Köpte nya ramminnen, nu funkar inte skärmen

Permalänk
Medlem

Köpte nya ramminnen, nu funkar inte skärmen

Hejsan jag köpte två stycken ram minnen för jag tänkte uppgradera min dator lite. Jag köpte 2st Corsair XMS3 minne - 8 GB : 2 x 4 GB - DIMM 240-pin - DDR3.

När jag komm hem så satte jag i dom och mina gamla samtidigt och satte i sladdarna och startade den. det gick 5 sekunder och sen dog datorn. sen startade den igen. sen stängdes den av. och sen startades den. efter ett tag stängde jag av den via knappen. Tog ut dom nya och körde bara med dom gamla. Nu startade datorn som den brukar men ingenting hände med skärmen. efter cirka 5 minuter drar jag ut sladden till skärnen. då kommer det upp
"Connection not found". sen när man sätter i sladden igen så försvinner det. Jag har testat "cleas cmos" utan några vidare resultat.

Vad gör jag? vad är fel?

Mina specs.

Moderkort
Gigabyte Technology Co., Ltd. H55M-UD2H (Socket 1156)

Ram
4,00 GB Dubbel-Kanal DDR3 @ 666MHz (9-9-9-24)

Processor
Intel Core i5 750 @ 2.67GHz Lynnfield 45nm Teknologi

Grafikkort
ATI Radeon HD 5700 Series (XFX Pine Group)

Hårdisk
977GB SAMSUNG SAMSUNG HD103SJ ATA Device (SATA)

Permalänk
Medlem

stödjer mobot ddr3 annars kan det bli lite kärvt
och minnena går i olika klock så det kan tänkas
ställa till det för dig.
lycka till med felsökningen

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

Det är väl inte det gamla vanliga misstaget att du stoppat in skärmkabeln i moderkortets grafikport istället för i grafikkortets?

I vilket fall så är det inte fel på skärmen, snarare grafikkortet då.

Edit: För övrigt är det nog bäst om du antingen kör med de gamla eller de nya minnena, inte blandat, såvida de gamla och de nya inte råkar ha samma kapacitet och identisk minnesfrekvens osv. Det kan funka bra ändå, men risk för instabilitet och en drös andra problem finns ju vid blandning.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det är väl inte det gamla vanliga misstaget att du stoppat in skärmkabeln i moderkortets grafikport istället för i grafikkortets?

I vilket fall så är det inte fel på skärmen, snarare grafikkortet då.

Edit: För övrigt är det nog bäst om du antingen kör med de gamla eller de nya minnena, inte blandat, såvida de gamla och de nya inte råkar ha samma kapacitet och identisk minnesfrekvens osv. Det kan funka bra ändå, men risk för instabilitet och en drös andra problem finns ju vid blandning.

Nej jag har satt i kablarna i rätt. jag har testet med bara dom gamla ramen med det funkar ändåså inte

Permalänk
Medlem

Tittade du om dessa minnen fanns med i moderkortets tabell över minnen som stöds? (http://download.gigabyte.eu/FileList/Memory/mb_memory_ga-h55m...)
Har du kollat så att dina nya stickor har samma hastighet/stepping som på dina tidigare minnen?

Kolla så att alla minnen sitter helt i, om inte så åtgärda.
Funkar inte än? Prova med att plocka ut dina nya stickor, funkar det nu?
Det borde det göra, och då kan du prova med en i taget och reklamera de/den sticka som inte fungerar.

Såg nu att det inte funkar med orginalstickorna heller. Har du använt övervåld eller råkat stöta emot andra komponenter i datorn i monteringsprocessen?

Permalänk
Medlem

Hade samma problem när jag uppdaterade minnena. Testa med en CMOS reset. Löste mina problem

Edit: Eeeerm, kanske ska passa på att läsa hela TS post innan jag postar. Så såg att du hade testat med att resetta CMOS. Jag är utan fler idéer

Visa signatur

Intel i9-12900KS | Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate | Corsair 32GB | Asus Strix Z790-F | ASUS ROG THOR 1200w | FD Meshify 2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av addixhd:

Nej jag har satt i kablarna i rätt. jag har testet med bara dom gamla ramen med det funkar ändåså inte

Prova att ta ur grafikkortet och köra på inbyggda grafiken och se om det händer något.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Dels så har du postat en fråga om ett intelsystem i AMD delen, dels så verkar du inte ha gjort någon research utan bara köpt första bästa stickor. Vad jag minns så gillar inte intelsystem minnen med spänning över 1.65V, har du otur så köpte du dig minnen på 1.9V, hur skadligt detta kan vara måste bero på i vilken ordning du satt i dina minnen i datorn(orginalminnen först ger orginalminnets hastighet/stepping på alla minnen, nya minnen först och du får helt nya värden såvida du inte har köpt för att matcha det som fanns i från början..) och om du nu har ett system som är känsligt just för detta.

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Det är väl inte det gamla vanliga misstaget att du stoppat in skärmkabeln i moderkortets grafikport istället för i grafikkortets?

I vilket fall så är det inte fel på skärmen, snarare grafikkortet då.

Edit: För övrigt är det nog bäst om du antingen kör med de gamla eller de nya minnena, inte blandat, såvida de gamla och de nya inte råkar ha samma kapacitet och identisk minnesfrekvens osv. Det kan funka bra ändå, men risk för instabilitet och en drös andra problem finns ju vid blandning.

Han har ju för fan sagt att det inte funkar vare sej med de gamla eller nya. LÄS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortal1ty:

Dels så har du postat en fråga om ett intelsystem i AMD delen, dels så verkar du inte ha gjort någon research utan bara köpt första bästa stickor. Vad jag minns så gillar inte intelsystem minnen med spänning över 1.65V, har du otur så köpte du dig minnen på 1.9V, hur skadligt detta kan vara måste bero på i vilken ordning du satt i dina minnen i datorn(orginalminnen först ger orginalminnets hastighet/stepping på alla minnen, nya minnen först och du får helt nya värden såvida du inte har köpt för att matcha det som fanns i från början..) och om du nu har ett system som är känsligt just för detta.

Fast XMS3 ligger på just 1,5V eftersom det i grunden är Vengeance utan heatspreader och kanske lägre frekvenskapacitet, det skulle vara om någon haft gamla modellen kvar i något lagerhörn.

Däremot kan det ju ha hamnat på sniskan när man moterar t.ex. och skadat något. Jag är mer nyfiken på om det blir bild med interna grafikkortet utan att det separata sitter i dock. Blir det svart där med så kan man iaf utesluta grafikkortet självt.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Kör med en sticka i taget, funkar det inte testa i en annan sockel.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Har du en prövat att ändra på Latensen?

Jag glömde det när jag köpte nya stickor, resultatet blev också bara en svart skärm.

Kan du ta dig in i BIOS?

Visa signatur

DATOR: | Intel i7 3820@4.2Ghz | Corsair H80i | AsRock X79 Extreme4-M | GTX 1070 | Corsair 16GB CL9 1600 mHz | Asus Xonar D2X | Samsung 830-SSD 128GB | FSP Aurum 750W 80+ Gold | SilverStone Temjin TJ08B-E | Seagate GoFlexPro 500GB(8 st).
Utrustning: | Corsair K90 Mekaniskt | Corsair M90 Mouse | Corsair Vengence 1500 Headset | Razer Carcharias Headset |.

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Han har ju för fan sagt att det inte funkar vare sej med de gamla eller nya. LÄS

Edit: <censurerade min egen respons>

Jag skrev bara en generell rekommendation att inte blanda minnen, och var väl medveten om att varken blandningen eller nya eller gamla minnena fungerar.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Ett tips jag brukar ge som fungerar för det flesta:

Koppla in strömkabeln till skärmen.

Visa signatur

Prylhögen: Nexus 7, iPhone 5, MBPr 2013

Permalänk
Medlem

Sätt på skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robie76:

Sätt på skärmen.

Herregud, fyfan vad omoget, här frågar en person om hjälp och detta är ditt svar!?!

Visa signatur

Prylhögen: Nexus 7, iPhone 5, MBPr 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av addixhd:

Nej jag har satt i kablarna i rätt. jag har testet med bara dom gamla ramen med det funkar ändåså inte

Vänta förresten... du hade gjort en CMOS-reset? Det är inte omöjligt att defaultinställningen är att använda inbyggda grafiken, och att bild då skickas ut på moderkortets skärmportar, trots att du har separat grafikkort. Enkelt test är ju att du pluggar in skärmkabeln i moderkortet.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRS5:

Ett tips jag brukar ge som fungerar för det flesta:

Koppla in strömkabeln till skärmen.

Skrivet av robie76:

Sätt på skärmen.

Skrivet av QRS5:

Herregud, fyfan vad omoget, här frågar en person om hjälp och detta är ditt svar!?!

Hehehe. Kanske bäst att lägga till en liten smiley dock, då ironi annars inte alltid är helt uppenbart i text.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Hehehe. Kanske bäst att lägga till en liten smiley dock, då ironi annars inte alltid är helt uppenbart i text.

Haha, yes, tur att någon förstod det!

Visa signatur

Prylhögen: Nexus 7, iPhone 5, MBPr 2013