kabel till extern hårddisk?

Permalänk
Medlem

kabel till extern hårddisk?

Hej ! Jag har en extern hårddisk som är av märket LACIE,och jag får ej i gång den,nåt fel me kabeln tror jag,bifogar bild i min profil som profilbild går visst bara? haha, eftersom det ej går att lägga upp här.Vart kan man köpa en sån,har varit på siba,elgiganten,teknikmagasinet,kjell&company men finns inte!??? så här ser hårddisken ut :

http://www.google.se/imgres?q=lacie+h%C3%A5rddisk&um=1&hl=sv&...

Permalänk
Medlem
Skrivet av labans:

Hej ! Jag har en extern hårddisk som är av märket LACIE,och jag får ej i gång den,nåt fel me kabeln tror jag,bifogar bild i min profil som profilbild går visst bara? haha, eftersom det ej går att lägga upp här.Vart kan man köpa en sån,har varit på siba,elgiganten,teknikmagasinet,kjell&company men finns inte!??? så här ser hårddisken ut :

http://www.google.se/imgres?q=lacie+h%C3%A5rddisk&um=1&hl=sv&...

I värsta fall kan du ju skruva isär den externa burken och ta ur hårddisken och köra med vanliga kablar ( sata ) som du har i datorn, OM du har en stationär dator dvs

Permalänk
Medlem

ok

Dold text

har försökt få isär den men det går visst inte,finns inte en enda skruv på den,har både en stationär(gammal) och en tre år laptop:)

Permalänk
Rekordmedlem

Bilder kan du lägga upp på http://forumbilder.se Men är det där inte en normal usb disk? Usb kablage brukar finns hos de flesta lektronikhandlare. Är det nån annan kabel på den så visa gärna en bild om du inte vet vad den heter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

antar att det är en mini-usb eller en "skrivarkabel" alltså typ en sånhär http://www.inet.se/produkt/8200456/usb-2-0-kabel-a-b-ha-ha-1m....

20kr är inget att tänka på... enligt mig.

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem

så ser det ut i disken och kabeln så här

Permalänk
Rekordmedlem

Det där är ju strömanslutningen, det är alltså nätdelen som är trasig?
Det är lite lurigt med de enheter som har en sån där kontakt, den brukar betyda att de har både 5 och 12 volt i matningen och tar du en nätdel som har fel spänning på respektive pinne så går disken sönder, det bästa är om du kan fixa en likadan nätdel som originalet, annars skulle jag ha brutit upp lådan och sedan skaffat en ny "tomlåda" att sätta disken i om du inte sätter den internt, jag gissar på att en låda är ungefär lika dyr som en ny nätdel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

som sagt lite svårt att få tag i den där kabeln,dom säger bara att det är svårt o få tag på en sån,kollade netonnet idag men fanns ej där heller,försökt få upp lådan men det går ju inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av labans:

som sagt lite svårt att få tag i den där kabeln,dom säger bara att det är svårt o få tag på en sån,kollade netonnet idag men fanns ej där heller,försökt få upp lådan men det går ju inte

Klar det går att få upp,bryt men en mejsel i skarven.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Du kan hitta en kabel på ebay, men det är nog mer idé att köpa ett nytt kabinett för ett par hundra istället
om du vill ha den som extern.

Men börja med att kolla HDD internt för att se att den fungerar.
Kabinettet är av skruvlös konstruktion:
http://www.youtube.com/watch?v=sOAgmWrH_bw
Bara att bända upp med en slö matkniv eller liknande.

Permalänk
Medlem

tack för alla svar! jag har köpt en ny hårddisk och tankat över innehållet från den gamla,men nu är jag på riktigt dåligt humör ändå,för nu e det så att den nya hårddisken har en speciell kontakt,så att om kabeln går sönder igen så hittar jag ingen ny kabel till den,allt för att tjäna en jäv..a massa pengar,blir faan galen att dom får göra så,så nu undrar jag om alla hårddiskar har speciella kontakter så att man till slut är tvungen att köpa ny hårddsk varje gång,så enkelt och billigt det skulle va att bara åka till Biltema o köpa en ny sladd för 10 kr.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag använder bara dockstationer idag, där trycker man bara in en normal disk och skulle dockan gå sönder så är de lättbytta och de ansluts med e sata elelr usb 3 till datorn.
De flesta externa diskar jag har har ansluts med 12V och usb men några western digital har egna kontakter med både 5V och 12V.
Men kör med dockor i stället om du köper nytt

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

hur får man i gång hårddisken nu då? den kommer inte ens upp på datorn,står att jag måste formatera den innan så att den ska kunna användas,och i bruksanvisningen ska den formateras om det är en MAC men det har jag inte

Dold text
Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av labans:

tack för alla svar! jag har köpt en ny hårddisk och tankat över innehållet från den gamla,men nu är jag på riktigt dåligt humör ändå,för nu e det så att den nya hårddisken har en speciell kontakt,så att om kabeln går sönder igen så hittar jag ingen ny kabel till den,allt för att tjäna en jäv..a massa pengar,blir faan galen att dom får göra så,så nu undrar jag om alla hårddiskar har speciella kontakter så att man till slut är tvungen att köpa ny hårddsk varje gång,så enkelt och billigt det skulle va att bara åka till Biltema o köpa en ny sladd för 10 kr.

Det suger visserligen att olika märken har olika nätdelar, men jag har fem externa hårddiskar varav den ena är från 2006 och jag har aldrig förstört en sån kabel. Man får vara försiktig med dem.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Det suger visserligen att olika märken har olika nätdelar, men jag har fem externa hårddiskar varav den ena är från 2006 och jag har aldrig förstört en sån kabel. Man får vara försiktig med dem.

ja,det är lite sjukt o göra en kabel på det sättet,om den skulle gå sönder måste ja ju skicka efter en ny från tillverkaren o det är kanske inte så billigt,när man annars kunde gått till kjell o company o köpt en för 10 spänn..och tillverkaren kanske "bor" i kina...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av labans:

hur får man i gång hårddisken nu då? den kommer inte ens upp på datorn,står att jag måste formatera den innan så att den ska kunna användas,och i bruksanvisningen ska den formateras om det är en MAC men det har jag inte

Dold text

Du går in i diskhanteraren, skriv partition i sökrutan, se bara till att välja rätt disk när du partionerar o formaterar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du går in i diskhanteraren, skriv partition i sökrutan, se bara till att välja rätt disk när du partionerar o formaterar.

diskhanteraren,vart hittar man den?) nu ligger det ju en massa grejer på hårddisken så konstigt att den inte formaterades från början när jag lämnade disken till en som la över allt från den gamla? då kommer ju allt försvinna om jag formaterar den,har ingen mer disk med så mkt storlek att flytta över innehållet till,fyy va krångligt!!

Permalänk
Medlem

Diskhanteraren:
Klicka på Startknappen, högerklicka på "Dator"-knappen och välj "Hantera" sedan "Diskhantering" där ser du din gamla HDD. Högerklicka på den och välj "Ta bort Volume (engelska)". Högerklicka sen igen och välj "Ny Basic (engelska)" och välj "Formatera".

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av labans:

diskhanteraren,vart hittar man den?)

Skrivet av mrqaffe:

skriv partition i sökrutan

Där kommer dislkhanteraren, men det går att klicka sig fram också enligt posten ovanför, se till att välja rätt disk bara, väljer du fel så blir det mycket bök när du ska återställa den

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

tack för svar,min gamla disk finns inte där,och så ska man inte behöva formatera externa diskar har jag hört idag,det ska va formaterat när man köper den,det var kompisens,vi köpte våra samtidigt!

Permalänk
Rekordmedlem

Jag skulle påstå att det första man måste göra med en disk är formatera den, endera så är den tom eller så är den formaterad i fat 32 och det är inget jag vill ha på mina diskar pga filstorleksgränsen vid 4Gbyte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.