Hur kan det vara förbjudet att ta prylar från sopstationen!?

Permalänk
99:e percentilen

Hur kan det vara förbjudet att ta prylar från sopstationen!?

Jag var på sopstationen och slängde skräp idag, och frågade då om jag kunde få plocka skräp ur behållarna för elektronikskrot. Svaret var ett blankt nej, med följande anledning: "Det som finns här är kastat och det räknas som stöld om man tar något."

I lådorna låg bland annat DVI-, RCA- och AUX-kablar, adaptrar, gamla datorer, chassin, CD-läsare, skärmar (mest tjocka), modem och TV-apparater. Jag hade lätt kunnat ha nytta av de flesta adaptrarna och kablarna, och gamla CD-läsare är perfekta att klippa metallbitar från – de behöver alltså inte ens fungera för att vara till nytta. Samma med ett chassi: Det finns alltid någon som behöver en moderkortsplåt, och det kan man ta ur ett trasigt chassi. The list goes on.

Hur kan det vara på det här sättet!? Vi lever på en planet som håller på att gå åt helvete, till stor del pga att vi använder för mycket råvaror och köper nytt istället för att återanvända. En persons gamla prylar kan lätt komma till nytta hos någon annan, men den svenska byråkratin sätter stopp.

(Självklart får vissa saker inte återanvändas utan ägarens uttryckliga tillstånd, t ex hårddiskar och CD/DVD-skivor om vi pratar datorprylar. Men det finns INGEN anledning till att en gammal DVI-kabel eller en trasig CD-läsare (som man kan bevisa inte innehåller någon skiva) inte ska få komma till nytta igen!)

Jag vill påverka detta. Men jag vet inte hur man gör. Jag behöver förslag från er. Var regleras detta? Vem kan man kontakta? Eller bör man försöka skapa en organisation/grupp/Facebook-sida?

Jag är självklart öppen för en diskussion kring ämnet, men ni som tänker skriva "Sluta whina" eller "Lev med det" kan vänligen avstå från att skriva i den här tråden, för miljöproblem och idiotiska byråkratiregler är ingenting som jag bara tänker strunta i.

Fotnot: Jag är inte arg på personalen på sopstationen, för det är inte de som bestämmer reglerna.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Det finns värde i viss skrot. De vill hellre inte ha folk rännandes på soptippen bland bråten, varje sig på arbetstid eller på natten. Frågan är om soptippen skulle kunna bli ersättningsskyldiga om någon skadar sig bland bråten?

Så jag tycker det ej är konstigt att sopptippar ej tillåter folk springa runt och plocka grejer, dock borde de bli bättre på att sälja saker. Jag vet en person som jobbar på en soptipp som nästan varje auktion i byn har med sig saker därifrån och säljer detta, vilket auktionsten flera gånger ha sagt rakt ut. Det innebär dock inte att det är olagligt, men lite er diskret tycker jag de skulle vara annars.

I alla fall så tror jag försäljning är en lösning, att sopgubbar plockar ut som de tror går att sälja och varför inte säljer det direkt på soptippen? Fast lönsamheten i detta med den höga lönekostnaden gör det nog knappast värt, vilket väl är den enkla förklaringen. Detsamma med att plocka ut gamla cyklar m.m och skruva ihop dem och skicka dem på auktion som personen jag nämnde ovanför. Han får nog skrotet som en löneförmån, ska han ha +100kr timman plus alla kostnader (arbetsgivaravgift) som tillkommer, så blir cykeln inte prisvärd.

*edit*
Det finns bilskrotar än idag där man kan få gå bland bilar och själv skruva loss delar och sedan betala i kassan, mer sådant skulle jag se på vanliga skrotar. Men som sagt, med alla extrakostnader som uppstår så är inte lönsamt på en vanlig skrot.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av bud_bundy:

[...]

Det finns bilskrotar än idag där man kan få gå bland bilar och själv skruva loss delar och sedan betala i kassan, mer sådant skulle jag se på vanliga skrotar. Men som sagt, med alla extrakostnader som uppstår så är inte lönsamt på en vanlig skrot.

Ja, det är klart att man skulle kunna betala för det. Tänker du per kilo då eller ska personalen göra en bedömning från fall till fall?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Zuggmate:

Ja, det är klart att man skulle kunna betala för det. Tänker du per kilo då eller ska personalen göra en bedömning från fall till fall?

Fall till fall. Gärna som det var på bilskrotar för över 15år sedan, då man fick köpa saker för småpengar. Allt var skitbilligt förutom vissa unika saker som backspegla m.m. Idag så använder bilskrotar databaser och på så sätt säljer delar över hela landet, vilket är en annan historia. (slut på fynd är det i alla fall)

Sedan är jag fundersamt på hur vanliga skrotar får sälja saker, bara för att jag vet det förekommer gör det inte lagligt. Men om någon ser en cykel och säger till "skrotgubben" att du får 300kr för denna, så tycker jag detta borde vara okej. Då ska såklart pengarna behandlas som vanlig inkomst med skatt och allt vad det nu heter.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd

Vill du ta bort äganderätten eller vad menar du? AFA är väl dom enda anarkisterna jag kommer på såhär direkt.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

På vår soptipp finns det ett företag som kallas Reprisen, dom tar hand om saker som är värda att spara och säljer till konsumenter.. så det går inte till förspillo

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Crippa90:

Vill du ta bort äganderätten eller vad menar du? AFA är väl dom enda anarkisterna jag kommer på såhär direkt.

Jag har väl inte sagt nånting om äganderätten eller anarki? Jag menar att sopstationer ska låta en plocka grejer för att sedan få dem godkända (så att man inte tar saker som kan vara personliga eller privata) och eventuellt betala för dem.

Eller att folk ska ge sina grejer till en second hand-affär istället för att bara kasta dem på tippen.

Eller att det ska finnas en speciell behållare på sopstationen där folk kan lägga datorprylar som de tycker att någon annan gärna kan få.

Jag tycker nämligen inte det är bra att fullt användbara saker bara går till spillo, när tillverkningen av dem är så påfrestande för miljön.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Entusiast

För att motsatsen hade varit väldigt krånglig att genomföra. Att låta folk hej villt gräva runt bland skrotet går inte för det är farligt. Sedan skulle det motverka hela poängen med att få folk att slänga sitt skrot på återvinningsstationen, nämligen att få det återvunnet. Vidare har skrot en del värde och då speciellt elektronikskrot. Dels har vi oändla metaller som järn och aluminium som ska återvinnas. Sedan har vi massa trevliga ädla metaller som koppar, silver guld och så vidare.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

För att göra en lång historia kort, så är väl själva orsaken till att det nu råkar vara förbjudet att ta andras elektronik som slängs, det är väl bara det att det alltid finns något värde i det man slänger för någon. Det är väl därför det finns folk som kan leta sig till leda för att hitta koppar, för att ta ett exempel. Bara för att det finns pengar att finna.

Men sen kan jag väl också tycka att det är fel att inte återvinna det som går att återvinna. Det är så mycket i dag som bara slängs för ingenting.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Liv&helvete:

Men sen kan jag väl också tycka att det är fel att inte återvinna det som går att återvinna. Det är så mycket i dag som bara slängs för ingenting.

Ja, och trots att elektronikskrotet som slängs på tippen säkert återvinns (eftersom det ligger i egna behållare) är det mycket bättre att återanvända istället!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zuggmate:

Jag har väl inte sagt nånting om äganderätten eller anarki? Jag menar att sopstationer ska låta en plocka grejer för att sedan få dem godkända (så att man inte tar saker som kan vara personliga eller privata) och eventuellt betala för dem.

Eller att folk ska ge sina grejer till en second hand-affär istället för att bara kasta dem på tippen.

Eller att det ska finnas en speciell behållare på sopstationen där folk kan lägga datorprylar som de tycker att någon annan gärna kan få.

Men om de som har sopstationen inte vill ge bort eller sälja sakerna, ska dom fortfarande behöva göra det då?

Skrivet av Zuggmate:

Tycker du det är bra att fullt användbara saker bara går till spillo, när tillverkningen av dem är så påfrestande för miljön?

Om "går till spillo" betyder att någon äger någonting och vill inte sälja eller ge bort det, absolut.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Märkligt, på min ort får vi ta vad vi vill som vi finner av värde eller användning och det har man kunnat göra sedan jag var grabb.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk

Det skrotet är ju deras inkomst, skrot kan vara värdefullt. Dessutom om dom säljer det hamnar dom í en lite jobbig situation med elsäkerhet etc. Kanske den där stereon hamnade på skroten för att den tog eld och nästa gång den kopplas in i ett vägguttag säger det poff. Problemet är väl lite att folk slänger fullt fungerande saker istället för att återanvända/skänka till välgörenhet/sälja

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Crippa90:

Men om de som har sopstationen inte vill ge bort eller sälja sakerna, ska dom fortfarande behöva göra det då?

Om "går till spillo" betyder att någon äger någonting och vill inte sälja eller ge bort det, absolut.

Sopstationen är kommunal och ska därför i första hand vara en service för kommunens invånare, inte ett vinstdrivande företag.

Skrivet av Inveramsay:

Det skrotet är ju deras inkomst, skrot kan vara värdefullt. Dessutom om dom säljer det hamnar dom í en lite jobbig situation med elsäkerhet etc. Kanske den där stereon hamnade på skroten för att den tog eld och nästa gång den kopplas in i ett vägguttag säger det poff. Problemet är väl lite att folk slänger fullt fungerande saker istället för att återanvända/skänka till välgörenhet/sälja

Exakt! Det är det jag menar. Men du har tyvärr en bra poäng med elsäkerheten. Man får kanske begränsa det till saker som inte kan vara farliga.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Zuggmate:

Exakt! Det är det jag menar. Men du har tyvärr en bra poäng med elsäkerheten. Man får kanske begränsa det till saker som inte kan vara farliga.

Det vill säga ingen elektronik alls...

Sen är det inte alls säkert att det är bättre att återanvända än att återvinna. Det beror helt på systemet i fråga.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Sopstationen är kommunal och ska därför i första hand vara en service för kommunens invånare, inte ett vinstdrivande företag.

Exakt! Det är det jag menar. Men du har tyvärr en bra poäng med elsäkerheten. Man får kanske begränsa det till saker som inte kan vara farliga.

Drivs er sopstation inte av ett privat företag åt kommunen? tex SRV, Ragn Sells eller liknande.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Sopstationen är kommunal och ska därför i första hand vara en service för kommunens invånare, inte ett vinstdrivande företag.

Exakt! Det är det jag menar. Men du har tyvärr en bra poäng med elsäkerheten. Man får kanske begränsa det till saker som inte kan vara farliga.

Sopstationen (ÅVC) drivs väl oftast utav ett kommunalt bolag som verkar med stöd av sina avgifter. Den kommunalskatt som betalas får _INTE_ finansiera avfall eller vatten/avlopp. För detta finns särskilda lagar samt förordningar.

Sedan är det ju så att äganderätten övergått till det kommunala bolaget i samband med inlämningen.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Henrik21:

Sedan är det ju så att äganderätten övergått till det kommunala bolaget i samband med inlämningen.

Ja, det är jag medveten om, men jag tycker att saker som folk ändå inte vill ha och som ändå ska slängas borde få komma till nytta istället för att kastas. Det hade ju lika gärna kunnat vara så att personen ger bort saken istället för att slänga den på tippen.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zuggmate:

Ja, det är jag medveten om, men jag tycker att saker som folk ändå inte vill ha och som ändå ska slängas borde få komma till nytta istället för att kastas. Det hade ju lika gärna kunnat vara så att personen ger bort saken istället för att slänga den på tippen.

Elskrot slängs inte på tippen, det är så att det säljs eftersom koppar är dyrt och plåten säljs dessutom.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Zuggmate:

Ja, det är jag medveten om, men jag tycker att saker som folk ändå inte vill ha och som ändå ska slängas borde få komma till nytta istället för att kastas. Det hade ju lika gärna kunnat vara så att personen ger bort saken istället för att slänga den på tippen.

Det finns inte en chans att elskrot hamnar på tippen. Det är inte mycket som hamnar i deponi nu för tiden eftersom det är svindyrt och i vissa fall till och med olagligt. Man får till exempel inte lägga hushållsavfall på deponi längre utan de ska återvinnas, brännas eller på annat sätt tas om hand. I fallet elektronik är det ekonomiskt vansinne att slänga det på tippen. Dels för att det kostar enormt mycket att slänga det på tipp och dels för att elskrot har ett värde vilket jag redan påpekat. Det innehåller massa järn och koppas som är dyrt. Sedan innehåller en del elektronik även mer ovanliga metaller som guld, silver, platina samt en hel uppsjö sällsynta jordartsmetaller. Många av dessa metaller är bristvara och det är billigare att utvinna dem ur elektronikskrot än att gräva upp mer ur marken.

Sen innehåller elektronikskrot ofta mycket otrevliga gifter som gör att man inte får dumpa det hur som helst. Bromerade flamskyddsmedel vill vi inte ha i naturen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Zotamedu:

Det finns inte en chans att elskrot hamnar på tippen.

Nej, jag menade bara att det slängs på sopstationen. Det är förstås bra att det återvinns, men jag menar att det hade varit ännu bättre om det kom till användning som det är.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Det skulle dessutom bli bara krångligt då man till exempel kanske inte skulle vilja att din post som du slängde igår, din hårddisk eller dina Dvd skivor med dina personliga grejer på skulle plockas upp. Och vem skulle se till att "rätt sortens skräp" plockades upp? Sen får ju återvinningsstation och såptippar en del av sin vinst av att sälja råvaror som dom återvinner ur skräpet.

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Inaktiv

Ja jag håller verkligen med dig Zuggmate, vi lever faktiskt i en värld som håller på att gå åt helvete och det slösas hej vilt höger till vänster med resurserna.

Jag har sett så många fina saker slängas på skroten här i trakterna att man många gånger fått gås hud.
Vad i helvete sysslar vi människor med egentligen?

Är det inga personliga ting då anser jag bara att det skulle vara rätt att plocka hem det.
Jag skulle skita fullständigt vad folk tyckte om mig när jag rotade runt i containern för jag skulle bara göra naturen en tjänst för det slängs bord, stolar, lampor, speglar you name it som ser helt nya ut.

En som jag träffade en gång när jag skulle dumpa lite gamla växter på tippen skulle slänga ett kylskåp, det såg nästan helt nytt ut så jag frågade honom vad som hade hänt med det.
Han svarade att frugan var trött på det och tyckte det var fel färg.

Jag grät inombords och sa till mig själv, det är kört för oss människor.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Zuggmate:

Nej, jag menade bara att det slängs på sopstationen. Det är förstås bra att det återvinns, men jag menar att det hade varit ännu bättre om det kom till användning som det är.

Det är inte alls säkert att det är bättre att det kommer till användning som det är. Det beror på vad det är för prylar så miljöaspekten håller bara delvis.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Ser man något man vill överta äganderätten över så är det väl bara kontakta ägaren samt komma överrens om ett pris för varan? Precis som vanligt. Bara för att det inte är vinstdrivande så måste inte driften gå med förlust utan det handlar ju om att betala sina kostnader precis som allt annat här i samhället.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Avstängd

En bra grundidé med ett antal praktiska problem. En bra debiteringsmodell och riktlinjer för säkerhet behövs innan det blir hållbart. Problemet är att skrot ses som värdelöst, vi gör någon en tjänst om vi återanvänder. För att kunna ta betalt och färdigställa det för försäljning krävs det arbete, som troligen höjer värdet över det vi vill betala.

Permalänk
Medlem

Anledningen till att det är förbjudet att ta prylar från sopstationer har med största sannolikhet med sekretess att göra. En påse sopor kan avslöja otroligt mycket känsliga uppgifter (vilka mediciner man använder, vilka tidningar man läser, korrespondens från myndigheter m.m. kan lätt ge uppgifter om hälsotillstånd, religion, politisk åsikt, sexuell läggning etc.).

Sedan kan man självklart argumentera för att detta går att lösa på en mängd olika sätt. Klart är iaf att en hel del som återvinns istället hade gått att återanvända.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Anledningen till att det är förbjudet att ta prylar från sopstationer har med största sannolikhet med sekretess att göra. En påse sopor kan avslöja otroligt mycket känsliga uppgifter (vilka mediciner man använder, vilka tidningar man läser, korrespondens från myndigheter m.m. kan lätt ge uppgifter om hälsotillstånd, religion, politisk åsikt, sexuell läggning etc.).

Sedan kan man självklart argumentera för att detta går att lösa på en mängd olika sätt. Klart är iaf att en hel del som återvinns istället hade gått att återanvända.

Nej det har inget med sekretess att göra då skulle det vara stipulerat.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Sentenced:

Ser man något man vill överta äganderätten över så är det väl bara kontakta ägaren samt komma överrens om ett pris för varan? Precis som vanligt.

Det gjorde jag och de sa nej med en luddig hänvisning till att "det som finns här är kastat".

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Min lokala tipp i malmö brukade ha en låda som var för fungerande saker till välgörenhet, har andra tippar det?

Visa signatur

Simlärare