPS osv? d.v.s det kommer inte skada mig alls att jag snålar in på processor?

--------------------
Spana in sweclockers test på 3870K, den är faktiskt väldigt prisvärd, jag är själv förtjust i den och socket fm1 pga mini-itx på amdsidan, och då är det som sagt det enda vettiga som erbjuds egentligen för en smal prislapp med god prestanda

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Den klarar att spela BF3 på low, själv? Utan externt grafikkort?! Så med ett 7970 referens så kommer det bara vara grafikkortet som begränsar FPS osv? d.v.s det kommer inte skada mig alls att jag snålar in på processor?

korrekt. det enda som flaskar med amds system torde vara minnet då de inte vill använda hela utrymmet. jag skulle aldrig rekommendera en intel för normala spel då gpu'n tuggar i sig de flesta uppgifterna som godis. skillnaden mellan intel/amd är obefintlig i det fallet bortsett från priset. äldre cpu-hungriga spel kanske får någon fpsskillnad men den är inte stor. satsa hellre pengarna på resten av systemet då den prollen i stock håller mottet mer en väl.

Visa signatur

(if you are not swedish and using google translate it's better to ask for an explanation in english as it's often easier to understand if you write it in english as google translate hates sweden ;) )

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

--------------------
Spana in sweclockers test på 3870K, den är faktiskt väldigt prisvärd, jag är själv förtjust i den och socket fm1 pga mini-itx på amdsidan, och då är det som sagt det enda vettiga som erbjuds egentligen för en smal prislapp med god prestanda

Jo jag har läst allt där, även sett en fredagspanel(?) där dem säger att "du behöver verkligen inte en i5 2500k för gaming, "sålänge det är en quad-core så kommer du i dem flesta fallen hela vägen hem"", så lägger mestadels av krutet på grafikkort!

Men hade lite svårt att avgöra på 3870K-artikeln att avgöra om den var bra nog, är inte så inne på datorer så jag kan så mkt.

Skrivet av cluffen:

korrekt. det enda som flaskar med amds system torde vara minnet då de inte vill använda hela utrymmet. jag skulle aldrig rekommendera en intel för normala spel då gpu'n tuggar i sig de flesta uppgifterna som godis. skillnaden mellan intel/amd är obefintlig i det fallet bortsett från priset. äldre cpu-hungriga spel kanske får någon fpsskillnad men den är inte stor. satsa hellre pengarna på resten av systemet då den prollen i stock håller mottet mer en väl.

Så om jag kör på detta till exempel http://www.inet.se/kundvagn/visa/1987655/mini-itx-amd-gaming och ett 7970 Referens (som jag redan beställt), så kommer jag kunna köra BF3 lätt över 60 FPS på fin grafik utan att 3870K processorn drar ner hela upplevelsen som en flaskhals?

Känns som att jag ställer samma fråga hela tiden, men har jobbat ganska hårt den senaste tiden och längtat i över ett år efter en ny gamerdator, så utan att spräcka budgeten så vill jag ha en schysst dator som ger mig en bra upplevelse!

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

stämmer helt

oftopic: men ser man på, en annan karlskronit som har en dator. började bli rädd att man var den enda i stan som var intresserad ^^

Visa signatur

(if you are not swedish and using google translate it's better to ask for an explanation in english as it's often easier to understand if you write it in english as google translate hates sweden ;) )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Jo jag har läst allt där, även sett en fredagspanel(?) där dem säger att "du behöver verkligen inte en i5 2500k för gaming, "sålänge det är en quad-core så kommer du i dem flesta fallen hela vägen hem"", så lägger mestadels av krutet på grafikkort!

Men hade lite svårt att avgöra på 3870K-artikeln att avgöra om den var bra nog, är inte så inne på datorer så jag kan så mkt.

Så om jag kör på detta till exempel http://www.inet.se/kundvagn/visa/1987655/mini-itx-amd-gaming och ett 7970 Referens (som jag redan beställt), så kommer jag kunna köra BF3 lätt över 60 FPS på fin grafik utan att 3870K processorn drar ner hela upplevelsen som en flaskhals?

Känns som att jag ställer samma fråga hela tiden, men har jobbat ganska hårt den senaste tiden och längtat i över ett år efter en ny gamerdator, så utan att spräcka budgeten så vill jag ha en schysst dator som ger mig en bra upplevelse!

--------------
Förstår din oro!

Jag rekommenderar dig att kolla istället på recensionen av fx6100 och hur 3870k presterar där, så får du en bättre uppfattning om hur den presterar

http://www.sweclockers.com/recension/15375-amd-fx-6100-och-fx...

Visst, man får mycket mer prestanda på intel, det får man, men m-itx och 1155 gör det ju mycket dyrare, så ifall man har en budget att hålla så får man göra en avvägning mellan prestanda/pris och i ditt fall storleken på datorn

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av cluffen:

stämmer helt

oftopic: men ser man på, en annan karlskronit som har en dator. började bli rädd att man var den enda i stan som var intresserad ^^

Fantastiskt, då kan jag köra Prodigy iaf då utan att spräcka min budget totalt, B...e....a....utiful!

OfT: Japp! Dock endast sedan 2 år tillbaka, pluggar på BTH Sen så har jag ju ingen ordentlig dator såååå.... men snart!

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

--------------
Visst, man får mycket mer prestanda på intel, det får man, men m-itx och 1155 gör det ju mycket dyrare, så ifall man har en budget att hålla så får man göra en avvägning mellan prestanda/pris och i ditt fall storleken på datorn

och intels prestanda per krona skalar NÄSTAN 1*2^x dvs skitdåligt. minns dock inte hur formeln ser ut exakt så den där urusla efterliknelsen får duga.

Visa signatur

(if you are not swedish and using google translate it's better to ask for an explanation in english as it's often easier to understand if you write it in english as google translate hates sweden ;) )

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

--------------
Förstår din oro!

Jag rekommenderar dig att kolla istället på recensionen av fx6100 och hur 3870k presterar där, så får du en bättre uppfattning om hur den presterar

http://www.sweclockers.com/recension/15375-amd-fx-6100-och-fx...

Visst, man får mycket mer prestanda på intel, det får man, men m-itx och 1155 gör det ju mycket dyrare, så ifall man har en budget att hålla så får man göra en avvägning mellan prestanda/pris och i ditt fall storleken på datorn

Kollade, men förstår inte riktigt vad staplarna betyder, dem är ju mycket lägre än om man kollar på 7970s BF3 test trots att det är ett 7970 som används i processorartikeln, är det p.g.a att SweCs testrigg har monsterprocessor?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Kollade, men förstår inte riktigt vad staplarna betyder, dem är ju mycket lägre än om man kollar på 7970s BF3 test trots att det är ett 7970 som används i processorartikeln, är det p.g.a att SweCs testrigg har monsterprocessor?

det stämmer. det är ju också en prolle som kostar nästan 10 lapp.

Visa signatur

(if you are not swedish and using google translate it's better to ask for an explanation in english as it's often easier to understand if you write it in english as google translate hates sweden ;) )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Kollade, men förstår inte riktigt vad staplarna betyder, dem är ju mycket lägre än om man kollar på 7970s BF3 test trots att det är ett 7970 som används i processorartikeln, är det p.g.a att SweCs testrigg har monsterprocessor?

-------------------
Ja, de testar lite olika saker, i det fallet jag länkade till så är det mer hur processorn påverkar fps´en och i 7970 testet så har man en monsterrigg för att inte flaska grafikkortet med för dålig cpu-kraft

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av cluffen:

det stämmer. det är ju också en prolle som kostar nästan 10 lapp.

så med andra ord, dem FPS-staplarna jag ser i processortestet är det jag -typ- kan förvänta mig av min rigg? Är det "lätt" att klocka upp processorn litegranna så man får ut lite mer på den vägen? Har aldrig klockat förut men på många låter det ju som att "använd det här programmet och tryck på OC så sker allt automatiskt"?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

däremot så blir det inte sämre för det på ultra med Llanoprollen då 7970 får sträcka på fötterna istället för att humma medans det väntar på dx9 texturer

Visa signatur

(if you are not swedish and using google translate it's better to ask for an explanation in english as it's often easier to understand if you write it in english as google translate hates sweden ;) )

Permalänk
Medlem
Skrivet av cluffen:

däremot så blir det inte sämre för det på ultra med Llanoprollen då 7970 får sträcka på fötterna istället för att humma medans det väntar på dx9 texturer

För (rätta mig om jag har fel nu) ställer man ner ögongodis och upplösning så grafikkortet inte behöver jobba lika hårt så går kraften över till processorn ist för att dra ner på strömförbrukning och ljudnivå?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

så med andra ord, dem FPS-staplarna jag ser i processortestet är det jag -typ- kan förvänta mig av min rigg? Är det "lätt" att klocka upp processorn litegranna så man får ut lite mer på den vägen? Har aldrig klockat förut men på många låter det ju som att "använd det här programmet och tryck på OC så sker allt automatiskt"?

då skulle jag säga släng in en processorkylare så att du inte dödar processorn. överklockningen i sig finns det guider på nätet för.

Visa signatur

(if you are not swedish and using google translate it's better to ask for an explanation in english as it's often easier to understand if you write it in english as google translate hates sweden ;) )