Överklockningen ger inget utslag

Permalänk

Överklockningen ger inget utslag

Hej! Jag har ett Gigabyte HD6670 och en AMD A8 3870K @ 3,0 GHz (stock) som jag kör CF med. Jag är amatör på att överklocka, men har hört att det ska vara väldigt lätt att överklocka sitt grafikkort med MSI Afterburner och därefter testa överklockningen med MSI Kombustor. Jag har laddat ner båda programmen och körde först en benchmark när kortet inte var överklockat. Sedan överklockade jag till max och körde därefter ett test igen.

När jag jämför testerna, visar de knappt någon skillnad, det oklockade resultatet är t.o.m. bättre om något. Varför händer det inget när jag överklockar?

Bild på jämförning: http://img836.imageshack.us/img836/6204/18360685.png

Sidofråga: Om man har kryssat i "Apply overclocking at system startup", kommer då programmet automatiskt vara igång eller är det överklockat utan att programmet är igång?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Du har ju bara överklockat typ 100-200 mhz och det är inte alls mycket. Men en liten skillnad borde det väl bli på benchmark. Men det kommer inte märkas i spel. Kanske knappt 1 fps.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Skrivet av prixt:

Du har ju bara överklockat typ 100-200 mhz och det är inte alls mycket. Men en liten skillnad borde det väl bli på benchmark. Men det kommer inte märkas i spel. Kanske knappt 1 fps.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ju max i Afterburner, hur ökar jag max överklockningen (om det är möjligt)? Och varför blev det inte en liten skillnad ens? Det blev ju t.o.m. lite sämre!

Permalänk
Medlem

Det kan bli sämre pga att det är för lite volt, det kan funka stabilt men ändå ha lite för lite ibland, testa öka volten några steg och se om det gör skillnad?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

Det kan bli sämre pga att det är för lite volt, det kan funka stabilt men ändå ha lite för lite ibland, testa öka volten några steg och se om det gör skillnad?

Det går inte, även fast jag har låst upp funktionen, det ser ut såhär: http://imageshack.us/f/411/94352671.png/

Om jag lyckas komma förbi det, hur mycket bör jag kunna höja volten?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Har du ändrat power limit (tror det heter så, längst ner i overdrive, vet inte om den finns i msi AB) till +20%? det brukar göra en jävla skillnad. Kortet får mer kräm då!

Permalänk
Skrivet av voilala:

Har du ändrat power limit (tror det heter så, längst ner i overdrive, vet inte om den finns i msi AB) till +20%? det brukar göra en jävla skillnad. Kortet får mer kräm då!

Jag kan inte låsa upp de funktionerna, har provat ändra cfg., självklart också ändrat i settings, men vad jag än gör så går det inte att låsa upp core voltage och power limit.

Permalänk

Vad har du ändrat i cfg?

Permalänk
Skrivet av Lergöken:

Vad har du ändrat i cfg?

UnlockVoltageControl= 1
UnlockVoltageMonitoring= 1
UnofficialOverclockingEULA= I confirm that I am aware of unofficial overclocking limitations and fully understand that MSI will not provide me any support on it.
UnofficialOverclockingMode= 1

Permalänk
Skrivet av Samuel_Karlsson:

UnlockVoltageControl= 1
UnlockVoltageMonitoring= 1
UnofficialOverclockingEULA= I confirm that I am aware of unofficial overclocking limitations and fully understand that MSI will not provide me any support on it.
UnofficialOverclockingMode= 1

Testa sätta en 2a på UnofficialOverclockingMode istället. Så det blir

UnofficialOverclockingMode = 2

Permalänk
Skrivet av Lergöken:

Testa sätta en 2a på UnofficialOverclockingMode istället. Så det blir

UnofficialOverclockingMode = 2

Vad gör det? Jag märker ingen skillnad.

Permalänk
Avstängd

en del kort stödjer inte överklockning med msi afterburner pga att de saknar voltkontroll.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Skrivet av Samuel_Karlsson:

Vad gör det? Jag märker ingen skillnad.

Set UnofficialOverclockingMode to 1 to keep PowerPlay active (may not work on old ASICs), 2 to traditionally disable PowerPlay or to 0 to temporary disable unofficial overclocking path.

Olika modes. mode 2 funkade för mig medan mode 1 inte funkat. Så tänkte att det var värt att testa.

Permalänk
Medlem

det kortet är för klent för att ge några märkbara effekter i spel, lika bra och köra oklockat..

Permalänk
Skrivet av Uvania:

det kortet är för klent för att ge några märkbara effekter i spel, lika bra och köra oklockat..

Ehm nej? Det finns videos på YouTube där folk med detta kort kraftigt ökar sin FPS genom överklockning. Nu vill jag ju lösa det här, så jag kan få ut så mycket som möjligt av ett såhär billigt system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

en del kort stödjer inte överklockning med msi afterburner pga att de saknar voltkontroll.

Testa ASUS GpuTweak istället

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Skrivet av Herr Kantarell:

Testa ASUS GpuTweak istället

Det funkar inte, när jag försöker starta programmet står det bara "GPU Tweak has stopped working"... Vilket helvete det kan vara att överklocka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samuel_Karlsson:

Det funkar inte, när jag försöker starta programmet står det bara "GPU Tweak has stopped working"... Vilket helvete det kan vara att överklocka.

kan också vara så att tillverkaren har valt och låsa BIOSen så du inte kan låsa upp volten, googla runt och se om det finns någon custom bios att flasha in på kortet!

Edit: Verkar som endast AMD's referenskort har upplåst volt så du får nog flasha in referensbiosen men då finns det en stor chans att fläkten flippar ur och går på 100% eller lägger av helt..

jag avråder dig att fortsätta försöka överklocka detta kort imo..