Android-konsolen Ouya drar in storkovan på Kickstarter

Permalänk
Skrivet av Zyriak:

Snacka om att kasta pengarna i sjön på en produkt som snarare kommer hålla tillbaka utvecklingen för spel, öppen källkod, Android och dålig mjukvara är som råttgift för oss som älskar spel.

Jag tror knappast att detta kommer hålla tillbaka utvecklingen. Jag tror knappast att utvecklare kommer göra spel till Ouya och sen porta till PC...

Dålig mjukvara och öppen källkod är knappast råttgift för oss gamers, vad som är råttgift är EA, och andra företag som skulle kunna äta bajs för att sälja ett spel. Sell-outs.

Jag tror att detta är en perfekt företeelse för nya utvecklare, som slipper betala skjortan för att betala licenser, detta är en möjlighet för nya utvecklare att göra sina första spel på, här kan de både lära sig, få erfarenhet. De behöver inte satsa 100% på grafik heller, och kan fokusera på att lära sig och bli bättre, detta är perfekt.

Utan dyra licenser så behöver inga företag imperialisera sig och köpa upp andra företag och köra in en anabol-penga-spruta in i företagen så att de ska bli rika.
Detta är historiskt, tycker jag, kanske inte första gången, men nu finns det en stor chans att nya utvecklare kan vara fria.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josasp:

Jag tror att det kan bli en ganska najs mediaspelare dessutom.

Nja, den har för lite CPU för att packa up hd-content. Men för SD, jo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rammaj:

2.MAME,NES emulators anyone?

och detta räcker för en sån billig köp, jag menar 99konsol + 30 för 1 extra hk + 20 shipment= 149$ motsvarar ca 1 038.19 SEK

Jag hoppas att de lyckas med det och att många utvecklare både indie och AAA ger de stöd.

Mjo, just emulering borde gå bra, med tanke på att vi lyckades trycka in en SNES emulator på Dreamcast på tiden som det begav sig.

Iofs sällan full FPS, men rätt OK. Även om den krävde handkodning av assembler för CPU-emuleringen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av cardeci:

Nja, den har för lite CPU för att packa up hd-content. Men för SD, jo.

Tegra 3 ska klara av att spela upp 1080p h.264 video. Bara kräver en spelare som använder hårdvaru accelerationen ordentligt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Tegra 3 ska klara av att spela upp 1080p h.264 video. Bara kräver en spelare som använder hårdvaru accelerationen ordentligt.

Jo, men bara om du har exakt rätt kodning (inte 10bittars t.ex., och rätt entropikodning, inte CABAC)
Så det krävs en dator som transcodar videon först innan man kan titta på den.

Så inte hypersmidigt, även om det kanske fungerar (min 6-core i7 behöver ungefär 50% CPU för att transcoda till min PS3:a, något som är enklare än till h.264, så man behöver rätt mycket CPU i transcoderservern också, om man inte preprocessar)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Android-baserade konsolsatsningen Ouya gör rejäla ringar i spelvärlden. Med löften om öppen källkod och låg prislapp samlar projektet in miljontals kronor genom Kickstarter.

Andra tillverkare, notera vi vill ha löften om öppen källkod!

Permalänk
Inaktiv

Det skrämmer mig att så många ändå tror att det faktiskt skulle bli något av detta. Finns ju liknande exempel tidigare: http://en.wikipedia.org/wiki/Phantom_Entertainment

Detta kommer aldrig bli en konkurrent till de tre befintliga aktörerna om nu dessa faktiskt lyckas få ut någon maskin. Mjukvaran säljer konsollen och med tanke på att det i princip är en Android smartphone så ser det ju extra mörkt ut med tanke på det usla utbudet där. Intressant att se vad som händer såklart men detta är dömt att misslyckas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Det skrämmer mig att så många ändå tror att det faktiskt skulle bli något av detta. Finns ju liknande exempel tidigare: http://en.wikipedia.org/wiki/Phantom_Entertainment

Detta kommer aldrig bli en konkurrent till de tre befintliga aktörerna om nu dessa faktiskt lyckas få ut någon maskin. Mjukvaran säljer konsollen och med tanke på att det i princip är en Android smartphone så ser det ju extra mörkt ut med tanke på det usla utbudet där. Intressant att se vad som händer såklart men detta är dömt att misslyckas.

Jag tror icke dem slår igenom med något, tror dem säljer några batches som mediaspelare/ermulator maskiner, men I vilket fall en rolig leksak att spela emulator spel på OSV. Sen är det öppen källkod som lockar många, många gillar att koda och vi skiter i om det blir en produkt som blir skitstor så länge den har intressant hårdvara, vad hindrar mig för att porta och installera Ångström android på den här och använda tangentbord mus?

Är det intressant så köper jag det, just för att jag gillar att koda och experimentera och köra Linux på allt, dock var Raspberry PI som jahg hoppas på att få i posten snart tänkt som emulator maskin till TVn men den får nog bli Bil dator med 7" pekskärm istället

Sen vad vet jag, dem har redan "sålt" närmare 20k stycken via fundings och 20K på marknaden är rätt många för att få igång ett ordentligt community för kodare.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

Jag tror att detta är en perfekt företeelse för nya utvecklare, som slipper betala skjortan för att betala licenser, detta är en möjlighet för nya utvecklare att göra sina första spel på, här kan de både lära sig, få erfarenhet. De behöver inte satsa 100% på grafik heller, och kan fokusera på att lära sig och bli bättre, detta är perfekt.

Kan de inte göra samma sak mot smartphonemarknaden redan?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cardeci:

Jo, men bara om du har exakt rätt kodning (inte 10bittars t.ex., och rätt entropikodning, inte CABAC)
Så det krävs en dator som transcodar videon först innan man kan titta på den.

Så inte hypersmidigt, även om det kanske fungerar (min 6-core i7 behöver ungefär 50% CPU för att transcoda till min PS3:a, något som är enklare än till h.264, så man behöver rätt mycket CPU i transcoderservern också, om man inte preprocessar)

När du kör PC -> PS3 handlar det väl om konvertering, då PS3 tyvärr inte stödjer så många format.

Skrivet av anders190:

Det skrämmer mig att så många ändå tror att det faktiskt skulle bli något av detta. Finns ju liknande exempel tidigare: http://en.wikipedia.org/wiki/Phantom_Entertainment

Detta kommer aldrig bli en konkurrent till de tre befintliga aktörerna om nu dessa faktiskt lyckas få ut någon maskin. Mjukvaran säljer konsollen och med tanke på att det i princip är en Android smartphone så ser det ju extra mörkt ut med tanke på det usla utbudet där. Intressant att se vad som händer såklart men detta är dömt att misslyckas.

Va? Tycker spelutbudet på Play är rätt bra.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Avstängd

Hoppas verkligen att XBMC går att fixa på denna styggingen!

Permalänk
Medlem

Detta kan vara roligt.... Om de lägger till support för XBMC så skulle det vara ännu bättre.....

Det sagt... Den kommer aldrig konkurrera med Microsoft, Sony och Nintendo..... Den kanske konkurrerar ut till exempel Xbox-arcade... men aldrig de andra spelen.... Inga av dem spelen jag spelar just nu hade denna konsollen klart av... Så om jag köper denna, så är det enbart för att det kan vara kul att spela lite mindre och billigare spel ibland....

Snart kommer nästa genration av konsoller också, så denna konsollen kommer ännu längre bak då.....

Om de väljer att göra en konsoll med mer prestanda i framtiden, så kommer de säkerligen gå i graven, om de inte redan gjort det....

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabex:

När du kör PC -> PS3 handlar det väl om konvertering, då PS3 tyvärr inte stödjer så många format.

Ja, men man måste ju göra exakt samma sak här, eftersom den hårdvarubaserade uppackaren i tegra3 klarar ännu färre format.

CPU:erna är inte kraftfulla nog i sig, utan den använder en hårdvarucodec. Men den klarar inte de flestsa filer, så man måste konvertera dem.

Därför är den här konsollen inte nödvändigtvis optimal som mediacenter-dator.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Kan de inte göra samma sak mot smartphonemarknaden redan?

Ja, men det är inte samma sak, detta är en konsoll vi snackar om, ny fräsch marknad.

Permalänk

Ärligt, många verkar ha uppfattningen att ps3 och xbox 360 är grymma prestandamaskiner, det är de väl ändå inte? Räknat i ren prestanda så ligger väl tegra3 inte långt ifrån dagens 6 år gamla konsoler? Detta till ett pris motsvarande ett spel eller ett tillbehör till dagens konsoler.

Jag tycker idén verkar klockren då inte alla är ute efter bländande prestanda, och vem vill lira social-gaming (det är väl mest såna spel som kan tänkas slå på bred front) på en telefon, ärligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj_of_life:

Ärligt, många verkar ha uppfattningen att ps3 och xbox 360 är grymma prestandamaskiner, det är de väl ändå inte? Räknat i ren prestanda så ligger väl tegra3 inte långt ifrån dagens 6 år gamla konsoler? Detta till ett pris motsvarande ett spel eller ett tillbehör till dagens konsoler.

På CPU: Ungefär 3ggr efter
På GPU: Ungefär 5ggr efter

Så i samma storleksordning, ja.

Enligt Nvidia själva kommer deras 2014 kretsar för mobiler ha ungefär samma prestanda som nuvarande xbox 360/ps3. Så de ligger lite för tidigt ute med konsolen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj_of_life:

Ärligt, många verkar ha uppfattningen att ps3 och xbox 360 är grymma prestandamaskiner, det är de väl ändå inte? Räknat i ren prestanda så ligger väl tegra3 inte långt ifrån dagens 6 år gamla konsoler? Detta till ett pris motsvarande ett spel eller ett tillbehör till dagens konsoler.

Jag tycker idén verkar klockren då inte alla är ute efter bländande prestanda, och vem vill lira social-gaming (det är väl mest såna spel som kan tänkas slå på bred front) på en telefon, ärligt?

Jag är inte ett proffs på detta precis.... men jag är ganska säker på att Tegra 3 inte kommer klara dem flesta Xbox 360/PS3 spelen.... inte de spelen jag spelar i-alla-fall.... Jag spelar ju Fifa, och det är möjligt att den skulle kunna klara det hyffsat.... (Fifa kanske drar mer än jag tror?) Men det är väll det ända du, och ett fotbolls spel kommer ingen att kunna göra bättre eller i närheten av EA....

Jag menar inte att denna konsoller inte kommer bli bra, för det kan den bli... Men den kommer inte konkurrera med de andra konsollerna, och det ska dem inte försöka göra heller, då kommer de gå i konkurs.... De ska ligga på den där billiga platsen och hålla sig till gratis/billiga spel som är roliga men inte i samma klass som andra konsollspel....

Skrivet av cardeci:

På CPU: Ungefär 3ggr efter
På GPU: Ungefär 5ggr efter

Så i samma storleksordning, ja.

Enligt Nvidia själva kommer deras 2014 kretsar för mobiler ha ungefär samma prestanda som nuvarande xbox 360/ps3. Så de ligger lite för tidigt ute med konsolen.

^Precis....

Och det är för nuvarande generation... Snart kommer nästa generation, och då kommer Sony, Microsoft och Nintendo sälja otroligt mycket, och det kan hända att denna konsollen helt och hållet försvinner från allas tankar.... De valde en lite dålig tid att släppa konsoller (nästa år...)

Permalänk
Medlem

PC +++++ bra skit
360/ps3 ++ skit

Permalänk
Medlem

Me Like

Skrivet av _Merc_:

Många Löften, mindre verkstad.

Den meningen du skrev är så fel! "mycket verkstad, höga förhoppningar" borde du skrivit!

Skrivet av Andreas951:

Trevlig idé, men känns som en rätt onödig pryl. Som flera redan sagt så kan man göra allt denna kan med en telefon redan idag.

2013 har Tegra 3 gjort sitt och det är Tegra 4 som är aktuellt.

Utbudet av spel som har bra stöd för en gamepad är rätt litet så tror det kommer bli an flopp. Spelen som finns med gamepad stöd är oftast korta och saknar multiplayer så någon ersättare till PS3 eller Xbox blir det inte.

Du och väldigt många är väldigt snett på det! "Utbudet av spel som har bra stöd för en gamepad" (?)

Och du tror seriöst inte att detta kommer att bli tvärtom? Dom bjuder in hackers, och dom har muskler för att driva detta väldigt långt! Det ända som fattas är pengar, när kosan är fylld och allting kommit igång, Så kommer detta att explodera!

Kan man inte se möjligheterna med detta, ja då tycker jag att man ska skämmas kraftigt!

Öppen källkod, som vem som helst får hoppa in o leka med (lite som tellstick, och kolla vad som hände där på några år)

Helt ärligt talat, så Fattar inte jag att många här inte fattar det feta med Ouya!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Kommer förhoppningsvis att driva på utvecklingen.

Största potentiella problemet kanske är marknadsföringsrelaterat med tanke på att de inte lär ha råd med några större kampanjer.
Å andra sidan borde Google vara ytterst intresserade av ett genomslag för androidbaserade "tvboxar" så de kan säkert räkna med stöd i någon form från Google, frågan är i vilken skala. Om det nu inte råkar vara så att Google redan har ett liknande projekt på gång, vilket de borde ha, åtminstone i idestadiet.

Permalänk
Medlem

Dear Sweclockers, en hacker är inte en person som har sönder något. En "hacker" är något produktivt.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk

Tycker endå detta verkar som en helt okey produkt, dock känns det som om den endå inte kommer blir populär. Dem skulle fått till mw3 kanske bf3. Men inget som kommer att hända för det priset...å då är man endå vid sidan om xbox 360...Dock vill jag fan att prisen på mobiler inte är SÅ FÖR JÄVLIGT DYRT. Dock har dem fel, för det är hyfsat enkelt att skapa ett spel i Ios o Andriod. Dock tar Apple sitt pris. Men (enligt mej) bra. Då dem får bort p12 som gjort sitt spel och lägger ut det till andra....(andriod).

Men jag har haft skit kul på consoler. Men vad fan...om jag ska vara ärlig kan jag lägga ut 20k på en dator. Men fan inte en krona på console längre. Tråkigt att ha något som endast har ett syfte. Billiga är dem ju liksom inte. När man köper en dator, kan man i alla fall ha den till vettiga saker. Och pappa sponsrar mej gärna, eftersom jag använder den mycket till skolan...

Så vad ska man säga? Om den är hyfsat billig så kan den gå runt. Och saknar endå att inte kunna göra nått vid tvn. Kan bli att spela lite mellan reklmerna. Man får inte se det som om man ska sitta o spela 24/7 o lana och allt. Utan lite lullull söndagar. När man har tråkigt. Precis som med mobiler, för jag tar altid upp min mobil o spela på när jag kolla tvn.

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Många av er glömmer helt bort att räkna med tull och moms...

99$ + 20$ frakt = 867 SEK (enligt Forex 7,29 SEK för 1$)

Sen tillkommer en tullsats som kan va mellan 0-3.5% för spel konsoller
867 x 3.5% = 30:-
plus Moms på 25%, 867 x 25% = 217:-
en speditions avgift på 100:-
867+30+217+100=1214
Så slut priset blir ca 1214:-

Ska man sen ha extra handkontroll så får man räkna på en extra 280:-

Men det är iofs fortfarande jävligt billigt, jämför med andra konsoller.

Mitt enda problem med konsollen, är deras val i Tegra 3...
Vid 2013 så kommer denna bli ancient som fan mot andra tablet enheter och även telefoner..
Tegra 4 hade varit ett mycket bättre val.

Nvidia kommer ALDRIG lämna ifrån sig HAL, vilket får mig att undra lite grann på..

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

Jag tror att detta är en perfekt företeelse för nya utvecklare, som slipper betala skjortan för att betala licenser, detta är en möjlighet för nya utvecklare att göra sina första spel på, här kan de både lära sig, få erfarenhet. De behöver inte satsa 100% på grafik heller, och kan fokusera på att lära sig och bli bättre, detta är perfekt.

Håller inte alls med. Det är enkelt att göra ett någrlunda snyggt spel när du inte har en massa begränsningar på hårdvaran. Nu måste verkligen alla grafiker jobba och räkna vertexes på varje 3d modell bara för att spara in prestanda och fortfarande få spelet att vara snyggt.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Helt ärligt talat, så Fattar inte jag att många här inte fattar det feta med Ouya!

Jag ser inte charmen med att köpa en konsol vars prestanda ligger under en PS2 och vars toptiteln består av ett mini-game vid namn Angry Birds.

Den kommer säkert vara riktigt bra på spela upp 1080p filmer och köra emulatorer. Men som spelmaskin får nya spel kommer den blekna rätt snabbt med sitt dåliga utbud och enormt dåliga prestanda.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Me Like

Den meningen du skrev är så fel! "mycket verkstad, höga förhoppningar" borde du skrivit!

Du och väldigt många är väldigt snett på det! "Utbudet av spel som har bra stöd för en gamepad" (?)

Och du tror seriöst inte att detta kommer att bli tvärtom? Dom bjuder in hackers, och dom har muskler för att driva detta väldigt långt! Det ända som fattas är pengar, när kosan är fylld och allting kommit igång, Så kommer detta att explodera!

Kan man inte se möjligheterna med detta, ja då tycker jag att man ska skämmas kraftigt!

http://i268.photobucket.com/albums/jj14/planner65/go_sit_corn...

Öppen källkod, som vem som helst får hoppa in o leka med (lite som tellstick, och kolla vad som hände där på några år)

Helt ärligt talat, så Fattar inte jag att många här inte fattar det feta med Ouya!

Helt seriöst. Tror du verkligen att det kommer spruta ut spel till denna maskin? Visst för NES/SNES kommer den säkert fungera bra.
Hackers med muskler, Vilket gym går de på? Har riktigt svårt att se det som gör dig så upphetsad att du måste ta till taskiga bilder och dumförklara de som är skeptiska.

Var snäll och upplys mig med vad det är som gör denna pryl så speciell? Vad har denna som inte en tablet kopplad till TVn kan göra?
Tex en Nexus 7 eller någon av Asus Tegra3 plattor som man kan köpa idag. De har rätt lika hårdvara och kör 4.0. Vad är det som gör Ouya så speciell?

Kommer den ens ha tillgång till Play Store eller kommer den köra en egen market? Mars 2013 är riktigt långt bort och då tiden är inne så har många tappat intresse.

Visa signatur

Chassi: Define XL, PSU: Seasonic X-460FL, MB: Asus P8Z77-V, CPU Intel Core i7-3770, CPU Kylare: Silver Arrow SB-E, RAM: 16GB CL9 1600Mhz Corsair Vengeance LP, GPU Sapphire HD 7850, GPU Kylare Arctic Accelero S1, SSD 256GB Samsung 830, HDD 2TB Seagate Barracuda Green,

Permalänk
Entusiast
Skrivet av cardeci:

Jo, men bara om du har exakt rätt kodning (inte 10bittars t.ex., och rätt entropikodning, inte CABAC)
Så det krävs en dator som transcodar videon först innan man kan titta på den.

Så inte hypersmidigt, även om det kanske fungerar (min 6-core i7 behöver ungefär 50% CPU för att transcoda till min PS3:a, något som är enklare än till h.264, så man behöver rätt mycket CPU i transcoderservern också, om man inte preprocessar)

Fast en PS3 klarar inte av h.264 för att Sony är dryga så du måste konvertera hela filmen till ett annat format on the fly. Den här har hårdvaruavkodning av h.264 redan så du behöver inte konvertera hela filmen samtidigt som du tittar på den. Sony har ansträngt sig för att man inte ska använda PS3 som mediaspelare.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Håller inte alls med. Det är enkelt att göra ett någrlunda snyggt spel när du inte har en massa begränsningar på hårdvaran. Nu måste verkligen alla grafiker jobba och räkna vertexes på varje 3d modell bara för att spara in prestanda och fortfarande få spelet att vara snyggt.

Och vips kan utvecklarna fokusera på att skapa nytt gameplay istället för att maxa på grafiken.

Skrivet av Pimpim666:

Jag ser inte charmen med att köpa en konsol vars prestanda ligger under en PS2 och vars toptiteln består av ett mini-game vid namn Angry Birds.

Den kommer säkert vara riktigt bra på spela upp 1080p filmer och köra emulatorer. Men som spelmaskin får nya spel kommer den blekna rätt snabbt med sitt dåliga utbud och enormt dåliga prestanda.

Tanken med OUYA är ju att alla spel till den ska vara gratis, inte att det är en smartphone ombyggd till konsol.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

Öppen konsol är väll inget fel, förutom det att hårdvaran blir gammal så snabbt. Hade varit nice med en konsol module som kunde använda en rad olika system som hårdvara istället. Tex din speldator, tablet, laptop. Själva lådan ger utvecklarna en standard att bygga på, samt konsoll sakerna man förväntar sig kontroller, pistoler, sensorer etc. Sen vad som saknas är en öppen DirectX typ av byggsats till opengl. Känns ju rätt fel om man har en monsterdator som samlar damm och man ska punga ut cash för gammal hårdvara för att spela på tvn. En brygg module dock det hade jag köpt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast en PS3 klarar inte av h.264 för att Sony är dryga så du måste konvertera hela filmen till ett annat format on the fly. Den här har hårdvaruavkodning av h.264 redan så du behöver inte konvertera hela filmen samtidigt som du tittar på den. Sony har ansträngt sig för att man inte ska använda PS3 som mediaspelare.

Fel. Att konvertera från h.264 till h.264 kräver också att du packar om datan.

Det vill säga, om du har en fil som inte är h.264 Basic profile (rätt normalt) så måste du packa om den till h.264 (från h.264),
det går inte åt mindre CPU, undantaget om entropikodningen är det enda som behöver ändras.

Men det är inte så sannorlikt eftersom standard numera, för att inte tala om hur det kommer se ut om några år, inte går att packa upp på hårdvaran eftersom den inte stödjer 10-bittars färgkanaler eller advanced profile.

Och eftersom det (oftast) är tyngre att packa till h.264 än mpeg4-plain så kommer det att gå åt mer CPU på servern än när du streamar till PS3:an.

Att tro att all H.264 går att packa upp bara för att det står att hårdvaran supportar H.264 är lite som att tro att alla sorters vin är samma sak, eftersom det är vin.