Cykel stulen på cykelverkstaden - rimlig ersättning?

Permalänk
Medlem

Cykel stulen på cykelverkstaden - rimlig ersättning?

Hej!

Min cykel blev häromdagen stulen när den stod och väntade på lagning på cykelverkstaden (samma ställe som jag köpte cykeln). Det fanns inga likadana cyklar där så jag fick lite andra förslag. Jag hade en Nishiki Intro 7 2010:

http://www.nishiki.se/Min_Nishiki/Arkiv/2010/Hybrid (kunde tyvärr inte direktlänka till cykeln)

Den de erbjöd som ersättning är en Nishiki Intro Disc 2011:

http://www.nishiki.se/Min_Nishiki/Arkiv/2011/Hybrid

De andra alternativen var mer åt landsvägshållet, och jag vill gärna klara mig på grusväg också. Men om intro disc inte är något att ha får jag väl ta en sådan istället.

Det jag främst undrar är: kommer intro disc kräva mycket mer underhåll än intro 7? De stora skillnaderna är att intro disc har mekaniska skivbromsar med enkolvsok istället för rullbromsar och har 21 drevväxlar istället för 7 navväxlar. Har någon nån erfarenhet av intro disc eller liknande cyklar med billigare skivbromsar? Kommer drevväxlarna kräva mycket underhåll?

Tack,
/Marcus

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Personligen så hade jag krävt pengarna tillbaka vad du köpte din cykel för och gått till närmaste konkurrent och gjort affärer med de istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34061:

Personligen så hade jag krävt pengarna tillbaka vad du köpte din cykel för och gått till närmaste konkurrent och gjort affärer med de istället.

Finns ingen vettig konkurrent att handla hos, vad jag vet, tyvärr. (i samma stad alltså)

Visa signatur
Permalänk

Mekaniska skivbromsar med enkolvsok har jag och min åsikt är sådär. Jag skulle absolut under inga omständigheter gå tillbaka till V-bromsar, men jag ångrar mig lite att jag inte satsade på hydrauliska bromsar. Mekaniska skivbromsar är mer för pendelcykling och skitbra för detta, en annan vill kunna köra som en idiot som en är..

Angående underhåll, så får man med mina justera dem med en insexnyckel rätt som det är. Detta är superenkelt och en normal 5 åring klarar detta, det är bara det att jag någon gång har upptäckt lite sent att jag skulle justera dem. Justeringen består i att flytta det styva bromsklossen nämnare skivan, om man ej gör detta inom rätt tid tar skivan emot oket. Vilket inte på något sätt innebär en stor säkerhetsrisk, då man tidgligt hör och känner när detta inträffar och lugnt kan cykla hem. (bromsarna fungera ändå)

Mitt råd om du inte hittar någon som precis passar dig, är kanske lägga i mellan någon summa och då få en med hydrauliska bromsar.

*edit* Skrev fel, flytta bromsklossen inte bromsåket såklart.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Nog är det mer underhåll på utanpåliggande växlar, helt klart... När det gäller bromsar så är mekaniska med vajer enklare att serva själv, men kräver i gengäld mer underhåll än hydrauliska..

Du får en ett år nyare cykel, men med helt andra förutsättningar. Årsmodeller har ganska liten påverkan på andrahandsvärdet på cyklar, så det är inget att hänga upp sig på...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Jag hade gladligen bytt!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bud_bundy:

Justeringen består i att flytta det styva bromsåket nämnare skivan, om man ej gör detta inom rätt tid tar skivan emot oket..

Hur kan bromsskivan ta emot oket? Både oket och bromsskivan sitter fast och flyttar sig inte närmare varandra. Har svårt att se hur detta skulle gå till men om jag har fel så förklara gärna.
Samt hur flyttar jag bromsoket närmare skivan? Mina bromsok går inte att flytta på min cykel om man inte köper distanser men då får man även köpa en större skiva. Gissar att du skrev fel och menade bromsok men om inte så förklara vad bromsåket är. Jag vet inte hur man justerar bromsarna på min cykel så det kan vara bra att veta.

Permalänk
Skrivet av Lcdposter1337:

Hur kan bromsskivan ta emot oket? Både oket och bromsskivan sitter fast och flyttar sig inte närmare varandra. Har svårt att se hur detta skulle gå till men om jag har fel så förklara gärna.
Samt hur flyttar jag bromsoket närmare skivan? Mina bromsok går inte att flytta på min cykel om man inte köper distanser men då får man även köpa en större skiva. Gissar att du skrev fel och menade bromsok men om inte så förklara vad bromsåket är. Jag vet inte hur man justerar bromsarna på min cykel så det kan vara bra att veta.

Jag skrev fel, bromsklossen inte bromsoket skulle man flytta. Vilket troligen förklarar varför du inte förstod vad jag menade.

Nå jag skriver en förklaring ändå:
Det kan finnas olika konstruktioner av mekaniska skivbromsar med enkolvsok, men de modeller jag har sett så handlar den om att bromoket är helt fast precis som du säger och att när man bromsar så böjer sig bromsskivan. En idiotisk lösningen för bromsar på lite tyngre fordon som en moped, men på en lätt cykel fungerar det skapligt.

I alla fall den bromsklossen som sitter fast i oket och ej rör sig slits med tiden. Eftersom bromskonstruktionen är sådan att man böjer bromsskivan, så måste bromsklossen sitta extremt nära skivan och nästan ingen marginal för slitage finns. Så man få justera bromsklossen med jämna mellanrum nämnare skivan, vilket man gör skitlätt med en enda insexnyckel. För nära, ja extra friktion vill man ju ej ha när man racar emot någon.

Hur ofta beror såklart på hur man kör och hur mycket, själv gjorde jag slut på minst två v-bromsklossar om året på min förra cykel, vilket säger lite om min körstil. I alla fall så måste jag minst varannan månad justera bromsklossen på min nuvarande cykel och då är jag ändå sparsam på bromsarna.
Tuff körning, så är dessa bromsar ej praktisk användbara, jag upplever dessutom att det skulle bli dyrt då jag tycker bromsklossen är i det minsta laget. Det gäller både längd och omkrets, jag skulle vilja ha en fyrkantig som jag har på moppen. I och för sig gäller det hela min cykel, den håller inte tuff körning. Så komponenterna är väl rätt balanserade. -Varför köpa bromsar som tål tuff körningen, när resten av cykeln ej gör det?
*edit*
Med tuff körning så menar jag inte tävla, utan bara trampa på rejält till och från gym, arbete med mera. Där stadskörning påfrestar bromsarna mycket hårt.

Men jag dissar ändå inte dessa bromsa. För som sagt några v-bromsar skulle jag aldrig gå tillbaka till och kör man lungt och justerar dem ofta så fungerar de skapligt. De är även billiga, vilket har två fördelar. Billigare vid inköp och mindre stöldbegärliga.
Rullbromsar har jag dock ingen erfarenhet av och kan ej uttala mig om dessa.

Det jag inte gillar med V-bromsar är att det är svårt att få bra bromsverkan och det är för mycket justeringar för att få vettiga bromsar.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Tack för svaren! Att justera bromsklossen varannan/varje månad kan jag nog leva med. Det jag var rädd för var att det skulle kunna börja fungera dåligt utan förvarning. Jag godtar nog den cykeln då. Ville främst se mig för så att jag inte bytte ned mig rejält.

Jag kommer nog inte köra "lugnt", men det är främst stadskörning och landsväg. Men om jag då justerar en gång per månad borde det väl ändå hålla ok? (kanske cyklar 4-6 mil per vecka) Eller borde jag justera oftare? Om det ändå är superenkelt gör det ju inte så mycket.

Mvh,
Marcus

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av MarcusW:

Tack för svaren! Att justera bromsklossen varannan/varje månad kan jag nog leva med. Det jag var rädd för var att det skulle kunna börja fungera dåligt utan förvarning. Jag godtar nog den cykeln då. Ville främst se mig för så att jag inte bytte ned mig rejält.

Jag kommer nog inte köra "lugnt", men det är främst stadskörning och landsväg. Men om jag då justerar en gång per månad borde det väl ändå hålla ok? (kanske cyklar 4-6 mil per vecka) Eller borde jag justera oftare? Om det ändå är superenkelt gör det ju inte så mycket.

Mvh,
Marcus

4-6 mil per vecka är inte mycket, det gör jag nästan varje dag med min cykel och såna bromsar.
Och det är som sagt stadskörning som tar på bromsarna, då man hela tiden måste sakta in för det ena eller andra. På landsvägskörning så använder jag knappt bromsarna alls. Det som jag främst ogillar är extremt branta backar med en massa korsningar (San Francisco stil), där jag upplever att det kostar på bromsklossarna att rulla ner för dessa och bromsa hela tiden. Varvid jag undviker dessa backar av snålhetsskäll.

Angående justering av bromsklossarna så känner man direkt när skivan börjar ta emot oket, bromsarna fungerar ändå, men man bör så fort som man kan justera bromsklossen. Kontrollerar man bromsklossen med ögat minst en gång i månaden, så behöver man som vanlig cyklist inte tänka på mer. Nu är jag i och för sig bara ett halvår erfarenhet med såna hära bromsar, men jag har cyklat en hel del. (Jag är redan inne på mitt andra par pendaler, nu var det i o.f.s. skitkvalite på de första)

*edit*
Om skivorna tar emot oket så låter det konstigt och bromsen känns lite ryckigt, detta är helt omöjligt att missa. Iaf om man har sinnerna kvar så att man klarar av att cykla.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

4-6 mil per vecka är inte mycket, det gör jag nästan varje dag med min cykel och såna bromsar.
Och det är som sagt stadskörning som tar på bromsarna, då man hela tiden måste sakta in för det ena eller andra. På landsvägskörning så använder jag knappt bromsarna alls. Det som jag främst ogillar är extremt branta backar med en massa korsningar (San Francisco stil), där jag upplever att det kostar på bromsklossarna att rulla ner för dessa och bromsa hela tiden. Varvid jag undviker dessa backar av snålhetsskäll.

Angående justering av bromsklossarna så känner man direkt när skivan börjar ta emot oket, bromsarna fungerar ändå, men man bör så fort som man kan justera bromsklossen. Kontrollerar man bromsklossen med ögat minst en gång i månaden, så behöver man som vanlig cyklist inte tänka på mer. Nu är jag i och för sig bara ett halvår erfarenhet med såna hära bromsar, men jag har cyklat en hel del. (Jag är redan inne på mitt andra par pendaler, nu var det i o.f.s. skitkvalite på de första)

*edit*
Om skivorna tar emot oket så låter det konstigt och bromsen känns lite ryckigt, detta är helt omöjligt att missa. Iaf om man har sinnerna kvar så att man klarar av att cykla.

Det låter bra, tackar!

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av bud_bundy:

Jag skrev fel, bromsklossen inte bromsoket skulle man flytta. Vilket troligen förklarar varför du inte förstod vad jag menade.

Nå jag skriver en förklaring ändå:
Det kan finnas olika konstruktioner av mekaniska skivbromsar med enkolvsok, men de modeller jag har sett så handlar den om att bromoket är helt fast precis som du säger och att när man bromsar så böjer sig bromsskivan. En idiotisk lösningen för bromsar på lite tyngre fordon som en moped, men på en lätt cykel fungerar det skapligt.

I alla fall den bromsklossen som sitter fast i oket och ej rör sig slits med tiden. Eftersom bromskonstruktionen är sådan att man böjer bromsskivan, så måste bromsklossen sitta extremt nära skivan och nästan ingen marginal för slitage finns. Så man få justera bromsklossen med jämna mellanrum nämnare skivan, vilket man gör skitlätt med en enda insexnyckel. För nära, ja extra friktion vill man ju ej ha när man racar emot någon.

Hur ofta beror såklart på hur man kör och hur mycket, själv gjorde jag slut på minst två v-bromsklossar om året på min förra cykel, vilket säger lite om min körstil. I alla fall så måste jag minst varannan månad justera bromsklossen på min nuvarande cykel och då är jag ändå sparsam på bromsarna.
Tuff körning, så är dessa bromsar ej praktisk användbara, jag upplever dessutom att det skulle bli dyrt då jag tycker bromsklossen är i det minsta laget. Det gäller både längd och omkrets, jag skulle vilja ha en fyrkantig som jag har på moppen. I och för sig gäller det hela min cykel, den håller inte tuff körning. Så komponenterna är väl rätt balanserade. -Varför köpa bromsar som tål tuff körningen, när resten av cykeln ej gör det?
*edit*
Med tuff körning så menar jag inte tävla, utan bara trampa på rejält till och från gym, arbete med mera. Där stadskörning påfrestar bromsarna mycket hårt.

Men jag dissar ändå inte dessa bromsa. För som sagt några v-bromsar skulle jag aldrig gå tillbaka till och kör man lungt och justerar dem ofta så fungerar de skapligt. De är även billiga, vilket har två fördelar. Billigare vid inköp och mindre stöldbegärliga.
Rullbromsar har jag dock ingen erfarenhet av och kan ej uttala mig om dessa.

Det jag inte gillar med V-bromsar är att det är svårt att få bra bromsverkan och det är för mycket justeringar för att få vettiga bromsar.

Vet du hur man ställer bromsarna på Tektro Auriga Comp Hydraulic Disc? Det finns bara en lång skruv som håller fast båda klossarna och motståndet som pressar isär dem, den kan man inte ställa hur nära skivan klossarna ska sitta. Det kanske helt enkelt inte går att ställa på dessa?

Permalänk
Skrivet av Lcdposter1337:

Vet du hur man ställer bromsarna på Tektro Auriga Comp Hydraulic Disc? Det finns bara en lång skruv som håller fast båda klossarna och motståndet som pressar isär dem, den kan man inte ställa hur nära skivan klossarna ska sitta. Det kanske helt enkelt inte går att ställa på dessa?

Detta är betydligt bättre bromsar än vad jag har på min cykel.. Hydraliska = bättre känsla, större bromsbackar som varar längre.
Jag har dock ingen erfarenhet av dem, men hittade en youtubeklipp som visar när de byter bromsbackarna på vad jag tror är din modell:
http://www.youtube.com/watch?v=XAUTCZ3gIyU&feature=related

Annars så är ibland hydraliska bromsar konstruerade så att man ej kan justera dem, så har jag på frambromsen till mopeden, bakbromsen däremot som är en hydraulisk trumbroms är justerbar. Jag kan faktiskt aldrig minnas att jag någonsin har haft justerbara hydraliska skivbromsar på något fordon, men för det så betyder det att man ej kan det. Man underhåller dem däremot, som att byta bromsbackar, skiva och olja och lufta. Luftning går att göra manuellt, men är man ute efter riktigt bra känsla bör man ha redskap till det. Nu är nog cykelbromsar inte så svårt, men jag hade problem att lufta bromsarna på mopeden riktigt bra,

Men som sagt jag har ännu ingen erfarenhet av hydraliska bromsar till cykel, nästa cykel kommer jag dock skaffa sådana cyklar. Ett problem med dyrare cyklar är dock att de blir alltför stöldbegärliga, vilket gjorde att jag inte ville ha en för dyr..

*edit*
I ditt fall så gissar jag på att bromsklossarna har börjat bli sletna. Luftning brukar man ej behöva göra före något år, bromsoljan blir dessutom inte så het för en vanlig cyklist så den varar längre.. Glömde släppa handbromsen och tog en cykeltur på något mil, jovisst..
Sedan får man ibland fila lite på bromsoket, vilket jag fick göra på min moped, så att bromsklossarna gled bättre. Detsamma skulle kunna gälla cykelbromsar, som är likadana fast bara en mindre modell.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".