Plextor M2P 256GB för 1888:- Webhallen

Permalänk
Medlem

Plextor M2P 256GB för 1888:- Webhallen

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/157334-plextor_px-256...

Review: http://www.storagereview.com/plextor_pxm2p_ssd_review_256gb
Det är snabbare än Samsung 830 256GB / Crucial M4 256GB: http://www.storagereview.com/samsung_ssd_830_review_256gb
(Du kan jämföra resultaten)

Endast 2 kvar! Och priset är fantastiskt.
Plextor tillförlitlighet är Samsung / Crucial nivå.

Visa signatur

Intel i7 2600K | Corsair H80i w/ 2x be quiet! ShadowWings PWM | Asus P8Z77-I Deluxe | Kingston HyperX 8GB DDR3 1600Mhz | Sapphire HD6950 1GB DDR5 | Plextor M2P 256GB | 2x Seagate 2TB 7200rpm | Corsair AX 650W | Fractal Design Arc Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreiD:

Plextor tillförlitlighet är Samsung / Crucial nivå.

Jag skulle snarare säga UNDVIK plextor. Jämför med övriga i stresstestet här så ser du: http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?271063-SSD-Write-Endurance-25nm-Vs-34nm&p=5117724&viewfull=1#post5117724

Dessutom verkar plextor själva stolta över den usla livslängden och menar att 20GB/dag är "normalt" användande... Visst.. Kanske för farmor som surfar aftonbladet: http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?271063-SSD...

Kontentan av det hela verkar vara att det är en snabb disk med kort livslängd.

Samsungs 830 tuffar fortfarande på för fullt och är snart uppe i 3PB... DET är tillförlitlighet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Den Plextor M2P har 32nm Toshiba toggle NAND, Plextor M3P du länkade till had 24nm Toshiba toggle NAND, och en 256GB SSD bör pågå mycket längre än en 128GB ett.

Jag tycker 1888: - är en mycket bra affär för Plextor M2P

Visa signatur

Intel i7 2600K | Corsair H80i w/ 2x be quiet! ShadowWings PWM | Asus P8Z77-I Deluxe | Kingston HyperX 8GB DDR3 1600Mhz | Sapphire HD6950 1GB DDR5 | Plextor M2P 256GB | 2x Seagate 2TB 7200rpm | Corsair AX 650W | Fractal Design Arc Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreiD:

Den Plextor M2P har 32nm Toshiba toggle NAND, Plextor M3P du länkade till had 24nm Toshiba toggle NAND, och en 256GB SSD bör pågå mycket längre än en 128GB ett.

Jag tycker 1888: - är en mycket bra affär för Plextor M2P

Ja då lär den ju hålla längre. 32nm är väl specat till 10K cykler eller så. Då är det ett ganska OK köp antar jag, fast 256GB-varianten av samsungs 830 går på 1895, och den är ju bevisligen mer tålig, så jag tror det är ett bättre köp. Sedan att plextor har attityden att 20GB om dagen är lagom stör mig oerhört. Men det är bra att det finns SSD's som fortfarande använder 32nm är ju bra.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Vill bara påpeka att OP:s text ser väldigt översatt ut.. reggad igår också..

Permalänk
Medlem

Jag tror att de flesta tillverkare rekommenderar att du skriver en liten mängd på SSD

Det beror på vad någon vill, med Plextor får du högre hastigheter, och enligt min åsikt bör det pågå så länge som en 256GB Samsung 830 på grund av 32nm NAND, och det är marknadsförs som en enterpreize SSD.

Det 128GB M3P lyckades över 800 skriven TB, i 2 år av tungt torrent jag knappt nått 17 TB.

@m4gnify Jag har registrerat igår, men jag har läst Sweclockers recensioner för mer än ett år. Och min svenska är mycket dålig, så jag måste använda Google translate för vissa delar. Jag inte arbetar för Webhallen (jag är en student), tänkte jag att det var en bra affär.

Visa signatur

Intel i7 2600K | Corsair H80i w/ 2x be quiet! ShadowWings PWM | Asus P8Z77-I Deluxe | Kingston HyperX 8GB DDR3 1600Mhz | Sapphire HD6950 1GB DDR5 | Plextor M2P 256GB | 2x Seagate 2TB 7200rpm | Corsair AX 650W | Fractal Design Arc Mini

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Vill bara påpeka att OP:s text ser väldigt översatt ut.. reggad igår också..

Foliehatt

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreiD:

Jag tror att de flesta tillverkare rekommenderar att du skriver en liten mängd på SSD

Det beror på vad någon vill, med Plextor får du högre hastigheter, och enligt min åsikt bör det pågå så länge som en 256GB Samsung 830 på grund av 32nm NAND, och det är marknadsförs som en enterpreize SSD.

Det 128GB M3P lyckades över 800 skriven TB, i 2 år av tungt torrent jag knappt nått 17 TB.

@m4gnify Jag har registrerat igår, men jag har läst Sweclockers recensioner för mer än ett år. Och min svenska är mycket dålig, så jag måste använda Google translate för vissa delar. Jag inte arbetar för Webhallen (jag är en student), tänkte jag att det var en bra affär.

Låt gå då. For now.. Ha en trevlig vistelse på Sweclockers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag skulle snarare säga UNDVIK plextor. Jämför med övriga i stresstestet här så ser du: http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?271063-SSD-Write-Endurance-25nm-Vs-34nm&p=5117724&viewfull=1#post5117724

Dessutom verkar plextor själva stolta över den usla livslängden och menar att 20GB/dag är "normalt" användande... Visst.. Kanske för farmor som surfar aftonbladet: http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?271063-SSD...

Kontentan av det hela verkar vara att det är en snabb disk med kort livslängd.

Samsungs 830 tuffar fortfarande på för fullt och är snart uppe i 3PB... DET är tillförlitlighet.

Jag snittar runt 8GB per dag enligt min uträkning, kan garantera att jag inte är någon farmor! Vad gör du med dina diskar för att komma upp i 3PB?

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja då lär den ju hålla längre. 32nm är väl specat till 10K cykler eller så. Då är det ett ganska OK köp antar jag, fast 256GB-varianten av samsungs 830 går på 1895, och den är ju bevisligen mer tålig, så jag tror det är ett bättre köp.

Sluta prata om bevis från xtremesystems.org, det är en användare som testat en enhet, det bevisar inget.

Skrivet av Ozzed:

Sedan att plextor har attityden att 20GB om dagen är lagom stör mig oerhört.

20 GB om dagen i fem år är mer användbart än X GB om dagen i tre år som Samsung garanterar...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreiD:

Jag tror att de flesta tillverkare rekommenderar att du skriver en liten mängd på SSD

Det beror på vad någon vill, med Plextor får du högre hastigheter, och enligt min åsikt bör det pågå så länge som en 256GB Samsung 830 på grund av 32nm NAND, och det är marknadsförs som en enterpreize SSD.

Det 128GB M3P lyckades över 800 skriven TB, i 2 år av tungt torrent jag knappt nått 17 TB.

@m4gnify Jag har registrerat igår, men jag har läst Sweclockers recensioner för mer än ett år. Och min svenska är mycket dålig, så jag måste använda Google translate för vissa delar. Jag inte arbetar för Webhallen (jag är en student), tänkte jag att det var en bra affär.

Om inget annat går det fint att använda Engelska här, tror nog de flesta på detta forum kan läsa och förstå Engelska allafall. Om du är bättre på Engelska dvs.
Så slipper du använda Google Translate eller liknande hela tiden, då det blir åt helvete ibland xD

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Oh, okay, using English is much easier, but I am trying to learn Swedish too.
I ordered a Plextor M2P 256GB yesterday, and I should have it at Posten tomorrow. I'll post some tests when I have it installed.
I looked around at other prices, and in the US it was around 400$, I think 1888:- is a steal for a drive with 32nm Toshiba toggle NAND (which should have more cycles than 24nm NAND) and a server grade controller, so I thought other people searching for an SSD and want something different than the Samsung 830 MZ (which is an amazing SSD, don't get me wrong), have the Plextor alternative.

Visa signatur

Intel i7 2600K | Corsair H80i w/ 2x be quiet! ShadowWings PWM | Asus P8Z77-I Deluxe | Kingston HyperX 8GB DDR3 1600Mhz | Sapphire HD6950 1GB DDR5 | Plextor M2P 256GB | 2x Seagate 2TB 7200rpm | Corsair AX 650W | Fractal Design Arc Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreiD:

Oh, okay, using English is much easier, but I am trying to learn Swedish too.
I ordered a Plextor M2P 256GB yesterday, and I should have it at Posten tomorrow. I'll post some tests when I have it installed.
I looked around at other prices, and in the US it was around 400$, I think 1888:- is a steal for a drive with 32nm Toshiba toggle NAND (which should have more cycles than 24nm NAND) and a server grade controller, so I thought other people searching for an SSD and want something different than the Samsung 830 MZ (which is an amazing SSD, don't get me wrong), have the Plextor alternative.

Skriva gärna om hur du tycker den fungerar och köra lite tester med den om du vill. Bilder är alltid roligt att kolla på och det är kul att läsa om hur saker fungerar utanför rena tester eller var tillverkarna själva säger om saken.
Det går nog fint att öva på din Svenska lite här också men akta dig för språkpoliserna, de haffar mig rätt ofta också.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Jag snittar runt 8GB per dag enligt min uträkning, kan garantera att jag inte är någon farmor! Vad gör du med dina diskar för att komma upp i 3PB?

Jag har inte sagt att jag kommer upp i 3PB... det vore overkill. Jag snittar på kanske 50-50. Jag kör mycket torrents... iso-filer och grejer, mest Linux-distar och så.

Grejen är att t. ex intel räknar på ett snitt på 100GB om dagen så det är ju skillnad, men hur som hellst så gällde ju denhär tråden m2p och inte m3p, så det är inte relevant hursom.

Skrivet av mfm:

Sluta prata om bevis från xtremesystems.org, det är en användare som testat en enhet, det bevisar inget.

20 GB om dagen i fem år är mer användbart än X GB om dagen i tre år som Samsung garanterar...

Det som pågår på Xtremesystems just nu är unikt och har aldrig gjorts innan. I fallet med plextor-disken säger ju till och med plextor själva att det är ett "bra" resultat, vilket kan tyda på att andra SSD's kan förfäntas klara sig sämre och att han fick en "gold sample". Så snarare: sluta klaga på Xtremesystems, det som tillverkarna säger är mer eller mindre alltid marknadsföring, men i den tråden får enheterna bekänna färg på riktigt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.