Värt att uppgradera grafikkortet?

Permalänk
Medlem

Värt att uppgradera grafikkortet?

Jag kan inte så mycket om datorer själv men ska göra mitt bästa för att ge så bra info som möjligt...

Jag bytte dator med en kompis för någon dag sedan för att jag ville kunna spela mina Sims 3-spel igen. Det skulle funka med denna dator enligt systemkraven (har alla expansioner installerat) men direkt jag går in i spelet och ska börja så flimrar skärmen blått, grönt och rött i vissa partier tills det bara blir värre och värre och till slut så försvinner vissa menyer också. Fick höra att det antagligen är något fel på mitt grafikkort.

Min fråga är då i huvudsak: är det lönt att uppgradera grafikkortet och eventuella ram-minnen?

Denna information har jag om datorn (stationär):

- Moderkort: MSI K8 NSLI Platinum
- Grafikkort: Nvidia Geforce 6600 GT
- RAM: 2 GB (Två st 1 gb) med hastighet 500 MHz.
- Processor: AMD Athlon 64 3000 +, 1,81 GHz

Isåfall hade jag tänkt lägga till några fler ram-minnen och köpa eventuellt begagnat grafikkort...

Permalänk
Skrivet av Emmachk:

Jag kan inte så mycket om datorer själv men ska göra mitt bästa för att ge så bra info som möjligt...

Jag bytte dator med en kompis för någon dag sedan för att jag ville kunna spela mina Sims 3-spel igen. Det skulle funka med denna dator enligt systemkraven (har alla expansioner installerat) men direkt jag går in i spelet och ska börja så flimrar skärmen blått, grönt och rött i vissa partier tills det bara blir värre och värre och till slut så försvinner vissa menyer också. Fick höra att det antagligen är något fel på mitt grafikkort.

Min fråga är då i huvudsak: är det lönt att uppgradera grafikkortet och eventuella ram-minnen?

Denna information har jag om datorn (stationär):

- Moderkort: MSI K8 NSLI Platinum
- Grafikkort: Nvidia Geforce 6600 GT
- RAM: 2 GB (Två st 1 gb) med hastighet 500 MHz.
- Processor: AMD Athlon 64 3000 +, 1,81 GHz

Isåfall hade jag tänkt lägga till några fler ram-minnen och köpa eventuellt begagnat grafikkort...

Hej!

Det första du kan göra är att installera om drivrutinerna till grafikkortet!:) Sen tycker jag inte att det är någon mening att uppgradera en så pass gammal dator, bättre att köpa en ny om du har pengarna!:D

Visa signatur

Tip: When vertices won't merge, check the normals.

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMightyMuffin:

Hej!

Det första du kan göra är att installera om drivrutinerna till grafikkortet!:) Sen tycker jag inte att det är någon mening att uppgradera en så pass gammal dator, bättre att köpa en ny om du har pengarna!:D

Ja, jag har gjort det men det hjälpte ju inte :/ Men funderar över att köpa en ny faktiskt. På delbetalning. Förlåt att det blir lite OT nu men tror ni att denna kommer klara mitt spel bra? http://www.itsale.se/p/Speldatorer/Gamer-Serien/Gamer-Quad/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Emmachk:

Ja, jag har gjort det men det hjälpte ju inte :/ Men funderar över att köpa en ny faktiskt. På delbetalning. Förlåt att det blir lite OT nu men tror ni att denna kommer klara mitt spel bra? http://www.itsale.se/p/Speldatorer/Gamer-Serien/Gamer-Quad/

Garanterat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emmachk:

Ja, jag har gjort det men det hjälpte ju inte :/ Men funderar över att köpa en ny faktiskt. På delbetalning. Förlåt att det blir lite OT nu men tror ni att denna kommer klara mitt spel bra? http://www.itsale.se/p/Speldatorer/Gamer-Serien/Gamer-Quad/

Köp gärna något annat. AMD FX-4100 ger inte så bra prestanda tycker jag. Kör hellre på någon Core i5 setup om du hittar någon i din prisklass.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Köp gärna något annat. AMD FX-4100 ger inte så bra prestanda tycker jag. Kör hellre på någon Core i5 setup om du hittar någon i din prisklass.

Nu spelar jag dock Sims 3 och inget annat superspel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emmachk:

Ja, jag har gjort det men det hjälpte ju inte :/ Men funderar över att köpa en ny faktiskt. På delbetalning. Förlåt att det blir lite OT nu men tror ni att denna kommer klara mitt spel bra? http://www.itsale.se/p/Speldatorer/Gamer-Serien/Gamer-Quad/

Den kommer klara Sims 3 på högsta inställningarna flera gånger om

Permalänk
Medlem

Systemkrav för spelet jag spelar (+expansioner):

FÖR WINDOWS XP
2.0 GHz P4-processor eller motsvarande
1 GB RAM
128 MB grafikkort med stöd för Pixel Shader 2.0
Den senaste versionen av DirectX 9.0c
Microsoft Windows XP Service Pack 2
Minst 6.1 GB ledigt hårddiskutrymme med minst 1 GB extra utrymme för eget innehåll och sparade spel

FÖR WINDOWS VISTA
2.4 GHz P4-processor eller motsvarande
1.5 GB RAM
128 MB grafikkort med stöd för Pixel Shader 2.0
Microsoft Windows Vista Service Pack 1
Minst 6.1 GB ledigt hårddiskutrymme med minst 1 GB extra utrymme för eget innehåll och sparade spel

Och så det datorn jag är sugen på har:

Processor: AMD FX-4100 Quad Core 3,6GHZ L2/L3: 4MB/8MB
Minne: G-Skill Performance 8192MB DDR3 1600MHZ PC3-12800
Hårddisk: Western Digital 1000GB S-ATA 7.200rpm
Grafikkort: ATI HD7750 1GB PCI-E (VGA, DVI, HDMI)
CD/DVD: Samsung DVD±RW Brännare S-ATA
Moderkort: Gigabyte 78LMT-S2P, AM3+
Nätdel: LC Power 420Watt (Väldigt Tyst)
Chassi: Zalman Z9 Plus (Valfritt), 4x120mm Fläktar
Ljudkort: Realtek 8-Channel High Definition
Nätverkskort: 1000 Mbit Realtek LAN

Det borde väl gå smärtfritt?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zabera:

Den kommer klara Sims 3 på högsta inställningarna flera gånger om

Det jag tänkte Dock blev jag nu lite osäker på grafikkortet. Det är säkert himla bra MEN jag kollade på the sims 3 systemkraven och där står inte grafikkortet med?

Det står följande:

"Grafikkort som stöds av Windows
NVIDIA GeForce-serien
FX 5900, FX 5950
6200, 6500, 6600, 6800
7200, 7300, 7600, 7800, 7900, 7950
8400, 8500, 8600, 8800
9300, 9400, 9500, 9600, 9800
G100, GT 120, GT 130, GTS 150
GTS 250, GTX 260, GTX 280, GTX 285, GTX 295
ATI Radeon™-serien
9500, 9600, 9800
X300, X600, X700, X800, X850
X1300, X1600, X1800, X1900, X1950
2400, 2600, 2900
3450, 3650, 3850, 3870
4850, 4870
Intel® Graphics Media Accelerator (GMA)
GMA 3-serien, GMA 4-serien

Laptopversioner av dessa chip kan fungera, men kan vara långsammare i jämförelse. Fristående kort som är installerade i vanliga PCI-platser (inte PCIe, PCIx eller AGP), till exempel vissa GeForce FX-varianter, kommer att fungera dåligt.

Integrerade chip som ATI Xpress- och NVIDIA TurboCache-varianter kan använda standardinställningar som är högre än vad som vore optimalt för dem. Grafiska inställningar kan sänkas för att förbättra prestandan.
NVIDIA GeForce FX-serien stöds inte under Vista."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emmachk:

Det jag tänkte Dock blev jag nu lite osäker på grafikkortet. Det är säkert himla bra MEN jag kollade på the sims 3 systemkraven och där står inte grafikkortet med?

Det står följande:

"Grafikkort som stöds av Windows
NVIDIA GeForce-serien
FX 5900, FX 5950
6200, 6500, 6600, 6800
7200, 7300, 7600, 7800, 7900, 7950
8400, 8500, 8600, 8800
9300, 9400, 9500, 9600, 9800
G100, GT 120, GT 130, GTS 150
GTS 250, GTX 260, GTX 280, GTX 285, GTX 295
ATI Radeon™-serien
9500, 9600, 9800
X300, X600, X700, X800, X850
X1300, X1600, X1800, X1900, X1950
2400, 2600, 2900
3450, 3650, 3850, 3870
4850, 4870
Intel® Graphics Media Accelerator (GMA)
GMA 3-serien, GMA 4-serien

Laptopversioner av dessa chip kan fungera, men kan vara långsammare i jämförelse. Fristående kort som är installerade i vanliga PCI-platser (inte PCIe, PCIx eller AGP), till exempel vissa GeForce FX-varianter, kommer att fungera dåligt.

Integrerade chip som ATI Xpress- och NVIDIA TurboCache-varianter kan använda standardinställningar som är högre än vad som vore optimalt för dem. Grafiska inställningar kan sänkas för att förbättra prestandan.
NVIDIA GeForce FX-serien stöds inte under Vista."

de korten som fanns när de gjordes, inte uppdaterat efter det (antar jag)
fungerar på mitt gt540m och mitt 6950 som jag har nu.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Skrivet av Emmachk:

Ja, jag har gjort det men det hjälpte ju inte :/ Men funderar över att köpa en ny faktiskt. På delbetalning. Förlåt att det blir lite OT nu men tror ni att denna kommer klara mitt spel bra? http://www.itsale.se/p/Speldatorer/Gamer-Serien/Gamer-Quad/

Måste säga att det var ett väldigt konstigt paket de har satt ihop där, G-Skill 8GB med ett 7750? Det tycker inte jag passar så bra ihop:P
Jag skulle satsa på att bygga ett eget system ifall du får för dig att spela något annat i framtiden:)

Edit: Jag får nog ta och ändra mig, håller mig neutral tills någon med högre visdom uttrycker sig:P:P

Visa signatur

Tip: When vertices won't merge, check the normals.

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMightyMuffin:

Måste säga att det var ett väldigt konstigt paket de har satt ihop där, G-Skill 8GB med ett 7750? Det tycker inte jag passar så bra ihop:P
Jag skulle satsa på att bygga ett eget system ifall du får för dig att spela något annat i framtiden:)

Edit: Jag får nog ta och ändra mig, håller mig neutral tills någon med högre visdom uttrycker sig:P:P

Jag är en småbarnsmamma med väldigt lite tid för egenbygge Inte så stort intresse för det heller. Jag vill bara ha en sims 3-dator packat och klart! Sen är det verkligen det enda jag spelar. Allt annat spelar jag på xbox 360 om jag skulle få för mig nått.

Permalänk
Skrivet av Emmachk:

Jag är en småbarnsmamma med väldigt lite tid för egenbygge Inte så stort intresse för det heller. Jag vill bara ha en sims 3-dator packat och klart! Sen är det verkligen det enda jag spelar. Allt annat spelar jag på xbox 360 om jag skulle få för mig nått.

Jo, då kan den säkert vara ett helt ok val men vänta lite och se om fler kan komma med tips och råd!:)

OffT: Trevligt med lite mammor här på Sweclockers!:P

Visa signatur

Tip: When vertices won't merge, check the normals.

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMightyMuffin:

Jo, då kan den säkert vara ett helt ok val men vänta lite och se om fler kan komma med tips och råd!:)

OffT: Trevligt med lite mammor här på Sweclockers!:P

Ja, iofs.

Haha, japp. Dock är min dotter bara 4 månader så jag är ganska nybliven sådan Har lite tråkigt om kvällarna då bebben sover så vore skönt att få koppla bort en stund med lite spel ibland.

Permalänk
Medlem

om du ska köpa en ny så bygg något sånt här: http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2164134&view=m
Det är en i5 med intel 4000, för att Sims använder endast en kärna, därför är intel bättre där, jag slängde också in en SSD så det inte tar 15 minuter att byta familj (har spelat sims på en pentium 4 med en gammal 60GB hårddisk, hemska tider).

Du kan lägga till operativsystemet du vill ha och inets byggning om du vill (allt kommer då gå på ca 6-6.5k kr om du kör win7 home premium)

edit:
sorry för dålig meningsuppbyggnad/ordval, men nu ska jag sova... Zzzzz....

Visa signatur

RTX 3070 || Ryzen 5600X || 32GB 3600MHz || PCIe SSD goes BRRRRR

Permalänk
Ljusskygg

Tänk ts då på att OS inte medföljer på länken du angav. Men du kan fixa det på sidan innan du beställer. Tips är att kolla in Inet.se's taurus datorer

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av aMightyMuffin:

Måste säga att det var ett väldigt konstigt paket de har satt ihop där, G-Skill 8GB med ett 7750? Det tycker inte jag passar så bra ihop:P
Jag skulle satsa på att bygga ett eget system ifall du får för dig att spela något annat i framtiden:)

Edit: Jag får nog ta och ändra mig, håller mig neutral tills någon med högre visdom uttrycker sig:P:P

Snackar du om G.skill funkar skit bra med AMD grafikkort.

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Skrivet av CitroFrukten:

Snackar du om G.skill funkar skit bra med AMD grafikkort.

Jo jo, självklart men vad jag menar är att minnena är väl bland de dyraste du kan få och grafikkortet är ju inte precis i toppklassen, eller har jag fel?
Tycker helt enkelt att det är lite onödigt med G-Skill:)

Visa signatur

Tip: When vertices won't merge, check the normals.

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av excepto:

om du ska köpa en ny så bygg något sånt här: http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2164134&view=m
Det är en i5 med intel 4000, för att Sims använder endast en kärna, därför är intel bättre där, jag slängde också in en SSD så det inte tar 15 minuter att byta familj (har spelat sims på en pentium 4 med en gammal 60GB hårddisk, hemska tider).

Du kan lägga till operativsystemet du vill ha och inets byggning om du vill (allt kommer då gå på ca 6-6.5k kr om du kör win7 home premium)

edit:
sorry för dålig meningsuppbyggnad/ordval, men nu ska jag sova... Zzzzz....

Jag köp något sånt plus att du kan lägga till ett grafikkort för runt 1000kr så har du ett bra system.

En fundering, är inte Sims 3 ganska cpukrävande?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Skrivet av Emmachk:

Jag kan inte så mycket om datorer själv men ska göra mitt bästa för att ge så bra info som möjligt...

Jag bytte dator med en kompis för någon dag sedan för att jag ville kunna spela mina Sims 3-spel igen. Det skulle funka med denna dator enligt systemkraven (har alla expansioner installerat) men direkt jag går in i spelet och ska börja så flimrar skärmen blått, grönt och rött i vissa partier tills det bara blir värre och värre och till slut så försvinner vissa menyer också. Fick höra att det antagligen är något fel på mitt grafikkort.

Min fråga är då i huvudsak: är det lönt att uppgradera grafikkortet och eventuella ram-minnen?

Denna information har jag om datorn (stationär):

- Moderkort: MSI K8 NSLI Platinum
- Grafikkort: Nvidia Geforce 6600 GT
- RAM: 2 GB (Två st 1 gb) med hastighet 500 MHz.
- Processor: AMD Athlon 64 3000 +, 1,81 GHz

Isåfall hade jag tänkt lägga till några fler ram-minnen och köpa eventuellt begagnat grafikkort...

Hade köpt denna http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-1... lirar the sims 3 utan att bli varm plus operativsystemet ingår, tar lite plats etc.

Edit: Såg dessutom att det är ett klass 2 kort, alltså näst högsta i klass så du lär kunna ha den dator i många många år.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2002108/2012-07-08
Den här datorn maxar sims 3 utan problem och kommer hålla ett tag framöver. Samt, en SSD kommer att få datorn att kännas rapp och responsiv.

Visa signatur
Permalänk
99:e percentilen

För Sims 3 skulle jag rekommendera en SSD, så sparar du in asmycket på laddningstiderna.

Skrivet av Henke420:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2002108/2012-07-08
Den här datorn maxar sims 3 utan problem och kommer hålla ett tag framöver. Samt, en SSD kommer att få datorn att kännas rapp och responsiv.

Är du säker på att den maxar (1920x1080, allt på högsta, säg 30 fps) Sims 3 utan ett dedikerat grafikkort?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

För Sims 3 skulle jag rekommendera en SSD, så sparar du in asmycket på laddningstiderna.

Är du säker på att den maxar (1920x1080, allt på högsta, säg 30 fps) Sims 3 utan ett dedikerat grafikkort?

Japp,
30 i framerate skall inte vara några problemos

Visa signatur
Permalänk

http://www.itsale.se/p/Speldatorer/Home-Serien/Home-Deluxe/ <--- Med denna kan du maxxa The Sims utan problem. 3000kr.

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/produkt/1517091/taurus-frequent-gtx-550ti-...

Borde fungera utmärkt + finns möjlighet att kasta i bättre delar i framtiden

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Skrivet av Emmachk:

Ja, jag har gjort det men det hjälpte ju inte :/ Men funderar över att köpa en ny faktiskt. På delbetalning. Förlåt att det blir lite OT nu men tror ni att denna kommer klara mitt spel bra? http://www.itsale.se/p/Speldatorer/Gamer-Serien/Gamer-Quad/

Den där datorn räcker och blir över! Tänk bara på att OS inte följer med, som de andra även har sagt

Lycka till!

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem

Till Emmachk, har du provat blåsa ur damm från grafikkortets kylflänsar?

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2002204/2012-07-08 FM1 är det självklara alternativet! Om du ska ha operativsystem får du lägga på det. Och minnena kommer i lager på torsdag. Bättre än såhär blir det inte för de pengarna. Alternativt kan en vanlig hårddisk kastas på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlummbulleN:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2002204/2012-07-08 FM1 är det självklara alternativet! Om du ska ha operativsystem får du lägga på det. Och minnena kommer i lager på torsdag. Bättre än såhär blir det inte för de pengarna. Alternativt kan en vanlig hårddisk kastas på.

Att jag inte tänkte på det! Llano är den självklara plattformen för dig Emma!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Åh, herregud. Här har det ramlat in en massa att läsa och titta på Tack för alla tips! Ska fundera på saken. Blir ändå inte av innan slutet på månaden