SSD i en gammal dator?

Permalänk
Medlem

SSD i en gammal dator?

Köpte nyligen en ny SSD till min dator för att utöka min C: och få lite högre hastigheter, så funderade nu på om ja skulle sätta i den "förra" SSDn i min 11 år gammla dator som jag kör Ubuntu Server på.
Sen kom jag och tänka på att den datorn kanske inte har någon användning av en SSD då den kör SATA+ (enligt vad jag förstått) men samtidigt så får själva hårddisken bättre hastigheter i sig självt, men ger det verkligen någon skillnad i prestanda?

SSD eller behålla HDDn som kom med burken?

Permalänk
Medlem

Alla datorer vinner på att få en SSD som systemdisk...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av milla_66:

Alla datorer vinner på att få en SSD som systemdisk...

Detta. Är inte riktiiiigt hastigheterna man _oftast_ är ute efter. Det är söktiden.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av milla_66:

Alla datorer vinner på att få en SSD som systemdisk...

Skrivet av Demonoidz:

Detta. Är inte riktiiiigt hastigheterna man _oftast_ är ute efter. Det är söktiden.

Men ger ändå SSDns söktider märkbart bättre prestanda, även om man inte kommer upp i hastigheter över SATA+ (1,5 Gbit/s eller vad det nu är )?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JunZuloo:

Men ger ändå SSDns söktider märkbart bättre prestanda, även om man inte kommer upp i hastigheter över SATA+ (1,5 Gbit/s eller vad det nu är )?

Ju långsammare datorn är, ju mindre procentuell skillnad gör ju de nästintill icke existerande söktiderna.
Går det riktigt trögt så kanske någon/några sek hit eller dit inte märks på samma vis som om det är omedelbart eller tar någon/några sekunder..

Men det lär iaf inte bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Detta. Är inte riktiiiigt hastigheterna man _oftast_ är ute efter. Det är söktiden.

Och vad i mitt påstående motsäger det? Alla datorer upplevs som mycket rappare efter byte till en SSD som systemdisk, skillnaden är som natt och dag för dom flesta, det är knappast någon komponent som har så stor betydelse för hur datorn upplevs i det dagliga användandet som en snabb SSD mot en långsam HDD.

Tänkvärt är att till och med en långsam SSD är uppemot minst 10 gånger snabbare i söktider än en snabb HDD och byter man då ut en långsam HDD så är skillnaden milsvid, därav mitt påstående att alla datorer vinner på att byta till SSD.

Tittar man på hastigheterna där en SSD gör skillnad som systemdisk så är det systemkritiska filer på 4K och där ligger dom snabbaste SSD diskarna på marknaden mellan 40-65Mb/sek och det är mycket långt ifrån även dom långsammaste sata standarderna så just därför kan inte en långsam sata anslutning flaska en SSD som systemdisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Ju långsammare datorn är, ju mindre procentuell skillnad gör ju de nästintill icke existerande söktiderna.
Går det riktigt trögt så kanske någon/några sek hit eller dit inte märks på samma vis som om det är omedelbart eller tar någon/några sekunder..

Men det lär iaf inte bli sämre.

Nja, med tanke på att det ofta sitter små och långsamma diskar i äldre datorer så brukar de kännas betydligt piggare när man stoppar in en ssd. Laddningstider brukar bli betydligt kortare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av milla_66:

Och vad i mitt påstående motsäger det? Alla datorer upplevs som mycket rappare efter byte till en SSD som systemdisk, skillnaden är som natt och dag för dom flesta, det är knappast någon komponent som har så stor betydelse för hur datorn upplevs i det dagliga användandet som en snabb SSD mot en långsam HDD.

Tänkvärt är att till och med en långsam SSD är uppemot minst 10 gånger snabbare i söktider än en snabb HDD och byter man då ut en långsam HDD så är skillnaden milsvid, därav mitt påstående att alla datorer vinner på att byta till SSD.

Tittar man på hastigheterna där en SSD gör skillnad som systemdisk så är det systemkritiska filer på 4K och där ligger dom snabbaste SSD diskarna på marknaden mellan 40-65Mb/sek och det är mycket långt ifrån även dom långsammaste sata standarderna så just därför kan inte en långsam sata anslutning flaska en SSD som systemdisk

Jag tillade bara mer information.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP