datorkomponenter från Tyskland?

Permalänk
Medlem

datorkomponenter från Tyskland?

Hallo!

Jag har suttit och tänkt i två dagar om att beställa dator komponenter i från tyskland på nätet, för att det värkar vara billigare där än i Sverige. Är det någon här på forumet som har handlat från tyskland online som skulle kunna tipsa mig på billiga affärer?.

Permalänk
Medlem

överväg svenska butiker trots lite högre pris. Det är riktigt drygt att reklamera varor ifrån EU.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yagel
överväg svenska butiker trots lite högre pris. Det är riktigt drygt att reklamera varor ifrån EU.

hmm tänkte att det skulle bli en hel del billigare med tanke på att man inte betalar tull inom eu. Men frakten kan väl inte kosta så mycket

Permalänk
Medlem

kan säkert bli lite billigare, men om du behöver reklamera nån vara så bli det ju inte så kul kanske

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av link77
kan säkert bli lite billigare, men om du behöver reklamera nån vara så bli det ju inte så kul kanske

Nej, då kan det dra ut på tiden, och det kan bli extra besvärligt
om man inte hanterar tyska språket.

Frakten kan ligga på 200-500 beroende på butik.

Har handlat en del från http://www.alternate.de.
Men de lägger på mellanskillnaden upp till svensk moms 25%.

Annars har de stort sortiment, skapligt snabba leveranser och
kommunikation på engelska.

Dock är det lite krångligare eftersom när man beställer så skickar
de offert som man sen betalar via banköverföring.

Det jag handlade sparade jag en hel del på.
Men då var det mest chassi, drive bays och sånt som sällan går sönder.
Moderkort är ju inte så kul om det är DOA.

http://www.caseking.de

http://www.computeruniverse.net
Handlat från en gång och då fungerade det bra.

Permalänk

Har aldrig haft problem att reklamera produkter inom EU, vill faktiskt gå så långt som att säga att de butiker jag handlat från i England och Tyskland har hanterat reklamationsärenden snabbare än diverse [stora] Svenska nätbutiker.

Just kundservice/bemötande är en stor orsak till varför jag övergett Svenska "jättar" som Inet, Komplett etc. Handlar jag i Sverige numera blir det Alina Systems som får mina pengar - dock går de oftast utomlands eftersom det är så mycket att spara (för att inte nämna att mina pengar, genom moms och avgifter, ej längre går till alla dessa långtidssjuka/stressade personer som egentligen är arbetsskya - men det är en helt annan diskussion ).

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Har handlat en del från http://www.alternate.de.
Men de lägger på mellanskillnaden upp till svensk moms 25%.

Hur menar du?
Jag har lagt ihop ett paket för € 1.053,45*
Kommer det alltså bli 25% dyrare bara för att jag beställer till sverige? :s

Permalänk

Nej, det blir 6% dyrare eftersom den Tyska momsen är 19%. De lägger altså på mellanskillnaden till den Svenska momsen.

Alla utländska (dock EU) butiker har som krav att göra detta om vissa krav uppfylls (rör sig väl mest om hur mycket varor de fraktar till landet ifråga) men det är inte alla som följer det - mao kan du evnt få bättre priser annanstans.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BrandtOE
Lånar tråden lite

Hur menar du?
Jag har lagt ihop ett paket för € 1.053,45*
Kommer det alltså bli 25% dyrare bara för att jag beställer till sverige? :s

Nja, han menar nog att det blir 25% istället för 19% moms.
Dock så hittar jag ingen info om det och priserna är detsamma om jag väljer den svenska flaggan.

Har själv inte handlat datorkomponenter från Tyskland men har handlat en massa hemelektronik samt reservdelar till bilen, dock så har jag aldrig behövt reklamera något.
Frakten är väldigt varierande, vissa tar hutlösa fraktpriser, t.ex. 20€ för något som väger knappt 1kg andra har helt otroligt låga fraktpriser, köpte 4st länkarmar till en av mina förra bilar och paketet vägde bly men frakten kostade inte mer än 33€.

Vissa tar även extra betalt beroende på var i Sverige du bor, sthlm billigare, norra Sverige, dyrare. Väldigt skumt...

Men det som är positivt med tyskland är att man sparar så fruktansvärt mycket pengar. Kan garantera att jag har sparat in över 10.000 kr bara på grund av att jag valt och köpa från Tyskland.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

köpt massor grejer på ebay.de och ebay.co.uk (från företag), super nöjd än så länge och delvis mycket billigare än i sverige, just nu co.uk pga det låga pundet.
lite offt. men försök att hitta en katalysator (komplett) för 120euro i sverige (med bara 15!!euro frakt)
vill du ha lite hjälp med tyskan skicka pm

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pato
Vissa tar även extra betalt beroende på var i Sverige du bor, sthlm billigare, norra Sverige, dyrare. Väldigt skumt...

Det beror nog mest på att alternativa fraktsätt så som UPS, DHL, FedEx etc är mycket mer populära i resten av Europa - och vissa av dessa transportörer baserar sina priser på hur långt ifrån deras "terminal" paketet ska leveras.

Betalar själv runt £25 från England för upptill 30KG. Brukar samla ihop mina beställningar över ett par veckor, packa allt i en stor kartong och skicka så - mycket pengar att spara på frakt.

Det som är skumt är att man från resten av Europa till Sverige kan anlita DHL (och deras EuroPlus service) för ~30 Euro upptill 25-30KG, medans man ifrån Sverige till resten av Europa betalar mycket mycket mer för precis samma tjänst. Sist jag kollade skulle det kosta mig mer att skicka paketet inrikes i Sverige (med DHL) än ifrån London och hit.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Nej, det blir 6% dyrare eftersom den Tyska momsen är 19%. De lägger altså på mellanskillnaden till den Svenska momsen.

Alla utländska (dock EU) butiker har som krav att göra detta om vissa krav uppfylls (rör sig väl mest om hur mycket varor de fraktar till landet ifråga) men det är inte alla som följer det - mao kan du evnt få bättre priser annanstans.

Stämmer det verkligen?

Privatpersoner skall väl betala moms enligt säljarens lands procentsats.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

stämmer, iaf har jag aldrig betalat mer än priset som angavs på hemsidan, inget momstilläg där inte

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk

Om det stämmer för just alternate.de vet jag inte, men om man köper på distans (f.ex. över nätet) och företaget du köper ifrån säljer varor för ett värde överstigande 320000.00 per år till just Sverige ska företaget moms registrera sig i Sverige och ta den Svenska momsen av dig som kund.

Regelverket finns någonstans på http://europa.eu/ (har inte direktlänk och orkar inte leta). Men som sagt så är det långt ifrån alla företag som följer denna regel (pga att priserna för dig som slutkund blir bättre vilket betyder att butiken ifråga säljer mer varor vilket i tur leder till större inkomst etc...).

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Om det stämmer för just alternate.de vet jag inte, men om man köper på distans (f.ex. över nätet) och företaget du köper ifrån säljer varor för ett värde överstigande 320000.00 per år till just Sverige ska företaget moms registrera sig i Sverige och ta den Svenska momsen av dig som kund.

Regelverket finns någonstans på http://europa.eu/ (har inte direktlänk och orkar inte leta). Men som sagt så är det långt ifrån alla företag som följer denna regel (pga att priserna för dig som slutkund blir bättre vilket betyder att butiken ifråga säljer mer varor vilket i tur leder till större inkomst etc...).

Precis, detta gäller exempelvis Alternate, amazon.co.uk/de.

Men många skiter i det eftersom det ur konkurrenssynpunkt är en nackdel att bli dyrare.

Permalänk
Medlem

BUMP

Sitter och kollar på att köpa lite datorkomponenter från tyskland,moch verkar vara svårt att slå ALTERNATEs priser. Någon som vet någon affär som har lika bra eller bättre priser?

Jag kan inte lista ut vad frakten kommer kosta heller. Någon som kan tyska och kanske lyckas hitta någon info?

Sen det här med att de lägger på 6%, gäller det fortfarande? Jag har beställt massor av gånger från EU utan att få något sånt... När skulle jag betala det? Betalar med kort direkt på deras hemsida.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fyren:

BUMP

Sitter och kollar på att köpa lite datorkomponenter från tyskland,moch verkar vara svårt att slå ALTERNATEs priser. Någon som vet någon affär som har lika bra eller bättre priser?

Jag kan inte lista ut vad frakten kommer kosta heller. Någon som kan tyska och kanske lyckas hitta någon info?

Sen det här med att de lägger på 6%, gäller det fortfarande? Jag har beställt massor av gånger från EU utan att få något sånt... När skulle jag betala det? Betalar med kort direkt på deras hemsida.

Ja dem lägger på 6% upp til svensk moms.

Var ett tag sedan jag beställde, men då skickade de en bekräftelse med frakt och allt som man sedan betalade.
Men nu mer kanske det sker direkt. Frakten brukade inte vara så farlig dyr.
Men de var bra att ha att göra med annars.

Amazon.de/co.uk kan ha bra priser med samt hardwareversand.de

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera Hardwareversand.de och mindfactory.de

Båda är väldigt bra och pålitliga. Mindfactory har en fast postavgift på 30€ för komponenter,30€ till med chassi och 30€ ännu till med skärm. Hardwareversands post brukar variera.
Jag bor i Finland så jag skall troligen köpa från tyskland inom en snar framtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Ja dem lägger på 6% upp til svensk moms.

Var ett tag sedan jag beställde, men då skickade de en bekräftelse med frakt och allt som man sedan betalade.
Men nu mer kanske det sker direkt. Frakten brukade inte vara så farlig dyr.
Men de var bra att ha att göra med annars.

Amazon.de/co.uk kan ha bra priser med samt hardwareversand.de

Skrivet av grafit:

Jag skulle rekommendera Hardwareversand.de och mindfactory.de

Båda är väldigt bra och pålitliga. Mindfactory har en fast postavgift på 30€ för komponenter,30€ till med chassi och 30€ ännu till med skärm. Hardwareversands post brukar variera.
Jag bor i Finland så jag skall troligen köpa från tyskland inom en snar framtid.

Tackar för svaren folks Lägger alla ni har länkat på 6%?

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Inaktiv

Jag har använt Mindfactory.de många gånger. Väldigt bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fyren:

Tackar för svaren folks Lägger alla ni har länkat på 6%?

Här i finland var vi har 23% moms så läggs det i alla fall inte till något, jag vet dock inte med sverige.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig köpt just datordelar från Tyskland, men däremot en drös andra varierande saker (verktyg och Bosch-produkter som brukar vara MYCKET billigare, ibland halva priset). Frakten har alltid varit låg (ibland lägre än motsvarande svenska butiker), men det varierar givetvis. Vissa kan ta €10 för en leverans, medans andra tar €30, trots att det är DHL som fraktar i båda fallen. Men så är det ju i Sverige också.

När det gäller momssatsen så har jag någon gång läst att om ett företag inom EU säljer till Sverige för totalt minst 500.000 SEK på ett år, så måste de ändra till svensk momssats (och antagligen betala överskottet till svenska staten). Engelska Amazon faller ju under den kategorin, t.ex., och där ändrar de ju alltid momssatsen till 25% när man går till kassan.

Skall tilläggas att jag aldrig behövt reklamera något. Kan tänka mig att mindre butiker kan bli ett problem om de är riktigt dåliga på engelska (vilket som jag förstått det tyvärr är ganska vanligt i Tyskland, omän mycket värre i Frankrike då), om man nu inte är en hejare på tyska.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av grafit:

Här i finland var vi har 23% moms så läggs det i alla fall inte till något, jag vet dock inte med sverige.

Hmm. Man skulle kunna snåla in lite på att flytta över plurret med andra ord. Intressant.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fyren:

Någon som vet någon affär som har lika bra eller bättre priser?

Ett tips är att använda idealo.de för att söka. Lite som prisjakt, bara mycket fulare och sämre.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Hmm. Man skulle kunna snåla in lite på att flytta över plurret med andra ord. Intressant.

Det är den enda lilla glimt av glädje vi har jämfört med sverige, tro mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Jag har använt Mindfactory.de många gånger. Väldigt bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Fick du något tillägg?

Skrivet av backfeed:

Jag har aldrig köpt just datordelar från Tyskland, men däremot en drös andra varierande saker (verktyg och Bosch-produkter som brukar vara MYCKET billigare, ibland halva priset). Frakten har alltid varit låg (ibland lägre än motsvarande svenska butiker), men det varierar givetvis. Vissa kan ta €10 för en leverans, medans andra tar €30, trots att det är DHL som fraktar i båda fallen. Men så är det ju i Sverige också.

När det gäller momssatsen så har jag någon gång läst att om ett företag inom EU säljer till Sverige för totalt minst 500.000 SEK på ett år, så måste de ändra till svensk momssats (och antagligen betala överskottet till svenska staten). Engelska Amazon faller ju under den kategorin, t.ex., och där ändrar de ju alltid momssatsen till 25% när man går till kassan.

Skall tilläggas att jag aldrig behövt reklamera något. Kan tänka mig att mindre butiker kan bli ett problem om de är riktigt dåliga på engelska (vilket som jag förstått det tyvärr är ganska vanligt i Tyskland, omän mycket värre i Frankrike då), om man nu inte är en hejare på tyska.

Jo, står ju något liknande lite längre upp i tråden, så verkar troligt.

Testade på tyska amazon, och där verkade inte momsen ändras. Sen verkade det även vara gratis frakt. Gick genom ända till bekräftelse, så de kan ju knappast lägga på något efter det...

Skrivet av backfeed:

Ett tips är att använda idealo.de för att söka. Lite som prisjakt, bara mycket fulare och sämre.

Bra tips, tack!

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fyren:

Testade på tyska amazon, och där verkade inte momsen ändras. Sen verkade det även vara gratis frakt. Gick genom ända till bekräftelse, så de kan ju knappast lägga på något efter det...

Inte omöjligt att svenskar kanske inte handlar så våldsamt mycket från tyska Amazon? Har varit på vippen att göra det själv några gånger, men varje gång har det visat sig vara billigare hos engelska Amazon, eller åtminstone fler alternativa säljare med bättre villkor (billigare frakt t.ex.).

Efter bekräftelsen så ska det inte kunna tillkomma något, så det låter ju väldigt bra det där.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Inte omöjligt att svenskar kanske inte handlar så våldsamt mycket från tyska Amazon? Har varit på vippen att göra det själv några gånger, men varje gång har det visat sig vara billigare hos engelska Amazon, eller åtminstone fler alternativa säljare med bättre villkor (billigare frakt t.ex.).

Efter bekräftelsen så ska det inte kunna tillkomma något, så det låter ju väldigt bra det där.

Fint, då blir det att beställa när jag kommer hem från Bangkok Om de behåller samma pris dvs...

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Entusiast

Kan någon ge några exempel på vad det är som är så billigt från Alternate.de? Jag tittade på lite grejer där och priserna verkar vara samma eller högre? Kollade på en Samsung 830, GTX 670 och Intel 3770K.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Tycker bara att folk som faktiskt har beställt från tyskland ska uttala sig. Har aldrig varit några problem. Bättre priser och frakten kostar nästan detsamma men med bättre betingelser. Bara att beställa.

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC