Stort intresse för Dreamhack Summer 2012

Permalänk

Var där första gången 07 och detta var mitt 10:e evenemang.
Visst, det är fortfarande Dreamhack och jag åker dit för att träffa folk jag bara träffar 2 gånger om året (på DH) som jag träffat där sen första gången.
Och ur e-sport syn så har det blivit så sinnessjukt bättre och roligare.
Men det är ett faktum att det även är så kommersiellt att småflickor åker dit för att träffa killar i samma ålder. (12-13). Det var somsagt mycket roligare när en tjej var sällsynt (som det faktiskt var 07) och alla dudes luktade värre än värst.

(Men sen kan jag, till skillnad från vissa andra, skita i vad det är för folk där och fokusera på dom jag är där med)

Cheers

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Aldrig att jag går.

Hade hellre sett talangfulla programmerare och vassa demos med DIY-etik och delande av kunskap och programmerare som pushar gränser vad som är möjligt med datorer och tävlar mot varandra.

Nu är det massa P12or som dricker energidricka och sitter uppe och spelar flera dygn i sträck med koffeinpiller, chips och godis.

Nej, fy fan!

Hehe. Det var fan så mycket bättre förr när det gäller den saken, helt klart. Det var roligast i början av 90-talet, sen blev det bara värre och värre. Sista partyt jag var på var nog 1998. Gruppen jag var med i vann demotävlingen och själv vann jag musiktävlingen, så det var nog lika bra att sluta när man var på topp.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Ska lätt dit i vinter. Kunde inte i sommras pga jobb :/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xaluku:

Det är fantastiskt att vara Jönköpingsbo

Fast nu ligger ju Habo i en egen liten kommun..

Permalänk
Medlem

Demopartyn, som dom hette på 90-talet, var roligare. Där var det alltid en gigantisk ljudanläggning vid scenen där demomusiken, demon, bilder och annat visades. Det var tider det. Där satt man med sin Pentium, AMD eller Cyrix och njöt av stämningen. Ibland njöt man ibland inte om man hamnade nära en sate med gigantisk ljudanläggning. Idag sitter dom flesta med hörlurar men förr var det mer skryt med stora ljudanläggningar istället för idag med chassin som är modifierade från fabrik.

Det var tider det när arrangörerna gjorde pizzabeställningar för alla intresserade. Det var en känsla trevlig känsla att beställa en pizza och sedan 2 timmar senare få den levererad.

I slutet av 90-talet började demopartyn förstöras och ersättas av vad som då kallades för gaymers. Gaymers var små sketungar som spelade Quake, WC2, quake-modifikationen AirQuake.
http://quakewiki.net/archives/ikq/airquake/airquake.htm

Att ha en fast interentuppkoppling var inte en självklarhet på demopartyn. Det kom i slutet av 90-talet, standard efter att världen gick under 1 januari 2000. Dagens datorintresserade som är födda på 90-talet och har en telefon inopererad i skallen kan garanterat inte tänka sig en dator utan internetuppkoppling.

Det var tider när man såg en dator med en skärm på 19 tum och körde Quake med ett Voodoo2-kort med upplösningen 640x480 eller kanske 800x600. Det var så extremt snyggt och skärmen var gigantisk. Standard för dom flesta var 14 eller 15 tum men 17 tum började bli vanligt.

Voodoo2 glory: http://www.youtube.com/watch?v=NqPvYNB7Uw8

Internet 1998: http://www.youtube.com/watch?v=hWq4DWfrpu8

Skrivet av Myrmeldjyr:

Var där första gången 07 och detta var mitt 10:e evenemang.
Visst, det är fortfarande Dreamhack och jag åker dit för att träffa folk jag bara träffar 2 gånger om året (på DH) som jag träffat där sen första gången.
Och ur e-sport syn så har det blivit så sinnessjukt bättre och roligare.
Men det är ett faktum att det även är så kommersiellt att småflickor åker dit för att träffa killar i samma ålder. (12-13). Det var somsagt mycket roligare när en tjej var sällsynt (som det faktiskt var 07) och alla dudes luktade värre än värst.

(Men sen kan jag, till skillnad från vissa andra, skita i vad det är för folk där och fokusera på dom jag är där med)

Cheers

På 90-talet kom tjejer in gratis eller hade rabatt på priset. Då var det verkligen en bristvara. På ett party på kanske 300 pers var det kanske ej tjej, två om man hade tur.

Permalänk

Synd att de inte körde semifinalerna och finalen i Starcraft 2(eller något annat spel också kanske?) i Kinnarps arena. Det är tråkigt att se att så många inte kommer in och får plats i Dreamarena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

Var där och det var riktigt bra även om det inte var riktigt lika bra som i vintras Synd att de inte körde finalerna i kinnarps igen som de gjorde i vintras. Det var hundratals personer (inklusive mig) som inte fick plats i arenan när det var dags för sc2finalerna.

Vi får se om jag kommer iväg i november igen. Antagligen inte pga studierna men inget är omöjligt

Blev ju så sjukt sent så du missade inget. Köade i ca 1h innan starten som dessutom sen var försenad. Var lite vanskligt att alla casters skulle analysera matchen. Det hade varit bättre om just ett par istället för 2 skulle diskutera hela tiden. Men men, det tilltalade säkert en del andra.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Hedersmedlem

Använder man fortfarande nollmodemkabel vid LAN som på "min tid"?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Nörd respekt

*bro-fist*

@flashen

Skrivet av Vatten:

Blev lite kär i dig just nu! <3

mvh

Permalänk

Ska nog dra dit för första gången i vinter, känns som en grej man måste uppleva som nörd.. skadar ju inte att man hjälper till och drar upp medelåldern lite också.

Visa signatur

Veritas Vos Liberabit o Despectivus Dei

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vatten:

Wall of text.

Visst, men ingen idé att vara nedlåtande för att saker förändras över en period på 10-20 år.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Skrivet av downup:

Välj inte D-Hallen "Stora Scen" är inte någon bonus... .. Fan vad det dunka dunka 2011.. ush 90 timmar Dubstep på volym 300%

Det kanske bara är jag, men jag är inte där för att spela, jag är där för eventet. Gör man som jag är ju inget annat än D att tänka på. Visst, det är mycket dålig musik, men det är det väl värt för att slippa springa dit varje gång nåt händer? Bättre att sitta i D och i så fall gå iväg någon annan stans när man inte orkar mer.

Förövrigt så kvittar det ju ganska mycket vilken sorts musik det är om det är live. Även om min musiksmak är lite mer åt det hållet, så kan väl ingen säga emot att lillasyster sög? Tråkigare show har jag inte varit med om. Kapten röd och noisecontrollers däremot... kapten röd kan skriva fina texter (oftast), men musiken är ju inte i toppklass om man ska säga så... och hardstyle ska vi inte ens prata om. Som musik alltså. Men showerna de gjorde var ju helt fantastiska. Inga musilmästerverk direkt, men satan vad kul jag hade

Betala 900 för en plats i C-hallen? (B är inget alternativ imo. Det sämsta från två världar) nej, då sitter jag hellre hemma och kollar på streams gratis.

C - spela spel man lika gärna kan spela hemma

B - åskådarläktare till D

D - dreamhack

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Man åker ju dit för E-sporten!

Permalänk
Skrivet av Überklass:

Använder man fortfarande nollmodemkabel vid LAN som på "min tid"?

Varför skulle man övferhuvudtaget behöva något snabbare när man bara swappar 4kb demoz?

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Var där som besökare under tisdagmorgonen för att se Noisecontrollers, och det var fett som fan. Bra show. Var ett par år sedan man var där "på riktigt", och saknade det inte ens. Tycker att standarden på besökare har fallit rejält den sista tiden, och mängden fjortisar är skrämmande. Någon som minns tiden då Dreamhack fortfarande var för nördar och datorentusiaster, och inte äckliga fjortisar?

Håller med till 100% jag gav det ett försök den här gången, blir inte att jag åker dit mer. Jag tror jag var den enda som satt och kodade på Amiga. Annat var det förr, nu känner jag mig gammal där mot alla unga, åldern har gått ner och nivån har sjunkt väldigt mycket.
Det är mycket av ett jippo för kids idag, då unga spelare åker dit för att det är coolt...

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vatten:

Icke att förglömma! http://www.youtube.com/watch?v=iHW1ho8L7V8&feature=related

Däng va jag ibland saknar när man kollade på snusk med modem! Sakta men säkert kom bilden fram *fap fap*.. Ahh det va tider det!

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

Härligt att E-sporten går framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vatten:

Demopartyn, som dom hette på 90-talet, var roligare. Där var det alltid en gigantisk ljudanläggning vid scenen där demomusiken, demon, bilder och annat visades. Det var tider det. Där satt man med sin Pentium, AMD eller Cyrix och njöt av stämningen. Ibland njöt man ibland inte om man hamnade nära en sate med gigantisk ljudanläggning. Idag sitter dom flesta med hörlurar men förr var det mer skryt med stora ljudanläggningar istället för idag med chassin som är modifierade från fabrik.

Det var tider det när arrangörerna gjorde pizzabeställningar för alla intresserade. Det var en känsla trevlig känsla att beställa en pizza och sedan 2 timmar senare få den levererad.

Du menar typ såhär http://www.gathering.org/tg08/video_547

glömmer aldrig dem gamla copypartyna man va på i början av 2000 talet då satt man så fint och brände skivor på löpande band och folk släpade med sig typ 2000 skivor med saker på som dem bytte med andra

Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vatten:

*wall of text*

Välkommen till utvecklingen. Det går knappt att spela några spel idag utan uppkoppling av dumma anledningar, bara att äta upp och svälja. Ingen skulle komma till dh idag om det inte fanns Internet, du kan ju inte va seriös med att du tror att folk skulle köra demo osv enbart. Schysst back in the day men nu
är det 2012. Det är mer än ett demo-party-lan som det var då, nu är det e-sport och just tävling i spel som gäller. Vill du ha ett demo-party, arrangera det. Och att säga Gaymer, gå upp hur sandlådan.

Skrivet av NilssonFFD:

Synd att de inte körde semifinalerna och finalen i Starcraft 2(eller något annat spel också kanske?) i Kinnarps arena. Det är tråkigt att se att så många inte kommer in och får plats i Dreamarena.

Rent ekonomiskt så håller det nog inte med tanke på att summer är "litet" fast ändå att dom slog rekord. Bättre att dom kör fullt ös på Winter. Dock så skulle dom öppnat DreamArena Orange samt sc2 arenan där casters satt i hallen vid C.(Där man kunde se alla resterade matcher i sc2) Riktigt dåligt, jag och 3 till kom precis in när finalen starta. Det var riktigt dåligt gjort.

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem

Om man gillar spel/e-sport eller bara datorer samt trivs i stora folkmassor/på festivaler av olika typer så är det ju bara dumt att hoppa över Dreamhack, har själv vart där 4 ggr, se bara till att ha kul folk o åka dit med. Det finns mycket annat och titta på även om man inte råkar älska att titta på ex. LoL-turneringar. Gå till youtube och sök på DreamhackTV (tror jag de heter, kan inte verifiera för tillfället).
Sen är det väl kanske lite av ett fjortis-event, men se bara till att som sagt ha kul folk o åka dit med så klarar du dig

+ Läste just det dummaste jag någonsin sett: någon som rekommenderade att inte sitta i D-hallen. LYSSNA INTE PÅ DET! Jag skulle aldrig sitta någon annan stans än nära scen i D-hallen.

Permalänk

Tryck in csPromod nu då för faaaaan dreamhack, upp med det på kartan så vi slipper Cs:go skiten

Permalänk
Medlem

Jag ser mycket hat mot p12or här i tråden och kan int riktigt hålla med er. Jag brukar kolla på skärmen och ha hörlurar på mig när jag sitter vid datorn och int sitta och kolla på folket bredvid men om ni vill ha en orsak till att inte åka så fine, erat val! Jag ser det som ett evenemang och far dit för att alla där är liksinnade och har samma intresse som mig: Datorer

Skrivet av rektor:

Aldrig att jag går.

Nu är det massa P12or som dricker energidricka och sitter uppe och spelar flera dygn i sträck med koffeinpiller, chips och godis.

Nej, fy fan!

på vilket sätt är det annorlunda när de hinka jolt på "gamla goda tiden"?

Skrivet av downup:

Välj inte D-Hallen "Stora Scen" är inte någon bonus... .. Fan vad det dunka dunka 2011.. ush 90 timmar Dubstep på volym 300%

jag var där DHW11 och då stämde det, nu i sommras när jag var där var det inga problem alls att sitta där och bara när artisterna spela var det så att man hellre chatta åt kompisen än försökte prata. De spela även mer vanlig dödlig musik i sommras och int enbart hardstyle de gjorde för några år sen. En god mix av dubstep, house, hardstyle och elektro

Visa signatur

4770k | GTX 760 | 32GB Dominator platinum 2133MHz | OCZ Vertex 4 256GB | Dell U3011 | Asus MG279Q

Permalänk
Medlem

Nya tider, nytt folk och nya metoder. Såklart man anpassar sig och fokuserar på den största kundkretsen. (Ang P12 debatten)

Permalänk
Medlem

DHW2010 var ju utan tvekan det bästa DH:et jag vart med om, bra musik och bra med events överallt. Senare 2011 och nu 2012 tycker jag musiken har varit hemskt dålig...

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:
Skrivet av Xaluku:

Det är fantastiskt att vara Jönköpingsbo

Fast nu ligger ju Habo i en egen liten kommun..

Fast nu är Jönköping ett län också, inte bara en kommun...

Permalänk
Medlem

Fråga till er som har varit på både DH summer och winter de senaste åren: Är det inte mindre "P12:or" och andra folk som går i skolan på DH winter? Det borde ju vara det då det inte är något skollov då (vad jag vet).

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av aydinz:

Fast nu är Jönköping ett län också, inte bara en kommun...

med den logiken så är alla i Västra Götalands län Göteborgare även om de så väl bor i Skara eller Bengtsfors

Visa signatur

i Dare to be stupid

Permalänk
Medlem

Bättre på den gamla goda tiden när man satt på Quakenet, lyssna på mIRCWar och spela Quake hela tiden.

Eller, DH idag är fortfarande väldigt kul, men det är ett annat expo än vad det var runt 2000. Och det är inte procentuellt många fler "P12:or" idag, det är enbart grymt mycket mer folk överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chetigol:

med den logiken så är alla i Västra Götalands län Göteborgare även om de så väl bor i Skara eller Bengtsfors

Med den logiken så är alla som bor i typ vällingby eller södertälje stockholmare, oh wait, det är dom.

Permalänk
Medlem

När släpper dom vods? :s