Moderkortet skapar musik när datorn går igång

Permalänk
Medlem

Moderkortet skapar musik när datorn går igång

Hej. Efter att jag uppgraderat min dator med SSD disk så har mitt moderkort inte varit helt som de brukar. Förut så brukade moderkortet göra ifrån sig 2 pip när den startade. Nu spelar den upp en hel melodi. Säkert 6-7 pip. Men sen startar datorn helt normalt och fungerar. Men blir ändå lite bekymrad, känns lite väl konstigt och ovanligt att den skall låta så mycket och så många gånger.

Är de något jag behöver göra åt detta? Finns de något att göra över huvud taget?

Ha d bra!

Permalänk
Inaktiv

Inte för jag vet något om det, men skulle du kunna spela in så man får höra lita

Permalänk

Klipp benen på högtalaren, problem solved.

Permalänk
Medlem

Jag kanske överdriver lite med just "melodi", men ska se om jag inte kan ta och spela in de och visa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StabTheDrama:

Klipp benen på högtalaren, problem solved.

Tror TS är ute efter anledningen till den spontana melodin snarare än att stänga av det

Visa signatur

Desktop|Corsair HW 850W 80+|ASUS P8P67 PRO REV 3.1|I5 2500K(4.4Ghz OC)|Scythe BIG Shuriken|
Corsair Vegeance DDR3 8GB|W7 Ultimate|OCZ Vertex 2 120GB|3TB HDD|XFX Radeon HD6970 2GB GDDR5|
Notebook|ASUS N56VZ + 256GB M4 SSD|

Permalänk
Medlem

http://youtu.be/jaU5TKnEaOQ?t=17s

Kass kvalite, och knappts så man hör. Men så låter de

Permalänk
Medlem

haha ingen aning om vad det är men fint låter det iallafall

Permalänk
Medlem

Det är ingen moderkortsbeepcode?
Moderkortet piper ju olika sekvenser beroende på fel.
Det traditionella ensamma pipet, för de som inte dragit ur den lilla högtalaren, betyder ju att POST genomfördes utan problem.
Kollar man i moderkortsmanualen kanske det står något för denna sekvens också (går att söka upp beep codes på internet också för sitt moderkort)

Om allt fungerar annars så dra bara ut högtalaren om du inte vill höra det.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Avstängd

Läs manualen eller kolla på moderkorts tillverkarens hemsida brukar ju vara nr1..Men att folk kan tänka är väl överskattat

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Skrivet av Crispin:

Tror TS är ute efter anledningen till den spontana melodin snarare än att stänga av det

Menar du det?