Permalänk
Medlem

Ny cpu låter höggt som tusan!

hej!

Jag har köpt nytt moderkort och cpu. Cpun är en am3+ 4170 4.2 ghz orginal.
När jag startade datorn för första gången med amds orginalkylare på så brummade den på riktigt högt. Den låt på ungefär 5200-5400rpm och låg på 46grader vid uppstart, vilket jag tycker är väldigt högt.

Är en orginalkylare så dålig ? har haft amd förut med orginalkylare , och då har den inte låtit så högt som nu, eller legat så högt i grader i ide. Är något fel på processorn eller kylaren ? ´

vore bra och höra vad ni tror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av draganov:

hej!

Jag har köpt nytt moderkort och cpu. Cpun är en am3+ 4170 4.2 ghz orginal.
När jag startade datorn för första gången med amds orginalkylare på så brummade den på riktigt högt. Den låt på ungefär 5200-5400rpm och låg på 46grader vid uppstart, vilket jag tycker är väldigt högt.

Är en orginalkylare så dålig ? har haft amd jag gillar p12or.. lol förut med orginalkylare , och då har den inte låtit så högt som nu, eller legat så högt i grader i ide. Är något fel på processorn eller kylaren ? ´

vore bra och höra vad ni tror.

Har samma problem fast med min ivy bridge I7 3770k... Ligger på 48 grader idle och då låter fläkten, inte mycket men tillräckligt för att det ska vara irriterande!

Visa signatur

Pc 1 : Gigabyte gtx 670 / I7-3770K / 8gb Ripjaws 2133mhz / 850W corsair / Z77A-GD65 / 1 tb hdd / Nzxt phantom fulltower

Pc 2 : Gigabyte gtx 670 / I5 2500K / 8gb 1600mhz vengeance / 650W platinum / Asus p8z68-v pro gen 3 / 1 tb hdd / Lian li pc 05an

Permalänk
Medlem

Kylaren garanterat. AMD har väl aldrig kunnat göra bra kylare? (Har ingen erfarenhet av Intel=
AMDs kylare för Phenom IIor låter ju som en dammsugare och kyler värdelöst. När min Phenom II:a var ny så tog det två dagar, sen slängde jag AMD-kylaren åt skogen och köpte mig en ny kylare för jag stod inte ut med ljudnivån.

Det är kylaren till 100%. Lägger du ut 2-300:- bara så får du betydligt tystare och bättre grejer.
Det är varmt rekommenderat.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Entusiast

Originalkylare är verkligen det sämsta som hänt. 80% av alla som köper en cpu som ensam del köper också en eftermarknadskylare... de borde dra av en hundring på priset och skita i att skicka med skämtet till cpu-kylare. Ingen av de stationära här hemma (5 st) har originalkylare... även fast det bara är min spelrigg som klockats.

Permalänk
Medlem

Känns som att den sitter lite fel i kombination med att AMDs kylare inte är de bästa.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Okej tack så mycket för era svar. Men det som är lite konstigt är att jag för flera år sen hade en amd 4800+ med orginalkylare och då lät den inte alls så här mycket. men jag antar väl att det är lite skillnad på prestandan som gör att det behöver kylas mer.

Det är väl mer normalt och ligga runt 30-35grader vid ide ?

Permalänk
Medlem

Ja det är er normalt, min gamla amd 2,06ghz kommer inte ihåg modellen lät inte mycket, 965s original låter nåt fruktansvärt. oanvändbar.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Ny kylare gör under för temps och ljudvolym. Det får man räkna med när man köper nytt!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av draganov:

hej!

Jag har köpt nytt moderkort och cpu. Cpun är en am3+ 4170 4.2 ghz orginal.
När jag startade datorn för första gången med amds orginalkylare på så brummade den på riktigt högt. Den låt på ungefär 5200-5400rpm och låg på 46grader vid uppstart, vilket jag tycker är väldigt högt.

Är en orginalkylare så dålig ? har haft amd förut med orginalkylare , och då har den inte låtit så högt som nu, eller legat så högt i grader i ide. Är något fel på processorn eller kylaren ? ´

vore bra och höra vad ni tror.

Du kan aktivera fläktstyrningen i bios. På så vis kommer datorn vara ganska tyst, iaf. så länge du inte belastar den. När du väl börjar belasta cpu:n kommer moderkortet varva upp fläkten för att kyla bättre.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Vad har du för modekort.

Nej så dålig är inte originalkylaren att fläkten ska gå på 100% hela tiden.
Har man låga temps så finns det ingen anledning för fläkten att gå fort och det ska modekortet styra.
Som någon nyss skrev så finns det inbyggd fläktkontroller i bios men på min så va den avslagen "default" riktigt idiotiskt.
Har precis startat en tråd om detta då jag har samma problem.

Visa signatur

Ws 2600k, Sabertooth, 16gb, rx580, 840evo, 830 evo, Htpc NUC I3 4010, 8gb, Arch Server Supermicro x11, xeon 1240v5, 48gb ecc, proxmox with 4vm Laptop Dell XPS 13