Permalänk
Medlem

Chassibyte

Tjenare, tänkte bara kolla lite rådfrågning här på forumet ang. byte av chassi.

Det jag sitter på nu är ett Silverstone Temjin TJ08-E och chassit jag tänkte byta till är Fractal Design Define Mini

Jag har byggt en custom studio dator och ja, en studiodator ska vara tyst, så vet inte riktigt varför jag valde TJ08-E, antagligen för att det är snyggt och jäkligt gediget. Men frågan är hur mycket kommer jag vinna ljudmässigt, kommer jag märka en stor skillnad om jag byter till define mini.

Tanken är då att jag ska ha två 120mm fläktar i framkant, en i bak och tar bort det ljudabsorberande materialet i taket för att sätta H60:n där.

Är det värt ett byte eller ska jag byta fläkt i det nuvarande chassit för att få det tystare?

Allas åsikter är välkomna!

Permalänk
Avstängd

Jag har ett TJ08-e och innan det hade jag ett Define R2 och det var mycket tystare än TJ08-e trots att jag bytt frontfläkten. Så ett define mini som i princip är ett R2 borde vara tystare, den har tex. insuget bakom en ljuddämpande dörr och ljuddämpande material på insidan av väggarna.
Sedan skulle jag nog rekommendera dig att köra luftkylning på CPUn, vatten kylare skapar mer oljud än luftkylning enligt mina erfarenheter. Om du inte ska klocka så kan du få CPU kylaren nästintill ljudlös.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1kolli:

Jag har ett TJ08-e och innan det hade jag ett Define R2 och det var mycket tystare än TJ08-e trots att jag bytt frontfläkten. Så ett define mini som i princip är ett R2 borde vara tystare, den har tex. insuget bakom en ljuddämpande dörr och ljuddämpande material på insidan av väggarna.
Sedan skulle jag nog rekommendera dig att köra luftkylning på CPUn, vatten kylare skapar mer oljud än luftkylning enligt mina erfarenheter. Om du inte ska klocka så kan du få CPU kylaren nästintill ljudlös.

Okej, tack!. Hm, får se om jag kan hitta någon eller köra sweclockers marknad som vill byta/sälja luftkylare och chassi. Duger noctua DH14 för överklockning om man kör PnP? Sitter nämligen på en överklockad 2700K på @4.5Ghz och skulle vilja behålla den klocken senare, eller kanske klocka ner, men inte under 4Ghz.

Permalänk
Medlem

Annars sätter du H60n i bak och behåller det ljuddämpande i taket.

Visa signatur

FD Define Mini C | ASRock Z97E-ITX | Intel i7 4790k | Asus STRIX GTX 1070Ti OC
Adata 16GB 1600MHz | Samsung 850 Evo 500GB | OCZ 240GB | EVGA G2 650W
Huawei Honor8 | Lenovo Y14ISK

Permalänk
Medlem
Skrivet av fille044:

Annars sätter du H60n i bak och behåller det ljuddämpande i taket.

Frågan är då hur det blir med utblåset, ska jag köra PnP på h60:n och låta det agera utblås medans de två 120mm i framkant sköter inblås?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bamsebjörn:

Okej, tack!. Hm, får se om jag kan hitta någon eller köra sweclockers marknad som vill byta/sälja luftkylare och chassi. Duger noctua DH14 för överklockning om man kör PnP? Sitter nämligen på en överklockad 2700K på @4.5Ghz och skulle vilja behålla den klocken senare, eller kanske klocka ner, men inte under 4Ghz.

DH14 borde klara det. Jag kör min i5 i 4.6Ghz och den kyls av en Colermaster 212+ med endast en fläkt, tempen ligger ganska ok, inte farligt högt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1kolli:

DH14 borde klara det. Jag kör min i5 i 4.6Ghz och den kyls av en Colermaster 212+ med endast en fläkt, tempen ligger ganska ok, inte farligt högt.

Spelar inte och det enda som tar upp mycket processor brukar vara reverbet, men den brukar aldrig gå över 50% i usage när jag kollat iaf så temperaturen oroar jag mig inte så mycket för :), då kanske jag ska satsa på en 212+ och köpa till en fläkt, sparar jag in lite pengar också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bamsebjörn:

Spelar inte och det enda som tar upp mycket processor brukar vara reverbet, men den brukar aldrig gå över 50% i usage när jag kollat iaf så temperaturen oroar jag mig inte så mycket för :), då kanske jag ska satsa på en 212+ och köpa till en fläkt, sparar jag in lite pengar också.

Ja, detta funkar på min i5a, jag vet ej om just 212+ kommer funka på din i7a

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1kolli:

Ja, detta funkar på min i5a, jag vet ej om just 212+ kommer funka på din i7a

Smäller på lite ny pasta och en till fläkt (eller nya) så borde det inte vara några större problem