EU-domstolen: Digitalt köpt mjukvara får säljas vidare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Auo:

Varför inte låta folk sälja sina steamtitlar man inte vill ha kvar genom steam? Steam tar en procent eller två gör köpet och säljaren får en fel av inköpskoetnaden tillbaka. Köparen får ett billigt Spel, alla glada. Kanske inte steam då de tjänar mer på att sälja en ny nyckel.. kan hoppas iaf

Skickades från m.sweclockers.com

Tänkte samma tanke, men det slog mig direkt att det blir problematiskt. Steam/Valve skulle nog kunna gå med på det, men tyvärr är de ju bara förmedlare av licesenserna, det är ju inte Steam/Valve som egentligen säljer dem. Det jag menar är att det ju är spelbolagen som förlorar på begagnatmarknaden, och det är högst sannolikt de som ställt krav på Steam att licenser absolut inte ska få säljas vidare.

Spelbolagen lär ju vilja ha mer än bara en del av Steams procent av begagnatförsäljningen, så de kommer vägra i sten.

Men hoppas kan man. Har köpt månget "#%¤#& skitspel på Steam som jag gärna sålde vidare.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murloc:

Emil är het på gröten med artiklarna idag.

On topic: Intressant beslut, men att sälja begagnad gynnar inte utvecklarna av mjukvaran.

Jodå, att ngt går att sälja vidare innebär ett mervärde. Folk är mer benägna att köpa saker som har ett andrahandsvärde.

Permalänk

Jag tycker att det ska vara upp till "tillverkaren" att avgöra.

Permalänk
Medlem

Jag tycker konsumenten ska få sälja vidare licensen som begagnad. Användaravtal är inte värda ett smack i en domstol inom EU. Då är det lagen som kommer först oavsett vad avtalet mellan konsument och säljare säger.

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Medlem

Bara jag som gillar steam? Det är otroligt skönt att ha alla spel samlade på ett ställe.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sacrum:

Bara jag som gillar steam? Det är otroligt skönt att ha alla spel samlade på ett ställe.

Det har jag med, ALLA spel, pc och konolspel står i en bokhylla

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det har jag med, ALLA spel, pc och konolspel står i en bokhylla

Skillnaden är att på ett enda musklick i Steam så laddas spelet hem, installeras automatiskt och är redo att köras med tidigare sparningar gjorde i Steam Cloud.

Har alltid varit emot Steam tidigare, men på senare tid har jag upptäckt hur jävla bekvämt det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeJoeJoe:

Jag tycker att det ska vara upp till "tillverkaren" att avgöra.

Vilken tillverkare vill att deras produkt ska gå vidare till andrahand? Det tjänar dom inga pengar på.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av stn1337:

Skillnaden är att på ett enda musklick i Steam så laddas spelet hem, installeras automatiskt och är redo att köras med tidigare sparningar gjorde i Steam Cloud.

Har alltid varit emot Steam tidigare, men på senare tid har jag upptäckt hur jävla bekvämt det är.

Nä steam funkar mycket uselt i konsoler, har även dåligt stöd för Amigan..... "Steam the new SNES edition" näe kommer nog inte att få se nått sånt, jag som är lite äldre kanske vill köra boulder dash på min c64 eller ports of call på amigan, då är bokhyllan klart bättre än steam på att hålla reda på spelen, men för moderniteter på pc funkar det ju fint, vad det gäller nyare spel så är jag mest inne på xbox 360 och ps3 och även där är det lite "komplicerat"
Och vad händer den dag steam inte finns tillgängligt? kommer det ens att gå att köra retrospelen, (dagens spel) om 30 år ?
Man kan idag starta upp wolfenstein o se hur allt började med 3d spel men kan man i framtiden (20år för att ge samma perspektiv som wolfenstein) köra bf3 ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Vilken tillverkare vill att deras produkt ska gå vidare till andrahand? Det tjänar dom inga pengar på.

Det borde vara så på övriga marknaden också. Köpt bil är köpt och kan bara skrotas.
Köpt lägenhet är köpt så det är bara att frotsätta bo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Vilken tillverkare vill att deras produkt ska gå vidare till andrahand? Det tjänar dom inga pengar på.

Det är klart att många tillverkare ogillar begagnatmarknaden. Just därför behövs det lagar som tvingar dom att lösa det.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det har jag med, ALLA spel, pc och konolspel står i en bokhylla

Kan du ladda ner spel till din bokhylla.
Vad jobbigt det skulle vara om ladda ner varje spel enskilt. Hur ska man hålla koll på spelen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Skillnaden är att på ett enda musklick i Steam så laddas spelet hem, installeras automatiskt och är redo att köras med tidigare sparningar gjorde i Steam Cloud.

Har alltid varit emot Steam tidigare, men på senare tid har jag upptäckt hur jävla bekvämt det är.

Det är skitbekvämt, fram tills den dagen du får upp en ruta. Jag parafraserar men,
"Steam servers are not avaliable right now.", det är ett otroligt vanligt felmeddelande.
Det är något som gör att jag undviker steam och all annan form av DRM också för
den delen. Att jag inte ska kunna sätta mig och spela singleplayer för att Valve har
problem med sina servrar. Det går jag fan inte med på.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramblemoe:

Det är skitbekvämt, fram tills den dagen du får upp en ruta. Jag parafraserar men,
"Steam servers are not avaliable right now.", det är ett otroligt vanligt felmeddelande.
Det är något som gör att jag undviker steam och all annan form av DRM också för
den delen. Att jag inte ska kunna sätta mig och spela singleplayer för att Valve har
problem med sina servrar. Det går jag fan inte med på.

Har ärligt talat aldrig stött på det felmeddelandet och då har jag använt mig av Steam dagligen sedan 2003-2004.

Det enda felet jag stött på är följande: ClientRegistry.blob på gamla goda CS-tiden, men då var det ju bara ta bort filen så funka det sen.

DRM är ett helvete, men vi får väll se hur EU-domstolens beslut påverkar DRM:en.
http://www.sweclockers.com/nyhet/15618-eu-domstolen-digitalt-...