Tabort kylpasta som hamnat utanför..

Permalänk
Medlem

Tabort kylpasta som hamnat utanför..

Klåfingrig som man är så skruvar man upp sitt grafikkortet för att byta kylpasta. Asus har då kletat på så mycket att det runnit utanför GPUn och ner på sidan.

Frågan är om man utan problem kan tabort den pastan utan att skada kortet eller om jag endast ska rengöra GPUn? Använder Isopropylalkohol från Apoteket och tops som fungerar bra att rengöra CPUn med.

Fråga två, jag har två kylpastor hemma Arctic Silver 5 och Noctuas NT-H1, vilken av de två skulle ni välja?

Permalänk
Medlem

Samma skit du använder till att rengöra CPUn, uppfyller ju samma syfte.

Rent spontant tror jag Arctic Silver 5

Permalänk
Medlem

använde noctua nth1 på mitt grafikkort men ta arctic silver 5 (det är lätt att det rinner över när man spänner kylaren ganska hårt som de oftast brukar göra)
ta och rengör bort det som hamnat utanför gpun det är aldrig bra att det ligger utanför på en del andra kretsar (tänker då på de flesta ledande kylpastor som kan fööra över ström) fast det skadar inte om det ligger på kanten av gpun men rengör så mkt du kan få bort helt enkelt och ta en väldigt väldigt liten klick på själva gpun (sprider ut sig ganska mkt iiallafall )

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Tog en bild för att förtydliga.

Permalänk
Medlem

bilden funkar inte du får ladda upp den på någon sida typ photobucket eller liknande

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Nu, lite stor men det bästa som gick att göra från mobilen.

Permalänk
Medlem

Använder arctic silver själv.

Min i7 2700k ligger på 50C I load(nya spel) med corsair h40

angående det andra så har jag iaf för mig att det är lugnt. Det torkar såpass snabbt och man använder just sånna ämnen
för att inte skada elektroniken.

Permalänk
Medlem

Men den största frågan är om det är någon fara att tabort det som är utanför eller om jag bara ska tabort det på GPUn och sen lägga på ny helt enkelt.

Permalänk
Skrivet av X-oiL:

Men den största frågan är om det är någon fara att tabort det som är utanför eller om jag bara ska tabort det på GPUn och sen lägga på ny helt enkelt.

Har det funkat tills nu så behöver du väl bara byta på CPU:n?

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Har det funkat tills nu så behöver du väl bara byta på CPU:n?

Kanske jag som var otydlig, ska inte byta på CPUn utan har skruvat upp grafikkortet och ska byta där.

Permalänk
Avstängd

Dom där små sakerna runt om CPU är gö kännsliga Kanske kan låte en topps rulla över områden försiktigt men jag personligen skulle strunta i det.

Permalänk
Skrivet av X-oiL:

Kanske jag som var otydlig, ska inte byta på CPUn utan har skruvat upp grafikkortet och ska byta där.

Ursäkta, såg att det stod grafikkortet
Men har det funkat tills nu så är det väl ingen fara?

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Ja det har funkat tills nu, men som jag skrev tidigare så är man lite klåfingrig/uttråkad och skruvade upp grafikkortet = då behövs det läggas på ny därav frågan om det kan skada kortet att torka bort pastan som runnit ut på sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-oiL:

Ja det har funkat tills nu, men som jag skrev tidigare så är man lite klåfingrig/uttråkad och skruvade upp grafikkortet = då behövs det läggas på ny därav frågan om det kan skada kortet att torka bort pastan som runnit ut på sidan.

Det skadar inte på något sätt att använda isopropylalkohol där.

Förövrigt så rekommenderar jag inte att du använder Arctiv Silver 5 på GPUn, den är svagt kapacitiv så det kan möjligtvis skada kretsen om det kommer utanför själva GPUn, alltså där det nu läckt kylpasta. Noctuas kommer inte vara sämre, max 1 grad eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-oiL:

Ja det har funkat tills nu, men som jag skrev tidigare så är man lite klåfingrig/uttråkad och skruvade upp grafikkortet = då behövs det läggas på ny därav frågan om det kan skada kortet att torka bort pastan som runnit ut på sidan.

Det ska inte vara några problem alls Det har blivit sådär vid tillverkningen då dom använt lite för mycket kylpasta. Blir samma sak på laptop CPUer som inte har en värmesridare.

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Det skadar inte på något sätt att använda isopropylalkohol där.

Förövrigt så rekommenderar jag inte att du använder Arctiv Silver 5 på GPUn, den är svagt kapacitiv så det kan möjligtvis skada kretsen om det kommer utanför själva GPUn, alltså där det nu läckt kylpasta. Noctuas kommer inte vara sämre, max 1 grad eller så.

Skrivet av WoXeR123:

Det ska inte vara några problem alls Det har blivit sådär vid tillverkningen då dom använt lite för mycket kylpasta. Blir samma sak på laptop CPUer som inte har en värmesridare.

Okej tack för tydliga svar, då kör jag nog på noctuas pasta istället för att inte riskera något.

Permalänk
Medlem

Sådär, allt gick bra la på Noctuas pasta och idle sänktes tempen med 4 grader ned till 31 grader. Har inte hunnit stresstesta den ännu.

Permalänk
Medlem

En runda Heaven gick också bra kom upp i 65grader som mest däremot så körs inte kortet på max volten 1.175 utan den klockar ner sig till 1.162 men det kanske ska vara så.