Permalänk
Inaktiv

Stress och datorspelande

Helluo

Stress och datorspelande, har det något sammanband tror ni? De tror jag

Hjärnan lär ju jobba enormt mycket om man spelar ett FPS spel (COD, BF3) för att kunna reagera så snabbt som möjligt.
Säg då att man gör detta i 2-3 timmar i sträck efter en hård dag på jobbet. Kanske inte är det smartaste, men många gör de.

Du arbetar 99% med knoppen och inte kroppen. Den får i princip aldrig vila. Man tar emot enormt med information när man använder datorn överhuvudtaget. Kan det vara orsaken till att man aldrig orkar göra nåt annat när man väl fastnat vid datorn?

Fast visst, om man spelar Sims eller något mer strategiskt/kreativt, tror jag kan bidra med en större positiv effekt och inte lika stressande. Men just pang-pang spelen och kanske också MMO-spel, tror jag kan bidra till en ökad stress. I ett MMO-spel kanske du känner igen dig att du:

-Tar med maten till datorn
-Blir irriterad om någon kommer och stör dig
-Överlag arg
-Får abstinens/stress om du inte får spela en dag
-Blir stressad om något sker ovanligt långsamt

Själv blivit utbränd och börjat fundera runt detta. Nej inte på grund av för mycket dator Men det kan definitivt varit en faktor

Tankar?

Permalänk
Inaktiv

Instämmer.

Jag har aktivt jobbat inom IT branschen som systemutvecklare under många år och har varit utbränd 2 gånger faktiskt.
Och som storspelare som man är kanske det inte har varit det bästa att börja lira Crysis när man kommer hem från jobbet och är helt slut.

Nu ska jag skola om mig snart och lämna IT branschen för gott, då kanske spel inte har en så negativ inverkan på en mer efter jobbet nu när man inte kommer jobba med kodning och datorer.

Permalänk
Medlem

Känner helt igen mig i det där.
Kör just FPS spel efter en hård dags jobb och då kan det bli att man blir sittande några timmar.
Dock känns det ändå som en viss avkoppling jämfört med jobbet där man får arbeta ännu mer med "knoppen".

Angående punkterna :
-Tar med maten till datorn
-Blir irriterad om någon kommer och stör dig
-Överlag arg
-Får abstinens/stress om du inte får spela en dag
-Blir stressad om något sker ovanligt långsamt

så känner jag igen mig en del också. Jag är inte överlag arg, men jag blir givetvis rätt irriterad om man är mitt uppe i någon match online och det är ett kritiskt läge och någon då kommer och stör.
Tar med mig käk framför datorn gör jag ofta, eller rättare sagt kaffe och fika. Brukar inte sitta och äta trerätters vid skärmen
Jag blir ofta stressad av sådant som sker långsamt om det påverkar mig.
Abstinens om jag inte får spela en dag får jag inte längre, men fick det när jag var yngre.

Jag gillar känslan att vara helt inne i något spel och "stressa" för att försöka ha full koll. Det känns uppiggande på något sätt.
Dock blir man rätt snabbt trött av att vara så fokuserad en längre tid.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Avstängd

Det ligger nog en hel del i det att man blir stressad, om jag spelar sent på kvällen då blir det ofta svårt att somna pga. att man känner sig uppe i varv. Under alla mina år med datorspel har jag haft problem med humöret, det går dock över så fort jag stänger av spelet De dagar jag jobbar så är jag för trött för att spela, ändå köpte jag ett nytt grafikkort nu på Webhallens Radeon rea vilket var helt onödigt egentligen, någon som vill köpa?

Om man tar BF som exempel så sitter man ju ofta 100% fokuserad, och helt plötsligt så säger det pang!!! och man är död, eller så laggar det till, så inte konstigt att hjärnan blir trött. Sådana intryck tror jag inte att hjärnan tycker om.

Permalänk
Medlem

Att spela efter jobb/skola kan vara ett ganska effektivt sätt att "glömma bort" stress från jobb/skola också. Men det kanske bara gäller om man inte spelar något spel riktigt seriöst.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

För mig är det helt tvärt om.

Jag håller på med kodning på jobbet, det gör jag inte på fritiden vid datorn (oftast).
När jag spelar glömmer jag allt annat, jag har all energi på det och kopplar bort det vardagliga.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon140864:

Du arbetar 99% med knoppen och inte kroppen. Den får i princip aldrig vila. Man tar emot enormt med information när man använder datorn överhuvudtaget. Kan det vara orsaken till att man aldrig orkar göra nåt annat när man väl fastnat vid datorn?

Du har aldrig fastnat vid TV:n någon gång? Eller bara känna en extremt hög gravitation när man ligger i sängen?

Skrivet av anon140864:

Stress och utbränd är nog mer variabler än att man sitter och arbetar med hjärnan. Snarare så kanske man sitter vid datorn för länge och känner sig stressad för att man har så mycket att göra vilket gör då datorspelande till en indirekt orsak.

Skrivet av 1kolli:

Om man tar BF som exempel så sitter man ju ofta 100% fokuserad, och helt plötsligt så säger det pang!!! och man är död, eller så laggar det till, så inte konstigt att hjärnan blir trött. Sådana intryck tror jag inte att hjärnan tycker om.

Jag har svårt och tro att du sitter 100 % fokuserad när du spelar. Det låter nästan lite autistiskt.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Crippa90:

Jag har svårt och tro att du sitter 100 % fokuserad när du spelar. Det låter nästan lite autistiskt.

Självklart man man inte det, hjärnan gör även annat under tiden, men jag tror de flesta förstår det. Vad jag menade var att man ägnar väldigt stor uppmärksamhet till spelet som också är väldigt intensivt.

Permalänk
Medlem

Tror det beror på hur man hanterar det själv men som du skriver så fastnar man lätt i vissa spel och flera timmar springer förbi, bästa är att köra en rutin där man går ifrån varje timme och gör något annat i 5-10minuter framförallt att man stänger ner någon timma innan man ska sova så slipper man vara uppe i varv efter tex WoW eller BF3. För det känns lite som att hjärnan mår bra oavsett hur mycket man pumpar på, vila får den göra på natten så att sova bra är viktigt.

Har själv slutat spela helt i stort sett, vart bränd på WoW förut men nu spelar jag Football Manager då jag är väldigt fotbollsintresserad men det är liksom Sims och liknande spel lätt att bara gå ifrån för att fortsätta med det vid ett senare tillfälle.

Permalänk

För mig är det avslappning att sitta och spela men visst är det så att man blir sugen på olika spel beroende på hur trött man är. Är det riktigt illa fungerar Plants vs Zombies, Diablo 2 eller HL2DM riktigt bra medan när man är lite mer på hugget är Total War serien mer tilltalande. Jag blir rastlös om inte hjärnan får jobba lite iaf, det är nog därför jag sällan tittar på TV utan hellre läser böcker där an får måla upp scenen i huvudet.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är skönt att spela lite efter jobbet. Avslappnande och skoj. Jobb är stressigt ibland, men gör man någonting så brukar det inte vara något problem.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Skillnad på positiv och negativ stress, gör du något som du tycker är roligt så är det positiv stress och det är inte skadligt för kroppen, däremot om du har ett jobb som du inte trivs med och det är mycket stress så är det negativt i längden för kroppen.

Så om du kommer hem från ett jobb du inte gillar och stressat hela dagen och börjar spela något du gillar så gör det inget.

Folk vet inte om det där med skillnaden på dom olika stresstyperna, de drar stress över en kam, du kan ha ett jobb du älskar och jobbar ihjäl dig men blir inte sjuk, det beror på att stressen är positiv, all negativ stress ska du försöka undvika eftersom det leder oftast till hälsoproblem förr eller senare.

Permalänk
Avstängd

Har du någon källa till detta med positiv och negativ stress? Har aldrig hört något om det. Det enda jag har hört är att stress i viss mån kan öka ens förmåga, men för mycket stress kan istället minska den och långvarig stress har en del hälsorisker.

Skrivet av 1kolli:

Självklart man man inte det, hjärnan gör även annat under tiden, men jag tror de flesta förstår det. Vad jag menade var att man ägnar väldigt stor uppmärksamhet till spelet som också är väldigt intensivt.

Du skriver något som du inte menar? Prova och skriv något du som du menar nästa gång, underlättar lite.

Iaf så tror jag du överdriver hur fokuserad du egentligen är när du spelar. Det finns många fler saker som ibland kräver större fokus än datorspelande exempelvis bilkörning, pluggande eller skytte.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Crippa90:

Du skriver något som du inte menar? Prova och skriv något du som du menar nästa gång, underlättar lite.

Iaf så tror jag du överdriver hur fokuserad du egentligen är när du spelar. Det finns många fler saker som ibland kräver större fokus än datorspelande exempelvis bilkörning, pluggande eller skytte.

Ungefär som att säga att man kan känna en extremt hög gravitation, (som någon nämnde ovan) gravitationen är en extremt svag kraft och här på jorden är den mer eller mindre konstant, så några variationer i gravitationen kan man inte känna av här lite OT.

Sedan är det fullt möjligt att fokusera väldigt mycket på vad som helst, att studera behöver inte nödvändigt vis innebära mer fokusering än tex datorspel. Ett tips är att inte tro, eller i alla fall inte förhålla sig till det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 1kolli:

Ungefär som att säga att man kan känna en extremt hög gravitation, (som någon nämnde ovan) gravitationen är en extremt svag kraft och här på jorden är den mer eller mindre konstant, så några variationer i gravitationen kan man inte känna av här lite OT.

Sedan är det fullt möjligt att fokusera väldigt mycket på vad som helst, att studera behöver inte nödvändigt vis innebära mer fokusering än tex datorspel. Ett tips är att inte tro, eller i alla fall inte förhålla sig till det.

Det var jag skrev om gravitation runt sängen och syftade på att det ibland kan vara lite småjobbigt att gå upp och göra något vettigt. Poängen där var att vid sängliggande så arbetar knappast hjärnan intensivt men att man fortfarande ibland "aldrig orkar göra nåt annat när man väl fastnat" likt datorn, så trött i hjärnan behöver inte vara orsaken.

Det är väl lite svårt att veta hur du tänker däremot kan jag gissa och tro (skilj på tro inom religion och tro som hypotes eller teori).TS tror att det finns ett samband mellan datorspelande och stress. Det tror inte jag. Självklart kan datorspel kräva mer koncentration, men jag tvivlar starkt på att det verkligen är så generellt. Många ser just spelande som en avkoppling eller "hjärndött spelande/skjutande/etc".

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Iaf så tror jag du överdriver hur fokuserad du egentligen är när du spelar. Det finns många fler saker som ibland kräver större fokus än datorspelande exempelvis bilkörning, pluggande eller skytte.

Jag kan bara tala för mig naturligtvis, men om jag kör deathmatch så är jag betydligt mer koncentrerad än både när jag kör bil, pluggar eller något annat överhuvudtaget. Det är lite charmen med det hela tycker jag. Man måste vara så fokuserad som man aldrig någonsin är på något annat om man inte ska bli totalägd (då förutsätter jag naturligtvis att det är bra spelare som kör, som det oftast är på de ställen jag kör på.)
Kör man vanliga pubmatcher så kräver det dock inte lika mycket koncentration, utan man kan softa mer.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Skrivet av anon140864:

-Tar med maten till datorn
-Blir irriterad om någon kommer och stör dig
-Överlag arg
-Blir stressad om något sker ovanligt långsamt

Själv blivit utbränd och börjat fundera runt detta. Nej inte på grund av för mycket dator Men det kan definitivt varit en faktor

Tankar?

Stämmer in till 100%, förutom en sak:

Skrivet av anon140864:

-Får abstinens/stress om du inte får spela en dag

Spela vem har tid med sånt? Det låter som att vederbörande har ett understimulerade arbete som den blir klar med på ordinarie arbetstid.

Avkoppling är bra för hälsan, problemet är att tiden som avkopplingen tar minskas tiden som man har till för annat. Men beroende på ens situation så kan olika typer av spel vara en bra avkoppling. T.ex. från och till arbetet om man pendlar, istället för att glo på miljön.
Smartast är dock om man kan kombinera flera saker, såsom fysisk aktivitet, spel och social gemenskap på samma tid, då sparar man mycket tid till annat. Nu idag så är det dock få datorspel där man gör så mycket fysiska aktiviteter, men detta kommer förhoppningsvis att ändras.
Jag ser framför mig motionscyklar med skärmar och Tour de france spel, löparband med motionsspel innehållande zombies och liknande.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Sötast

Tycker helt tvärt om.

Sitter jag framför en skärm med ett rullande actionspel som drar in mig så glömmer jag allt runt om kring mig.

Finns inga bekymmer som mat, dryck, barn, familj, saker som måste göras etc för just den timmen man spelar.

Total verklighetsflykt i sitt bästa, tvättar stressen ur kroppen på en

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Har du någon källa till detta med positiv och negativ stress? Har aldrig hört något om det. Det enda jag har hört är att stress i viss mån kan öka ens förmåga, men för mycket stress kan istället minska den och långvarig stress har en del hälsorisker.

Du skriver något som du inte menar? Prova och skriv något du som du menar nästa gång, underlättar lite.

Iaf så tror jag du överdriver hur fokuserad du egentligen är när du spelar. Det finns många fler saker som ibland kräver större fokus än datorspelande exempelvis bilkörning, pluggande eller skytte.

Prova att inte tolka allting bokstavligt, blir nog lättare i livet då ska du se.

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon140864:

-Blir irriterad om någon kommer och stör dig
-Överlag arg
-Blir stressad om något sker ovanligt långsamt

Lite obehagligt faktiskt att du kunde beskriva exakt min personlighet utan att du känner mig...
Fast abstinens för att jag inte får spela eller använda datorn känner jag inte alls av.
Så mina symtom kanske kommer från "annat håll".

Exempel:
Jag sitter och lirar BF3, helt plötsligt får jag ett slag över armen av min flickvän. Varpå hon säger " lyssnar du inte på vad jag säger !? ". Klart jag lackar ur och blir irriterad. Ser hon inte att jag lirar och är oerhört koncentrerad?

Exempel2:
Sitter och kör bil varpå jag kommer ikapp nån gammel gubbe/gumma i en småbil, det går i 80km/h på 100-vägen. Ja, jag blir stressad och irriterad, även om jag egentligen inte har bråttom någonstans. Mycket märkligt, men jag blir irriterad...

Exempel3: Gammal gumma lägger upp sina varor väldigt lååångsaamt på rullbordet på ICA. Ja, jag blir även här väldigt stressad och irriterad...

Men detta har nog inget med datorspelande att göra. Eller isåfall om det byggts upp under tonåren? Är 33 år idag med två barn. Jag är verkligen inte stressad alls. Nästa gång ovanstående händer ska jag försöka skina upp och bara försöka smajla och le åt det...

Permalänk
Medlem

Intressant tråd, då man känner igen sig och många sitter framför datorn idag, på fritiden och/eller jobbet.

Håller med på några av punkterna.
-Tar med maten till datorn - Händer att jag tar med mig maten och äter framför datorn. 99% av gångerna är om jag ser en film på datorn . Dock så händer det inte ofta nu, då jag i principen bara äter ett stort mål varje dag och äter frukt och liknande framför datorn(oftast)
-Blir irriterad om någon kommer och stör dig Helt klart, så jobbigt när man är fokuserad på något och mamma/pappa/syrran/bror(eller liknande) kommer in och frågar några random frågar, som inte ens är viktiga(Som att överföra musik från datorn till mobilen, hur dum syrra har man, hon är 15år..). Tar då lång tid att bli fokuserad igen.
-Överlag arg - Det eviga, LAGGET ! Fyfan vad det kan gå nerverna ibland, slagit sönder 2 möss, 1 tangentbord(Numpad delen) och 2 headset (dock när man var yngre)
-Får abstinens/stress om du inte får spela en dag - Nix, brukar inte hända. Har hänt att man har haft problem med någon bana och vill gärna göra om det, den enda gången jag vill gärna spela.
-Blir stressad om något sker ovanligt långsamt - I kassan, om det är folk som har många varor eller tar EXTRA lång tid att prata med han/hon i kassan, dem har vagnen full, jag har en 2L dricka och en liten godispåse... Hållt på att missa ett par bussar hem tack vare det

Permalänk

Grejen är väl att man i grund och botten är jäkligt lat av sig, man skulle kunna gå ut och ta en promenad eller träna efter jobbet sedan laga käk, städa och greja hemma. Men istället sätter man sig framför datorn och lirar.

Man kan kalla det vad man vill, utbrändhet att man har gått in väggen mm.. Men så länge man orkar att lira spel 2-3 h om dagen så orkar man fasiken med att träna och jobba också.

Jag känner mig inte stressad över att sitta vid datorn för mycket däremot har jag jäkligt dåligt samvete över att jag kan vara så jäkla lat ibland.

Permalänk
Medlem

Lyfter här då jag tycker det är en intressant tråd.
Gick själv in i väggen (utmattningssyndrom) för 2 år sedan och är idag i stort sätt återställd men är mycket känsligare för stress, Ett av mina intressen och sätt att få återhämtning är pc spelande och jag blev direkt förälskad i PUBG när det kom, Men jag klarar inte att spela det, Jag känner hur pulsen går upp och efter en period av intensivt spelande typ en helg med 8-15h spelande får jag tillbaka många av mina symptom på stress vilket nu gjort att jag måste avstå helt från att spela FPS spel, Några fler som har problem med stresspåslaget dessa spel ger?

Visa signatur

format c:

Permalänk
Hedersmedlem

Finns väl olika typer av stress.
Stressen man blir utbränd av från exempelvis jobbet handlar väl inte så mycket om att man får för mycket information per tidsenhet. Det handlar väl snarare om ohållbara situationer där man kanske tar på sig för mycket och inte klarar belastningen, hamnar i en märklig sits, osäkerhet, konflikter på jobbet och liknande. Även faktorer utanför jobbet kan såklart både spela in och vara avgörande och dessa grejer bär man runt på och får inte vila ifrån. Det sliter på en att bära runt en situation man inte mäktar med.

När man sätter sig och spelar datorspel så kan pulsen gå upp och det kan säkerligen vara stress inblandat. Men inte samma typ av stress. Det handlar inte om att bära ett tungt ok eller något man bär med sig alltid. Som en del nämner kan det säkert vara en bra avkoppling från utbränningsfaktorer att spela, eller att göra något annat man gillar som gör att man stänger av ett tag. För en del personer iaf. Detta även om det är stressigt på ett annat sätt.

Så jag vill nog hålla isär typerna av stress här lite tydligare. Med det sagt så kan det säkert passa en del andra ganska dåligt att gå från en stressig miljö till att panga i ett fartfyllt spel och då kanske man kan göra något annat istället. Om det passar en bättre.

Sedan är en del inne på spelberoendespåret. Eller det tycker jag mig se en antydan till i en del inlägg. Abstinens, irritation relaterat till datorn och liknande. Destruktivt beteende relaterat till datorspelande/spelberoende kan säkerligen bli ett problem i sig som kan förvärra en situation som kan leda till utbrändhet. Det tror jag också.

Men jag tror inte riktigt det är så enkelt som att det måste vara dåligt att spela snabbare spel även om man har haft en tung dag på jobbet. Men det kan säkert vara så i en del lägen.

Edit: om på en personlig anekdot som passar in ;).
Jag försökte mig på att spela starcraft 2 en del när det kom. Eller ja vi var några som spelade en del där i början. Men jag (och även mina vänner) upplevde en oerhörd stress när det var dags för matchmaking varje gång. Denna stress var inge vidare skön och blev så påtaglig att vi inte ville starta matcher längre!
Då har vi ändå kört rätt mycket andra RTS-spel så som Alla command&conqerspel - mest generals, company of heroes, total annihilation och warcraft 1, 2, 3 utan tillstymmelse till liknande känsla haha. Där var det läge att sluta spela av stressfaktorn helt klart

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig haft problem med stressen i sig utan jag har alltid sett spelande som avkopplande även om det var spel som CS, PUBG osv.

Dock har jag brottats med mycket hjärntrötthet efter att kirurger var inne och karvade i skallen för ett tag sedan och då tröttar alla typer av sinnesintryck, koncentration, bearbetning av information något brutalt. Stresståligheten är för mig ungefär 0 nu för tiden men jag upplever ingen stress av spelen i sig. För mig är det mer informationsflödet i FPS spel där man skall hålla koll på alla ljud, positioneringar osv som tröttar ut.

För 2 år sedan skulle jag aldrig trott att spel faktiskt tog hjärnenergi men efter att varit helt tom på den inser jag nu att det faktiskt tar en hel del även om man som frisk inte märker det.

Permalänk
Medlem

Ja för mig blir spelen helt klart en antistressfaktor , men då spelar jag mera simulatorspel där själva flytet av omgivningen som passerar förbi ger ett lugn. Det blir allt från bil/lastbil via tåg till flyg då och även båtspel. Att glida runt alternativt tokköra runt i GTA V i någon rolig bil är också ganska roligt liksom Forza Horizon spelen på Xboxen.

Samma avstressande effekt som att ta bilen och bara köra runt för resans egen skull eller sätta sig på tåget och titta på landskapet som passerar utanför fönstret vilket jag också gärna gör.

Som just jag fungerar så mår jag bra av det och använder det som terapi, speciellt om det är jobbigt runt omkring och jag har svårt att koppla av.

Sedan spela panga skjuta spel i lite lugnare enspelarläge ger inte heller så mycket stress. Typ Just Cause 3 på Xboxen där det är roligt att glida runt och skjuta/spränga allt som rör sig.

Skulle jag spela mer snabba FPS typ CS mot flera andra spelare tänker jag mig att stressen ökar, men å andra sidan har man valt det själv och kan sluta spela om man tycker det blir för mycket. Man spelar ju ändå för att man tycker det är kul o utmanande att spela.

Den skadliga stressen är oftast sådant man har små eller inga möjligheter att påverka så den mekanism som ger utbrändhet är en helt annan form av stress än den i regel positiva spelstressen(så länge man har kontrollen över spelandet och inte fastnat i spelberoende).

upplevde man spelstressen i ett visst spel som starkt negativ i längden så skulle man knappast fortsätta att spela just det spelet då det inte skulle vara roligt längre, åtminstone jag spelar bara så länge det ger mig något positivt i utbyte.

Stress finns i så många former, det kan vara att man pressas för hårt eller vantrivs på jobbet.
Det kan vara ekonomiska eller bostadsbekymmer och avsaknad av trygghet, att inte veta hur nästa månad kommer att bli.
Man kan vara påverkad av sjukdom och då blir en oförstående omgivning ett stressmoment.

Det är naturligtvis olika vad vi individuellt klarar av och det som fungerar för en kanske får motsatt verkan för någon annan.

Permalänk
Medlem

Skulle nog säga att det beror på typ av spel också. Ett tävlingsspel så som CS är kanske inte det bästa. Jag spelar för att koppla bort och gör så några timmar i veckan. Men det blir mer single player eller andra turorningsbaserade spel så som Heroes of Might and Magic och sånt som får ta lite tid.

Permalänk
Medlem

Stämmer in i kören och säger också att det beror på vilket spel det är.

T.ex. kan jag inte med att sätta mig och köra hektisk PvP (T.ex. CS, Destiny 2 competetive etc) om jag är trött/stressad. Då spelar jag istället, vad jag tycker, lite lugnare spel som Rocket League/Single player MMO/PvE i Destiny 2.

PvP överlag i mindre banor där det är hektiskt en stor del av tiden tycker jag är roligast, men det kräver mycket uppmärksamhet och man sätter nog ofta upp 'prestationskrav' på sig själv; lever man inte upp till dessa stressar man nog sig själv psykiskt också utöver de fysiska kraven.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Avstängd

Personligen så blir spelandet en del av att koppla bort stressen som jag känner från "IRL".
Känner ingen stress av själva spelandet, däremot kan andra spelare stressa upp en eftersom de själva är stressade och inte håller koll på saker och ting.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem

Som många andra skriver så känns val av spel avgörande för om det blir stress eller avkoppling.
Generellt så blir snabba multiplayerspel mer stressande och långsamma singelplayerspel mindre.

Ibland vill man ju ha action och då kan man köra Counter Strike och när man vill komma ner i varv Cities Skylines.

För egen del så kan jag absolut känna lite "abstinens" om jag är mitt uppe i något roligt spel men inte har tid/möjlighet att spela, men inget särskilt allvarligt.

Jag körde en del Starcraft 2 när det kom och just när det är multiplayer, snabbt och även rankat så man är mån om att vinna så kan det blir rätt påfrestande. Det är också jobbigt när man inte känner att man kan pausa/gå ifrån när som helst. Man kanske tänkt spela en halvtimme och sen drar matchen ut på tiden, då kan övriga livet (och relationer) bli lidande. För 100 år sedan när man körde 40-manna-raids i WoW så kunde det ta flera timmar, och man ville inte lämna guildet i sticket. Har nästan helt slutat spela den typen av spel där jag inte kan gå ifrån inom åtminstone 5-10 minuter.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED