Tråden om att använda icke-godkända kylare till grafikkortet.

Permalänk

Tråden om att använda icke-godkända kylare till grafikkortet.

Jag startar den här tråden för att folk ska kunna dela med sig av sina erfarenheter om att använda grafikkortskylare på grafikkort som inte officiellt stöds av kylarens tillverkare.

Själv köpte jag precis ett GTX 550 Ti på Tradera. Det funkade bra, men kom med en konstig noname-stockkylare och därför bestämde jag mig för att sätta på den Zalman VF900-Cu som jag tidigare använt till mitt HD 4850. Innan dess testade jag också att bara byta kylpasta på stockkylaren.

Jag hittade ingen information om ifall VF900-Cu skulle passa på GTX 550 Ti, men det passade perfekt vad gäller skruvhålen. Nu återstod det att se om kylaren även skulle klara att avleda värmeutvecklingen. HD 4850 är det mest strömkrävande grafikkort som VF900-Cu officiellt stöder och GTX 550 Ti drar 24 Watt mer än HD 4850 i Full Load, mätt från vägguttaget och med en verkningsgrad på 80% på nätaggregatet.

(I Idle drar GTX 550 Ti 4 Watt MINDRE än HD 4850, för den som vill veta).

Jag körde kortet i Furmark vid varje konfiguration under fyra minuter och resultatet ser ni nedan. Jag har inga minneskylare på, utan bara själva GPU-kylaren. Kylpastan jag använder är Arctic Cooling MX-4. GPU:n och grafikminnet är inte överklockat, varken av mig eller från fabrik. Jag värmde upp datorn med lite andra benchmarkprogram och lät den sedan idla en stund innan jag startade Furmark och började mäta.

Stockkylare med stockpasta:
0 min - 70 grader
4 min - 92 grader

Stockkylare med AC MX-4:
0 min - 60 grader
4 min - 85 grader

VF900-Cu med AC MX-4, full fläkthastighet:
0 min - 51 grader
4min - 96 grader

VF900-Cu med AC MX-4, "lagom ljudlös" fläkthastighet:
0 min - 52 grader
4 min - 96 grader

Resultatet i Idle påverkas av att stockkylaren hade variabel hastighet och därför inte sturrade på max hastighet i Idle. Zalmankylaren snurrade i samma hastighet hela tiden och fick därför lägre temperaturer i Idle. Resultatet efter 4 minuter Furmark är därför den viktiga siffran.
Det var intressant att se att ett simpelt byte av kylpasta kunde sänka temperaturen i Full Load med hela 7 grader hos stockkylaren. Stockkylpastan satt i ett alldeles för tjockt lager och att bara montera om stockkylaren är därför en billig uppgradering som vem som helst kan göra.

Zalman VF900-Cu var 4 grader sämre i Full Load än stockkylaren med stockkylpasta och den har även nackdelen att den inte blåser ut varmluften ur chassit. Det verkar som att grafikkortet throttlar och klockar ner sig själv vid 96 grader.

Jag körde lite Crysis för att se hur kylaren presterar i en verklig situation. Temperaturen maxar då vid 85 grader, vilket är en bit ifrån maximum på 96 grader. Min slutsats blir då att Zalman VF900-Cu fungerar bra med GTX 550 Ti, så länge man inte överklockar eller kör program som Furmark. Fördelen gentemot stockkylaren är den lägre ljudvolymen på fläkten.

Nu får ni andra dela med er av era erfarenheter av att använda kylare med grafikkort som de inte är godkända för.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk

hej!

intressant!

själv har jag detta kort med standard kylare av modellen som inte leder ut luften ur lådan.
det går upp till 96c rätt snabbt och stannar där. så verkar som det stämmer som du säger att kortet inte går över det utan klockar ner istället.

skulle vara intresserad av att köpa din orginalkylare om du vill sälja den.
hittar ingen eftermarknads kylare som leder ut luft ur lådan. måste nog ha en sån då ja har en q6600 första verisionen samt 4st hårddiskar i en rätt liten miditower.