Vad för typer av diskar kan jag använda i ett RAID

Permalänk
Medlem

Vad för typer av diskar kan jag använda i ett RAID

Jag funderar på att köpa en NAS för två diskar och konfigurera den med RAID 1 för lite bättre säkerhet. Men jag är osäker på vad för diskar jag kan använda. Jag läste för längesedan att inte alla typer av diskar lämpar sig att användas i ett RAID. Hur ligger det till med detta? Kan inte hitta denna informationen igen. Och jag vet inte hur mycket sanning det var i det.

Permalänk
Medlem

Borde finnas lista på rekommenderade diskar hos NAS-tillverkaren.
Annars kommer WD Red snart ut, skall vara specialgjord för NAS.
Det mesta borde funka, med undantag för WD GP budget.

Du får redundans med RAID1 - inte "säkerhet". Väldig skillnad.

Permalänk
Medlem

Tack för ditt svar.
Att RAID 1 inte innebär säkerhet vet jag. Jag har jobbat en del med RAID och säkerhetskopiering på jobbet. Tänker även låta det viktigaste ligga på en av datorerna så att det ligger på två ställen. Ev. titta på en moln-lösning för att att skydda mig vid brand/inbrott.
Att jag vill ha RAID 1 är för att skydda mot hd-kracher (har haft allt för många sådana genom mina år som datoranvändare)

Vad menar du att det mesta "borde" fungera?
Om jag läser på http://www.wdc.com/en/products/products.aspx?id=810 är det felkorrigeringsmekanismen på diskarna som ställer till det (det var det jag var ute efter i min ursprungliga fråga). Är det ett acceptabelt problem som man kan stå ut med, eller?

Skrivet av jookeer:

Borde finnas lista på rekommenderade diskar hos NAS-tillverkaren.
Annars kommer WD Red snart ut, skall vara specialgjord för NAS.
Det mesta borde funka, med undantag för WD GP budget.

Du får redundans med RAID1 - inte "säkerhet". Väldig skillnad.

Permalänk
Medlem

Den här borde duga:
http://feber.se/pc/art/247088/western_digital_slpper_redseri/

Du kan Googla på WDTLER om du måste ha WD GP budget.
Det ena problemet är att vissa WD GP parkerar huvudena efter ca 10-15 s
Det andra att disken går off-line för självanalys-reparation

Detta kan riskera RAIDen eftersom den kan upplevas som "Failed".

Till de diskar som anses funka hör Samsung F4 och Hitachi, båda, tyvärr, har blivit uppköpta av Seagate å WD som numera har monopol/kartell på diskmarknaden vilket missgynnar oss konsumenter med för höga priser.