Permalänk
Medlem

AMD vs NVIDIA

Denna video sammanfattar AMD vs NVIDIA i ett nötskal...klart bra video att se för alla AMD eller NVIDIA Fanboys/Girls därute.

http://www.youtube.com/watch?v=N5fi3ARXWKc&feature=g-u-u

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem

Såg videon i morse, förövrigt en riktigt bra Youtube kanal som rekommenderas starkt.

Permalänk
Medlem

Är subbad till han sedan länge, för jag gillar hans "personal builds" och vattenkylningsprojekt. Men den där videon sög faktiskt riktigt hårt! Tror iofs de flesta här på swec vet fördelarna/nackdelarna redan. Men den där videon gav faktiskt ingen som hellst info. Han är för feg för o trampa någon på tårna!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iwar:

Är subbad till han sedan länge, för jag gillar hans "personal builds" och vattenkylningsprojekt. Men den där videon sög faktiskt riktigt hårt! Tror iofs de flesta här på swec vet fördelarna/nackdelarna redan. Men den där videon gav faktiskt ingen som hellst info. Han är för feg för o trampa någon på tårna!

men det är ju det som är kontentan av videon, det finns ingen vinnare bara olika tycke och smak.

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Entusiast

Som jag alltid sagt och skrivit:
Dem stora skillnaderna ligger hos kort-makarna och INTE hos chip-makarna.
Verkar som om det är alltfler som börjar inse detta. (bättre sent än aldrig )

Mer sådant!

Så allt "AMD vs. nVidia" kan därmed spolas (undantaget när det kommer till drivrutinerna) och ersättas med "Asus vs. MSI vs. EVGA vs. XFX vs. Tjohej vs. Blaha vs. Bert-åke vs. Jan-banan ... "

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk

Det finns ingen direkt vinnare, man får vad man betalar för oavsett AMD eller nVidia. Båda med sina för och nackdelar.

Permalänk
Medlem

I min mening är det mer en fråga om vad man föredrar. Jag t.ex. har haft nVidiakort hela livet, och därför tänker jag fortsätta köra med nVidiakretsar för jag vet vad jag får och det känns tryggt och bra.

Hade jag istället kännt mig hemma med AMD så hade jag ju aldrig stoppad nVidiagrejer i datorn, på samma sätt som att jag nu aldrig skulle få för mig att stoppa AMD-grafikkretsar i datorn (Processorer är en helt annan grej)

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Som jag alltid sagt och skrivit:
Dem stora skillnaderna ligger hos kort-makarna och INTE hos chip-makarna.
Verkar som om det är alltfler som börjar inse detta. (bättre sent än aldrig )

Mer sådant!

Så allt "AMD vs. nVidia" kan därmed spolas (undantaget när det kommer till drivrutinerna) och ersättas med "Asus vs. MSI vs. EVGA vs. XFX vs. Tjohej vs. Blaha vs. Bert-åke vs. Jan-banan ... "

Håller fullständigt med

Skrivet av Make.Sense:

I min mening är det mer en fråga om vad man föredrar. Jag t.ex. har haft nVidiakort hela livet, och därför tänker jag fortsätta köra med nVidiakretsar för jag vet vad jag får och det känns tryggt och bra.

Hade jag istället kännt mig hemma med AMD så hade jag ju aldrig stoppad nVidiagrejer i datorn, på samma sätt som att jag nu aldrig skulle få för mig att stoppa AMD-grafikkretsar i datorn (Processorer är en helt annan grej)

Kan säga att jag kör bägge, och "same same but different" passar bra att skriva, bägge har funkat bra för mig ingen av tillverkarna har gjort mig direkt besviken.
Lite krångel har jag haft med bägge (Läs Drivrutiner) men i det stora hela är jag jättenöjd med både AMD och NVIDIA.

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk

Handlar om att hålla sig uppdaterad över varje generation, för saker som gällde för förra generationen gäller inte nödvändigtvis för nästa.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Make.Sense:

I min mening är det mer en fråga om vad man föredrar. Jag t.ex. har haft nVidiakort hela livet, och därför tänker jag fortsätta köra med nVidiakretsar för jag vet vad jag får och det känns tryggt och bra.

Hade jag istället kännt mig hemma med AMD så hade jag ju aldrig stoppad nVidiagrejer i datorn, på samma sätt som att jag nu aldrig skulle få för mig att stoppa AMD-grafikkretsar i datorn (Processorer är en helt annan grej)

Hur kan du veta vad du får pga det? Väldigt många sa till mig att AMD inte hade några problem med drivers, att de haft AMD hela livet och aldrig haft några problem, köpte 7970 och fick en skitfest av problem. Slutsatsen av detta är att bara för att deras kort funkat bra tidigare så säger det ingenting om hur nästa generation kommer bli, och du vet alltså inte alls vad du kommer få

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

I dagsläget hade jag inte köpt 2st 7970, men det är för att 2st 680 är snabbare, ingen annan anledning, köper ju det snabbaste som finns tillgängligt vid köptillfället, oavsätt märke:D

mitt senaste nvidia kort var dock ett 8800gtx
hade ett 5870 imellan där:D

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Iwar:

Han är för feg för o trampa någon på tårna!

Det handlar väl mer om att han inte "får" det för det skulle få honom och företaget att se dåligt ut

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Det handlar väl mer om att han inte "får" det för det skulle få honom och företaget att se dåligt ut

Hade det vart befogat att kört någon koll mot vilket lag som gav mest bang for the buck och funktioner? När det hela beror på vad man tänker använda för funktioner. Har man inga flerskärmskrav, cuda/opencl, 3d, slif/cf eller strömförbrukning kan man ju enkelt kolla på Sweclockers lista över vilka kort som presterar bäst per krona eller liknande och köpa. Likaså drivrutinsproblem kommer till modeller och inte tillverkare.

Jag tycker videon hjälper vilsna kunder. Men är man redan insatt så tillförde den inte så mycket.

Permalänk

Bra klipp, gillar det han framför för det är ju helt rätt.
Det som passar mej idag kanske inte passar dej imorgon.

Permalänk
Skrivet av Iwar:

I dagsläget hade jag inte köpt 2st 7970, men det är för att 2st 680 är snabbare, ingen annan anledning, köper ju det snabbaste som finns tillgängligt vid köptillfället, oavsätt märke:D

mitt senaste nvidia kort var dock ett 8800gtx
hade ett 5870 imellan där:D

680 & 7970 är i stort sett lika snabba, speciellt om man kollar på ''GHz edition'' av 7970:)

Visa signatur

Tip: When vertices won't merge, check the normals.

Citera!

Permalänk
Skrivet av aMightyMuffin:

680 & 7970 är i stort sett lika snabba, speciellt om man kollar på ''GHz edition'' av 7970:)

Anledningen till den stora "hypen" av 680 är väl främst att den presterar rätt mycket bättre i just Battlefield 3 vilket är ett spel som många just skaffar dessa high-end grafikkort för. Båda kortet är riktiga bestar. Köpte själv mitt 7970 vid release, har varit mycket strul till och från, men verkar äntligen som det funkar som det ska. I slutändan blev jag nöjd trots allt.

Permalänk
Skrivet av Iwar:

Är subbad till han sedan länge, för jag gillar hans "personal builds" och vattenkylningsprojekt. Men den där videon sög faktiskt riktigt hårt! Tror iofs de flesta här på swec vet fördelarna/nackdelarna redan. Men den där videon gav faktiskt ingen som hellst info. Han är för feg för o trampa någon på tårna!

Problemet med honom vs. tex SweC e att han jobabr för ett företag som säljer sakerna..
Därav vill han inte klanka på någon produkt som han säljer...
Bra tipps till någon som e novis men folk som sitter och lurkar på SweC har oftast rätt bra koll själva.

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Skrivet av RagnarSickan:

Anledningen till den stora "hypen" av 680 är väl främst att den presterar rätt mycket bättre i just Battlefield 3 vilket är ett spel som många just skaffar dessa high-end grafikkort för. Båda kortet är riktiga bestar. Köpte själv mitt 7970 vid release, har varit mycket strul till och från, men verkar äntligen som det funkar som det ska. I slutändan blev jag nöjd trots allt.

Ja precis, många verkat tro att 680 är ett mycket bättre kort än 7970! Men så är ju inte fallet:)
Hade också en del problem med mitt 7970 i början, men nu verkar det som att allt har löst sig:P

Visa signatur

Tip: When vertices won't merge, check the normals.

Citera!

Permalänk
Medlem

Linus är en av mina favoriter inom hårdvara på YouTube. Han är grymt bra på det han gör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Hur kan du veta vad du får pga det? Väldigt många sa till mig att AMD inte hade några problem med drivers, att de haft AMD hela livet och aldrig haft några problem, köpte 7970 och fick en skitfest av problem. Slutsatsen av detta är att bara för att deras kort funkat bra tidigare så säger det ingenting om hur nästa generation kommer bli, och du vet alltså inte alls vad du kommer få

Problemen är alltid när nya kort kommer, speciellt när det är helt nya chip och inte något beprövat som bara fixats till, Southern Islands nya delar är inte fixade än så att de funkar bra sedan om jag inte minns fel hade du dessutom 2st 7970? CrossfireX tillsammans med lite in-stabilitet på korten resulterar ju lätt i problem, 7900 serien har mognat och kommer mogna mer, på pappret ska de kunna prestera bättre än 600 korten från nvidia men det kommer ta ett litet tag innan de kan helt användas fullt ut.
600 serien är inte heller helt fri från "barnsjukdomar" som jag förstått det?

På pappret (som ref.):

Dold text
Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Permalänk
Medlem

En sak som åtminstone är bättre med AMD:s drivers är multiskärmstödet.

AMD växlar man enkelt mellan en skärm aktiv, eyefinity, tre med vanlig desktop, en skärm + TV osv, med en hot key.

Med Nvidia finns ingen sådan funktion, så då måste man in i kontrollpanelen och grotta runt bland inställningarna varje gång man vill ändra vilka skärmar man använder vilket jag ofta behöver göra. Det trodde jag inte när jag "uppgraderade" från AMD till Nvidia.

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem

Jag förstår verkligen inte meningen med denna eviga diskussion. Det är som att i tiotals år jämföra om BMW 320i eller 320d är en bättre bil, bara för att de har olika motorer, med ungefär samma effekt, samma egenskaper, samma utseende, samma förbrukning, samma prestanda, samma regplåtar...

Just nu kör jag själv Nvidia i både laptop och stationär. Inte av ett medvetet val, utan mer för plånbokens skull. I min stationära fungerar kortet lysande, i laptopen (HP såklart) är det oanvändbart. Att vssa spel fungerar bättre med Nvidia/AMD, är helt uppenbart inget annat än en gimmick, understödd av GPU-tillverkaren. Sist jag spelade Trackmania, för två år sedan, kunde jag inte få rökgrå skuggor med mitt HD 3870, eftersom det inte var Nvidia som tillverkat kortet. Det är, fysiskt sett, inget annat än brutal nonsens. Jag vore förvånad om min 386:a fråm 1990, med sitt integrerade 512 kB-kort, inte klarade av att visa halvtransparent grå färg med lite högre ljusstyrka.

Näe, jag vet inte. Jämför Apple och Android, Sweclockers och Fragbite, Blocket och Tradera, eller äpplen och päron. Att döma en tillverkare efter vilken produkt som för tillfället är bäst på marknaden, vilken blir på efterkälken nån månad därpå, känns bara som en anledning till att hitta ett bättre samtalsämne. Tycker jag, åtminstone.
Däremot kan jag köpa era olika åsikter om AMD:s Catalyst vs Nvidias kontrollpanel, de har ju åtminstone skillnader i sina interface och snabbknappar etcetera.

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Q4Rspwn:

Jag förstår verkligen inte meningen med denna eviga diskussion. Det är som att i tiotals år jämföra om BMW 320i eller 320d är en bättre bil, bara för att de har olika motorer, med ungefär samma effekt, samma egenskaper, samma utseende, samma förbrukning, samma prestanda, samma regplåtar...

Just nu kör jag själv Nvidia i både laptop och stationär. Inte av ett medvetet val, utan mer för plånbokens skull. I min stationära fungerar kortet lysande, i laptopen (HP såklart) är det oanvändbart. Att vssa spel fungerar bättre med Nvidia/AMD, är helt uppenbart inget annat än en gimmick, understödd av GPU-tillverkaren. Sist jag spelade Trackmania, för två år sedan, kunde jag inte få rökgrå skuggor med mitt HD 3870, eftersom det inte var Nvidia som tillverkat kortet. Det är, fysiskt sett, inget annat än brutal nonsens. Jag vore förvånad om min 386:a fråm 1990, med sitt integrerade 512 kB-kort, inte klarade av att visa halvtransparent grå färg med lite högre ljusstyrka.

Näe, jag vet inte. Jämför Apple och Android, Sweclockers och Fragbite, Blocket och Tradera, eller äpplen och päron. Att döma en tillverkare efter vilken produkt som för tillfället är bäst på marknaden, vilken blir på efterkälken nån månad därpå, känns bara som en anledning till att hitta ett bättre samtalsämne. Tycker jag, åtminstone.
Däremot kan jag köpa era olika åsikter om AMD:s Catalyst vs Nvidias kontrollpanel, de har ju åtminstone skillnader i sina interface och snabbknappar etcetera.

Se videon så förstår du att det var precis det tråden handlar om.....Att det till slut blir ett personligt val, det var därför jag skapade tråden för att dämpa dessa Flamewars och Fanboy´ism.

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rogga67:

Se videon så förstår du att det var precis det tråden handlar om.....Att det till slut blir ett personligt val, det var därför jag skapade tråden för att dämpa dessa Flamewars och Fanboy´ism.

haha, "dämpa fanboys" kommer att finnas fanboys osv. så länge det finns två levande människor.