Permalänk
Medlem

x4 965a. Vilket moderkort?

Vilket moderkort bör jag inskaffa för att använda till spel.

Permalänk
Medlem

Seriöst?

Ska du spela så ska du satsa på ett grafikkort.
En 965 har stöd i både AM2+, AM3 och AM3+ moderkort, kolla cpu-support på tillverkarens hemsida.

Permalänk
Skrivet av Jonazid:

Vilket moderkort bör jag inskaffa för att använda till spel.

Lite mer info om resten i din dator? Budget? Ska du ha raid? Överklocka? Eller bara ett standard modekort?

Skrivet av Divil:

Seriöst?

Ska du spela så ska du satsa på ett grafikkort.
En 965 har stöd i både AM2+, AM3 och AM3+ moderkort, kolla cpu-support på tillverkarens hemsida.

Tänk om han tex redan har ett HD 7870 eller liknande kort?

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Hedersmedlem

Du bör skaffa dig ett AM3+ mobo med tanke på ev framtida CPU-uppgraderingar (Piledriver). Typ ett GB 990FXA-U3.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Håller med föregående talare. Se till att den har sata 6 Gbit portar samt usb 3.0. Dvs köp inget gammalt skräp. Men betala inte för mycket. High-end moderkorten är bara överprissatta och gör ingen nämnvärd skillnad från hyffsade mid-end kort. AMD är tänkt att va billigt så att köpa AMD moderkort för tusenlappen tycker jag är overkill. Omkring 600kr är väl rimligt på sin höjd.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Håller med föregående talare. Se till att den har sata 6 Gbit portar samt usb 3.0. Dvs köp inget gammalt skräp. Men betala inte för mycket. High-end moderkorten är bara överprissatta och gör ingen nämnvärd skillnad från hyffsade mid-end kort. AMD är tänkt att va billigt så att köpa AMD moderkort för tusenlappen tycker jag är overkill. Omkring 600kr är väl rimligt på sin höjd.

SKillnaden mellan korten för runt 1000kr brukar vara att man får bra kylning på strömkretsarna, utan dem kan man glömma bra överklockning, så jag håller bara med till viss del, ta billigare kort, men bara om det syns på bilden att det sitter kylflänsar på VRM'erna.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Seriöst jag har ingen aning. Tänkte bygga en billig dator bara.
Tänkte sätta ihop en men när jag skulle välja moderkort så har jag ingen aning om vilket jag skulle ha och varför.
Vissa stod det AMD3 på andra AMD3+. Jag ska nog inte överclocka, iaf
inte om det är svårt.

Permalänk
Medlem

Om du inte är kräsen över att sakna I/O- plåten så har du ett billigt och dugligt på kompletts fyndhörna. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=657291.