Häva köp av LG Optimus 2X

Permalänk
Medlem

Häva köp av LG Optimus 2X

Hej alla!

Jag har en optimus 2x som lider av de klassiska problemen som hack/lagg, buggar, frysningar och omstarter. Den är inne nu på reparation för tredje gången och skiten verkar inte bli reparerad... Har någon kunnat häva köpet av optimus 2x eller nån annan LG telefon. Jag är riktigt trött på hur dåligt den funkar.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Är det samma fel den är inne för?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Avstängd

Att häva köpet kan bli svårt, men prova att reklamera den, kommer visseligen sluta med att du får en ny bara

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Medlem

@Rydisen: Ja, det är samma fel. Telefonen laggar hela tiden.

@Absurd: Men har jag inte rätt att häva köpet enligt lag? Problemen är väsentliga för mig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gabireal:

@Rydisen: Ja, det är samma fel. Telefonen laggar hela tiden.

@Absurd: Men har jag inte rätt att häva köpet enligt lag? Problemen är väsentliga för mig.

http://www.konsumentverket.se/Svar-fran-radgivarna/Sok-bland-...

Det borde fungera om man läser denna, kollade även denna

http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument...

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Medlem

Har du haft samma fel 3 gånger så ska du ha rätt att få något gjort åt det. Och då skulle du säkert kunna be om att få häva köpet.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Entusiast

Det råder viss förvirring i tråden så jag tänker reda ut det här och nu.

Om det är ett ursprungligt fel vilket verkar vara fallet så gäller konsumentköplagen. Den säger att du har rätt att kräva hävning av köpet men då har säljaren rätt att på egen bekostnad försöka reparera varan om det kan ske utan alltför mycket problem för dig. Till detta finns ett praxis som säger att säljaren har tre försök på sig att laga varan, sedan kan säljaren inte neka hävning av köpet. Så är den inte lagad den tredje gången kan du säga att du vill ha köpet hävt. Bråkar säljaren säger du bara att då återkommer med en anmälan till ARN. Det brukar få lite fart på folket.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

För att gör det klart för alla så har telefonen samma fel alla de tre gånger när telefonen skickat in för reparation. De två första reparationstillfällen så uppdaterade de telefonens mjukvara. Men just denna telefon modell har haft väldigt stora problem, mjukvaran funkar inte korrekt, många har haft problem med omstarter, telefonen är otroligt seg för att ha en dual core processor. Så jag tror att det bör vara enklare att häva köpet just pga. problemen som denna modell lider av.

Jag har tidigare pratat med LG och de säger att efter tre reparationsförsök så skickas telefonen för kontroll. De kommer att bestämma om det bli en omleverans eller att jag får byta till en annan modell. Jag vill inte ha en LG telefon längre.... Har de rätt att göra det?

Permalänk
Medlem

Kolla med Google om det är någon som blivit av med problem med hjälp av: http://www.cyanogenmod.com/devices/lg-o2x

Visa signatur

But moooooooom !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Altaire:

Kolla med Google om det är någon som blivit av med problem med hjälp av: http://www.cyanogenmod.com/devices/lg-o2x

Vill helst kunna köra telefonen med stock rom, då jag inte orkar pilla med telefonen.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av gabireal:

För att gör det klart för alla så har telefonen samma fel alla de tre gånger när telefonen skickat in för reparation. De två första reparationstillfällen så uppdaterade de telefonens mjukvara. Men just denna telefon modell har haft väldigt stora problem, mjukvaran funkar inte korrekt, många har haft problem med omstarter, telefonen är otroligt seg för att ha en dual core processor. Så jag tror att det bör vara enklare att häva köpet just pga. problemen som denna modell lider av.

Jag har tidigare pratat med LG och de säger att efter tre reparationsförsök så skickas telefonen för kontroll. De kommer att bestämma om det bli en omleverans eller att jag får byta till en annan modell. Jag vill inte ha en LG telefon längre.... Har de rätt att göra det?

Du ska inte snacka med LG, du ska snacka med butiken där du köpte telefonen och inget annat. Om butiken har hänvisat dig till LG har butiken gjort fel.
Nej de har ingen rätt att tvinga på dig en ny telefon efter tre försök. De skulle de gjort innan. Efter tre försök att åtgärda felet så kan de inte neka att köpet hävs längre. Du ska då ha tillbaks alla pengar du fått lägga ut för telefonen, alltså inte bara det du betalade utan även frakt och så vidare. Du har även rätt att få ersättning för andra omkostnader så som resor för att lämna in den på reparation. Fast det senare brukar ofta kvittas mot det prisavdrag säljaren kan göra om du haft nytta av telefonen under tiden du faktiskt haft den.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Du ska inte snacka med LG, du ska snacka med butiken där du köpte telefonen och inget annat. Om butiken har hänvisat dig till LG har butiken gjort fel.
Nej de har ingen rätt att tvinga på dig en ny telefon efter tre försök. De skulle de gjort innan. Efter tre försök att åtgärda felet så kan de inte neka att köpet hävs längre. Du ska då ha tillbaks alla pengar du fått lägga ut för telefonen, alltså inte bara det du betalade utan även frakt och så vidare. Du har även rätt att få ersättning för andra omkostnader så som resor för att lämna in den på reparation. Fast det senare brukar ofta kvittas mot det prisavdrag säljaren kan göra om du haft nytta av telefonen under tiden du faktiskt haft den.

Problemet är att telefonen är köpt hos Onoff som inte finns längre, så jag har fått lämna in den hos Expert. Kan inte kräva något av expert då jag inte köpt produkten av de. Enligt Expert så är det LG som är ansvariga nu. Jag kan endast få pengarna tillbaka om LG godkänner hävning och "köper" telefonen av Expert.
Jag har haft telefonen i 10 månader, men de har haft telefonen i mer än 1.5 månad för reparation, så jag har haft telefonen i 8 och en halv månad. Kan de fortfarande dra ett nyttjandeavdrag? Och vad brukar nyttjandeavdraget ligga på?

Tack på förhand

/gabireal

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Det råder viss förvirring i tråden så jag tänker reda ut det här och nu.

Om det är ett ursprungligt fel vilket verkar vara fallet så gäller konsumentköplagen. Den säger att du har rätt att kräva hävning av köpet men då har säljaren rätt att på egen bekostnad försöka reparera varan om det kan ske utan alltför mycket problem för dig. Till detta finns ett praxis som säger att säljaren har tre försök på sig att laga varan, sedan kan säljaren inte neka hävning av köpet. Så är den inte lagad den tredje gången kan du säga att du vill ha köpet hävt. Bråkar säljaren säger du bara att då återkommer med en anmälan till ARN. Det brukar få lite fart på folket.

Fast samtidigt så är det ju iofs inte handlarens fel, de har ju inte tillverkat produkten, så det är ju i det här fallet LG's fel och de har ju inte sålt produkten till han, det blir ju lite moment 22

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Entusiast
Skrivet av gabireal:

Problemet är att telefonen är köpt hos Onoff som inte finns längre, så jag har fått lämna in den hos Expert. Kan inte kräva något av expert då jag inte köpt produkten av de. Enligt Expert så är det LG som är ansvariga nu. Jag kan endast få pengarna tillbaka om LG godkänner hävning och "köper" telefonen av Expert.
Jag har haft telefonen i 10 månader, men de har haft telefonen i mer än 1.5 månad för reparation, så jag har haft telefonen i 8 och en halv månad. Kan de fortfarande dra ett nyttjandeavdrag? Och vad brukar nyttjandeavdraget ligga på?

Tack på förhand

/gabireal

Jaså ja då blir det trassligare. Ibland tar företaget som köper upp ansvar för reklamation och garanti men det är ju inte alls säkert. Men annars stämmer det, har säljaren gått i konkurs ska man vandra uppåt i kedjan. Fast samma lagar gäller för LG, har de misslyckats med reparation tre gånger kan de inte neka att köpet hävs.

Det varierar en del men som sagt brukar man ofta kvitta det mot andra omkostnader man har rätt till för att göra det lite enklare för alla parter.

Skrivet av Absurd:

Fast samtidigt så är det ju iofs inte handlarens fel, de har ju inte tillverkat produkten, så det är ju i det här fallet LG's fel och de har ju inte sålt produkten till han, det blir ju lite moment 22

Det är skit samma vems fel det är. Lagen är glasklar och den säger att säljaren har ansvar för de varor denne säljer. Det finns inget moment-22, det är bara du som inte läst på konsumentköplagen. Konsumentverket har en rätt bra snabbversion för vad som gäller. Kan rekommendera att dig att läsa igenom det för det är bra att veta vad man har för rättigheter och skyldigheter.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Det är skit samma vems fel det är. Lagen är glasklar och den säger att säljaren har ansvar för de varor denne säljer. Det finns inget moment-22, det är bara du som inte läst på konsumentköplagen. Konsumentverket har en rätt bra snabbversion för vad som gäller. Kan rekommendera att dig att läsa igenom det för det är bra att veta vad man har för rättigheter och skyldigheter.

...och ironi är inte en ingrediens i ditt liv?

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabireal:

Problemet är att telefonen är köpt hos Onoff som inte finns längre, så jag har fått lämna in den hos Expert. Kan inte kräva något av expert då jag inte köpt produkten av de. Enligt Expert så är det LG som är ansvariga nu. Jag kan endast få pengarna tillbaka om LG godkänner hävning och "köper" telefonen av Expert.
Jag har haft telefonen i 10 månader, men de har haft telefonen i mer än 1.5 månad för reparation, så jag har haft telefonen i 8 och en halv månad. Kan de fortfarande dra ett nyttjandeavdrag? Och vad brukar nyttjandeavdraget ligga på?

Tack på förhand

/gabireal

Då är det distributören du skall vända dig till. De som var distributör för just denna telefon heter Order Hemelektronik och du hittar deras sida här. De är enligt lag skyldiga att hantera reklamationer om företaget du köpt telefonen av gått i konkurs. Notera dock att hävning av köpet efter tre reparationsförsök är en praxis som tillämpas mot återförsäljare och det kan krävas en ARN-anmälan som påtryckning för att få Order att ta tag i saken. Du förlorar dock ingenting på att kontakta dem och åtminstone förklara ärandet eller reklamera telefonen med de tidigare reparationsförsöken som grund.
Nyttjandeavdrag beräknas generellt som (nyttjad livslängd/beräknad livslängd) eller ungefär 30% av inköpspriset per år.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Då är det distributören du skall vända dig till. De som var distributör för just denna telefon heter Order Hemelektronik och du hittar deras sida här. De är enligt lag skyldiga att hantera reklamationer om företaget du köpt telefonen av gått i konkurs. Notera dock att hävning av köpet efter tre reparationsförsök är en praxis som tillämpas mot återförsäljare och det kan krävas en ARN-anmälan som påtryckning för att få Order att ta tag i saken. Du förlorar dock ingenting på att kontakta dem och åtminstone förklara ärandet eller reklamera telefonen med de tidigare reparationsförsöken som grund.
Nyttjandeavdrag beräknas generellt som (nyttjad livslängd/beräknad livslängd) eller ungefär 30% av inköpspriset per år.

Hur blir det när jag har haft telefonen i ca 10 månader? Om man räknar den tiden den har varit inne på verkstaden så har jag haft telefonen i ca 8 månader. Drar de fortfarande nyttjandeavdrag för ett år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabireal:

Hur blir det när jag har haft telefonen i ca 10 månader? Om man räknar den tiden den har varit inne på verkstaden så har jag haft telefonen i ca 8 månader. Drar de fortfarande nyttjandeavdrag för ett år?

Nyttjandeavdrag är ingen exakt vetenskap, varje företag har säkert en egen policy för hur de räknar och ofta kvittas nyttjandeavdrag mot den rätt till ersättning för omkostnader och ränta kunden har. Dock är det alltid tiden du haft telefonen i din ägo som gäller, inte hurpass lång tid som passerat sedan du köpte den.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720