Behöver man mer än 60Gb SSD?

Permalänk
Medlem

Behöver man mer än 60Gb SSD?

Om inget oförutsett händer så blir det att inhandla min första SSD när lönen kommer.
Finns ju billiga 60Gb för runt 500kr, behöver man mer? Man kör väl OS plus nyttoprogrammen från SSD:n och spel, video, musik från en vanlig HDD?
Påverkas prestandan av hur full en SSD är?

Har hört och läst att vissa kretsar inte går ihop med vissa moderkort. Vad fungerar inte med mitt moderkort?

Permalänk
Medlem

1. 120 är inte så mycket dyrare-

2. Googla.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Skrivet av napahlm:

Om inget oförutsett händer så blir det att inhandla min första SSD när lönen kommer.
Finns ju billiga 60Gb för runt 500kr, behöver man mer? Man kör väl OS plus nyttoprogrammen från SSD:n och spel, video, musik från en vanlig HDD?
Påverkas prestandan av hur full en SSD är?

Har hört och läst att vissa kretsar inte går ihop med vissa moderkort. Vad fungerar inte med mitt moderkort?

Jag skulle nog satsa på 120gb om jag var du. Operativsystem tar upp mer än vad man kan tänka sig när man är bortskämd med systemdiskar som mäts i TB. Dessutom är det oftast trevligt att köra spel från SSD också eftersom det kraftigt minskar laddningstider vilket i min mening gör spelkänslan bättre.

Permalänk

För windows med program vill man verkligen ha 120 GB. Kör du däremot linux (t.ex. i laptop) så räcker 60 absolut.

Visa signatur

PC Kontoret: Ryzen 5700X, 32GB, 6800 XT
PC Spelrum: Ryzen 5800X, 32GB, 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Om inget oförutsett händer så blir det att inhandla min första SSD när lönen kommer.
Finns ju billiga 60Gb för runt 500kr, behöver man mer? Man kör väl OS plus nyttoprogrammen från SSD:n och spel, video, musik från en vanlig HDD?
Påverkas prestandan av hur full en SSD är?

Har hört och läst att vissa kretsar inte går ihop med vissa moderkort. Vad fungerar inte med mitt moderkort?

Kör på 128GB minst, så att du får in spel också. Man får en sjujävla kick av att laddningstiderna är borta. Det är en känsla som nästan inte kan beskrivas, det måste upplevas.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

120 är min för mig. Sulle satsa på 256 om det gick, o skippa hdd i datorn, bara köra nas

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Med 60 GB så kan du inte räkna med mer än os och några program, även då kan disken fyllas upp av spelfiler mm som du inte kan välja vart du sparar.

120 är minimum om du vill ha något spel på disken.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem

Behöver? Nej.

Jag har en 60GB Vertex II och Mekaniska diskar på 1.75TB.
På min SSD ligger Windows, Photoshop och några andra Adobeprogram, Office, webbläsare och en bunt andra program.
Jag har 15GB ledigt.

Sen har jag spel, musik, dokument etc. etc. på mina mekaniska diskar. Du behöver defenitivt inte mer än 60GB. Visst hade det varit trevligt att ha större SSD, men i mitt fall så har jag inget mer jag kan lägga på min SSD liksom. Visst kan jag börja föra över spel till den, men det enda det ger är snabbare laddningstider och det klarar jag mig utan.

Så 60GB räcker alldeles utmärkt.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk

Lyxa till det med 120GB, det är väldigt värt det. Jag har en 120GB och en 80GB SSD. Det är mycket trevligt att kunna kasta in en massa spel, och annat.

Permalänk
Medlem

JA!

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Oh gud ja! Klart personligt, men mina 2 60GB're är verkligen för små. Några spel och det är borta. I dagens läge vore det bara dumt att inte köpa minst 120GB

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Som alla andra sagt, satsa på en 120 eller 160 direkt så slipper du köpa en ny om du känner att det börja bli ont om utrymme.
Ju fler program och spel du kan klämma på den in desto bättre! Plus att prestandan brukar vara något högre på större SSD:er.

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

1. 120 är inte så mycket dyrare-

2. Googla.

1. Sant, men alla bäckar små vet du

2. Blir nog när jag kommer hem från jobbet.

Skrivet av Iwar:

120 är min för mig. Sulle satsa på 256 om det gick, o skippa hdd i datorn, bara köra nas

Skickades från m.sweclockers.com

Tanken är nice. Men fakturan efter. Not so nice.

Skrivet av Make.Sense:

Behöver? Nej.

Jag har en 60GB Vertex II och Mekaniska diskar på 1.75TB.
På min SSD ligger Windows, Photoshop och några andra Adobeprogram, Office, webbläsare och en bunt andra program.
Jag har 15GB ledigt.

Sen har jag spel, musik, dokument etc. etc. på mina mekaniska diskar. Du behöver defenitivt inte mer än 60GB. Visst hade det varit trevligt att ha större SSD, men i mitt fall så har jag inget mer jag kan lägga på min SSD liksom. Visst kan jag börja föra över spel till den, men det enda det ger är snabbare laddningstider och det klarar jag mig utan.

Så 60GB räcker alldeles utmärkt.

Resonerar lite som du, men jag faller nog för grupptrycket denna gång.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Kort och koncist svar.

Blir nog en 120Gb, de flesta verkar vara överens om det. Och de har ju faktiskt gått ner kraftigt i pris.

Permalänk
Medlem

Windows tar ~16GB fullt uppdaterat med systemåterställning avaktiverat och med ~1GB pagefile, (vilket räcker mer än väl om man har normal mängd RAM). Om du vill använda hibernate går lika mycket utrymme bort som du har RAM.
Resten är bara död räkning på hur mycket du vill installera.

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem

har 128gb med windows,Diablo 3 och world of tanks installerat.Stängt av systemåterställningen och minskat ner papperskorgen.Har nu 63gb ledigt.Så en 120gb behöver du nog ha + dom är väl mest värt sitt pris idag

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz