Ang. NAS / Trådlös hårddisk

Permalänk
Medlem

Ang. NAS / Trådlös hårddisk

Hej!

Jag får snart hem min Macbook Air (128gb SSD) och kommer vara i behov av en extern hårddisk då de där 128gb inte räcker långt. Jag är dock inte ute efter en extern hårddisk som ska anslutas till datorn via usb utan jag vill gärna ha en trådlös hårddisk som jag placerar någonstans i hemmet och ändå har tillgång till alla mina filmer osv via min Macbook. Jag läste lite om Time Capsule, men som vanligt med Apple-produkter så får man oftast mer för pengarna om man köper något annat. Själva datorn var ett givet val för min del, men sen har jag fått höra lite om något som kallas NAS, någon typ av nätverkshårddisk som verkar ha de egenskaper som jag är ute efter. Jag vill kunna starta en film på den trådlösa hårddisken och bara efter några sekunder få upp den på min bärbara, vill inte ha något där jag behöver vänta flera minuter för att den ska ladda filmen.

Nu till mina frågor. Hur fungerar NAS, är det någon box där man ansluter en extern hårddisk till eller har den redan inbyggda hårddiskar?

Sedan är det ju givetvis väldigt viktigt att den fungerar med MAC, men gärna både mac och pc om det finns.

Hade varit tacksam om jag kunnat få lite tips på bra NAS:ar under 5000:- som fungerar med både MAC och PC (främst MAC), gärna väldigt tyst och minst 1TB. Om det även fungerar att säkerhetskopiera Macbooken så är det ett stort plus!

Med vänlig hälsning,
Cavieres

Permalänk
Medlem

I princip alla konsument NAS'ar kan köra med MAC's versioner av nätverk och funktioner (AFP ? Bonjour ? iNetwork ?).
Så i alla fall teoretiskt så skall det fungera utan problem.

Och NAS'ar kommer både med eller utan hårddiskar.
Normalt sett (alltid vad gäller konsument versioner) så har dom diskarna internt monterade, men de flesta har även plats för USB diskar/minnen för t.ex backup etc.

Faktiskt så har Dustin en kampanj på NAS'ar just nu.

Permalänk
Medlem

Time capsule

Köp en Time Capsule. Gjort för automatisk backup av Mac datorer.

Visa signatur

Mycke snö, men ingen ficklampa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

I princip alla konsument NAS'ar kan köra med MAC's versioner av nätverk och funktioner (AFP ? Bonjour ? iNetwork ?).
Så i alla fall teoretiskt så skall det fungera utan problem.

Och NAS'ar kommer både med eller utan hårddiskar.
Normalt sett (alltid vad gäller konsument versioner) så har dom diskarna internt monterade, men de flesta har även plats för USB diskar/minnen för t.ex backup etc.

Faktiskt så har Dustin en kampanj på NAS'ar just nu.

Ok, vad bra att de flesta NAS:arna fungerar med båda MAC och PC.

Skrivet av Elosh:

Köp en Time Capsule. Gjort för automatisk backup av Mac datorer.

Har länge funderat på en Time Capsule faktiskt, men av det jag har hunnit läsa om NAS:arna så känns det som att det blir mer för pengarna om jag väljer något annat. Automatisk backup av datorn är jag inte i jättebehov av, sålänge jag kan göra det någon gång då och då.

Jag har hittat en jag funderar på http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/harddisk/W... , någon som har någon erfarenhet från WD's NAS'ar?

Sedan har jag läst något om RAID, och det ska tydligen fungera på så sätt att man t.ex har två hårddiskar med samma material på (rätta mig gärna om jag har fel), dvs om en kraschar så har man ändå den andra som backup, och det låter som en riktigt bra grej.

Så en NAS som fungerar med både MAC och PC, går att säkerhetskopiera min MAC på, minst 1TB hdd och gärna så man kan använda sig av det så kallade "RAID". Hade även varit ett + om man enkelt kan lägga till någon extra hårddisk via usb lr liknande! Kom gärna med tips, gärna något som ni själva har erfarenhet av.

Med vänlig hälsning,
Cavieres

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cavieres:

Jag har hittat en jag funderar på http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/harddisk/W... , någon som har någon erfarenhet från WD's NAS'ar?

Sedan har jag läst något om RAID, och det ska tydligen fungera på så sätt att man t.ex har två hårddiskar med samma material på (rätta mig gärna om jag har fel), dvs om en kraschar så har man ändå den andra som backup, och det låter som en riktigt bra grej.

Så en NAS som fungerar med både MAC och PC, går att säkerhetskopiera min MAC på, minst 1TB hdd och gärna så man kan använda sig av det så kallade "RAID". Hade även varit ett + om man enkelt kan lägga till någon extra hårddisk via usb lr liknande! Kom gärna med tips, gärna något som ni själva har erfarenhet av.

Med vänlig hälsning,
Cavieres

Ordet NAS innefattar ett så brett spektrum att man måste se vad man önskar använda sin NAS till för att kunna välja rätt lösning.

Det är viktigt att komma ihåg att RAID i sig inte är någon backup. Även om exakt samma information finns på 2 diskar (som i fallet med RAID 1 - spegling) så kan all data ändå gå förlorad om exempelvis RAID-kontrollen går sönder. Det är kanske inte så vanligt att det händer men det är ändå viktigt att komplettera RAID med en ordentlig backup. Åtminstonde för den data man absolut inte vill förlora.

WD-NAS du hänvisar till på Elgiganten kommer inte ge dig möjlighet att köra någon RAID-konfiguration utan är en färdig produkt med endast en disk. För att köra någon form av RAID måste du ha en NAS som klarar 2 eller fler diskar.

Jag skulle istället rekommendera exempelvis Synology DiskStation DS212j som ett alternativ. Den tillsammans med 1st 2TB disk blir lite dyrare än WD-NASen, men då har möjlighet att sätta in en disk till och köra RAID. Du får även tillgång till USB-portar direkt i NAS:en där du kan koppla in disk(ar) för backup.

Jag kör själv en QNAP TS-419P II med 4 diskar i RAID 5. Det är en otrolig "liten" maskin som klarar väldigt mycket och är extremt välbyggd. Att den levererar runt 110MB/s i (läs)hastighet också är inte fy skam.

Lycka till!

Mvh
freefrag

Permalänk
Medlem
Skrivet av freefrag:

Ordet NAS innefattar ett så brett spektrum att man måste se vad man önskar använda sin NAS till för att kunna välja rätt lösning.

Det är viktigt att komma ihåg att RAID i sig inte är någon backup. Även om exakt samma information finns på 2 diskar (som i fallet med RAID 1 - spegling) så kan all data ändå gå förlorad om exempelvis RAID-kontrollen går sönder. Det är kanske inte så vanligt att det händer men det är ändå viktigt att komplettera RAID med en ordentlig backup. Åtminstonde för den data man absolut inte vill förlora.

WD-NAS du hänvisar till på Elgiganten kommer inte ge dig möjlighet att köra någon RAID-konfiguration utan är en färdig produkt med endast en disk. För att köra någon form av RAID måste du ha en NAS som klarar 2 eller fler diskar.

Jag skulle istället rekommendera exempelvis Synology DiskStation DS212j som ett alternativ. Den tillsammans med 1st 2TB disk blir lite dyrare än WD-NASen, men då har möjlighet att sätta in en disk till och köra RAID. Du får även tillgång till USB-portar direkt i NAS:en där du kan koppla in disk(ar) för backup.

Jag kör själv en QNAP TS-419P II med 4 diskar i RAID 5. Det är en otrolig "liten" maskin som klarar väldigt mycket och är extremt välbyggd. Att den levererar runt 110MB/s i (läs)hastighet också är inte fy skam.

Lycka till!

Mvh
freefrag

Tack för det utförliga svaret freefrag! Har försökt läsa på mig lite och har börjat titta närmare på två olika NAS'ar. En av dem är den du tipsade om (Synology) sedan har jag även fått höra mycket gott om "Netgear ReadyNAS". Är det några större skillnader mellan dessa eller är det inprincip bara märket som skiljer dem åt?

Permalänk
Medlem

Det är 2 helt olika tillverkare.
Även om produkterna liknar varandra både till utseende och funktion så är dom ändå helt olika.
Ett tips om du är ute efter speciella funktioner är att läsa på deras forum.
Vissa tillverkare lovar tyvärr funktioner som inte fungerar korrekt, eller updateras så sällan att dom i princip bilr obrukbara.
Ett exempel är t.ex streamtjänster till telefoner där appar saknas till senare versioner av mobila-OS, vilket gör funktionen menlös om man inte har en gammal telefon...