Permalänk

USB Kabinett + SSD

Hej!

Jag behöver en extern USB disk till min laptop (laptopen har en 128GB SSD men det räcker inte till mina Virtuella Maskiner och film/TV-serie arkiv). Så jag kollade på USB diskar på Webhallen, men se där finns inga USB med SSD.

Men en Deltaco Externt Kabinett för 2.x SATA hårddisk (99kr) och en billig 120GB SSD (749kr) skulle räcka väldigt långt för mina behov. Har någon provat detta?

Kommer det funka - har någon testat? Finns det ett bättre alternativ? Skälet till att jag vill ha SSD på disken är att jag vill att den skall vara skaktålig men också ha bra söktid.

cheers,
mattias

Permalänk
Medlem

Har du bara usb-portar att tillgå? Usb (2.0) är inte jätte snabbt, så sätta in en ssd är lite overkill.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem

Kan aldrig tänka mig att det skulle vara något problem. Men jag har en känsla av att den extra prestandan går förlorad. Vet inte vad kretsarna i de externa kabinetterna klarar av.

Permalänk
Medlem

SSD funkar ju i princip likadant som en vanlig hårddisk så det är nog inga problem.

Dock känns det väl lite som overkill även via USB3.0 och du förlorar antagligen stödet för TRIM så det är viktigt att den SSD du väljer har bra eget stöd för Garbage Collection osv.

Jag hade nog hellre valt en 500GB 2,5" mekanisk disk, mer för pengarna, de har rätt bra transportsäkring och är stötkänsliga mest under drift.

Visa signatur
Permalänk

Tack för synpunkterna

Jag har USB 2.0 diskar upp över öronen, jag tror jag testar en USB 3.0 SSD för att se vilken fart jag får - återkommer om det blir nå bra

Permalänk
Medlem

Jag hade problem med en SSD kopplad till USB2.0 - fick det aldrig att fungera.
Strömmen från USB-porten räckte inte till SSDn. Borde dock funka bättre med USB3.

Permalänk

Kolla om du har en e-sata port på laptopen som min DV7'a då kan du köra i full sata fart med ett e-sata kabinett.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk

Jag har tyvärr ingen e-sata på min laptop (eller min stationära). Jag får bra sprutt på disken (60-70mb/sekund) men jag vet inte vilken hastighet jag hade fått med en vanlig USB 3 disk.

Tyvärr så funkar inte disken att koppla in i USB 2, vilket blir besvärligt - borde dom inte vara kompatibla? Det funkar inte ens när jag har en extra USB för extra strömmatning.

Oh, well - den virtuella maskinen bootar fort och rullar på jäkligt bra.

adios