Varuretur, försäljaren vill fakturera frakten?

Permalänk

Varuretur, försäljaren vill fakturera frakten?

Hej, jag är en kille på snart 18 år, som med målsmans tillstånd har beställt en vara.
Det totala orderbeloppet är ca 5600kr, jag insåg ca en timme efter att jag beställt att ordern innehöll fel version av produkten.

Försökte kontakta butikspersonalen men förgäves, nu idag ringer de upp och det visar sig att ordern är skickad.
Jag frågar hur jag skall gå tillväga för att returnera varan, han svarar att "du bara ber postkontoret skicka tillbaka paketet".

"Dock så kommer jag fakturera för frakten till ditt postkontor och tillbaka."

Detta sätter mig i en krånglig sits, eftersom jag är minderårig så kan jag ju inte lagligt ta en faktura.
Skulle det vara möjligt att han efter kontakt med min far, sätter fakturan på honom istället? Det rör sig om ca 300kr i fraktkostnader.

Svar snabbt, då detta lämnar mig utan ro och sömn!

Visa signatur

Intel core i5 760 @ 3.63Ghz| Msi 560Ti HWK/9800GT| 10GB ram 1TB seagate|Noctua NH-U12P SE2| Fractal R3 White ||| Äpplet fick flytta sig för en mer arbetsinriktad maskin, Dell XPS15 (gen2) | IntelSB Core i7 2640m @ 3.2Ghz (Dualcore.m HT) | GF GT540m | 8GB ram | 500GB WD CavBlack | 1080P AdobeRBG | JBL-ljud |||
"VAR E CHIPPET!!?"

Permalänk
Medlem

Klart du kan göra så. Världen kommer inte gå under, tro mig

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

Bra, vad skönt.

Insåg dessutom att jag klarar mig med en produkt som inte kostar lika mycket som denna http://butik.limmared.nu/products/Yaesu-VX%252d8GE.html

Visa signatur

Intel core i5 760 @ 3.63Ghz| Msi 560Ti HWK/9800GT| 10GB ram 1TB seagate|Noctua NH-U12P SE2| Fractal R3 White ||| Äpplet fick flytta sig för en mer arbetsinriktad maskin, Dell XPS15 (gen2) | IntelSB Core i7 2640m @ 3.2Ghz (Dualcore.m HT) | GF GT540m | 8GB ram | 500GB WD CavBlack | 1080P AdobeRBG | JBL-ljud |||
"VAR E CHIPPET!!?"

Permalänk
Sötast

Som sagt så behöver du inte oroa dig om fakturan, däremot så förstår jag inte varför du skulle betala 300 kr för att returnera ett paket? beroende på storlek&vikt så låter det mer logiskt med runt 50-150 kr.

Permalänk

Postförskott, samt att det skall returneras...

Jag skulle kunna hämta ut det och sedan skicka tillbaka det fraktfritt enl distansavtalslagen...

Men då det är semester på G där på butiken, så vill jag inte att mina kära pengar lämnar mig över huvud taget

Visa signatur

Intel core i5 760 @ 3.63Ghz| Msi 560Ti HWK/9800GT| 10GB ram 1TB seagate|Noctua NH-U12P SE2| Fractal R3 White ||| Äpplet fick flytta sig för en mer arbetsinriktad maskin, Dell XPS15 (gen2) | IntelSB Core i7 2640m @ 3.2Ghz (Dualcore.m HT) | GF GT540m | 8GB ram | 500GB WD CavBlack | 1080P AdobeRBG | JBL-ljud |||
"VAR E CHIPPET!!?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av swinto538:

Jag skulle kunna hämta ut det och sedan skicka tillbaka det fraktfritt enl distansavtalslagen...

Nej, returfrakt måste man oftast stå för själv om man ångrat köpet via ångerräten.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av swinto538:

Postförskott, samt att det skall returneras...

Jag skulle kunna hämta ut det och sedan skicka tillbaka det fraktfritt enl distansavtalslagen...

Men då det är semester på G där på butiken, så vill jag inte att mina kära pengar lämnar mig över huvud taget

Köparen står för returen om man ångrar sig och vill returnera.
http://www.konsumentverket.se/lag-ratt/lagar/om-distans--och-...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Köparen står för returen om man ångrar sig och vill returnera.
http://www.konsumentverket.se/lag-ratt/lagar/om-distans--och-...

Dock så lät det ju som dom vill frakturera för frakten åt båda hållen. Och det ska ts naturligtvis inte behöva betala enligt dostansköplagen.

Permalänk

Enligt distanslagen som du nämner har du 2 veckors ångerrätt. Alltså du behöver inte betala någon fraktkostnad alls. Du måste endast se till så ordern kommer tillbaka (oskadad osv osv). Om du så drar dit produkten i en pulka.

Permalänk
Hedersmedlem

Ni som säger att man inte behöver betala returfrakten när man utnyttjar ångerrätten kan ta och läsa på lagen en extra gång.

Från konsumentverkets hemsida http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument...

Returfrakten

När du ångrar ett köp ska du betala kostnaderna för returfrakten. Du bestämmer själv hur du skickar tillbaka varan. Om du har köpt en vara efter att ha blivit uppringd via telefon ska dock säljaren stå för returfrakten. Tänk på att du ansvarar för varan till den når säljaren, det vill säga även under transporten.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Jo jag har fått dåligt med sömn, naturligtvis ska man betala returfrakten...

Visa signatur

Intel core i5 760 @ 3.63Ghz| Msi 560Ti HWK/9800GT| 10GB ram 1TB seagate|Noctua NH-U12P SE2| Fractal R3 White ||| Äpplet fick flytta sig för en mer arbetsinriktad maskin, Dell XPS15 (gen2) | IntelSB Core i7 2640m @ 3.2Ghz (Dualcore.m HT) | GF GT540m | 8GB ram | 500GB WD CavBlack | 1080P AdobeRBG | JBL-ljud |||
"VAR E CHIPPET!!?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av swinto538:

jag insåg ca en timme efter att jag beställt att ordern innehöll fel version av produkten.

Vem som ska betala frakten till dig och tillbaks till företaget beror på.
Om företagets sida hade en vara ute som säger att det är en version men det visar sig vara en annan version så är det företaget som ska stå för allt.
Var det du som beställde fel version så är det ditt fel och du har då 14 dagar på dig att ångra dig enligt distansavtalslagen MEN du får då stå för alla frakt kostnader.

Det är ju inte helt 100% klart vilket av dom övre fallen det är enligt din text men det lutar ju åt att det var du som beställde fel.
Kan du säga mer exakt vad det var du beställde och vad det var du ville ha?

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Vem som ska betala frakten till dig och tillbaks till företaget beror på.
Om företagets sida hade en vara ute som säger att det är en version men det visar sig vara en annan version så är det företaget som ska stå för allt.
Var det du som beställde fel version så är det ditt fel och du har då 14 dagar på dig att ångra dig enligt distansavtalslagen MEN du får då stå för alla frakt kostnader.

Det är ju inte helt 100% klart vilket av dom övre fallen det är enligt din text men det lutar ju åt att det var du som beställde fel.
Kan du säga mer exakt vad det var du beställde och vad det var du ville ha?

ALLA fraktkostnader är inte korrekt. Du betalar frakten tillbaka till företaget och företaget betalar tillbaka pengar till dig för varan samt den frakt du betalade för att få varan sänd till dig.

Lathunden på Konsumentverkets hemsida vid utnyttjande av ångerrätten:

"Köparen ska skicka tillbaka varan till säljaren
och köparen ska betala kostnaderna för returfrakten.

Säljaren ska betala tillbaka allt köparen har betalat, inklusive fraktkostnader. Återbetalningen
ska göras snarast och senast inom 30 dagar
från det att köparen ångrat sig."

Permalänk
Rekordmedlem

Ni får skilja på att ångra köpet och att ett företag levererat fel, (vilket det här inte rör sig om) är det felleverans elelr andra fel på varan så är det frågan om en reklamation och inte en retur, vid reklamation står säljaren för frakten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

TS ska alltså bara bli fakturerad för returfrakten? Inte ens för kostnaden för postförskott?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Problemet löst, En Anställd haffade paketet innan det gick till posten, makulerade ordern och så var problemet löst!

Visa signatur

Intel core i5 760 @ 3.63Ghz| Msi 560Ti HWK/9800GT| 10GB ram 1TB seagate|Noctua NH-U12P SE2| Fractal R3 White ||| Äpplet fick flytta sig för en mer arbetsinriktad maskin, Dell XPS15 (gen2) | IntelSB Core i7 2640m @ 3.2Ghz (Dualcore.m HT) | GF GT540m | 8GB ram | 500GB WD CavBlack | 1080P AdobeRBG | JBL-ljud |||
"VAR E CHIPPET!!?"