Permalänk
Inaktiv

2400Mhz CL11 eller 1833Mhz CL9?

Vilket är att föredra?

KINGSTON DDR3 HYPERX 16GB 2400MHZ CL11 (4X4GB)

eller

CORSAIR 16GB DDR3 1866MHZ (4X4GB) CL9 VENGEANCE

De ska köras med i7 3930K i en ASUS P9X79 Deluxe med OCZ Vertex 4 och 2st XFX 7970 Black Edition.

Försöker hitta vettiga svar om frekvens vs cl

Permalänk

I 99% av alla program tror jag inte du kommer märka någon skillnad. Det finns dock program som jobbar bättre i lägre latenser, men nyttjar man sådana brukar man generellt veta om det själv.

Själv hade jag satsat på 8x4GB 1600MHZ i dina skor, även om det troligen också är överflödigt för de flesta (själv hade jag virtualiserat maskiner).

Permalänk
Medlem

Också intresserad

Jag letar också info langående 2400MHz. Ska köpa ett liknande upplägg, men undrar om det finns några kompabilitets problem med 2400MHz minnen? Det står att Asus PX979 Deluxe stödjer 2400MHz (OC) support, men varför står det OveClock inom parantes? Vill inte får några överraskningar när jag köper detta pga att det inte fungerar och man tex blir tvungen att sänka hastigheterna?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=652809#extra

Visa signatur

Detta är min e-penis. Håll tillgodo: 8=====o

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Benny_k:

Jag letar också info langående 2400MHz. Ska köpa ett liknande upplägg, men undrar om det finns några kompabilitets problem med 2400MHz minnen? Det står att Asus PX979 Deluxe stödjer 2400MHz (OC) support, men varför står det OveClock inom parantes? Vill inte får några överraskningar när jag köper detta pga att det inte fungerar och man tex blir tvungen att sänka hastigheterna?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=652809#extra

Allting över 1333 räknas som Overclock, du laddar helt enkelt S.M.T.P i Bios, då får du alla fabriksinställningar som tillverkaren satt, i detta fall 2400mhz, om ditt moderkort stödjer smtp, men det gör dom flesta.

Kolla även på volten för minnet, det ska ligga på högst 1.65V, ju lägre desto bättre. Dom dyraste minnena kör på hög frekvens, låg latency och 1.5V

Sen beror frekvensen på om du kör quadchannel eller quadchannel. Med quadchannel får du dubbla minnesvandbredden jämfört med dualchannel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Allting över 1333 räknas som Overclock, du laddar helt enkelt S.M.T.P i Bios, då får du alla fabriksinställningar som tillverkaren satt, i detta fall 2400mhz, om ditt moderkort stödjer smtp, men det gör dom flesta.

Kolla även på volten för minnet, det ska ligga på högst 1.65V, ju lägre desto bättre. Dom dyraste minnena kör på hög frekvens, låg latency och 1.5V

Sen beror frekvensen på om du kör quadchannel eller quadchannel. Med quadchannel får du dubbla minnesvandbredden jämfört med dualchannel.

Skickades från m.sweclockers.com

Tackar

Visa signatur

Detta är min e-penis. Håll tillgodo: 8=====o

Permalänk
Medlem

Du kommer få leta efter XMP i bios. Eller preset memory settings. Det står lite olila beroende på tillverkare. Generellt är det iaf XMP.

Sen går det att köra vilken spänning man än känner för på minnena.
Mellan 1.3-1.5V är rekommenderat pga processorn uppbyggnad.
Det går att köra 1.65V och mer. Men risken för att eventuell överklockning på processorn blir instabil ökar.

Jag hade kört 2400 minnena
MEN, det är inte säkert din IMC klarar 2400 minnen heller.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Du kommer få leta efter XMP i bios. Eller preset memory settings. Det står lite olila beroende på tillverkare. Generellt är det iaf XMP.

Sen går det att köra vilken spänning man än känner för på minnena.
Mellan 1.3-1.5V är rekommenderat pga processorn uppbyggnad.
Det går att köra 1.65V och mer. Men risken för att eventuell överklockning på processorn blir instabil ökar.

Jag hade kört 2400 minnena
MEN, det är inte säkert din IMC klarar 2400 minnen heller.

IMC?

Visa signatur

Detta är min e-penis. Håll tillgodo: 8=====o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benny_k:

Den del i processorn som hanterar minnen m.m.
Kör du minnen i 2400MHz så körs även IMCn i 2400MHz.
Och här kan det knasa. En del kommer inte ens över 2200MHz.
Så om du vill ha bäst prestanda och chansa lite så är 2400 minnen perfekt.
För att slippa strul så är 2133 minnen bättre.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Avstängd

Man märker ingen skillnad mellan en klock på 1600mhz och en på 2400mhz på minnen utanför en benchmarkmiljö. Och även där så handlar det om ett fåtal % som bäst. Dessutom så ökar latenserna vid högre klock.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/produkt/5308812/g-skill-32gb-8x4096mb-cl9-...

dessa skulle jag satsat på, alltså CL9 och 2133mhz för att verkligen maxa minnesbandbredden, tvekar på att man de närmaste 5 åren kommer behöva mer än 32gb för vanlig användning, vet dock inte vilken budget du har men isåfall finns det ju http://www.inet.se/produkt/5308810/g-skill-8gb-2x4096mb-cl11-... x2 som verkar funka bra för många sen finns det rikitgt bra 1866or från corsair http://www.inet.se/produkt/5322172/corsair-16gb-4x4096mb-cl9-... och billigaste alternativet är väl http://www.inet.se/produkt/5315124/corsair-8gb-2x4096mb-cl9-1... x2 men då skulle jag hellre kört CL11 minnena i 2133mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Den del i processorn som hanterar minnen m.m.
Kör du minnen i 2400MHz så körs även IMCn i 2400MHz.
Och här kan det knasa. En del kommer inte ens över 2200MHz.
Så om du vill ha bäst prestanda och chansa lite så är 2400 minnen perfekt.
För att slippa strul så är 2133 minnen bättre.

Hmm jag hade tänkt mig en i7-3930k men jag ser på Intels hemsida att de bara stödjer 1600MHz? Finns det några bättre processorer än denna och i7-3960K? Måste man gå över till LGA1155 och 3e generationen?

Ser nu att det var tur att jag frågade här

Visa signatur

Detta är min e-penis. Håll tillgodo: 8=====o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benny_k:

Hmm jag hade tänkt mig en i7-3930k men jag ser på Intels hemsida att de bara stödjer 1600MHz? Finns det några bättre processorer än denna och i7-3960K? Måste man gå över till LGA1155 och 3e generationen?

Ser nu att det var tur att jag frågade här

Efter att ha tittat efter så ser jag inga processorer över 1600Mhz på Intels hemsida. Inte ens Xeon har det. Nu är jag riktigt förvirrad..

Visa signatur

Detta är min e-penis. Håll tillgodo: 8=====o

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Den del i processorn som hanterar minnen m.m.
Kör du minnen i 2400MHz så körs även IMCn i 2400MHz.
Och här kan det knasa. En del kommer inte ens över 2200MHz.
Så om du vill ha bäst prestanda och chansa lite så är 2400 minnen perfekt.
För att slippa strul så är 2133 minnen bättre.

Snabb fråga, man vill ha så högt "C tal" som möjligt va?

Permalänk
Medlem

Om du var seriös så är svaret nej, du vill ha så låg latens som möjligt, desto lägre CL-tal desto lägre latens och desto snabbare är minneskretsarna.

Permalänk
Medlem

Det snabbaste och säkraste till LGA2011 och CPUerna (för konsumenter) 3820, 3930 och 3960X som idag går att nyttja är 2133MHz minnen och med 1.5-1.65V spänning. Det finns 1.5V moduler (RAM minnen) men dom kostar skjortan så det vanligaste i butik är 1.65V moduler.

Det finns 2400MHz minnen att köpa ja, men dom kommer med över 50% chans inte ens fungera ihop med LGA2011 just för att IMCn (googla) i processorn inte klarar av den så pass höga överklockningen. Detta har altså inget med CPU överklockning att göra egentligen.

Utan att låta som en sk*tstövel så får jag nästan intrycket av att Tumnus tycker att höga latenser kontra höga klockfrekvenser blir samma sak som låga latenser och låga klockfrekvenser. Detta stämmer ju inte riktigt. Självklart är latenser viktiga, men att gå från t.ex 9-10-10-31 och 2133/2400MHz till 9-9-9-24 1600MHz (vanligaste) så blir det markant skillnad och ökning av prestanda med dom högre latenserna och högre klockfrekvensen i jämförelse med dom lägre/långsammare
MEN, notera också att när jag menar markant skillnad så är det ENDAST siffror där denna markanta skillnad syns. Det syns inte i spel, inte när du surfar, inte när du tittar filmer osv.
När det kommer till mer krävade uppgifter så kan snabbare minnen göra en betydlig skillnad. Men inte för "svensson-svenssons".
Tyvärr men så är det

Det ända rätta egentligen här är att TS inte köper något som förmodligen inte fungerar.
Kortfattat: Köp vilka minnen du vill som håller en spänning inom 1.5-1.65V och som INTE körs i 2400MHz. Allt annat är helt upp till dig och din plånbok och vilken design du gillar bäst på minnena.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Benny_k:

Skulle tippa på att det står för Integrated Memory Controller

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*
På ett troll.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Jag hade tagit 2400Mhz CL11 alla dagar i veckan, inte för att köra dom i 2,4GHz utan kanske köra dom i typ 1866-2000mhz och med sänkta timings, men det är hur jag skulle gjort.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk

Skulle tro att 2400MHz cl11 slår 1833 CL9

Annars finns ju dessa också http://shop.compless.com/?p=utforska&artid=62260
2133MHz CL9
Såvida dom passar ditt moderkort så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevvs:

Om du var seriös så är svaret nej, du vill ha så låg latens som möjligt, desto lägre CL-tal desto lägre latens och desto snabbare är minneskretsarna.

Varför skulle jag inte vara seriös? Har hört det någonstans...

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Måste säga att jag uppskattar användare som dig XrOo. Matnyttiga inlägg får två tummar upp, speciellt när tråden är skapad i syfte av att någon behöver hjälp. Tack för informationen, bra fakta.

Permalänk
Medlem

Säger som Xroo å flertalet andra kör 2400. Kom ihåg att latency skalar med frekvensen så 10cl med 2400mhz är samma sak som 1200mhz cl 5 vad gäller latency så om du är orolig över högre åtkomsttid på 2400 vs 1866 så har dem inte det ligger på ca samma men högre bandbredd på 2400mhz. Dvs bara fördelar

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

ang minnen, kika här http://www.sweclockers.com/recension/6006-cellshock-1800-mhz-...

finns antagligen en anledning att sweclockers sist testade olika minnen mot varandra år 2007.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

ang minnen, kika här http://www.sweclockers.com/recension/6006-cellshock-1800-mhz-...

finns antagligen en anledning att sweclockers sist testade olika minnen mot varandra år 2007.

Å andra sidan var det betydligt mindre skillnad mellan olika minnen på 775 eftersom de hade mc:n i nordbryggan å inte i cpun.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Å andra sidan var det betydligt mindre skillnad mellan olika minnen på 775 eftersom de hade mc:n i nordbryggan å inte i cpun.

Måste ändå slå dig lite på fingrarna!

Jag personligen skulle köpt 2400MHz oavsett om dom ska sitta i en LGA2011 rigg eller en Pentium 1 rigg, med bågfil går allt.
Men problemet är att Ivy Bridge kör dessa minnen utan problem medans Sandy Bridge och Sandy Bridge-E kommer få det jobbigt.
Nu råkar Palmes processor kunna köra 2400MHz minnen men det är långt ifrån en garanti att alla gör det.
Om trådskaparen känner sig modig så är det bara köra med 2400MHz minnen istället för 1600, 1866 osv. Men TS måste också få vara medveten om risken.
Nej, inget tar skada. Klockfrekvensen kommer helt enkelt bara inte fungera.

Fast som en ovan skrivit så GÅR det ju självklart att trycka in 2400MHz minnen och sedan köra dem på lägre klockfrekvens och sänka latenserna en aning, och även spänningen självfallet. Kom ihåg, hastigheten på minnena är inte direkt något unikt. Jag ger mig fasiken på att alla ni som köpt 1155/2011 och proppat in stickor har fått ändra om XMP profilen. Inte sant?
Så TS moderkort kommer per automagi att köra minnena i en långsammare hastighet som han själv sen måste ställa upp.

Om det går att tjinga ett gäng 2400 stickor för en bra summa så slå till, räkna bara inte med att dom kommer köras i 2400

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Å andra sidan var det betydligt mindre skillnad mellan olika minnen på 775 eftersom de hade mc:n i nordbryggan å inte i cpun.

finns det något mer aktuellt test man kan kika på?

själv har jag uppfattningen att man inte vinner något märkvärdigt på att ha kvicka minnen, förutom i benchmarks och vissa icke vardagliga applikationer.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

finns det något mer aktuellt test man kan kika på?

själv har jag uppfattningen att man inte vinner något märkvärdigt på att ha kvicka minnen, förutom i benchmarks och vissa icke vardagliga applikationer.

Jag gjorde ett test "nydligen". I någon av mina trådar.. Någonstans så finns iaf lite matnyttigt om just detta. Kan vara en god läsning?
Notera att i tråden och testerna så flaskade både CPU och GPU till MAX Så endast hastigheten på minnena gjorde skillnad.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Avstängd
Skrivet av XrOo:

Måste ändå slå dig lite på fingrarna!

Jag personligen skulle köpt 2400MHz oavsett om dom ska sitta i en LGA2011 rigg eller en Pentium 1 rigg, med bågfil går allt.
Men problemet är att Ivy Bridge kör dessa minnen utan problem medans Sandy Bridge och Sandy Bridge-E kommer få det jobbigt.
Nu råkar Palmes processor kunna köra 2400MHz minnen men det är långt ifrån en garanti att alla gör det.
Om trådskaparen känner sig modig så är det bara köra med 2400MHz minnen istället för 1600, 1866 osv. Men TS måste också få vara medveten om risken.
Nej, inget tar skada. Klockfrekvensen kommer helt enkelt bara inte fungera.

Fast som en ovan skrivit så GÅR det ju självklart att trycka in 2400MHz minnen och sedan köra dem på lägre klockfrekvens och sänka latenserna en aning, och även spänningen självfallet. Kom ihåg, hastigheten på minnena är inte direkt något unikt. Jag ger mig fasiken på att alla ni som köpt 1155/2011 och proppat in stickor har fått ändra om XMP profilen. Inte sant?
Så TS moderkort kommer per automagi att köra minnena i en långsammare hastighet som han själv sen måste ställa upp.

Om det går att tjinga ett gäng 2400 stickor för en bra summa så slå till, räkna bara inte med att dom kommer köras i 2400

Donator GT 2133mhz CL9 1.5V använder jag själv, väldigt stabila, aldrig fått en krasch i Windows 7 än så länge. Men visst dom var dyra, men som sagt dumt att chansa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Jag gjorde ett test "nydligen". I någon av mina trådar.. Någonstans så finns iaf lite matnyttigt om just detta. Kan vara en god läsning?
Notera att i tråden och testerna så flaskade både CPU och GPU till MAX Så endast hastigheten på minnena gjorde skillnad.

I och med att cpu och gpu flaskar så bör ju resultaten plana ut oavsätt minne.
Om något så är det ju de långsammare minnena som skall vara flaskhalsen i testen för att de snabbare minnena ska kunna göra någon nytta.

men ye, får ta och rota runt lite i din posthistorik

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |