HP lanserar fyra skärmdatorer med Ivy Bridge

Permalänk
Melding Plague

HP lanserar fyra skärmdatorer med Ivy Bridge

Datorjätten HP breddar sortimentet med fyra nya allt-i-ett-modeller, två riktade mot företag och två mot privatpersoner. Under skalet finns Intel Ivy Bridge, men även möjlighet till AMD Trinity.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Var säljs dessa förutom i USA? Enda stället jag sett dom säljas. Verkar vara an ganska efterbliven idé i vilket fall som helst, värsta av två världar. Klen som en laptop och klumpig som en desktop (Mer eller mindre). Varför skulle man villja ha en sådan där?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Den kan väl inte både vara en HP och Compaq på samma gång? Gör om, gör rätt HP.
Compaq ska det stå på den billigare och HP på den dyrare.

Compaq har alltid varit lite speciella. Nästan samma lekstuga som Saab

Permalänk
Medlem

Ser intressanta ut, dock är jag nöjd med min iMac.

(Haters gonna hate)

Permalänk
Skrivet av PerZerk:

Den kan väl inte både vara en HP och Compaq på samma gång? Gör om, gör rätt HP.
Compaq ska det stå på den billigare och HP på den dyrare.

Compaq är väl HP's budgetmärke?
Edit: Missförstod lite...

Permalänk
Medlem

HP Pavilion -varianten måste vara extrem välbalanserad! Hur kan den annars hålla sig stående på den tunna ramen runt skärmen?

Permalänk
Skrivet av Atlas Tasume:

Verkar vara an ganska efterbliven idé i vilket fall som helst, värsta av två världar. Klen som en laptop och klumpig som en desktop (Mer eller mindre). Varför skulle man villja ha en sådan där?

Folk som varken vill ha laptop eller stationär. Det tar mycket mindre plats med bara en skärm som innehåller allt än att ha en burk som måste ha en plats också. Den tar ju även mindre plats än en laptop samt att man kan välja mus och tangentbord efter eget tycke utan att behöva ha det medföljande skräpet i vägen.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Atlas Tasume:

Var säljs dessa förutom i USA? Enda stället jag sett dom säljas. Verkar vara an ganska efterbliven idé i vilket fall som helst, värsta av två världar. Klen som en laptop och klumpig som en desktop (Mer eller mindre). Varför skulle man villja ha en sådan där?

Hur i hela världen får du det här att bli lika klumpigt som en desktop? Den tar ju bara lika stor plats som en skärm och man slipper möblera för en stor datorlåda. Rent prestandamässigt är det ju inga problem då vi som behöver mer prestanda än en enklare laptop är rätt få och vi är väldigt långt ifrån målgruppen. Det här är ju en lysande produkt för de som vill ha en enklare surfdator för då slipper de en lös burk att försöka möblera in på kontoret plus att de blir av med en hel hög sladdar. Kör man trådlös mus och tangentbord blir det ju bara två sladdar att hålla ordning på, ström och nätverk istället för minst 4 om du har vanlig skärm.

Konceptet good enough verkar vara helt främmande för gemene man på detta forum.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Hur i hela världen får du det här att bli lika klumpigt som en desktop? Den tar ju bara lika stor plats som en skärm och man slipper möblera för en stor datorlåda. Rent prestandamässigt är det ju inga problem då vi som behöver mer prestanda än en enklare laptop är rätt få och vi är väldigt långt ifrån målgruppen. Det här är ju en lysande produkt för de som vill ha en enklare surfdator för då slipper de en lös burk att försöka möblera in på kontoret plus att de blir av med en hel hög sladdar. Kör man trådlös mus och tangentbord blir det ju bara två sladdar att hålla ordning på, ström och nätverk istället för minst 4 om du har vanlig skärm.

Konceptet good enough verkar vara helt främmande för gemene man på detta forum.

Jag håller verkligen inte med.

Har man plats för en skärm så finns det plats för desktops, om man vill ha smått finns lådor som Zotac's Zbox och då finns det ingen poäng med att köpa dator inbyggdt i skärmen för X antal tusen extra. Den är fortfarande lika klumpig som att "möblera för en desktop".

Som sagt, värsta av två världar. Alla som inte behöver kraften borde ju köpa en laptop, knappast det där groteska hopkoket.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Jag håller verkligen inte med.

Har man plats för en skärm så finns det plats för desktops, om man vill ha smått finns lådor som Zotac's Zbox och då finns det ingen poäng med att köpa dator inbyggdt i skärmen för X antal tusen extra. Den är fortfarande lika klumpig som att "möblera för en desktop".

Som sagt, värsta av två världar. Alla som inte behöver kraften borde ju köpa en laptop, knappast det där groteska hopkoket.

Zbox använder dock en gammal sunkig Atom-processor och ger därför inte så mycket prestanda jämfört med en Ivy/Sandy Bridge. Med en desktop så måste du göra plats för själva burken, och inte bara skärmen. Att ha burken ståendes på golvet kanske inte alltid är så lyckat i fall man har småbarn.

Detta är långt i från det värsta av två världar. Snarare det bästa av två världar. En dator som tar lika lite plats som en laptop men med bättre hårdvara och framförallt bättre skärm. Sen om det faller dig i smaken är en helt annan femma. Jag personligen föredrar en riktig desktop som man kan uppgradera hur man vill, så detta är inget som lockar mig. Dock så ser jag fördelarna med denna dator jämfört med en desktop eller en laptop.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivet av Atlas Tasume:

Jag håller verkligen inte med.

Har man plats för en skärm så finns det plats för desktops, om man vill ha smått finns lådor som Zotac's Zbox och då finns det ingen poäng med att köpa dator inbyggdt i skärmen för X antal tusen extra. Den är fortfarande lika klumpig som att "möblera för en desktop".

Som sagt, värsta av två världar. Alla som inte behöver kraften borde ju köpa en laptop, knappast det där groteska hopkoket.

Ja det kanske är smartare att köpa en ITX dator som man fäster på baksidan av skärmen, men hur många icke dator intresserade vet det ?

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Jag håller verkligen inte med.

Har man plats för en skärm så finns det plats för desktops, om man vill ha smått finns lådor som Zotac's Zbox och då finns det ingen poäng med att köpa dator inbyggdt i skärmen för X antal tusen extra. Den är fortfarande lika klumpig som att "möblera för en desktop".

Som sagt, värsta av två världar. Alla som inte behöver kraften borde ju köpa en laptop, knappast det där groteska hopkoket.

Vad är det som är så svårt att förstå? Det är klart som fan att det är enklare att handskas med _ENDAST_ en skärm gentemot en skärm + en datorlåda.

De som köper denna vill inte ha någon superkraft i datorn utan det räcker med kraften från en bärbar. Men länka en 23'' bärbar åt mig, (den får gärna väga under 10 kg), tack. Jag har letat efter dem..

Det är ju ett helt underbart köp för en familj utan särskilt datorintresse som endast läser lite aftonbladet och kanske något diverse forum som familjeliv.se eller dylikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Jag håller verkligen inte med.

Har man plats för en skärm så finns det plats för desktops, om man vill ha smått finns lådor som Zotac's Zbox och då finns det ingen poäng med att köpa dator inbyggdt i skärmen för X antal tusen extra. Den är fortfarande lika klumpig som att "möblera för en desktop".

Som sagt, värsta av två världar. Alla som inte behöver kraften borde ju köpa en laptop, knappast det där groteska hopkoket.

Jag gillar inte idén heller personligen, men den har också fördelar. Som nämnt i stort sätt inga sladdar, enkelt att installera i ett kontor. Tänk dig följande scenario: Ett mellan-stort företag ska ha 10 datorer för vanligt kontorsarbete, de kan välja mellan denna lösningen och köpa 10 ready-to-go datorer. Eller så kan de köpa in 10 skärmar + 10 zbox som exempel, det ska kopplas in kablar, montera zboxen etc. Denna lösningen är väldigt enkel att komma igång med, sparar tid etc. Sen får du tänka på att det tar längre tid att bestämma sig för mini-dator modell och skärm-modell, än det gör för bara 1 all-in-one. Inte världens starkaste argument kanske, men det finns helt klart fördelar. Inte för prestanda, men alla behöver inte ha prestanda.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Atlas Tasume:

Jag håller verkligen inte med.

Har man plats för en skärm så finns det plats för desktops, om man vill ha smått finns lådor som Zotac's Zbox och då finns det ingen poäng med att köpa dator inbyggdt i skärmen för X antal tusen extra. Den är fortfarande lika klumpig som att "möblera för en desktop".

Som sagt, värsta av två världar. Alla som inte behöver kraften borde ju köpa en laptop, knappast det där groteska hopkoket.

Nej det har man inte alls nödvändigtvis. Sen handlar det inte bara om plats utan även om smidighet. En laptop har många nackdelar där den största är skärmen. 23" vinner över 17" alla dagar. Vill man ha ett lite vettigare tangentbord och en större skärm är ju en laptop om något ännu sämre köp eftersom du då måste möblera in både laptop, skärm och tangentbord plus mus.

Z-box och liknande kan vara ett alternativ men de är fortfarande inte i närheten av lika smidiga. Ska du köpa Zbox kan du ju lika gärna ta steget fullt ut och slänga in allt i skärmen? Exakt vad tillför en Zbox mer än att den ger fler sladdar och en extra burk att placera någonstans? Du anar inte hur skönt det hade varit att bli av med mitt miditower som mest är i vägen. Fast det kommer nog aldrig skärmdatorer med prestanda och funtkioner som passar det jag vill göra med datorn.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför dom inte kan göra vettiga fötter till konsumentversionerna. Dom medarna som sitter på Envy och Pavillion är så sjukt fula!

Och en 27"-modell hade inte varit helt fel...

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem

Problemet är inte ihopkoket utan den groteskt låga upplösningen man valt för skärmen....1920x1080. Urk!!!
Jag trodde i min enfald att HDTV upplösning huvudsakligen valdes för TV och inte för en högpresterande datorskärm.
Minsta accepterbara upplösning för 23" är 1920x1200, med focus på 2560x1600 som blir helt rätt val.

Visa signatur

Honk

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Honk:

Problemet är inte ihopkoket utan den groteskt låga upplösningen man valt för skärmen....1920x1080. Urk!!!
Jag trodde i min enfald att HDTV upplösning huvudsakligen valdes för TV och inte för en högpresterande datorskärm.
Minsta accepterbara upplösning för 23" är 1920x1200, med focus på 2560x1600 som blir helt rätt val.

Med tanke på det låga priset tycker jag att man inte kan förvänta sig mycket bättre skärmar. Vi får hoppas att dom kommer med mer lyxiga modeller också.

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem
Skrivet av Honk:

Problemet är inte ihopkoket utan den groteskt låga upplösningen man valt för skärmen....1920x1080. Urk!!!
Jag trodde i min enfald att HDTV upplösning huvudsakligen valdes för TV och inte för en högpresterande datorskärm.
Minsta accepterbara upplösning för 23" är 1920x1200, med focus på 2560x1600 som blir helt rätt val.

Hur många i målgruppen för denna allt-i-ett dator/skärm bryr sig om upplösning över 1080p?? Eller ens vet om att det finns.

Detta är väl en superb "mamma" dator. Min mor tycker att ARC mini är för stor, som JAG övertalade att köpa vid hennes förra datorköp.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Citat:

Datorerna har upp till 2 TB lagringsutrymme, Beats Audio, USB 3.0-portar, HDMI-anslutning, samt möjlighet till Blu-ray-spelare och TV-mottagare.

Beats Audio -.-

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Datavetare

Många som är unga på dessa forum då de inte inser den uppenbara fördelen med en allt-i-ett-dator. När/om ni skaffar familj och mer specifikt en fru kommer ni lära er vikten av WAF. En allt-i-ett-dator har betydligt mycket högre WAF-index än en fyrkantig PC-låda med dånande fläktar och massor med kablar (kablar sänker WAF något brutalt).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

creeps-audio.. vilket trams. dr-ummeln dre borde grina av skam vid dethär laget

resten av maskinerna verkar helt kalasbra för de flesta. förmodligen inte alls för sweclockers publik, men de flesta andra så är det bra och intressanta nyheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Många som är unga på dessa forum då de inte inser den uppenbara fördelen med en allt-i-ett-dator. När/om ni skaffar familj och mer specifikt en fru kommer ni lära er vikten av WAF. En allt-i-ett-dator har betydligt mycket högre WAF-index än en fyrkantig PC-låda med dånande fläktar och massor med kablar (kablar sänker WAF något brutalt).

Trams! Skaffa en bättre fru, eller tystare fläktar och var lite kreativ med att dölja kablarna.

Skönt nog skulle min sambo aldrig acceptera design framför funktionalitet när det gäller datorer, och hennes burk har nog mer kablar än min.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

När/om ni skaffar familj och mer specifikt en fru kommer ni lära er vikten av WAF.

När/om du kommer en bit in i förhållandet kommer du att lära dig vikten av ett jämlikt sådant.

Skulle jag själv skaffa något sådant här hade det förmodligen berott på platsbrist eller designfaktor. Om det nu kommer några som ser bra ut.

Visa signatur

Intel i5-4670K, 4,4 GHz || DeepCool Maelstrom 120 || ASUS Z87I-PRO || MSI GTX 980 Ti Gaming 6G || Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 2x4GB || Samsung SSD 850 EVO 240 GB || EVGA Supernova G2 850 W || Fractal Design Define R5 White