Konstig natt-fråga! Ang. Köttbullar.

Permalänk

Konstig natt-fråga! Ang. Köttbullar.

Hej alla!

Jag sitter här och funderar på att göra lite mat då jag totalvänt på dygnet.

Jag har ICAs köttbullar i kylskåpet som kommer från en öppnad förpackning (har dem i en fryspåse med klämma på).

Vad lång hållbarhet har färdiga köttbullar? Jag har googlat i 30 minuter nu och kan inte hitta ett dammkorn av information.

Jag vädjar! Har vi någon nattvarelse med ett paket färdiga köttbullar i kylskåpet som kan kolla datumen?

Vet att datumet avser oöppnad förpackning, men kan ge mig ett hum iaf!

HJÄLP!

tydligare titel
Permalänk
Medlem
Skrivet av Överkill:

Hej alla!

Jag sitter här och funderar på att göra lite mat då jag totalvänt på dygnet.

Jag har ICAs köttbullar i kylskåpet som kommer från en öppnad förpackning (har dem i en fryspåse med klämma på).

Vad lång hållbarhet har färdiga köttbullar? Jag har googlat i 30 minuter nu och kan inte hitta ett dammkorn av information.

Jag vädjar! Har vi någon nattvarelse med ett paket färdiga köttbullar i kylskåpet som kan kolla datumen?

Vet att datumet avser oöppnad förpackning, men kan ge mig ett hum iaf!

HJÄLP!

Permalänk

Fy tusan, nästan en månad!

Nu vill jag inte påstå att jag är dum direkt i .o m. att jag aldrig googlade på en bild... hum humhum

HAHA!

tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

Öppna påsen, ta ut en köttbulle, skär den i två delar, lukta dig till om den är ok eller ej.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk

Det mesta håller sig ju rätt så bra i frysen no matter what. Har en polare som har egenbakta lussebullar kvar sen i julas, inget fel på dom.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Alakai:

Öppna påsen, ta ut en köttbulle, skär den i två delar, lukta dig till om den är ok eller ej.

This!

Folk tittar på tok för mycket på bäst före. Det säger ju inte ett piss om hur maten egentligen är. Det beror helt på hur den förvarats och i viss mån hur tur man har. Bäst före är ju smidigt för det ger ett hum om hur länge saker håller när man köper det men det är bara korkat att lita blint på det. Vissa saker håller i flera år längre än bäst före. Andra bara några dagar. Därför ska man alltid alltid lukta och smaka på grejerna innan man bara slänger det. Om det luktar och smakar bra så är det bra även om bäst före passerats med en vecka.

Skrivet av Cybertrash:

Det mesta håller sig ju rätt så bra i frysen no matter what. Har en polare som har egenbakta lussebullar kvar sen i julas, inget fel på dom.

Jag åt lussebullar från förra julen för inte så länge sedan. Inga problem där heller.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag åt lussebullar från förra julen för inte så länge sedan. Inga problem där heller.

Det man köper i butiken i dag, dom är så proppfulla av kemikalier så dom håller sig färska hur länge som helst, mer eller mindre om man håller dom fryst.

Men för att gå till trådskaparens lilla dilemma,.. Tina upp några köttbullar, smaka av. Och smakar dom inget konstigt, ät.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Liv&helvete:

Det man köper i butiken i dag, dom är så proppfulla av kemikalier så dom håller sig färska hur länge som helst, mer eller mindre om man håller dom fryst.

Men för att gå till trådskaparens lilla dilemma,.. Tina upp några köttbullar, smaka av. Och smakar dom inget konstigt, ät.

Det var hembakade lussebullar så de var fria från kemikalier. Fast annars stämmer det rätt bra det där. Just bröd är läskigt eftersom det håller sig mjukt så länge. Jag bakar nästan uteslutande eget bröd sen ett par år tillbaks för att det är mycket godare och mycket billigare. Då får man räkna med att brödet bara kan ligga framme en dag eller två innan det är torrt. Om det inte är fryst då. Köpte nyligen en påse lingongrova för att jag inte hade tid att baka och det bara vägrade blir torrt. Jag är nyfiken på hur de lyckas med det. Jag är också nyfiken på hur alla konditorier lyckas på grädde att smaka skit.

Men som sagt, alltid lukta och smaka.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Kött håller som regel ungefär ett halvår i frysen.

Dock vet jag inte om man vill klassa färdiga köttbullar som kött

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Färdiga bullar även kallat pruttbullar pga deras lukt!

Jag tycker det är svårt att säga om de luktar ok eller inte om man skär upp dom men vissa kanske gillar fislukten =D nää ajg rullar egna istället!

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem

Nu får ni ju tänka på att det faktiskt finns folk med anosmi, som inte känner lukt. Hur gör man då för att avgöra om något är OK eller ej?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Nu får ni ju tänka på att det faktiskt finns folk med anosmi, som inte känner lukt. Hur gör man då för att avgöra om något är OK eller ej?

Mha. syn och/eller smak alt. fråga någon annan

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluminium:

Mha. syn och/eller smak alt. fråga någon annan

Det är inte alltid det går att avgöra med hjälp av syn. Något kan se bra ut men ändå vara icke-ätligt. Smak kan vara svårt också, då väldigt mycket av smakupplevelsen sitter i luktsinnet och det är ju utslaget hos oss med anosmi.
Fråga någon annan är ju väldigt bra, så länge man har någon att fråga, vilket inte alltid är fallet.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Det man köper i dag, i butik. Sak samma egentligen vad det nu är, så är dom proppfull med kemikalier och tillsatser så egentligen så kan man nog med gott samvete bortse allt som har sista förbrukningsdagen att göra.

Jag köpte ju tex en Heinz ketchup på Ica för ett par dagar sen. En 910 grams flaska så visserligen skulle gå ut nu till den första Augusti, som var nedsatt rätt så kraftigt ( ord.pris 19.90, nu tio spänn ) just för att det var så kort datum på den.

Så jag köpte en flaska. Och även jag inte nu hinner sprätta upp den flaskan innan dess så nog sjutton håller den sig i ett par månader till allt ( ja, om inte längre ), oöppnad menar jag.

För hon jag snackade med, det var någon expedit inne på Ica, hon sa något om att så fort man har öppnat flaskan, så håller ketchupen sig i åtta veckor. Men,..nja... det där ska man ta med stor gnutta salt.

Smaka, lukta.. luktar det ingen märkvärdigt, smakar det inget konstigt. Käka på säger jag bara. Folk slänger så förbannat mycket mat i onödan i dag. Mest bara för att man tror att maten bli dåligt då den har passerat sista förbruknings datumet.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10