Gigabyte avslöjar Ivy Bridge-moderkort med dubbla Thunderbolt

Permalänk
Melding Plague

Gigabyte avslöjar Ivy Bridge-moderkort med dubbla Thunderbolt

Komponentjätten Gigabyte satsar på användare med mycket kringutrustning genom tre moderkort för Intel Ivy Bridge. Modellerna har dubbla anslutningar för gränssnittet Thunderbolt.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Kollar på mina USB2 portar med en väldigt ilsken blick just nu...

Permalänk
Medlem

Det går betydligt fortare att köra det över en gigabit lina än att hålla på med thunderbolt. Bara lägga allt på en liten NAS.

Permalänk
Medlem

Bilden: det där ska jag ha!

Varför börjar alltid första meningen på SweC med "Först ut är.."?

Visa signatur

Phenom II x4 955, Radeon 4870 1 GB, 4GB DDR3 1333MHz, Corsair VX 550W

Permalänk
Medlem

Tja...vad ska man med TB till när man endå inte har nå TB-prylar. För övrigt känns det jävligt dumt att ha 2 så liknande standarder på datorn. Hellre skiter jag i TB och kör bara USB3 då TB inte verkar fylla något behov och ingen bakåtkompatibilitet.

Permalänk
Medlem

Alltid kul med trevlig läsning, men man blir sugen på att testa nya saker hela tiden, stackars plånbok.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem

Tycker TB är häftigt men det är samtidigt även lite för tidigt att börja med det på moderkort etc i och med att det nästan inte finns några enheter med det.

Permalänk
Skrivet av Ninjaflipp:

Tycker TB är häftigt men det är samtidigt även lite för tidigt att börja med det på moderkort etc i och med att det nästan inte finns några enheter med det.

Men man kan ju inte tillverka enheter med thunderbolt om det inte finns moderkort som stödjer det, catch 22
Håller dock med tidigare talare, tråkigt med ett nytt gränssnitt som ej är bakåtkompatibelt, USB har ju rätt stora fördelar på den punkten.

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem

Dåligt med usb-portar tycker jag för att vara ett lite värre moderkort
Samt varför har man kvar VGA? Använder nån det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiQ3:

Dåligt med usb-portar tycker jag för att vara ett lite värre moderkort
Samt varför har man kvar VGA? Använder nån det?

Den måste vara där pga utvecklingsländer.

Permalänk
Skrivet av NiQ3:

Dåligt med usb-portar tycker jag för att vara ett lite värre moderkort
Samt varför har man kvar VGA? Använder nån det?

Jag använder VGA, slarvade bort min HDMI kabel, så jag kör VGA till TVn just nu Dock via grafikkortet ..

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PerZerk:

Det går betydligt fortare att köra det över en gigabit lina än att hålla på med thunderbolt. Bara lägga allt på en liten NAS.

Hur menar du med "fortare"?
Thunderbolt har ju 10 ggr högre bandbredd, och även lägre latency eftersom det i princip är en koppling som en extern PCIe-buss.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av kazoom:

Tja...vad ska man med TB till när man endå inte har nå TB-prylar. För övrigt känns det jävligt dumt att ha 2 så liknande standarder på datorn. Hellre skiter jag i TB och kör bara USB3 då TB inte verkar fylla något behov och ingen bakåtkompatibilitet.

Skrivet av Arkebuzer:

Håller dock med tidigare talare, tråkigt med ett nytt gränssnitt som ej är bakåtkompatibelt, USB har ju rätt stora fördelar på den punkten.

USB3 och TB är två helt olika gränssnitt. TB = DP + PCI vilket ger den applikationer som USB3 inte alls går att användas till. Extern GPU för laptops t.ex. är något som man kan använda den till. TB är dessutom seriekopplingsbar vilket gör att färre portar krävs på moderkortet samt att det reducerar kabelhärvan. TB är dock dyrare så USB3 kommer fortfarande ha sina applikationer.

Jag förstår inte varför folk hela tiden behöver jämföra USB3 och TB. TB kommer inte konkurrera med USB3 och USB3 kommer inte försvinna p.g.a. TB. Båda är helt olika och kommer ha olika applikationer.

Skrivet av Ninjaflipp:

Tycker TB är häftigt men det är samtidigt även lite för tidigt att börja med det på moderkort etc i och med att det nästan inte finns några enheter med det.

Och ifall enheter hade släppts med TB när det inte finns några moderkort med det(och enheterna därmed inte går att använda) så hade folk sagt exakt likadant fast tvärtom. Känns som att moderkorten måste komma först med TB, sen kommer enheterna, istället för tvärtom.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kazoom:

För övrigt känns det jävligt dumt att ha 2 så liknande standarder på datorn. Hellre skiter jag i TB och kör bara USB3 då TB inte verkar fylla något behov och ingen bakåtkompatibilitet.

Thunderbolt är mycket snabbare.

Skrivet av Ninjaflipp:

Tycker TB är häftigt men det är samtidigt även lite för tidigt att börja med det på moderkort etc i och med att det nästan inte finns några enheter med det.

Kyckling-och-ägget problem.

Skrivet av PerZerk:

Den måste vara där pga utvecklingsländer.

Tråkigt.
Kan inte dom ha en omvandlare/adapter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kazoom:

Tja...vad ska man med TB till när man endå inte har nå TB-prylar. För övrigt känns det jävligt dumt att ha 2 så liknande standarder på datorn. Hellre skiter jag i TB och kör bara USB3 då TB inte verkar fylla något behov och ingen bakåtkompatibilitet.

TB prylar kommer att komma mer när TB nu blir större..

TB är överlägset mycket bättre än USB3 på dataöverföring.

TB gör det möjligt att koppla in tex grafikkort direkt på hårdvaran (PCI-E x4), onödigt kan tyckas för detta moderkort, men nu får tänka på att det finns x antal laptops med TB..

Och TB kommer vara bakåtkompatibelt troligtvis när nästa version kommer, i dagens läge är det "bara" koppar i kabeln, det var planerat i början att det skulle vara fiber som skötte överföringen, vilket kommer i framtiden..

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Skrivet av Tanax:

USB3 och TB är två helt olika gränssnitt. TB = DP + PCI vilket ger den applikationer som USB3 inte alls går att användas till. Extern GPU för laptops t.ex. är något som man kan använda den till. TB är dessutom seriekopplingsbar vilket gör att färre portar krävs på moderkortet samt att det reducerar kabelhärvan. TB är dock dyrare så USB3 kommer fortfarande ha sina applikationer.

Jag förstår inte varför folk hela tiden behöver jämföra USB3 och TB. TB kommer inte konkurrera med USB3 och USB3 kommer inte försvinna p.g.a. TB. Båda är helt olika och kommer ha olika applikationer.

Och ifall enheter hade släppts med TB när det inte finns några moderkort med det(och enheterna därmed inte går att använda) så hade folk sagt exakt likadant fast tvärtom. Känns som att moderkorten måste komma först med TB, sen kommer enheterna, istället för tvärtom.

Jag gissar att folks ovilja att ta åt sig vad TB löser för sorts problem (i alla fall på detta forumet) har att göra med att Apple varit Intels partner i detta. Och som vi alla vet så kan ju ingen innovation komma från Apple eftersom de bara kopierar vad andrar har gjort och sedan tar åt sig äran :/

Ergo kommer förmodligen en del att inte ens att ta i TB med tång ens.

TB är naturligtvis som alla andra nya gränssnitt något som får växa fram och som initalt har högre kostnader än redan etablerade gränssnitt och som sedan kommer att blir mer vanligt och billigare ju fler moderkort de sitter på.

De allra flesta här vet ju förmodiligen detta men spelar korkade med flit endast för att Apple varit med på ett hörn...

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk

Kan helt klart tänka mig att köpa en av dessa! Härligt att Gigabyte börjat med UEFI också.

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem

Gött!! nu borde dom bara ta bort usb2.0 portarna så har man ett perfekt moderkort

Visa signatur

| Ryzen 1700 @ 4.0 ghz | Asus PRIME X370-PRO | 32 GB Corsair Vengeance LP 3000 mHz | Gigabyte GTX 770 2-way SLI | BenQ XL2410T, 5x AOC e2460SDA | Fractal design R5 | https://i.imgur.com/rjO3bLw.jpg

Software developer

Permalänk
Skrivet av EnNickeMan:

Jag använder VGA, slarvade bort min HDMI kabel, så jag kör VGA till TVn just nu Dock via grafikkortet ..

Kör också VGA, mest pga att jag inte orkar flytta sladden till DVI-jacket...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonteponte:

Jag gissar att folks ovilja att ta åt sig vad TB löser för sorts problem (i alla fall på detta forumet) har att göra med att Apple varit Intels partner i detta. Och som vi alla vet så kan ju ingen innovation komma från Apple eftersom de bara kopierar vad andrar har gjort och sedan tar åt sig äran :/

Ergo kommer förmodligen en del att inte ens att ta i TB med tång ens.

TB är naturligtvis som alla andra nya gränssnitt något som får växa fram och som initalt har högre kostnader än redan etablerade gränssnitt och som sedan kommer att blir mer vanligt och billigare ju fler moderkort de sitter på.

De allra flesta här vet ju förmodiligen detta men spelar korkade med flit endast för att Apple varit med på ett hörn...

Förstod att Apple skulle tas upp i denna tråd -_-.. Tvivlar att Apple ens har korsat TB kritikers tankar utan de menar antagligen att det är för tidigt för att TB ska börja levereras i stor skala. Den teoretiska möjligheten med TB är väldigt stor men det gäller att producera produkter som använder TB fullt ut också.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Hoppas di kör nån inbyteskampanj då (nog troligt...), annars får man väl skaffa på instickskort om man nu prompt
anser sig nödsakad.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

TB prylar kommer att komma mer när TB nu blir större..

TB är överlägset mycket bättre än USB3 på dataöverföring.

TB gör det möjligt att koppla in tex grafikkort direkt på hårdvaran (PCI-E x4), onödigt kan tyckas för detta moderkort, men nu får tänka på att det finns x antal laptops med TB..

Och TB kommer vara bakåtkompatibelt troligtvis när nästa version kommer, i dagens läge är det "bara" koppar i kabeln, det var planerat i början att det skulle vara fiber som skötte överföringen, vilket kommer i framtiden..

Roligt att många ofta nämner detta med graffekort, jag har hittils inte sett ett enda som säljs till komsument?

Sen "bara" koppar i kablarna, nja, en del kretsar också, vilket gör att kablarna kostar som en billigare extern usbdisk i kabinett.... Detta är i min mening problemet med TB

Missförstå mig inte, TB verkar nice , men är så trist att startsträckan för nya kablar/interface alltid ska vara så lång...
Displayport är ju nice, men finns ju fortfarande nästan 4 år efter första introduktionen bara? på highendskärmar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Den måste vara där pga utvecklingsländer.

Tror snarare det har att göra med företagsvärlden, där en majoritet av projektorerna körs med VGA. Sen kan man ju fråga sig om de använder stationära datorer eller laptops dock.

Själv använder jag iofs VGA på några av mina datorer, då jag alltid slarvar bort DVI->VGA-kontakterna.

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Roligt att många ofta nämner detta med graffekort, jag har hittils inte sett ett enda som säljs till komsument?

Sen "bara" koppar i kablarna, nja, en del kretsar också, vilket gör att kablarna kostar som en billigare extern usbdisk i kabinett.... Detta är i min mening problemet med TB

Missförstå mig inte, TB verkar nice , men är så trist att startsträckan för nya kablar/interface alltid ska vara så lång...
Displayport är ju nice, men finns ju fortfarande nästan 4 år efter första introduktionen bara? på highendskärmar..

Saken är ju att interfacet måste finnas innan man kan utveckla produkter till det, vilket detta moderkort, bland många andra, gör.

Det han menade var att överföringsmediumet är koppar och inte fiber vilket möjliggör för ännu en hastighetsuppgradering om de byter. Och denna teknik måste användas för att den ska bli billigare. Inte heller är den till för små saker som tangentbord och såna saker som till och med USB1 skuller klara av utan problem utan snarare många seriekopplade hårddiskar och liknande hastighetskrävande komponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Roligt att många ofta nämner detta med graffekort, jag har hittils inte sett ett enda som säljs till komsument?

Sen "bara" koppar i kablarna, nja, en del kretsar också, vilket gör att kablarna kostar som en billigare extern usbdisk i kabinett.... Detta är i min mening problemet med TB

Missförstå mig inte, TB verkar nice , men är så trist att startsträckan för nya kablar/interface alltid ska vara så lång...
Displayport är ju nice, men finns ju fortfarande nästan 4 år efter första introduktionen bara? på highendskärmar..

http://www.villageinstruments.com/tiki-index.php?page=ViDock
Finns en tillverkare till om jag minns rätt, men orkar inte googla mer, har fortfarande bevis att det finns

Just nu är det väl bara Apple som säljer TB kabeln, när fler tillverkare inser fördelarna med TB kommer fler tillverka kablarna..

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PerZerk:

Det går betydligt fortare att köra det över en gigabit lina än att hålla på med thunderbolt. Bara lägga allt på en liten NAS.

Eller e-sata som är snabbare än en gigabit-lina.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Blir det inte en flaskkork modekortet ändå om man kör TB då hårdiskarna ändå inte kommer upp i de hastigheterna som TB ska klara av?

Permalänk
Medlem

Väntar hellre på att riktiga Light Peak kommer.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

http://www.villageinstruments.com/tiki-index.php?page=ViDock
Finns en tillverkare till om jag minns rätt, men orkar inte googla mer, har fortfarande bevis att det finns

Just nu är det väl bara Apple som säljer TB kabeln, när fler tillverkare inser fördelarna med TB kommer fler tillverka kablarna..

Men är det där thunderbolt? Verkar ju bara nått pcexrpesskort?

http://www.macrumors.com/2012/01/10/ces-2012-msi-shows-off-th...

Där nämner dom att just villageinstruments jobbar på en TB version, samt MSI.
Det jag menade var ju att det inte direkt bara är att stega in på elgiganten och köpa över disk, därav att det är intressant att så många hypar TB över en produkt som ännu inte finns allmänt tillgänglig...

Gällande kablarna så är problemet som sagt att det sitter aktiva kretsar i dom. Finns andra tillverkare som till och med är dyrare. Här är lite intressant läsning:
http://arstechnica.com/apple/2012/07/why-thunderbolt-cables-w...
Dvs, innan kretsarna blir billigare att producera så lär vi inte se sådär extremt mycket villigare kablar tyvärr.