Kjell & Co - 30% rabatt om man heter Kjell

Permalänk
Medlem

Kjell & Co - 30% rabatt om man heter Kjell

Fick ett nyhetsbrev från Kjell & Co precis med följande;

Citat:

30% rabatt om du heter Kjell...
Nyårsafton och midsommar i all ära, men snart är det dags för dagen med stort D, eller snarare stort K. K som i Kjell. Söndag den 8:e juli har Kjell namnsdag, och det tänkte vi fira!

... och 10% namnsdagsrabatt till er andra
Vi ger dig som heter Kjell 30% rabatt på ett köp och 10% rabatt till alla övriga nyhetsbrevsläsare.

Allt du behöver göra är att gå till någon av våra butiker, och säga "Visste du om att Kjell har namnsdag den 8:e juli". Heter du Kjell behöver du dessutom visa upp din legitimation.
Erbjudandet gäller till och med söndag 8/7 och enbart i butik. (Heter du inte Kjell kan du alltid ansöka om namnbyte på PRV ).

Så.. Samtliga som heter Kjell får 30% rabatt medans resten får 10% rabatt, rent juridiskt hur funkar en sådan sak? Jag anser att det är löjligt och orättvist att en viss målgrupp får en mycket högre rabatt än andra.

Diskutera! Vad tycker ni andra?

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Det är ju bara roligt om något ^^

Permalänk
Medlem

Jag tycker synd om Göteborgarna....

Ohh kom precis ihåg att jag ska ringa Glenn!

OnT: Rolig grej bara. Stör inte mig iaf

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem

Rolig grej!

Känner man sig, som en icke-Kjell, lite ledsen så får man väll be närmsta bästa Kjell att köpa ut åt en.

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Medlem

Kjell är mitt andra namn.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Hi! My name is...what? My name is... who? My name is...*tjiktjika* Kjell:)

Visa signatur

Jag har T igen!:D
Citera tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Jag anser att det är löjligt och orättvist att en viss målgrupp får en mycket högre rabatt än andra.

Är väl inte värre än rabatter till studenter, pensionärer, HSB-medlemmar eller vilken annan kundgrupp som helst? Enda skillnaden är att kundgruppen "Kjell"
är lite mer defus rent demografiskt sätt (förutom att de alla troligen är män).

Kul grej och inget att gnälla över.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Jag är faktiskt tveksam till om det är tillåtet att att ge rabatter till vissa kunder på ett så godtyckligt sätt. (Dessutom diskriminerar ju detta, hujedamej, både kvinnor och invandrare vilket säkert gör det ännu värre i mångas ögon)

Visserligen fick jag nyligen en "personlig" födelsedagspresent från CDON med gratis frakt på nästa beställning, men det är ju trots allt ett erbjudande som alla kan få del av förr eller senare.

Permalänk
Medlem

Kort och gott får du 10% men det duger inte för att någon annan får 30%?
Jag tycker inte att det är löjligt eller orättvist. Jag tycker det är en rolig grej och väldigt passande.
Jag har sett rabatter som "Din ålder i rabatt" som jag också tycker är fyndigt. Jag antar att det är samma sak som gäller där. Ålder och namn (till viss del) kan man inte påverka.

HSB och studentrabatter finns även.
"Ska man bli straffad för att man är ute i arbetslivet och bor i villa?"

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Jag tycker erbjudandet är skoj. Jag tror du är lite löjlig bara.

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakob.L:

Hi! My name is...what? My name is... who? My name is...*tjiktjika* Kjell:)

Slim Kjelldy

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[SH:

;12446734']Är väl inte värre än rabatter till studenter, pensionärer, HSB-medlemmar eller vilken annan kundgrupp som helst? Enda skillnaden är att kundgruppen "Kjell"
är lite mer defus rent demografiskt sätt (förutom att de alla troligen är män).

Kul grej och inget att gnälla över.

Såklart ska detta ses som en kul grej. Men om vi nu ska vara petiga... Skillnaden i dina exempel är att det finns någon form av affärsavtal bakom, t.ex. HSB betalar Kjell en fast avgift för att deras boende ska få rabatt eller liknande. Då är det ju en annan sak än bara en "hittepå-grupp".

Man kan inte hitta på kundgrupper riktigt hur som helst. Tänk själv "du måste vara blond och ha blå ögon, annars får du betala 300% av priset". Tveksamt stöd i lagen.

Permalänk
Medlem

Klart det är lagligt, Max har ju kört med sin "Gratis burgare om du heter Max" för några år sedan, då de hade jubileum

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Så.. Samtliga som heter Kjell får 30% rabatt medans resten får 10% rabatt, rent juridiskt hur funkar en sådan sak? Jag anser att det är löjligt och orättvist att en viss målgrupp får en mycket högre rabatt än andra.

Haha, visst skojar du? Det är ju en kul grej med självdistans, och jag menar, är det inte lite synd om någon som fått ett så "fint" namn som Kjell? Nu får de iaf lite tröst för att deras föräldrar var elaka.

Iofs skulle det vara ännu mer humor om någon anmäler det till diskrimineringsombudsmannen (förutsatt att det inte är på allvar förstås).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av Frux:

Jag är faktiskt tveksam till om det är tillåtet att att ge rabatter till vissa kunder på ett så godtyckligt sätt. (Dessutom diskriminerar ju detta, hujedamej, både kvinnor och invandrare vilket säkert gör det ännu värre i mångas ögon)

Visserligen fick jag nyligen en "personlig" födelsedagspresent från CDON med gratis frakt på nästa beställning, men det är ju trots allt ett erbjudande som alla kan få del av förr eller senare.

Ok, visst det är lite "kvinnoförnedrande" men hur kan det vara rasistisk?? Vem som helst kan ju döpa sitt barn Kjell om dom vill, kanske bara inte lika vanligt i omvärlden men rasistisk är det verkligen inte!

Permalänk
Rekordmedlem

Det är fri prissättning som gäller och en sån här reklamkampanj lär knappast strida mot några regler i marknadsföringslagen.
Det finns ju en massa andra rabattavtal som riktas till begränsade grupper av kunder, speciellt inom fackhandeln är det ju så.
Man kan ju jämföra principen mot studentrabatt eller de olika rabatter som swecmedlemmar får av vissa företag, det är ju ingen principiell skillnad, eller ta kundkort och kuponger på ica, samma princip.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Skillnaden i dina exempel är att det finns någon form av affärsavtal bakom, t.ex. HSB betalar Kjell en fast avgift för att deras boende ska få rabatt eller liknande. Då är det ju en annan sak än bara en "hittepå-grupp".

HSB betalar inte till dem som lämnar rabatt, som företag kan du bli erbjuden att lämna rabatt till deras medlemmar och då listas din firma i deras medlemstidning men du får inte betalt för att lämna rabatten och du betalar inte heller för att listas i deras tidning.

Skrivet av Frux:

Man kan inte hitta på kundgrupper riktigt hur som helst. Tänk själv "du måste vara blond och ha blå ögon, annars får du betala 300% av priset". Tveksamt stöd i lagen.

Tror att du åker dit på etnisk diskriminering där...

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Fick ett nyhetsbrev från Kjell & Co precis med följande;

Så.. Samtliga som heter Kjell får 30% rabatt medans resten får 10% rabatt, rent juridiskt hur funkar en sådan sak? Jag anser att det är löjligt och orättvist att en viss målgrupp får en mycket högre rabatt än andra.

Diskutera! Vad tycker ni andra?

Dont care.
Grattis till alla som heter Kjell passa på att köpa något fint.

Permalänk
Avstängd

You earned the achievement: [Dagens Leende]!

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

Hur f** orkar en del med att vara så missunnsamma? Det är en rolig och väldigt fyndig kampanj. Det finns inget diskriminerande i det hela, ingen orättvisa och ingen fråga om att det inte skulle kunna vara tillåtet. Svensson i ett nötskal att gnälla på sånt här. Det är ett företag, de säljer till precis vem de vill och till vilket pris de vill. Världen mår bara bra av mer humor. Så ni som stör er på detta, det är dags att mogna lite mentalt och glädjas åt andras lilla lycka.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem

Saxat från scb
"Efternamn
Det finns 853 personer som har efternamnet Kjell.
Förnamn
Det finns 1 kvinna som har förnamnet Kjell. Av dessa har 0 namnet Kjell som tilltalsnamn.
Det finns 56137 män som har förnamnet Kjell. Av dessa har 32635 namnet Kjell som tilltalsnamn."
Således är det visserligen betydligt fler män som heter Kjell än antalet kvinnor, men även kvinnor borde ju kunna lägga till Kjell som förnamn om man skall tro på statistiken.

Permalänk
Medlem

ja fyller ju år den 8e juli borde få 100% rabbat

Visa signatur

Intel i7 3770k, Asus P8Z77-V - ATX / Z77, Corsair Vengeance Low Profile 16gig 1600mhz, Gigabyte GTX 780ti, Corsair Intern SSD 120GB Force 3, Samsung 840 EVO Series SSD 250GB, 2TB 3,5" HDD 7200rpm, 250GB 2,5" CM Storm Stryker, BenQ XL2420T 24 120hz. Func MS-3 Gaming Mouse, Logitech G510, QPAD CT Pro Mouse Pad, SteelSeries Siberia v2, General LÖS!

Permalänk
Skrivet av Cindori:

Klart det är lagligt, Max har ju kört med sin "Gratis burgare om du heter Max" för några år sedan, då de hade jubileum

Sibylla körde med liknande när det var Sibyllas namnsdag, alla som hette Sibylla fick gratis mat.

Permalänk
Medlem

Och jag tycker att man behöver se sig om och fundera på vad man värderar här i livet om man blir upprörd över en sådan sak. Annars kan man alltid gå till Aftonbladet som alla andra som känner sig kränkt.

Dock så är det hur som hälls en ganska intressant fråga om hur vår lagstiftning ser på saker som denna. Det kan jag ge dig.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cindori:

Klart det är lagligt, Max har ju kört med sin "Gratis burgare om du heter Max" för några år sedan, då de hade jubileum

How could I miss this! :0

OnT:
Tycker helt klart det ät en kul grej. Finns inget att klaga på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fille88:

Slim Kjelldy

Why didn't I think of that:)

Visa signatur

Jag har T igen!:D
Citera tack!

Permalänk
Medlem

Kul grej.
Har man fått ett namn som kjell så missunnar jag inte dom det
10% och inte heta kjell nöjer jag mig med.

Lessen om någon kjell tar illa upp

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk
Medlem

Hmm var inte beredd på att folk skulle tolka tråden som negativ, som t.ex att man är "missunsam".

Jag skapade tråden med stort smajl men även för att jag faktiskt alltid undrat hur det håller sig rent juridiskt

Så än en gång, tolka första tråden lite som ett skämt, ok?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är fri prissättning som gäller och en sån här reklamkampanj lär knappast strida mot några regler i marknadsföringslagen.
Det finns ju en massa andra rabattavtal som riktas till begränsade grupper av kunder, speciellt inom fackhandeln är det ju så.
Man kan ju jämföra principen mot studentrabatt eller de olika rabatter som swecmedlemmar får av vissa företag, det är ju ingen principiell skillnad, eller ta kundkort och kuponger på ica, samma princip.

Exempelvis är det förbjudet för företag att lotta ut produkter helt random bland sina kunder. Det måste finnas en motprestation från kunden, t.ex. svara på frågor, hitta på en slogan eller nåt. Vem som helst kan ju registrera sig på Sweclockers eller ICA och få ta del av de rabatterna. Däremot kan inte alla heta Kjell, och att heta Kjell är ju ingen direkt aktiv motprestation, så därför blir jag tveksam.

Även bland företag så har många dålig koll på marknadsföringslagen så bara för att andra företag kört liknande namn-kampanjer är inte nödvändigtvis ett bevis på att man faktiskt får göra så. Jag har inte heller koll iofs.

Kan väl bara understryka att jag inte blir upprörd alls av Kjell-kampanjen, blir bara lite fundersam rent principiellt.

Permalänk

Jag tycker staten och rättsväsendet lägger sig i för lite kring saker som de ej har med att göra. Och jag tror detta är lösningen på arbetslösheten, d.v.s. att staten anställer fler folk som kan trakassera de få näringstagare som ännu inte har flytt landet.

Annars en intressant fråga, speciellt om man drar den till sin yttersta spets. Om ett namn är tillåtet är då två namn tillåtet och kan det då gå så långt så att en butik ger i princip alla rabatt förutom de som heter t.ex. Muhammed?

Det som jag är fundersam på i detta fall är om det bara gäller en vara? Liksom jag känner till en kjell mycket vagt, men det finns många som skulle vilja att han handlade åt oss.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".